Gjest FuturePrimitive Skrevet 25. desember 2013 #21 Del Skrevet 25. desember 2013 Jeg synes det er kult at du tenker sånn. Vi trenger noen som drar det langt også. Problemet med slik tenkning er at du også provoserer mange. Ja, slik er det desverre. Folk provoseres når andre velger noe som står i sterk kontrast til det de gjør selv. Selv kommer jeg ikke til å ta det så langt, men jeg har allerede i mange år levd et liv hvor jeg forbruker omlag 50% mindre enn de fleste andre. Personlig gjør jeg det av både økonomiske, men dels også miljømessige grunner. Den økonomiske var nok likevel den mest drivende faktoren til at jeg trivdes med det. Jeg er ikke så opptatt av søppelsortering og Co2, men jeg mener at dersom vi i de rikeste landene som forbruker mest bare hadde redusert forbruket vårt med 20-30%, så hadde vi kommet langt. Det betyr f.eks at man ikke kjøper klær man strengt tatt ikke trenger, at man ikke kaster mat, og at man ikke bytter ut velfungerende elektroniske artikler bare for at man på død og liv må ha det nyeste og kuleste, fordi om man ikke har det så blir man flau. Og det er der jeg tror det skorter for mange. De føler de må være med på forbrukskjøret. Lav selvfølelse og selvtilitt gjør at de ikke tåler tanken på å ikke eie like mye som de de sammenligner seg med. Deres personlighet gjenspeiles av produktene de eier. Sånn er forbrukersamfunnet - vi er redusert til forbruksslaver som identifiserer oss med hva vi eier. Selv er jeg i teorien mangemillionær. Svært få vet det. De fleste tror jeg er som dem. At jeg holder en vanlig kjedelig jobb og går i null hver mnd. Faktisk så sitter jeg alltid igjen med over halvparten av lønnen min hver mnd, som jeg bruker til ting som kan gi meg mer penger - OG jeg er miljøvennlig. Gud..for et flott menneske jeg er. Og det er nok det som provoserer folk - at de tror at vi tror at vi er så flotte mennesker - "smugness" Kjenner også jeg blir litt provosert over disse med såkalt "shoppestop", som at det er et prosjekt de gjør for å vise hvor flinke de er, fremfor å faktisk endre livsstil. Det handler ikke om å lage en blogg om at du har shoppestopp et år, eller sitte på dagsrevyen å skryte av det. Det handler om å bare gjøre det uten å lage noe fuzz over det. Om folk spør så forklar, men ellers ikke nevn det. Det oppfatter folk som skryt, og da oppnår man bare det motsatte -at folk stiller seg enda mer negativt til å redusere forbruket. Dette ble en digresjon egentlig, men for å summere det opp så synes jeg det er bra du drar det langt. Jeg vil tro du uansett er "langt på vei" som bevisst forbruker, så kanskje det er det naturlige steget for deg å ta. Men det blir nok mer en symbolhandling du gjør, noe til eksempel for andre. Jeg tror ikke det er riktig at alle skal dra det så langt, vi har også en økonomi som skal gå rundt, men at vi reduserer den med 20-30% går helt bra. Og det vil bety mye for miljøet. Plastikk/avfall i naturen og miljøgifter er kanskje det værste vi står ovenfor i framtiden - og det det snakkes minst om. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meh Skrevet 25. desember 2013 #22 Del Skrevet 25. desember 2013 Jeg er ikke interessert i å tjene penger, da bidrar jeg jo bare til det kommersielle og materialistiske samfunnet som har skapt problemet i utgangspunktet. Dessuten passer det svært dårlig med min livssituasjon Mennesker har alltid søkt profitt og materielle ting, det er ikke noe nytt som kom med den industrielle revolusjonen. Dagens samfunn er uansett årsaken til at folk kan forvente å bli over 30 år, leve uten særlig med alvorlig sykdom, og at barnedødeligheten er på noen promiller. Selv om velstanden har hatt noen haker så veier dette overhodet ikke opp for alle de positive sidene. Det er heller ingen motsetninger ved det å tjene penger og det å forhindre forurensning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FuturePrimitive Skrevet 26. desember 2013 #23 Del Skrevet 26. desember 2013 Mennesker har alltid søkt profitt og materielle ting, det er ikke noe nytt som kom med den industrielle revolusjonen. Dagens samfunn er uansett årsaken til at folk kan forvente å bli over 30 år, leve uten særlig med alvorlig sykdom, og at barnedødeligheten er på noen promiller. Selv om velstanden har hatt noen haker så veier dette overhodet ikke opp for alle de positive sidene. Det er heller ingen motsetninger ved det å tjene penger og det å forhindre forurensning. Man kan fint tjene mye penger og leve mer miljøvennlig enn den gjennomsnittlige forbrukersau. Dersom alle skulle tenke som Miss-grey så hadde jo samfunnet kollapset. Det er greit at noen gjør som henne, som en kuriositet. Men vi redder hverken miljøet eller oss selv ved å sette oss ned på rompa og ikke arbeide, bruke penger eller forbruke. Poenget er vel at vi må være bevisste forbrukere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest avocadoen Skrevet 27. desember 2013 #24 Del Skrevet 27. desember 2013 Er jeg ekstrem som vurderer å leve på denne måten? Jeg er veldig bekymret for miljøet. Jeg kom på en ting nå som jeg har menstruasjon: har du vurdert menskopp i stedet for tamponger og bind? For tamponger og bind er jo absolutt ikke miljøvennlig. Jeg begynte å bruke menskopp for et halvt år siden og det går veldig bra. Bruker dog bind av og til om natten fordi jeg blir litt øm der nede av å bruke både menskopp og tamponger i mange dager uten at underlivet får ro, men det er mye mer miljøvennlig enn å bare bruke tamponger og bind. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guadaloupe Skrevet 27. desember 2013 #25 Del Skrevet 27. desember 2013 Jeg har blitt mer og mer flink til å sortere søppel, til å kjøpe det jeg trenger av mat så jeg slipper å kaste så mye, spare strøm ol. men har fortsatt en lang vei å gå før jeg blir fornøyd. Jeg bruker bla. ikke engangs bind eller tamponger lengre, har gått over til tøy og menskopp og har fått en hyggelig overraskelse - jeg blør mindre og jeg har nesten ikke vondt lengre i det hele tatt. Før kunne jeg ligge å grine av smerter og blø som en gris, men sånn er det altså ikke lengre. Har lest at engangs bing og tamponger inneholder blekestoffer (noe som er helt opplagt) og andre kjemiske stoffer som kan gjøre at du blør mer og får mer smerter. Slike kjemiske stoffer hører ikke hjemme nær en kvinnes underliv - stoffene absorberes rett opp i blodbanen via slimhinnen vi har nedentil. Jeg er kjempefornøyd - tøybind er ikke klamme, de er myke og behagelige og kjennes ut som din egen truse, bare litt tykkere naturligvis. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss-Grey Skrevet 28. desember 2013 Forfatter #26 Del Skrevet 28. desember 2013 Men vi redder hverken miljøet eller oss selv ved å sette oss ned på rompa og ikke arbeide, bruke penger eller forbruke. Jeg er enig med deg i mye av det du skriver i innlegget tidligere i tråden, og det du skriver om å være bevisst forbruker. Likevel reagerer jeg litt på den setningen ovenfor - livsstilen min er basert på en ganske helhetlig tankegang, og ikke et innfall. Jeg forstår ikke hvorfor du tror at jeg har tenkt til å sitte på rumpa eller ikke arbeide? Eller ikke bruke penger? Jeg har selvfølgelig tenkt å fortsette å arbeide, og også å fortsette å bruke penger. En del av det jeg tidligere brukte på materielle ting, bruker jeg nå på opplevelser, noe som er helt bevisst - jeg vil heller gi livet mitt innhold gjennom opplevelser enn ting, og for meg personlig har det gitt meg et mye rikere liv. Å bruke penger på tjenester istedenfor varer bidrar til å holde økonomien i gang, samtidig som det gir meg en følelse av luksus: Å gå til frisøren oftere enn før, gå på konsert, ta massasje, spise på restaurant eller betale håndverkere for å reparere ting som er ødelagt, eller forebygge at de blir det, er bedre anvendte penger for meg enn å ukritisk fråtse i akrylklær fra H&M. Mesteparten av pengene jeg sparer settes av til bolig, som skal brukes til å oppgradere den vi har til noe større. Boligkjøp er vel i høyeste grad en måte å bruke penger? Når det er sagt, er det miljøet som er hovedmotivasjonen min, ikke personlig økonomi. Men jeg tror ikke økonomien ville ha kollapset dersom alle levde som meg, bare endret seg i retning av flere tjenestekjøp, og færre varekjøp. Jeg tror imidlertid at fryktelig mange måtte adoptere livsstilen min før det hadde noen som helst innvirkning på økonomien; de fleste forbruker jo bare mer og mer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss-Grey Skrevet 28. desember 2013 Forfatter #27 Del Skrevet 28. desember 2013 Jeg kom på en ting nå som jeg har menstruasjon: har du vurdert menskopp i stedet for tamponger og bind? For tamponger og bind er jo absolutt ikke miljøvennlig. Jeg begynte å bruke menskopp for et halvt år siden og det går veldig bra. Bruker dog bind av og til om natten fordi jeg blir litt øm der nede av å bruke både menskopp og tamponger i mange dager uten at underlivet får ro, men det er mye mer miljøvennlig enn å bare bruke tamponger og bind. Jeg har blitt mer og mer flink til å sortere søppel, til å kjøpe det jeg trenger av mat så jeg slipper å kaste så mye, spare strøm ol. men har fortsatt en lang vei å gå før jeg blir fornøyd. Jeg bruker bla. ikke engangs bind eller tamponger lengre, har gått over til tøy og menskopp og har fått en hyggelig overraskelse - jeg blør mindre og jeg har nesten ikke vondt lengre i det hele tatt. Før kunne jeg ligge å grine av smerter og blø som en gris, men sånn er det altså ikke lengre. Har lest at engangs bing og tamponger inneholder blekestoffer (noe som er helt opplagt) og andre kjemiske stoffer som kan gjøre at du blør mer og får mer smerter. Slike kjemiske stoffer hører ikke hjemme nær en kvinnes underliv - stoffene absorberes rett opp i blodbanen via slimhinnen vi har nedentil. Jeg er kjempefornøyd - tøybind er ikke klamme, de er myke og behagelige og kjennes ut som din egen truse, bare litt tykkere naturligvis. Jeg bruker allerede DivaCup, og er like fornøyd som dere. Takk likevel for gode tips! Det er kjempeflott at mange tar slike valg i hverdagen, så sparer vi oss selv for kjemikalier, og miljøet for masse unødvendig bomullsproduksjon og avfall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 28. desember 2013 #28 Del Skrevet 28. desember 2013 Zero Waste = å ikke leve. Lite forurenser mer enn et menneske som bare spiser, puster og lever. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss-Grey Skrevet 28. desember 2013 Forfatter #29 Del Skrevet 28. desember 2013 Zero Waste = å ikke leve. Lite forurenser mer enn et menneske som bare spiser, puster og lever. Det er selvfølgelig sant, men alle som driver med Zero-Waste forstår at det å kutte all forurensing er et overordnet mål, som man dessverre ikke kommer til å klare å oppnå. Zero-Waste dreier seg om å gjøre enkle valg i hverdagen, som bidrar til å redusere vårt globale fotavtrykk ganske kraftig. Dersom du er interessert anbefaler jeg deg å lese deg opp på temaet, det er veldig givende! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest avocadoen Skrevet 28. desember 2013 #30 Del Skrevet 28. desember 2013 Jeg bruker allerede DivaCup, og er like fornøyd som dere. Takk likevel for gode tips! Det er kjempeflott at mange tar slike valg i hverdagen, så sparer vi oss selv for kjemikalier, og miljøet for masse unødvendig bomullsproduksjon og avfall! Helt sant. Jeg tror også at menskopp har blitt mer populært i det siste. Er i alle fall mye mer prat om det. Synes det er flott at du lever på denne måten! Jeg tror dog ikke at jeg for øyeblikket klarer det selv, pga hvor jeg bor og livssituasjon, men er nok noe jeg vil begynne med når jeg er ferdig med studier og alt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 28. desember 2013 #31 Del Skrevet 28. desember 2013 (endret) Synes det er supert at du tenker på disse tingene! Jeg har gått fra å ha shopping som "hobby" til å kjøpe mest mulig brukt av både klær og ting, og har gått over til å spise vegetarisk. Men emballasje anser jeg som et stort problem fortsatt, og jeg ville definitivt fulgt bloggen din for tips! PS: hvor kjøper dere sånn kopp? Har tenkt på det en stund jeg også etter å ha lest så mye bra om det. Endret 28. desember 2013 av Badabing Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #32 Del Skrevet 4. januar 2014 MensKOPP? Har aldri i mitt liv hørt om det. Nå ser jeg for meg en slik gutta har når de spiller ishockey Men fin tanke da! Anonymous poster hash: e9cde...925 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 5. januar 2014 #33 Del Skrevet 5. januar 2014 MensKOPP? Har aldri i mitt liv hørt om det. Nå ser jeg for meg en slik gutta har når de spiller ishockey Men fin tanke da! Anonymous poster hash: e9cde...925 http://divacup.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #34 Del Skrevet 5. januar 2014 Bare en liten opplysning rundt 70% av alt som blir "gjennvunnet" i Norge idag blir brent. Det er STOR forskjell på gjennvinning og faktisk bruke materialene på nytt igjen. Anonymous poster hash: 4de6e...ac2 Dette er en påstand du må være så snill å dokumentere. Vi som jobber i avfallsbransjen er drittlei av denne løgnen. Så vennligst spesifiser hva det er du mener. Papir og papp innsamlet i vårt område - 70 % går til materialgjenvinning. Det er muligens noe svinn i produksjonen av nye materialer, men ikke så mye som du skal ha det til. Drikkekartong innsamlet i vårt område har også høy materialgjenvinningsgrad - det er svært lite svinn på denne avfallstypen. Når det gjelder plast er dessverre bildet et annet. Pga at vi ikke er flinke nok til å rengjøre plasten (det som ikke blir rent med skylling i kaldt vann kaster jeg i restavfall) går ca 50 % til materialgjenvinning og resten går til energigjenvinning. De tingene som ikke kan gjenvinnes som material eller energigjenvinning må man sortere ut og levere til godkjent mottak slik at dette ikke ødelegger gjenvinningen for resten av avfallet. Ingen avfallsselskaper brenner det husholdningene har sortert ut til materialgjenvinning. Det er en myte som snart bør være død og begravet. Hilsen renovsjonsansatt i et stort offentlig selskap.Anonymous poster hash: 46e22...32c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 5. januar 2014 #35 Del Skrevet 5. januar 2014 For min del er det viktig å unngå unødvendige engangsprodukter og sortere det som er anbefalt å sortere. Det er en del gode tips i denne tråden som jeg ikke har tenkt på (plasteskwr til fryseren som kan brukes flere ganger, bl.a.) som jeg skal ta til meg. Jeg tror også at vi alle har nytte av å tenke gjennom forbruket på mat og spise opp det vi har kjøpt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #36 Del Skrevet 5. januar 2014 Papir og papp innsamlet i vårt område - 70 % går til materialgjenvinning. Anonymous poster hash: 46e22...32c Da er det jo bare 30%?! Anonymous poster hash: 46bd9...4bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #37 Del Skrevet 5. januar 2014 Da er det jo bare 30%?! Anonymous poster hash: 46bd9...4bc Hvordan da? 30 % går til metall gjenvinning, annen materialgjenvinning og den største andelen av de 30 % går til energigjenvinning. Dvs vannbåren varme og strøm.Anonymous poster hash: 46e22...32c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #38 Del Skrevet 5. januar 2014 Hvordan da? 30 % går til metall gjenvinning, annen materialgjenvinning og den største andelen av de 30 % går til energigjenvinning. Dvs vannbåren varme og strøm.Anonymous poster hash: 46e22...32c Du satte opp følgende regnestykke: All innsamlet papir og papp (=100%) - 70% Hva skjer med det resterende papiret? Beklager avsporing i tråden. Anonymous poster hash: 46bd9...4bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #39 Del Skrevet 5. januar 2014 Du satte opp følgende regnestykke: All innsamlet papir og papp (=100%) - 70% Hva skjer med det resterende papiret? Beklager avsporing i tråden. Anonymous poster hash: 46bd9...4bc Det har jeg allerede forklart. Anonymous poster hash: 46e22...32c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Genesis Skrevet 7. januar 2014 #40 Del Skrevet 7. januar 2014 Konseptet er å produsere minst mulig søppel, målet er å leve uten å produsere søppel i det hele tatt. Har dere noen tanker om dette? Det brer mer og mer om seg i USA. Jeg kan godt tenke meg å introdusere en del tiltak for å redusere avfallet (og forbruket mitt), men tror ikke jeg kan leve helt uten å produsere søppel. Amerikanerne har jo såkalte "bulk-stores", hvor man kan ta med egen beholder, og handle inn dagligvarene sine etter vekt og mengde. Da kan man kjøpe det man trenger, uten å produsere avfall. I Norge har vi i mindre grad dette alternativet, med unntak av frukt og grønt, og kaffe, smågodt eller nøtter i enkelte butikker. Et mulig tiltak er å kjøpe gjennomsiktige stoffposer man kan bruke på butikken, slik at man slipper alle de småposene man vanligvis bruker til frukt og grønt. De mest ekstreme tar med syltetøyglass til ferskvaredisken når de handler ost, kjøtt og fisk, og får varene lagt i dem for å spare emballasje. Et annet tiltak er å skifte ut alt som er ment til engangsbruk, f.eks. tørkepapir med stoffkluter og papirservietter med tøyservietter. Det finnes til og med gjenbrukbare bomullspads til sminkefjerning, som man bare kaster i en vaskepose og rett i vaskemaskinen. Er jeg ekstrem som vurderer å leve på denne måten? Jeg er veldig bekymret for miljøet. Desverre har jeg veldig liten tro på at vi forbrukere skal klare å endre noe. Det må strukturell styring til. Les Adam Smith og almenningens problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå