Gå til innhold

Komparativ eller superlativ?


Gjest Linaria

Anbefalte innlegg

Greit, jeg har diskutert dette en del med samboeren min, og har begynt å bli ganske usikker selv.

Se for dere at vi har tre bokser av ulik størrelse. De er alle ganke store, så da sier vi at en er stor, en er større og en er størst, men hvis man fjerner en av disse boksene, vilke to gradbøyinger står vi igjen med?

Samboeren min mener at når man snakker om to stykker, skal superlativ fjernes, altså; en boks er stor, den andre er større. Jeg er usikker, men mener heller at det er en boks som er stor og den andre er størst.

Man kan jo prøve å stille et spørsmål. Da vil jeg si: "Hvilken er størst?" - han vil bruke komparativ.

Han er fra Island, men har bodd her i fem år og snakker norsk. Han mener vi bruker superlativ altfor mye på norsk, og at det ikke skal brukes når det er snakk om to av noe. Han sier at hvis vi sier at den ene boksen er størst, sier vi at den er den største boksen i verden.

Jeg er usikker på dette. Hjelp!

Jeg tenker også egentlig at man kan si begge deler, men at det da får litt ulik betydning. "Den er større... enn den" "Den er størst... av de to".

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan vel bruke både komparativ og superlativ om den største boksen, for den er jo fremdeles større enn den mindre boksen. Det spørs hva man vil poengtere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit edit edit: Jeg har jobbet med verb i hele dag. Jeg mener selvfølgelig KOMPARATIV eller superlativ.

Greit, jeg har diskutert dette en del med samboeren min, og har begynt å bli ganske usikker selv.

Se for dere at vi har tre bokser av ulik størrelse. De er alle ganke store, så da sier vi at en er stor, en er større og en er størst, men hvis man fjerner en av disse boksene, vilke to gradbøyinger står vi igjen med?

Samboeren min mener at når man snakker om to stykker, skal superlativ fjernes, altså; en boks er stor, den andre er større. Jeg er usikker, men mener heller at det er en boks som er stor og den andre er størst.

Man kan jo prøve å stille et spørsmål. Da vil jeg si: "Hvilken er størst?" - han vil bruke komparativ.

Han er fra Island, men har bodd her i fem år og snakker norsk. Han mener vi bruker superlativ altfor mye på norsk, og at det ikke skal brukes når det er snakk om to av noe. Han sier at hvis vi sier at den ene boksen er størst, sier vi at den er den største boksen i verden.

Jeg er usikker på dette. Hjelp!

Jeg tenker også egentlig at man kan si begge deler, men at det da får litt ulik betydning. "Den er større... enn den" "Den er størst... av de to".

O.T: Du vet du kan endre overskriften i innlegget ditt? :)

Anonymous poster hash: a42fb...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt å se at det er et språklig korrekt svar på dette. Hvis man bruker hele setninger kan man jo fint si "hvilken er større enn den andre" og "hvilken er størst av de to" (om man garderer seg med å legge inn et et sammenlignende element), og det vil være like korrekt. Når man sammenligner et begrenset utvalg kan jeg ikke se at de i noe tilfelle fører til at superlativet indikerer at denne ene tingen man sammenligner med dermed er *****est "i hele verden".

(Da måtte man begrense superlativ til de virkelig ekstreme situasjonene. Har man to hunder der en er mindre enn den andre blir den da ikke minst, så sant den da ikke faktisk ER den minste hunden i verden.)

Jeg tenker kanskje poenget ligger i hvorvidt man i sammenheng med bruk av superlativer føyer til hva man sammenligner med eller ikke. Det er jo ofte implisitt at man sammenligner med noe, og hva man sammenligner med, men kanskje har samboeren din i et poeng i at hvis man ikke sier det (eks. størst AV) blir det teoretisk sett feil.

Det er jo forsåvidt en interessant tanke at vi nok har lettere for å bruke superlativer en komparativ, uten å være bevisste på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at vi bruker komparativ alt for mye, jeg. "En større folkemengde" for eksempel. I stedet for å si "en stor folkemengde"

Tror jeg ville brukt superlativ i din sammenheng... Men det kommer jo helt an på hva man vil poengtere. Den er størst av de to, og den er større. Men ville kun sagt det i denne rekkefølgen: "Denne er stor, men den her er større". Det funker jo ikke andre veien: "Denne er større, men denne er stor."

Av fleksibilitetsårsaker ville jeg brukt superlativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, jeg har diskutert dette en del med samboeren min, og har begynt å bli ganske usikker selv.

Se for dere at vi har tre bokser av ulik størrelse. De er alle ganke store, så da sier vi at en er stor, en er større og en er størst, men hvis man fjerner en av disse boksene, vilke to gradbøyinger står vi igjen med?

Vet ikke helt om jeg skjønte innlegget ditt, men om du lurer på hvilke to grader man står igjen med om man fjerner en boks, vil svaret være at man står igjen med alle tre.. en boks kan være stor , den andre større enn den første, eller en boks er stor, men den andre boksen er størst. Man kan fint bruke superlativ selv om det bare er snakk om to gjenstander. Det er nok mer brukt enn komparativ i en slik situasjon, men det kommer jo helt an på hva spørsmålet er....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På norsk vil vi som regel bruke superlativ.

Mens på engelsk brukes oftest komparativ. (Which is the bigger box?)



Anonymous poster hash: cf9f7...141
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...