Gå til innhold

Å leve Zero Waste.


Miss-Grey

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing

Desverre har jeg veldig liten tro på at vi forbrukere skal klare å endre noe. Det må strukturell styring til. Les Adam Smith og almenningens problem.

Vi har større muligheter for å påvirke i dagens samfunn. Enig i at det trengs en endring ovenfra, men bevisstgjøring og fokus på problematikken kan bidra til det. Se f.eks palmeoljesaken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har større muligheter for å påvirke i dagens samfunn. Enig i at det trengs en endring ovenfra, men bevisstgjøring og fokus på problematikken kan bidra til det. Se f.eks palmeoljesaken.

Joda, det går an! Problemet er at det aldri vil bli mange nok som presser på i hver enkelt sak, selvom hvert enkeltmenneske støtter noen gode saker både økonomisk og med engasjement, er det så mange som gir faen i de respektive sakene at bedriftenes lobbyvirksomhet nok veier tyngre hos beslutningstagerne. Vegetarianere som kjøper klær produsert under elendige forhold, eller klimaforkjempere som går med pels kan være eksempler. Nå er det sikkert mulig å finne en viss korrelasjon, og at etisk bevisste mennesker ønsker å utøve disse verdiene på alle områder i livet, men det er forbausende hvor dobbeltmoralske vi kan være. (Er vel ikke helt dobbeltmoral heller, er kanskje ikke et dekkende ord for dette fenomenet. Det handler i alle fall om at vi velger oss noen små hvor vi opptrer etisk, og identifiserer vårt moralske jeg med dett, men er ambivalent ovenfor annen urett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det går an! Problemet er at det aldri vil bli mange nok som presser på i hver enkelt sak, selvom hvert enkeltmenneske støtter noen gode saker både økonomisk og med engasjement, er det så mange som gir faen i de respektive sakene at bedriftenes lobbyvirksomhet nok veier tyngre hos beslutningstagerne. Vegetarianere som kjøper klær produsert under elendige forhold, eller klimaforkjempere som går med pels kan være eksempler. Nå er det sikkert mulig å finne en viss korrelasjon, og at etisk bevisste mennesker ønsker å utøve disse verdiene på alle områder i livet, men det er forbausende hvor dobbeltmoralske vi kan være. (Er vel ikke helt dobbeltmoral heller, er kanskje ikke et dekkende ord for dette fenomenet. Det handler i alle fall om at vi velger oss noen små hvor vi opptrer etisk, og identifiserer vårt moralske jeg med dett, men er ambivalent ovenfor annen urett).

Du ser ut til å tro at etikk er basert på din egen overbevisning om hva som er rett og galt - isåfall anbefaler jeg deg å endre den oppfatningen. Den er feil.

Du snakker her kun om at mennesker oppfører seg feil basert på din subjektive moral, som igjen baserer seg på følelser.

Å være dobbeltmoralsk er å på en side forsvare frihet mens du samtidig angriper den samme friheten fordi den gir folk muligheten til å oppføre seg på måter du missliker.

Hvem gjorde deg til gud i så henseende?

Anonymous poster hash: 83ad2...f75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser ut til å tro at etikk er basert på din egen overbevisning om hva som er rett og galt - isåfall anbefaler jeg deg å endre den oppfatningen. Den er feil.

Du snakker her kun om at mennesker oppfører seg feil basert på din subjektive moral, som igjen baserer seg på følelser.

Å være dobbeltmoralsk er å på en side forsvare frihet mens du samtidig angriper den samme friheten fordi den gir folk muligheten til å oppføre seg på måter du missliker.

Hvem gjorde deg til gud i så henseende?

Anonymous poster hash: 83ad2...f75

Nei, jeg baserer meg på en blanding av dydsetikk og utilitarisme, men det er faktisk ganske stor konsensus om enkelte ting. Som for eksempel at man ikke skal drepe uskyldige mennesker (i alle fall ikke i enhverdagslig kontekst).

Dessuten er du helt på viddene i din analyse, jeg gjør meg ikke til dommer over noen, jeg krydrer bare innlegget med eksempler. Et innlegg som egentlig er mer teknisk enn normativt, fordi jeg bare peker på at summen av oppslutning i en pressgruppe sjelden vil være stor nok til å endre det rådende paradigmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Nei, jeg baserer meg på en blanding av dydsetikk og utilitarisme, men det er faktisk ganske stor konsensus om enkelte ting. Som for eksempel at man ikke skal drepe uskyldige mennesker (i alle fall ikke i enhverdagslig kontekst).

