AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #1 Skrevet 16. november 2013 Jeg skal snart reise alene til Afrika. Jeg er ikke redd for å fly eller for å ikke finne frem på flyplassen. Sånt er jeg god på Men jeg lurte på om noen har noen tips som de synes er verdt å ta med seg på en slik reise. Har bare reist alene på korte turer før. Noe av det jeg lurer mest på er om dere går fra alle verdisaker når dere skal på toalettet på flyet? Vanligvis har jeg noen til å passe på det, men det har jeg jo ikke lenger. (Man kan jo alltids satse på å stole på sidemannen da.)Anonymous poster hash: 654b3...f43
Lea2 Skrevet 16. november 2013 #2 Skrevet 16. november 2013 Jeg har nesten alltid en liten veske til verdisaker (penger, kort, pass, nøkler, mobil) som jeg evt har oppi håndbagasjen og denne har jeg gjerne på meg hele tiden og hadde ikke tatt den av meg når jeg gikk på toalettet. Men om jeg har verdisaker i annen bagasje tror jeg ikke at det er noen fare. Ta en opptelling og sjekke at du har det du hadde før landing. Tror ikke det er spesielt vanlig å stjele fra sidemannen på et fly. Min utfordring når jeg skal reise alene er stort sett på flyplassen, om jeg skal finne et sted å sette meg ned for å spise/drikke/vente. Særlig på Gardermoen. Det er ALLTID fullt og man må alltid bort til disken og bestille. Innen man er ferdig der, så er evt ledige stoler og bord opptatt. Og man kan liksom ikke slenge fra seg jakka og bagen ved et bord heller. Når jeg reiser sammen med andre går gjerne en og setter seg mens den andre bestiller. Jeg ville kjøpt meg en sånn liten pose til å ha innenfor klærne for en sånn tur. Altså en sånn flat, liten tøypose som man kan ha penger, pass og kort i. Noe som er vanskelig å komme til for andre enn deg selv.Fold som suser rundt alene med bagasje og billetter og pass er ofte litt utsatt og det er greit å vite at man har det aller viktigste under kontroll og merker om noen prøver å ta det. Selv er jeg veldig nøye med å reise i klær som er praktisk og lettvindt. F.eks droppe alt som er av smykker, sko som ikke slår ut i sikkerhetskontrollen, lag på lag, slik at jeg slipper å koke over eller fryse på flyet (fly er ofte fryktelig kalde). Mindre å bekymre seg over og tenke på. Og det aller meste av bagasjen sjekker jeg inn om jeg kan. Håndbagasjen er kun for det jeg trenger på selve flyturen og ikke kan ha i innsjekket bagasje. Stort sett er det bare en helt vanlig veske eller en liten ryggsekk (som jeg ofte bærer på magen).
charmisss Skrevet 16. november 2013 #3 Skrevet 16. november 2013 På flyet ville jeg tatt med meg en fuktighetskrem og tannbørste! Det er en lifesaver å få pusse tennene Varme sokker man kan ta på seg på flyet og en pute (ikea har veldig gode sånne for å rundt halsen) GOD TUR
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #4 Skrevet 16. november 2013 Voldsalarm eller pepperspray Tøft gjort av deg å dra til Afrika alene! God tur Anonymous poster hash: 18334...585 3
flinkeceline Skrevet 16. november 2013 #5 Skrevet 16. november 2013 Husk at hvis du beveger deg i belastede områder burde du midlertidig legge vekk smykker, kle deg moderat og oppføre deg høvelig.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #6 Skrevet 16. november 2013 Jeg skal snart reise alene til Afrika. Jeg er ikke redd for å fly eller for å ikke finne frem på flyplassen. Sånt er jeg god på Men jeg lurte på om noen har noen tips som de synes er verdt å ta med seg på en slik reise. Har bare reist alene på korte turer før. Noe av det jeg lurer mest på er om dere går fra alle verdisaker når dere skal på toalettet på flyet? Vanligvis har jeg noen til å passe på det, men det har jeg jo ikke lenger. (Man kan jo alltids satse på å stole på sidemannen da.)Anonymous poster hash: 654b3...f43 Mitt tips er å aldri stole på sidemannen. Selv ikke på et fly. Worst-case scenario er nemlig at du sitter der uten pass og penger. Når jeg reiser langt reiser jeg med en verdipapirveske. I den har jeg pass og et kredittkort. Denne bærer jeg mot kroppen gjennom hele flyturen og til jeg er på hotellet. Da kan du sette igjen vesken ved setet på flyet - om den blir borte er du ikke hjelpeløs. Når jeg er på flyplassen blir det jeg bærer med meg inn på toalettet. Planlegg slik at du ikke må gå fra kofferten før du får sjekket den inn eller etter du plukker den opp fra båndet. Husk også at flyplassen, fly-tog/buss og drosjer til/fra flyplassen utgjør den absolutt største risikoen for tyveri. Mange reiser denne turen hver dag og de fleste har med seg ting verdt å stjele og er hektiske eller slitne. Hold derfor alltid på bagasjen. Må du sette fra deg kofferten så setter du den mellom deg selv og en vegg eller mellom dine egne bein. Tyver stjeler det som er lettest å få med seg ubemerket. Husk i tillegg på at du enkelte steder ikke skal ta drosje fra flyplassen (eller fra andre "rikmannssysler" som restauranter og kjøpesentre), fordi sjansen for kidnapping er skyhøy. Anonymous poster hash: 81d5e...ccc
pinar Skrevet 16. november 2013 #7 Skrevet 16. november 2013 Mitt tips er å aldri stole på sidemannen. Selv ikke på et fly. Worst-case scenario er nemlig at du sitter der uten pass og penger. Når jeg reiser langt reiser jeg med en verdipapirveske. I den har jeg pass og et kredittkort. Denne bærer jeg mot kroppen gjennom hele flyturen og til jeg er på hotellet. Da kan du sette igjen vesken ved setet på flyet - om den blir borte er du ikke hjelpeløs. Når jeg er på flyplassen blir det jeg bærer med meg inn på toalettet. Planlegg slik at du ikke må gå fra kofferten før du får sjekket den inn eller etter du plukker den opp fra båndet. Husk også at flyplassen, fly-tog/buss og drosjer til/fra flyplassen utgjør den absolutt største risikoen for tyveri. Mange reiser denne turen hver dag og de fleste har med seg ting verdt å stjele og er hektiske eller slitne. Hold derfor alltid på bagasjen. Må du sette fra deg kofferten så setter du den mellom deg selv og en vegg eller mellom dine egne bein. Tyver stjeler det som er lettest å få med seg ubemerket. Husk i tillegg på at du enkelte steder ikke skal ta drosje fra flyplassen (eller fra andre "rikmannssysler" som restauranter og kjøpesentre), fordi sjansen for kidnapping er skyhøy. Anonymous poster hash: 81d5e...ccc Men hvordan skal man komme seg rundt? jeg skal ut å reise selv snart, men har avtalt med stedet jeg skla bo at de skal hente meg på flyplassen.
Lea2 Skrevet 16. november 2013 #8 Skrevet 16. november 2013 Det er som regel greit å forholde seg til hotellet når man er utenfor trygge europa De vet om utfordringene.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #9 Skrevet 16. november 2013 Mitt tips er å aldri stole på sidemannen. Selv ikke på et fly. Worst-case scenario er nemlig at du sitter der uten pass og penger. Når jeg reiser langt reiser jeg med en verdipapirveske. I den har jeg pass og et kredittkort. Denne bærer jeg mot kroppen gjennom hele flyturen og til jeg er på hotellet. Da kan du sette igjen vesken ved setet på flyet - om den blir borte er du ikke hjelpeløs. (eller fra andre "rikmannssysler" som restauranter og kjøpeseAnonymous poster hash: 81d5e...ccc Tusen takk for kjempegodt tips! Det skal jeg kjøpe meg. Takk til alle dere andre også!Anonymous poster hash: 654b3...f43
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #10 Skrevet 17. november 2013 Mitt tips er å aldri stole på sidemannen. Selv ikke på et fly. Worst-case scenario er nemlig at du sitter der uten pass og penger. Anonymous poster hash: 81d5e...ccc Og tyven hoppet ut av vinduet? Anonymous poster hash: c2873...f40 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2013 #11 Skrevet 17. november 2013 Men hvordan skal man komme seg rundt? jeg skal ut å reise selv snart, men har avtalt med stedet jeg skla bo at de skal hente meg på flyplassen. Samme lurer jeg på..Anonymous poster hash: 654b3...f43
Lea2 Skrevet 17. november 2013 #12 Skrevet 17. november 2013 Det kommer kanskje litt an på hvor man skal reise. Så googler man eller leter etter info om ting angående dette ene stedet/landet på nett eller spør andre som har vært der. I Europa er man vel ganske trygg for slike ting og kan ta taxi (holde seg til taxiselskaper kanskje). Utenfor Europa er ting gjerne litt annerledes. Og Afrika er stort.. forskjellen kan være stor innenfor et kontinent. Jeg vil tro at hoteller er ganske trygge og interessert i ditt beste. For meg hadde det vært naturlig å spørre resepsjonisten om råd om transport og hva man bør gjøre og ikke gjøre. Særlig om man er alene og i hovedsak beveger seg rundt alene.
Aviale Skrevet 23. november 2013 #13 Skrevet 23. november 2013 Spørs veldig på hvor du er hen i Afrika, men kle deg gjerne litt konservativt, spesielt om du er jente (altså ikke minishorts eller topper med tynne stropper). Da jeg var med en gruppe jenter på gruppetur i Nairobi, fikk vi VELDIG mange blikk/kommentarer på gata i visse områder når noen i gruppa hadde på seg mer avslørende klær. Spesielt om man reiser alene vil man ikke tiltrekke seg mer oppmerksomhet enn høyst nødvendig. Som noen andre sa over her; du er modig som reiser til Afrika alene! Hvilket land skal du til?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå