Gjest Skrevet 15. november 2013 #1 Skrevet 15. november 2013 Vurderer ny Mac. Jeg vakler veldig mellom Air eller Pro. Begge har jo sine fordeler og ulemper. Jeg bruker maskina til e-poster, oppdatering av sosiale medier og nettsurf (både privat og jobb), skriver en del, lager presantasjoner, kjører filmer, nettbasserte programmer. Bruker Cloud for en del data, men elsker å ha kopier av alt mellom himmel og jord på maskina. Jeg liker å se film fra DVD når jeg sitter der alene på et hotelrom langt vekk, og må også innimellom brenne CD'er med opplysninger til andre. Her har jo Air et tydelig handicap. Er det ikke drass å ha med en egen CD-stasjon, eller hva det heter? Jeg har ikke hatt laptop uten CD stasjon siden de begynte å stappe CD'er i dataer, så det kjennes uvandt å skulle la være å ha det. Mulig jeg har fordommer. Jeg bruker data, men har det ikke akkurat som noen interesse, og er ikke veldig teknisk og flink. Kan gjøre det jeg trenger, stort sett. Så, ville satt veldig pris på noen tanker rundt dette. Jeg vil gjerne sørge for at jeg får den maskina som jeg faktisk er best tjent med. Jeg heller selv mot en ny Pro, men en kollega insisterer på at Air er helt fantastisk.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #2 Skrevet 15. november 2013 Pro, helt klart. Synes ikke den er tung, har den ofte med på forelesninger. Anonymous poster hash: f1b87...4ae 2
Lea2 Skrevet 15. november 2013 #3 Skrevet 15. november 2013 Om det ikke hadde vært for CD-behovet hadde jeg sagt Air ettersom du ikke kjører noe tungt (ser det ut som), men om du ikke trenger en superlett laptop, så er pro kanskje det beste.
skyflakes Skrevet 15. november 2013 #4 Skrevet 15. november 2013 Jeg har Air, aldri følt jeg manglet noe Men så har jeg aldri hatt behovet for å bruke CD,og har aldri kommet i en situasjon der jeg trenger de iløpet av det siste året. 1
Gjest Skrevet 15. november 2013 #5 Skrevet 15. november 2013 Takk, dere. CD er noe jeg kommer til å ha behov for å produsere innimellom, om man ser bort fra behovet for underholdning. Men det kan jo da løses med noe man plugger inn. Jeg har ingen problemer med størrelsen på Pro, det er snakk om max 13'', men jeg overlever forsåvidt med 11''. Jeg ble ytterligere forvirret av en selger på Elkjøp i ettermiddag, da jeg stakk hode innom der. Han sa Pro var bedre og raskere å jobbe med, men at Air startet seg raskere opp. Om jeg forsto han rett. Noterte meg at det finnes et utall modeller nå, fra knøttsmå til veldig store. Tynne og tykke. Men minimalt med innpluggingsmuligheter og rikelig med det samme. Det skal ikke være lett. Jeg kan være fryktelig konservativ når det gjelder teknologi, så jeg stoler ikke helt på at min vurdering er rett. Glad for deres innspill.
Natural Skrevet 15. november 2013 #6 Skrevet 15. november 2013 da blirre pro fordi den spiller av cd.. enkelt og greit
Gjest Summers Skrevet 15. november 2013 #7 Skrevet 15. november 2013 Pro Retina har vel ikke cd den heller. Fordelen er skjermen om man bare skal ha 13 tommeren.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #8 Skrevet 15. november 2013 Trodde ikke det var CD-rom i den nye Pro-modellen? Uansett, jeg ville gått for Air Anonymous poster hash: 62a4e...9ca 1
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2013 #9 Skrevet 15. november 2013 Du får kjøpt den ordinære pro fremdeles. Ser enkelte elkjøpbutikker har den. Har du pengene så grip fatt på den 15" og kos deg.
Gjest Skrevet 15. november 2013 #10 Skrevet 15. november 2013 Du får kjøpt den ordinære pro fremdeles. Ser enkelte elkjøpbutikker har den. Har du pengene så grip fatt på den 15" og kos deg. Takk, Gjest. Jeg rasker med meg firmakortet i fall det blir noe av.
Gjest Skrevet 15. november 2013 #11 Skrevet 15. november 2013 Pro Retina har vel ikke cd den heller. Fordelen er skjermen om man bare skal ha 13 tommeren. Her er du inne på essensen i hvorfor jeg spør her inne. Dette er såpass langt fra interesseområdet mitt som man kommer, og jeg husker aldri sånne detaljer.
