Gå til innhold

Gravide rumenere, blir baby norsk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har den siste tiden observert at minst 2 rumenske kvinner i Oslo er gravide og er i slutten av svangerskapet. De kommer jo til å føde her i Norge, får de hjelp på sykehuset? Kan de føde her helt gratis? Får de da engangsstønad fra NAV? Og hva med barnet, blir dette avkommet plutselig norsk statsborger?

Anonymous poster hash: 0e467...d6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Norge følger statsborgerskapet blod, såkalt jus sanguinis. Så nei, disse barna får ikke statsborgerskap.

En del land, f.eks. USA, opererer med såkalt jus soli: Barn født i landet får statsborgerskap. Slik er det altså ikke i Norge.

Anonymous poster hash: 95de1...ba3

• Liker 6
Skrevet

Bra.

Anonymous poster hash: 2cd3f...49a

• Liker 7
Skrevet

Men kan de føde på norskt sykehus uten fødeplass osv?

Hvis fødselen er i gang må de selvsagt få hjelp på et sykehus. Romania er jo et EU-land, så de kan skaffe seg helsetrygdkort og dermed få det dekket. Trur eg.

Skrevet

Men kan de føde på norskt sykehus uten fødeplass osv?

Hvis fødselen er i gang må de selvsagt få hjelp på et sykehus. Romania er jo et EU-land, så de kan skaffe seg helsetrygdkort og dermed få det dekket. Trur eg.

Ja, dette gjelder for alle EU og EØS-borgere som har europeisk helsetrygdkort. Da har man krav på samme medinsk behandling som borgerne i det landet du befinner deg i. Er du f.eks i Frankrike og må føde, så får du hjelp der.

Skrevet (endret)

Har den siste tiden observert at minst 2 rumenske kvinner i Oslo er gravide og er i slutten av svangerskapet. De kommer jo til å føde her i Norge, får de hjelp på sykehuset? Kan de føde her helt gratis? Får de da engangsstønad fra NAV? Og hva med barnet, blir dette avkommet plutselig norsk statsborger?

Nei.

Når foreldrene ikke er statsborgere, asylsøkere eller EØS-borgere med arbeidstillatelse blir ingen stønad utbetalt.

Sykehus må det betales egenandel for. Resten går evnt på reiseforsikring eller av egen lomme.

Barna får ikke norsk statsborgerskap når foreldrene ikke er norske statsborgere.

De opptjener seg ikke rettigheter når de er i Norge på turistvisum, som de fleste av disse er.

Mange er forresten så fattige at de føder "hjemme." (I teltleir ved Sognsvann har akkurat det gått galt én gang dette året, og barnet overlevde ikke fødselen.)

Romaer har INGEN rettigheter i Romania og er ikke EU-borgere med statsborgerskap, så de faller utenfor det meste.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Skrevet

Ja, dette gjelder for alle EU og EØS-borgere som har europeisk helsetrygdkort. Da har man krav på samme medinsk behandling som borgerne i det landet du befinner deg i. Er du f.eks i Frankrike og må føde, så får du hjelp der.

De er altså ikke anerkjente "borgere" av noe land og har ikke "helsetrygdkort" Det er evnt reiseforsikring som må dekke behandling. Noe noen har.

Skrevet

De er altså ikke anerkjente "borgere" av noe land og har ikke "helsetrygdkort" Det er evnt reiseforsikring som må dekke behandling. Noe noen har.

Ja det gjelder jo selfølgelig at de har et statsborgerskap i et EU-land. Jeg ser at det ikke kom helt klart frem i innlegg #7.

Skrevet

Romaer har INGEN rettigheter i Romania og er ikke EU-borgere med statsborgerskap, så de faller utenfor det meste.

Mener du det seriøst? Selvfølgelig er de rumenske statsborgere. Hvordan tror du de kom hit? Med rumensk pass! De er altså ikke etnisk rumenske, men rumenske statsborgere er de. Som rumenske statsborgere har de ALLE rettighetene alle andre rumenske statsborgere har. Og samme plikter selvfølgelig som mange i denne gruppen velger å dr...e i.

• Liker 3
Skrevet

Ærlig talt - det tulleste innlegget jeg har lest på veldig lenge. Se her - dette har alle rumenske statsborgere tilgang til http://www.ceass.ro/index.php?lang=en Hvor mye dette dekker vet jeg ikke. Dette blir for teit hvis norske sykehus (den norske staten) skal sitte med regningen til slutt. Det må finnes en ordning å kreve og få pengene fra Romania.

• Liker 3
Skrevet

Ærlig talt - det tulleste innlegget jeg har lest på veldig lenge. Se her - dette har alle rumenske statsborgere tilgang til http://www.ceass.ro/index.php?lang=en Hvor mye dette dekker vet jeg ikke. Dette blir for teit hvis norske sykehus (den norske staten) skal sitte med regningen til slutt. Det må finnes en ordning å kreve og få pengene fra Romania.

Romaer ER IKKE rumenske statsborgere. De er statsløse.

• Liker 2
Skrevet

Mener du det seriøst? Selvfølgelig er de rumenske statsborgere. Hvordan tror du de kom hit? Med rumensk pass! De er altså ikke etnisk rumenske, men rumenske statsborgere er de. Som rumenske statsborgere har de ALLE rettighetene alle andre rumenske statsborgere har. Og samme plikter selvfølgelig som mange i denne gruppen velger å dr...e i.

De kommer på turistvisa med e-nummer.

Skrevet

De kommer på turistvisa med e-nummer.

Jeg vet ikke hvem som har fortalt deg disse løgnene, men nå må du gi deg og slutte å spre dem videre. :skratte:

Anonymous poster hash: bcfbc...a37

• Liker 4
Skrevet

Statsløse mennesker kan ikke reise fritt innenfor schengen, så selvfølgelig er de ikke det.

Anonymous poster hash: 9e843...199

• Liker 2
Skrevet

Sigøynere er vel statsløse, og har ingenting med Romania å gjøre! Derfor de kan reise rundt, siden de mangler land.

Anonymous poster hash: 71606...ad7

• Liker 1
Skrevet

Sigøynere er vel statsløse, og har ingenting med Romania å gjøre! Derfor de kan reise rundt, siden de mangler land.

Anonymous poster hash: 71606...ad7

De er rumenske statsborgere og reiser rundt med rumensk pass.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke hvem som har fortalt deg disse løgnene, men nå må du gi deg og slutte å spre dem videre. :skratte:

Anonymous poster hash: bcfbc...a37

Javel. Gi meg dokumentasjon på akkurat det og forklar også gjerne med kilder at romaers situasjon i Romania innebærer at de er likestilt der med den jevne rumener. At de har samme muligheter og tilgang på helsetjenester, får arbeidstillatelse osv. For en hel verden vet at det motsatte er tilfelle.

Det er ikke noe vi behøver å begynne å kverulere om en gang. Det er almenn kunnskap og enkelt tilgjengelig info som du kan finne selv og utdanne deg i stedet for å bli rasehater.

Endret av Tøytigern
  • Liker 2
Skrevet

De er rumenske statsborgere og reiser rundt med rumensk pass.

Det er en kjent sak at de fleste rombarn ikke har en gyldig fødselsattest, så rumensk pass.. Du er på viddene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...