Dessuten er du helt på viddene i din analyse, jeg gjør meg ikke til dommer over noen, jeg krydrer bare innlegget med eksempler. Et innlegg som egentlig er mer teknisk enn normativt, fordi jeg bare peker på at summen av oppslutning i en pressgruppe sjelden vil være stor nok til å endre det rådende paradigmet.

Men du må jo også se summen av alle disse sakene, og at det er store grupper som kjemper for mange av sakene. Vi er bare mennesker, og vi har ikke mulighet til å være 100% etiske forbrukere. Jeg prøver så godt jeg kan, og jeg kjemper for mine hjertesaker. Det gjør mange andre også. Og du har sikkert dine hjertesaker som også andre arbeider for.

For eksempel når det gjelder dyr, håper og tror jeg at vi er på vei mot et paradigmeskifte. Der dyr ikke lenger skal være en vare som vi kan kaste når vi ikke trengte alt. Bevisstgjøring av hvordan dyrene har det under det industrielle landbruket og at grupper jobber for dette er en prosess.

Det er jo klart at de økonomiske kreftene er sterke, men omdømme er verdt mye økonomisk i dag. Jeg synes selvfølgelig at prosessene tar for lang tid, men de er ikke uten betydning.

Etter å ha sett hva ideelle organisasjoner faktisk har fått til, er jeg mer positiv i dag enn jeg var for 5 år siden. Vi trenger å få flere

Endret av Badabing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Ah, skriver på mobil og kom meg ikke ned til bunnen av innlegget.

Mente å si at vi må få flere av sakene opp til politisk hold, og jeg håper den neste blir at det blir tatt tak i Statens pensjonsfond utland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Tenkte å dra opp igjen denne tråden. Prøver å forbruke og kaste mindre og mindre selv og det ultimate målet er zero waste en gang i fremtiden. Hadde vært interessant å høre hvordan det gikk med trådstarter? Evt. andre som lever en zero waste lifestyle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Lag egen tannkrem og shampoo, det har jeg og det fungerer som bare det :) I tillegg koster jo disse hygiene produktene en god del i lengden så man sparer mye penger på det. Man går heller aldri tom dersom man har ingredienser tilgjengelig - super lett og gøy å lage!

Endret av AndreaE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AndreaE skrev:

Lag egen tannkrem og shampoo, det har jeg og det fungerer som bare det :) I tillegg koster jo disse hygiene produktene en god del i lengden så man sparer mye penger på det. Man går heller aldri tom dersom man har ingredienser tilgjengelig - super lett og gøy å lage!

Hvordan gjør du det? Har du oppskrift? 

Anonymkode: 5fa9d...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/23/2018 at 1:53 PM, AnonymBruker said:

Hvordan gjør du det? Har du oppskrift? 

Anonymkode: 5fa9d...588

Det finnes utrolig mange forskjellige på nettet, men de jeg bruker er: 

Tannkrem

8 ss kokosfett/olje

3 ss natriumbikarbonat (natron) eller bakepulver

20 dråper eterisk olje. Jeg bruker peppermynte eller sitron.

Shampoo

1 ts vitamin-e olje

20 dråper lavender olje, 10 dråper rosmarin olje. 

eplecidereddikk

flytende castile såpe (finnes på nettet) 

kokosmelk

 

Det finnes enklere oppskrifter og - man kan finjustere dem om man har enten tørt hår, fett hår, farget hår osv. Bare google så finner du masse forskjellig! :-) Det er bare å blande alt sammen og putte det i beholdere..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2013 den 12.37, LilleSnupp skrev:

Tok den runden før vi fikk bleiebarn ang engangsbleier og tøybleier. Leste litt rundt, og kom frem til at det ikke var noe mer besparende for miljøet at vi vasket x antall ekstra vaskemaskiner hver dag. Blir det ikke litt det samme med bomullspadsene?

 

Ang. å ta med emballasje hjemmefra er hygiene det første jeg tenker på. Må være krevende både arbeidsmessig, men også for miljøet (ref. koking av vann el. lign.) å sørge for at det man benytter er sterilt. Mtp frukt og grønt, så kan man jo også benytte plastposer flere ganger - trenger ikke gå til innkjøp av nye produkter for å få dette til.

jeg har bomullspads til sminkefjerning. Det er bare å vaske de med sengetøy som man uansett må vakse. Setter ikke på en egen vask for de. 

Anonymkode: 25364...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...