Gjest Skrevet 15. november 2013 #12 Skrevet 15. november 2013 Takk for kommentarer. Ser det er enda mer komplisert enn jeg trodde. Det var i hvert fall en rekke Pro med CD-rom på Elkjøp i dag.
Hettemaake Skrevet 16. november 2013 #13 Skrevet 16. november 2013 Pro med retina-skjerm har CD-rom. Har den selv. Jeg ville gått for Pro. Jeg syns ikke det er maskina som er verst å dra på når jeg skal ut å reise, heller det å pakke med seg lader og datamus, og hvis jeg da i tillegg måtte tatt med CD-rom tror jeg jeg hadde latt hele greia ligge hjemme
Guybrush Skrevet 16. november 2013 #14 Skrevet 16. november 2013 Ingenting av det du nevner krever datakraft i nærheten av det en pro-modell leverer. Hvorfor sender du ting på plate til andre istedet for dropbox/usb-minne ? Hvorfor vurderer du ikke en vanlig macbook? Er utseendet såpass viktig at du velger å betale dobbel pris av den grunn? Macbook pro er lagd for heftig videoredigering, fotoredigering og oppgaver som langt overskrider det du her nevner. Air er lagd for de som overhodet ikke vurderer maskiner som veier mer enn absolutt nødvendig.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2013 #15 Skrevet 16. november 2013 Takk, Gjest. Jeg rasker med meg firmakortet i fall det blir noe av. Gjør det.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2013 #16 Skrevet 16. november 2013 Vanlig Macbook finnes da ikke lenger. Den var borte da jeg kjøpte min Pro høsten 2011. Anonymous poster hash: f1b87...4ae 2
Lea2 Skrevet 16. november 2013 #17 Skrevet 16. november 2013 Tror Air har tatt over for Macbook. Økonomialternativet er å kjøpe en ganske standard laptop hos en elektronikk-kjede for 3-4000 og man får som regel behovet dekket (mail. surf, tekst og CD). Da har man mye å velge mellom av størrelser også.
Gjest Skrevet 16. november 2013 #18 Skrevet 16. november 2013 Tror Air har tatt over for Macbook. Økonomialternativet er å kjøpe en ganske standard laptop hos en elektronikk-kjede for 3-4000 og man får som regel behovet dekket (mail. surf, tekst og CD). Da har man mye å velge mellom av størrelser også. Vi kjører eple-linja på jobben. Lettere når vi har de samme programmene og slipper konvertere dokumenter før vi sender de internt. Alternativet for meg er å fortsette med min Pro, som strengt tatt holder en stund til. Men jeg har mulighet til å ta ut en ny maskin nå. (Og vil da kunne ta med den gamle hjem til ungene) En annen ting med Mac er sikkerheten i forhold til virus. En av mine kollegaer gikk fem på her om dagen. Hun trodde hun fikk e-post om en pakke, og trykket på linken. Heldigvis skjedde det jo ingenting. Mac'en stoppet det selv. Jeg har brukt Mac i en del år, og det frister ikke å gå tilbake. Det eneste jeg savner fra Windows er muligheten til å blokkere enkelte e-postadresser slik at man ikke får opp uønskede e-poster i det hele tatt. Men mulig jeg bare ikke har funnet den rette måten å gjøre det på ennå.
Gjest Skrevet 16. november 2013 #19 Skrevet 16. november 2013 Vanlig Macbook finnes da ikke lenger. Den var borte da jeg kjøpte min Pro høsten 2011. Anonymous poster hash: f1b87...4ae Takk for oppklaringen. Jeg hadde vanlig Macbook tidligere, og så fikk jeg overlevert en Pro. Den gamle var grei nok, men man merker at ting ikke holder endeløst, nye programmer og så videre krever nyere maskiner.
Lea2 Skrevet 16. november 2013 #20 Skrevet 16. november 2013 Jeg har ingen problemer med å forstå grunnen til at du bruker Mac altså. Jeg er relativt macifisert selv. Har en helt ubrukt windows laptop stående som jeg kjøpte fordi det var et billig alternativ. Mitt forslag var egentlig et svar på den "Skjønner ikke at du gidder å bruke dobbelt så mye.....". I ditt tilfelle ville jeg tatt ut en ny pro (av typen med CD-spiller).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå