AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #1 Skrevet 16. november 2013 Jeg trenger inspirasjon, oppskrifter og tips til hva jeg kan spise nå som jeg har så mange restriksjoner på kostholdet mitt. Kan ikke ha følgende; Rødt kjøtt, melkeprotein, sitrus, krydder, løk, kål, bønner, jordbær, egg, Sliter med å finne på middager, finne sauser jeg kan ha til som ikke er tomatsaus. Hater dette, er egentlig flink med mat men er så lei at jeg ikke klarer å tenke ut noe. Noen ideer?Anonymous poster hash: 1b974...74a
Belima Skrevet 16. november 2013 #2 Skrevet 16. november 2013 Hvilke krydder tåler du ikke? I allergikokken har jeg fått god hjelp. http://www.allergikokken.no/oppskrifter/
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #3 Skrevet 16. november 2013 Pepper, chilli, paprika, karri, tacoblanding, grillkrydder osv.Anonymous poster hash: 1b974...74a
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #4 Skrevet 16. november 2013 En må lære seg nye vaner når en får allergier, og det tar litt tankearbeid i starten, men går seg til etterhvert Det beste tipset jeg fikk var å fokusere på hva jeg KAN spise, istedet for å se på listen over hva jeg ikke tåler. Skjønner at det er vanskelig i starten altså, men i forhold til min diettliste så er det ikke veldig mange restriksjoner du har i kostholdet - ment som oppmuntring! Anbefaler deg å sette opp en liste over ingredienser og matvarer du tåler istedet, også kan du begynne å tenke på matretter utfra det istedet Ser ut som om du tåler kylling og laks f.eks, så da er du heldig i matbutikkene får du tak i melkefri matfløte (havre eller soya) som du kan bruke i sauser. Wok i alle varianter Ovnsbakt laks med grønnsaker. Hvilket krydder er det du ikke tåler? Reagerer du på krydder generelt, eller er det f.eks glutamat du ikke tåler? Salt regner jeg med går bra? Pepper? Hvitløk? Anonymous poster hash: 946bd...925 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #5 Skrevet 16. november 2013 Pepper, chilli, paprika, karri, tacoblanding, grillkrydder osv.Anonymous poster hash: 1b974...74a Hva i "tacoblanding" er det du ikke tåler?Anonymous poster hash: eaf88...30b 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #6 Skrevet 16. november 2013 Pepper, chilli, paprika, karri, tacoblanding, grillkrydder osv.Anonymous poster hash: 1b974...74a Mitt råd er å gå over til urter. Generelle ideer: -Grønne grønnsaker (eksempler på middag er grønnsaksuppe eller ovnstekte grønnsaker) gjør seg utmerket med salvie (eller timian) -Kylling er en naturlig partner til salvie, timian, rosmarin (til rosmarin særlig ovnstekt, hel kylling eller lår og fetere kyllingbiter) -Rotgrønnsaker og sopp er vidunderlig med rosmarin på. Konseptet saus kan nok være vanskelig uten verken egg eller melk, men kokosbaserte sauser finnes det masse av. Også bare kremet feks grønnsaker er en ok erstatning. Ellers så er dressinger (olje, hvitløk og urter) noe å helle over det meste. Hvitløk kan erstattes ok med fersk ingefær. Sitron kan byttes ut med eddik i små mengder for syre (i feks bakverk og sauser) og med sitrongress for smaken sin del (dressinger, kaker etc). Paprika- og pepperfamilen er vanskeligere å dekke opp for, men diverse røtter har en peppersmak i seg, så om du tåler selerirot, persillerot etc så kan du ha desse i middag og ikke savne varmen fra pepperen. Anonymous poster hash: 81b0b...480 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #7 Skrevet 16. november 2013 Eggeerstatning. Pepperrot. Estragon og andre urter. Anonymous poster hash: eaf88...30b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå