Gå til innhold

Hvor mange ganger til lege/jordmor?


cappocino

Anbefalte innlegg

Vet det er veeeeeeldig individuelt men ved en "normal" svangerskap , hvor ofte går man til lege/jordmor ?

Og hva kontrolleres ?

Hilsen nyssgjerrig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk til legen for å få bekreftet graviditet og ta de nødvendige blodprøvene og GU med celleprøve da jeg var 8 uker. Ettersom jeg har vært sykmeldt til nå i svangerskapet gikk jeg til legen igjen i uke 12. Da var det bare for å sjekke om det var nødvendig med ny sykmelding. Etter det har jeg gått til jordmor en gang hver mnd, og hun sjekker urinprøve for sukker og proteiner, blodprosent, symfyse-fundus mål, vekt, blodtrykk og hjertelyd hver gang. Synes det er veldig betryggende å gå til henne. Skal til henne 12 ganger i løpet av svangerskapet....1 gang pr mnd fram til uke 30, så to ganger pr mnd fram til uke 34 - 36 og fram til fødselen en gang i uka. Legen går jeg til om jeg trenger ny sykmelding, så jeg skal ikke til han før 30. juni nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 3llie

Det som er aller mest vanlig i et normalt svangerskap for førstegangsfødende er visst å ha 6 kontroller hos lege og 6 hos jordmor (om svangerskapet går ut i uke 41). For annengangsfødende er det mest vanlige for normale svangerskap å ha 3 legekontroller og 5 jordmorbesøk.

I første svangerskap: uke 9, 16, 20, 24, 28, 32, 34, 36, 38, 39, 40, 41.

På første kontroll så fylles helsekort for gravide ut, man tar blodtrykket, veier deg, tar blodprøver og en gynekologisk undersøkelse. Du må også ha med en urinprøve som de tar prøver av. Det blir også sendt en hendvendelse til ultralydundersøkelsen som du har krav på rundt uke 18.

Dere blir også enig om fordelingen av kontroller mellom lege og jordmor (første kontroll er som regel hos lege).

Senere kontroller går ut på å følge vekten din, ødemer, blodtrykket, symfyse fundus mål, høre på fosterlyden, urinprøver og hb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...