Gå til innhold

Å leve Zero Waste.

Miss-Grey

Anbefalte innlegg

Konseptet er å produsere minst mulig søppel, målet er å leve uten å produsere søppel i det hele tatt.

Har dere noen tanker om dette? Det brer mer og mer om seg i USA.

Jeg kan godt tenke meg å introdusere en del tiltak for å redusere avfallet (og forbruket mitt), men tror ikke jeg kan leve helt uten å produsere søppel.

Amerikanerne har jo såkalte "bulk-stores", hvor man kan ta med egen beholder, og handle inn dagligvarene sine etter vekt og mengde. Da kan man kjøpe det man trenger, uten å produsere avfall. I Norge har vi i mindre grad dette alternativet, med unntak av frukt og grønt, og kaffe, smågodt eller nøtter i enkelte butikker.

Et mulig tiltak er å kjøpe gjennomsiktige stoffposer man kan bruke på butikken, slik at man slipper alle de småposene man vanligvis bruker til frukt og grønt. De mest ekstreme tar med syltetøyglass til ferskvaredisken når de handler ost, kjøtt og fisk, og får varene lagt i dem for å spare emballasje. Et annet tiltak er å skifte ut alt som er ment til engangsbruk, f.eks. tørkepapir med stoffkluter og papirservietter med tøyservietter. Det finnes til og med gjenbrukbare bomullspads til sminkefjerning, som man bare kaster i en vaskepose og rett i vaskemaskinen.

Er jeg ekstrem som vurderer å leve på denne måten? Jeg er veldig bekymret for miljøet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke tenk på å forbruke så lite som mulig, men heller å bruke de produktene som faktisk er gjennvinningsbart, da får du omtrent det samme resultatet.

Anonymous poster hash: 32bd9...345

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok den runden før vi fikk bleiebarn ang engangsbleier og tøybleier. Leste litt rundt, og kom frem til at det ikke var noe mer besparende for miljøet at vi vasket x antall ekstra vaskemaskiner hver dag. Blir det ikke litt det samme med bomullspadsene?

Ang. å ta med emballasje hjemmefra er hygiene det første jeg tenker på. Må være krevende både arbeidsmessig, men også for miljøet (ref. koking av vann el. lign.) å sørge for at det man benytter er sterilt. Mtp frukt og grønt, så kan man jo også benytte plastposer flere ganger - trenger ikke gå til innkjøp av nye produkter for å få dette til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten opplysning rundt 70% av alt som blir "gjennvunnet" i Norge idag blir brent. Det er STOR forskjell på gjennvinning og faktisk bruke materialene på nytt igjen.

Anonymous poster hash: 4de6e...ac2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten opplysning rundt 70% av alt som blir "gjennvunnet" i Norge idag blir brent. Det er STOR forskjell på gjennvinning og faktisk bruke materialene på nytt igjen.

Takk for innspill, AnonymBruker. Jeg skulle akkurat til å påpeke dette til den andre anonymebrukeren, men du kom meg i forkjøpet.

Jeg resirkulerer allerede så mye jeg kan, men synes ikke allltid det er nok, spesielt ikke dersom det bare krever enkle grep å gjøre ting mer miljøvennlig. Når jeg f.eks. allerede har bærenett med meg på butikken, synes jeg ikke det er noe stort ekstraproblem å ha liggende gjenbrukbare poser til frukt og grønt i handlenettet, og bruke dem på butikken.

Jeg har fått bittelitt lyst til å prøve å leve så Zero Waste som mulig en måneds tid, som et slags prosjekt. Kanskje jeg prøver det ut etter eksamen, jeg kan jo starte en blogg eller oppdatere her for å formidle til andre hvordan det går - og hvorvidt det går i det hele tatt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok den runden før vi fikk bleiebarn ang engangsbleier og tøybleier. Leste litt rundt, og kom frem til at det ikke var noe mer besparende for miljøet at vi vasket x antall ekstra vaskemaskiner hver dag. Blir det ikke litt det samme med bomullspadsene?

Ang. å ta med emballasje hjemmefra er hygiene det første jeg tenker på. Må være krevende både arbeidsmessig, men også for miljøet (ref. koking av vann el. lign.) å sørge for at det man benytter er sterilt. Mtp frukt og grønt, så kan man jo også benytte plastposer flere ganger - trenger ikke gå til innkjøp av nye produkter for å få dette til.

Jeg tror ikke det blir helt det samme med bomullspadsene, om man kjøper en 25-30 stykker, kan man jo samle dem i en vaskepose etterhvert, og bare slenge dem i maskinen når jeg faktisk vasker andre ting. Det er alltid litt ekstra plass i vaskemaskinen, så jeg tror ikke det blir noen ekstrabelastning for miljøet sånn sett. Vi vet jo at bomullsproduksjon er skadelig for miljøet og at arbeiderne ofte lider, så jeg er absolutt åpen for å gjøre slike engangsinvesteringer istedenfor å kjøpe nytt hele tiden.

Jeg har allerede forsøkt å bruke fruktposene på butikken flere ganger, uten hell. De er så skjøre at de blir ødelagte veldig fort, og ettersom jeg spiser mye frukt og grønt blir det enorme mengder poser på sikt. Jeg tror jeg skal gi de gjenbrukbare en sjanse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det blir helt det samme med bomullspadsene, om man kjøper en 25-30 stykker, kan man jo samle dem i en vaskepose etterhvert, og bare slenge dem i maskinen når jeg faktisk vasker andre ting. Det er alltid litt ekstra plass i vaskemaskinen, så jeg tror ikke det blir noen ekstrabelastning for miljøet sånn sett. Vi vet jo at bomullsproduksjon er skadelig for miljøet og at arbeiderne ofte lider, så jeg er absolutt åpen for å gjøre slike engangsinvesteringer istedenfor å kjøpe nytt hele tiden.

Jeg har allerede forsøkt å bruke fruktposene på butikken flere ganger, uten hell. De er så skjøre at de blir ødelagte veldig fort, og ettersom jeg spiser mye frukt og grønt blir det enorme mengder poser på sikt. Jeg tror jeg skal gi de gjenbrukbare en sjanse.

Du får begynne å tenke litt som disse super-gjerrige!

Da jeg var liten var det en gammel dame som tok vare på alt mulig. Kaffeposene ble vasket og gjenbrukt (de var sterkere enn den vanlige type i dag), og sånt holdt hun på med det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg lever ganske zero waste. Eller, langt mer enn gjennomsnittsnordmannen iallfall. Jeg forteller folk at det er fordi miljøet, men egentlig er jeg bare gjerrig. Jaja. Både miljø og lommebok vinner på det, uansett. :)

Anonymous poster hash: c336a...500
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever ganske zero waste. Eller, langt mer enn gjennomsnittsnordmannen iallfall. Jeg forteller folk at det er fordi miljøet, men egentlig er jeg bare gjerrig. Jaja. Både miljø og lommebok vinner på det, uansett. :)

Veldig morsomt med erfaringer! :)

Ja, jeg regner med å spare en del penger også, men det blir på sikt. Enkelte ting hjemme hos meg må byttes ut med flerbruksalternativer, som er dyre i førstegangsinnkjøp, men pengebesparende i det lange løp.

Jeg og samboeren er for eksempel storforbrukere av bakepapir, men nå har jeg funnet et fransk produkt laget av silikon, som er formet som et tykt bakepapir, og kan brukes tusenvis av ganger. Engangskostnaden er på litt over 200 kr, men det er spart inn på under ett år :)

Har også funnet masse kule tips til gjenbruk av hva man allerede har på Pintrest, og lest flere bøker. I tillegg har jeg meldt meg inn i en ShopStop-gruppe gjennom Kvinneguiden, der jeg skal gjennomføre et shoppingfritt år i 2014, sammen med fire andre damer - jeg gleder meg! :)

Tar gjerne imot flere konkrete tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til anskaffelse av plastbokser og andre ting som kan brukes til oppbevaring eller medbringing og lignende. Mat kan fryses, tas med, oppbevares, de kan tas med på butikken for frukt og lignende og så videre.

Ellers: Tenk som onkel Skrue. Økonomi og miljøbesparelse går hånd i hånd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du som en av svært få går over til å kaste litt mindre søppel har svært lite å si. Tenker du litt større og kanskje starter en bulk-store og/eller selger hverdagsartikler som er mer miljøvennlige og nærmere "zero-waste", så kan du tjene penger i tillegg til å bidra til "saken" din i større grad.

Endret av meh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes til og med gjenbrukbare bomullspads til sminkefjerning, som man bare kaster i en vaskepose og rett i vaskemaskinen.

Eller du kan gjøre som meg, og ikke bruke sminke i det hele tatt. Da trenger du ikke pads!

Hvorfor ikke fjerne alt det unødvendige forbruket først, som f eks sminke, og så finne ut hvordan det nødvendige forbruket kan gjøres mest mulig miljøvennlig?

Anonymous poster hash: 0dc28...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At du som en av svært få går over til å kaste litt mindre søppel har svært lite å si. Tenker du litt større og kanskje starter en bulk-store og/eller selger hverdagsartikler som er mer miljøvennlige og nærmere "zero-waste", så kan du tjene penger i tillegg til å bidra til "saken" din i større grad.

Eller jeg kan starte en blogg, slik jeg nevner tidligere i tråden - der jeg kan bevisstgjøre likesinnede om de tilbudene som finnes til å handle varer i løsvekt. Jeg oppdager stadig nye produkter som kan handles uten emballasje, og gjenbruksartikler der de fleste tar for gitt at det bare finnes engangsalternativer, feks. bakepapir av silikon.

Jeg er ikke interessert i å tjene penger, da bidrar jeg jo bare til det kommersielle og materialistiske samfunnet som har skapt problemet i utgangspunktet. Dessuten passer det svært dårlig med min livssituasjon :)

Spare penger, derimot, det hadde ikke vært å forakte. Men, jeg er enig i at skikkelige "bulk-stores" skulle ha eksistert i Norge - tenk den eksklusive følelsen av å gå inn i en butikk, og plukke med seg det man trenger, i akkurat den mengden man trenger? Eller å ha et kjøkkenskap med pene glass fylt av inspirerende mat, istedenfor skrikende pakninger i alle formater? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan gjøre som meg, og ikke bruke sminke i det hele tatt. Da trenger du ikke pads!

Hvorfor ikke fjerne alt det unødvendige forbruket først, som f eks sminke, og så finne ut hvordan det nødvendige forbruket kan gjøres mest mulig miljøvennlig?

Anonymous poster hash: 0dc28...187

Godt tips! Jeg bruker ikke noe særlig sminke selv, men renser ansikt med pads. Det tenker jeg å fortsette med, tror jeg. Jeg har veldig sensitiv hud i ansiktet, og får rødmusset hud hele dagen dersom jeg bruker vanlig såpe i ansiktet, eller vasker det med klut eller håndkle. Det blir også veldig mye ekstra vask hvis jeg skal bruke de håndklærne jeg allerede har, i forhold til små pads (tar liten plass i vaskemaskinen). Men, ulike mennesker har selvfølgelig ulike behov. Det er ikke alle "behov" som er like reelle, men jeg tror nøkkelen til en slik livsstil er å begrense mange av de behovene man tror man har, og tilpasse resten av forbruket med utgangspunkt i miljøhensyn. :)

Jeg har allerede redusert forbruket ganske mye, men ser at det er miljøvennelig å anskaffe enkelte ting, nettopp fordi de erstatter engangsprodukter. Noe luksus trenger jeg, men jeg har omdefinert min egen forståelse av "luksus" ganske mye; tidligere var luksus for meg tett knyttet til forbruk av materielle goder. For å hjelpe prosjektet mitt litt på vei, har jeg skrevet opp en lang liste over ting jeg ser på som luksus, som ikke innebærer shopping. Kikker ofte på den lista når jeg føler akutt behov for å "unne meg noe", for å minne meg selv på at jeg ikke trenger å shoppe for å belønne meg selv. Eksempelvis liker jeg å gå tur med termokopp og yndlingspodcastene mine på øret, låne bøker på biblioteket eller gå på kino/ i svømmehallen. Noen av tingene på lista mi koster penger, men felles for dem alle er at de produserer svært lite avfall :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig morsomt med erfaringer! :)

Ja, jeg regner med å spare en del penger også, men det blir på sikt. Enkelte ting hjemme hos meg må byttes ut med flerbruksalternativer, som er dyre i førstegangsinnkjøp, men pengebesparende i det lange løp.

Jeg og samboeren er for eksempel storforbrukere av bakepapir, men nå har jeg funnet et fransk produkt laget av silikon, som er formet som et tykt bakepapir, og kan brukes tusenvis av ganger. Engangskostnaden er på litt over 200 kr, men det er spart inn på under ett år :)

Tar gjerne imot flere konkrete tips! :)

Det bakepapiret kan du kjøpe på Clas O til 49 kr. Jeg har flere. Har kuttet opp en slik at den passer i brødformer.

Jeg bruker tøybind rett og slett fordi jeg synes det er mye mer behagelig enn plast. Jeg har så mange at jeg aldri vasker en maskin bare fordi jeg var tom for bind.

Jeg bruker helt vanlige bomullskluter fra Ikea, Kid e.l. til å fjerne sminke. Igjen har jeg så mange at jeg ikke behøver å vaske kun fordi jeg er tom for kluter.

Jeg har aldri brukt tørkepapir eller papirservietter, synes det er veldig lite effektivt. For å tørke opp vann behøves masse tørkepapir eller bare én klut. Har forskjellige typer kluter til kjøkkenbenk, gulv, speil, bad, støv osv. Forskjellige servietter til hverdags, fest, jul osv.

Bruker handlenett fordi det er mer behagelig å bære enn plasposer.

Tar vare på sylttøyglass og bruker de til å oppbevare supperester osv.

Kjøper heller glass og metall enn plast og papir.

Kjøper en store pose poteter, og gir bort halvparten. Slik slipper jeg å kaste poteter i søpla fordi jeg ikke har rukket å spise de, og "verden sparer emballasjen" til den jeg ga bort resten av potetene til.

Jeg sanker bær og planter i naturen istedetfor å kjøpe de i butikken. Slipper energi til frakt og oppbevaring, emballasje og kroner.

Jeg komposterer.

Jeg kaster jo selvfølgelig noe, men ikke i nærheten av så mye som jeg ser andre gjør.

Anonymous poster hash: 46bd9...4bc

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Mange steder sender de matavfallet til sverige nå som blir omgjort til biodiesel :) Det synes jeg skal bli enda mer fokus på, og da er selvsagt første steg mange steder å ha matavfall i en pose og restavfall i en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bakepapiret kan du kjøpe på Clas O til 49 kr. Jeg har flere. Har kuttet opp en slik at den passer i brødformer.

Anonymous poster hash: 46bd9...4bc

Takk for masse gode tips! Gjør det meste av dette allerede, men har ikke tenkt på det med potetene. Nå kjøper jeg i løsvekt i medbrakt pose, men jeg kan bli flinkere til å kjøpe i store porsjoner når jeg kjøpe ting med emballasje, og enten dele, fryse eller lagre på boden :) Har for eksempel sett at man kan kjøpe olje i fem- og tilitersdunker i enkelte butikker, tenker at det går an å fjernlagre på boden, og bare helle over på en ren flaske som kan stå på kjøkkenet. En bonus er selvfølgelig at jeg slipper å dra på butikken hver gang jeg er tom for stekeolje, noe som skjer ganske ofte ;)

Har kikket på bakepapiret fra Claes O., men ingen i butikken kunne fortelle meg hva det var laget av, og det er ganske avgjørende for meg :) I tillegg virket de litt tynne i forhold til de andre jeg har funnet, som er ca. 4 mm tykke, så jeg innbiller meg at de jeg kikker på er mer slitesterke. Ellers mange takk for tips, alltid fint å få forslag om alternative (og billige) produkter! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tips! Jeg bruker ikke noe særlig sminke selv, men renser ansikt med pads. Det tenker jeg å fortsette med, tror jeg. Jeg har veldig sensitiv hud i ansiktet, og får rødmusset hud hele dagen dersom jeg bruker vanlig såpe i ansiktet, eller vasker det med klut eller håndkle. Det blir også veldig mye ekstra vask hvis jeg skal bruke de håndklærne jeg allerede har, i forhold til små pads (tar liten plass i vaskemaskinen). Men, ulike mennesker har selvfølgelig ulike behov. Det er ikke alle "behov" som er like reelle, men jeg tror nøkkelen til en slik livsstil er å begrense mange av de behovene man tror man har, og tilpasse resten av forbruket med utgangspunkt i miljøhensyn. :)

Jeg har allerede redusert forbruket ganske mye, men ser at det er miljøvennelig å anskaffe enkelte ting, nettopp fordi de erstatter engangsprodukter. Noe luksus trenger jeg, men jeg har omdefinert min egen forståelse av "luksus" ganske mye; tidligere var luksus for meg tett knyttet til forbruk av materielle goder. For å hjelpe prosjektet mitt litt på vei, har jeg skrevet opp en lang liste over ting jeg ser på som luksus, som ikke innebærer shopping. Kikker ofte på den lista når jeg føler akutt behov for å "unne meg noe", for å minne meg selv på at jeg ikke trenger å shoppe for å belønne meg selv. Eksempelvis liker jeg å gå tur med termokopp og yndlingspodcastene mine på øret, låne bøker på biblioteket eller gå på kino/ i svømmehallen. Noen av tingene på lista mi koster penger, men felles for dem alle er at de produserer svært lite avfall :)

I forhold til rens så finnes det mange skummende, såpefrie varianter som du bare bruker fingerene til å massere med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...