Gå til innhold

Selvskading-HJELP


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en jente på 15 år. Unnskyld for bildet, men jeg trenger hjelp.

Disse kuttene kuttet jeg igår kveld- jeg hadde "ullgenser" på meg inatt- fordi jeg var redd for at mamma skulle se armen.

Jeg har nettopp vasket kuttene med en klut- med varmt vann på.. MEN hva bør jeg gjøre nå? Er de så dyp at de bør stripses eller sys? Skal jeg ha bandasje rett på dem? Er de betennt?

Blir glad for ALLE svar! Uansett om det er en lang avhandling om hvorfor jeg ikke bør gjøre dette- men mest glad blir jeg om jeg kan få gode råd til hva jeg skal gjøre med disse :)

Anonymous poster hash: 4f6a1...3c7

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på hvor dype kuttene er. Skyll godt med vann, evnt. pyrisept om du har det. Strips om du har mulighet til det, hvis ikke er det vel bare å bandasjere. Om du er usikker på om det bør sys så bør du ta deg en tur til legevakten. Men det er jo noen timer siden nå, så det kan godt være at det er for sent å sy.

Ellers bør du søke hjelp, noen å snakke med, slik at du slipper å skade deg selv.



Anonymous poster hash: caa86...48c
  • Liker 1
Skrevet

caa86...48c

Om dette hadde vært nå hadde det vært dypt nok til å sy? (Jeg ser ikke bildene selv, men håper du/dere ser dem)

Har dessverre ikke tilgang på noe annet enn vann å bandasje :/

Anonymous poster hash: 4f6a1...3c7

  • Liker 1
Skrevet

Bildene kommer dessverre ikke frem.



Anonymous poster hash: 9087d...f60
  • Liker 1
Skrevet

Bildene kommer dessverre ikke frem.

Anonymous poster hash: 9087d...f60

Okei.. Skal prøve på pcen.. Men takk for rådene :)

Skrevet

Vann funker bra det.

Men som sagt, om du er usikker selv på om du bør sy, så er det bare å ta seg en tur på legevakten. De kan hjelpe deg der.

Om du ikke vil det, så må du passe på å rense sårene, med vann, bandasjere dem, og passe på at det ikke blir betennelse. Om det blir betennelse så blir sårene røde, gjerne rundt kuttene, området blir varmt og det kan komme gul væske i såret.



Anonymous poster hash: caa86...48c
  • Liker 1
Skrevet

Vann funker bra det.

Men som sagt, om du er usikker selv på om du bør sy, så er det bare å ta seg en tur på legevakten. De kan hjelpe deg der.

Om du ikke vil det, så må du passe på å rense sårene, med vann, bandasjere dem, og passe på at det ikke blir betennelse. Om det blir betennelse så blir sårene røde, gjerne rundt kuttene, området blir varmt og det kan komme gul væske i såret.

Anonymous poster hash: caa86...48c

Om jeg går til legen, har han taushetsplikt da?

Anonymous poster hash: 4f6a1...3c7

Skrevet

Siden du er under 16 år, så er det noen regler rundt det. Men du kan be legen om å ikke si noe videre til foreldrene dine. Dette gjelder for eksempel selvskading, dersom legen vurderer det dithen at det går greit at ikke dine foreldre får vite noe om det.



Anonymous poster hash: caa86...48c
Skrevet

Hei. Jeg er en jente på 15 år. Unnskyld for bildet, men jeg trenger hjelp.

Disse kuttene kuttet jeg igår kveld- jeg hadde "ullgenser" på meg inatt- fordi jeg var redd for at mamma skulle se armen.

Jeg har nettopp vasket kuttene med en klut- med varmt vann på.. MEN hva bør jeg gjøre nå? Er de så dyp at de bør stripses eller sys? Skal jeg ha bandasje rett på dem? Er de betennt?

Blir glad for ALLE svar! Uansett om det er en lang avhandling om hvorfor jeg ikke bør gjøre dette- men mest glad blir jeg om jeg kan få gode råd til hva jeg skal gjøre med disse :)

Anonymous poster hash: 4f6a1...3c7

Det skal ikke mye til for at kutt på armen blir synlig resten av livet. Jeg kuttet meg litt over håndleddet da jeg var ung. Kuttene var ikke særlig dype, men de er godt synlige i dag, 10 år etter. Jeg var verken deprimert eller nedfor (slik mange tror om selvskadere), gjorde det kun fordi jeg var fascinert og ville teste min egen smerteterskel. Det er veldig avhengighetsskapende, men jeg anbefaler deg å slutte med en gang. Jeg er skikkelig flau over arrene mine. Nå har du muligheten til å ikke gjøre det verre enn det er. Tenk over det.. Jeg vet ikke din årsak til selvskadingen. Hvis du har det vanskelig og sliter med å slutte, så bør du absolutt søke hjelp hos helsesøster på skolen. De har taushetsplikt og er kjent med tema.

Anonymous poster hash: 728eb...0f4

  • Liker 1
Skrevet

Siden du er under 16 år, så er det noen regler rundt det. Men du kan be legen om å ikke si noe videre til foreldrene dine. Dette gjelder for eksempel selvskading, dersom legen vurderer det dithen at det går greit at ikke dine foreldre får vite noe om det.

Anonymous poster hash: caa86...48c

Okei :D

Skrevet

Det skal ikke mye til for at kutt på armen blir synlig resten av livet. Jeg kuttet meg litt over håndleddet da jeg var ung. Kuttene var ikke særlig dype, men de er godt synlige i dag, 10 år etter. Jeg var verken deprimert eller nedfor (slik mange tror om selvskadere), gjorde det kun fordi jeg var fascinert og ville teste min egen smerteterskel. Det er veldig avhengighetsskapende, men jeg anbefaler deg å slutte med en gang. Jeg er skikkelig flau over arrene mine. Nå har du muligheten til å ikke gjøre det verre enn det er. Tenk over det.. Jeg vet ikke din årsak til selvskadingen. Hvis du har det vanskelig og sliter med å slutte, så bør du absolutt søke hjelp hos helsesøster på skolen. De har taushetsplikt og er kjent med tema.

Anonymous poster hash: 728eb...0f4

Jeg har drevet med selvskading siden mai i år. grunnen er mange egentli: ble mobbet fra 1-9 klasse (nå blir jeg ikke mobbet lengre, fordi jeg sa ifra om at det var nåk, osv...) jeg har Veldig dårli selvtillit, som også har gjort det slik at jeg har utviklet spiseforstyrrelse- både anoreksi og bulimi. for ca. 5 år siden ble jeg utsatt for et overgrep, jeg har holdt det hemmelig for ALLE i 5 år, men greide å si ifra for ca. 2 måneder siden..

Jeg har prøvd å ta selvmord 2-3 ganger... snakker med psykolog ofte, men det hjelper ikke i det hele tatt..

Jeg har sikkert glemt noe, men det er sikkert ikke nøye :)

såe... har prøvd å slutte Mange ganger, men det ender opp med et tilbakefall, å er tilbake i samme "rutinen" :/

Anonymous poster hash: 4f6a1...3c7

Skrevet

Kjære Ts

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.

Ønsker deg alt godt.

Mvh Irrlys, moderator.

  • Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...