Gå til innhold

P-piller

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 20 år som aldri har brukt p-piller. Har hatt kjæreste, men da brukte vi kondom. Har alltid ville bruke det, men aner ikke helt hvordan jeg skal gå frem.

Må jeg bestille legetime og si at jeg vil ha det? Og hva grunnen er? Eller hvem går jeg til for å få det? :)

Hvilke er bra? Får jeg bestemme selv?

Er et stort pluss om det hjelper mot uren hud, og som gjør at jeg legger på meg.. :)

Anonymous poster hash: 007fc...c64
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ei jente på 20 år som aldri har brukt p-piller. Har hatt kjæreste, men da brukte vi kondom. Har alltid ville bruke det, men aner ikke helt hvordan jeg skal gå frem.

Må jeg bestille legetime og si at jeg vil ha det? Og hva grunnen er? Eller hvem går jeg til for å få det? :)

Er et stort pluss om det hjelper mot uren hud, og som gjør at jeg legger på meg.. :)

Som gjør at jeg IKKE legger på meg

Skrevet

Gjennomsnittlig vektoppgang er 0,2 kg, så dette er ikke noe å tenke på.

Du må bestille legetime eller dra på helsestasjon for ungdom. Det trenger ikke være noen annen grunn en prevensjon. Microgynon er anbefalt til unge kvinner pga at den inneholder lite hormoner og har minst sjanse for blodpropp osv, samtidig som den er en kombinasjonspille (altså at den inneholder 2 hormoner) men dette er noe legen din må vurdere. Jeg er i alle fall svært fornøyd med microgynon, men finnes selvsagt mennesker som er mer fornøyd med f.eks yasmin osv. Dette er noe du finner ut av etterhvert hva som funker best for deg :)

Anonymous poster hash: dda45...dc5
Skrevet

Jeg har erfart at det kan være store forskjeller på hver jente når det kommer til hver enkelt ppille. Min første p-pille var Cerazette. Jeg var veldig misfornøyd, da jeg hadde mye ukontrollerte blødninger.
Nå bruker jeg Loette og er strålende fornøyd.
Jeg vet alltid når jeg før blødning, og den varer like lenge hver gang. Jeg har ikke kviser og har heller ikke opplevd å gå opp i vekt.

Fortell legen din hva som er viktig for deg, så vil han/hun kunne foreslå hva som passer deg best.

Men jeg har hørt før at det ikke er bra å bytte p-pille-merke ofte. Hvorfor vet jeg dessverre ikke.

Lykke til!

Skrevet

Du kan bestille legetime, eller dra til helsestasjon for ungdom. Du kan bestemme selv, men p-piller varierer veldig fra person til person. Den eneste måten du kan finne ut det på, er å teste ulike merker. Du kan jo prøve med et merke, og deretter bytte dersom du er misfornøyd :)

Jeg begynte på mercilon, og gikk på det i ca 1 år. Nå går jeg på Loette. Var fornøyd med begge :)

Skrevet

Men jeg har hørt før at det ikke er bra å bytte p-pille-merke ofte. Hvorfor vet jeg dessverre ikke.

Lykke til!

Man bør helst ikke bytte ofte fordi det er den første tiden på ny type p-pille som gir størst risiko for blodpropp.

Anonymous poster hash: c1c29...0ae

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...