Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vet ikke om jeg vil spørre samboer om hjelp til dette, men det er vel liten sjans for at jeg får hjelp andre steder til dette :(

Føler det som et veldig nederlag om å måtte spørre han om dette. Orker jo så lite til vanlig. Huff, høst/vinter er virkelig ikke årstiden for meg :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

?

Anonymous poster hash: f28b2...68b
Skrevet

Bare spør! Hårvask er fort gjort, og det er jo ikke noe ekkelt for ham å gjøre det. Du vil kanskje føle deg litt freshere etterpå, så det er verdt å spørre :)

Anonymous poster hash: 7fd76...ad5
Gjest Eurodice
Skrevet

Vet ikke om jeg vil spørre samboer om hjelp til dette, men det er vel liten sjans for at jeg får hjelp andre steder til dette :(

Føler det som et veldig nederlag om å måtte spørre han om dette. Orker jo så lite til vanlig. Huff, høst/vinter er virkelig ikke årstiden for meg :(

Jeg forstår det slik at du er syk og/eller ufør, problemer med armene kanskje. Hvorfor synes du det er et nederlag å spørre samboeren din om hjelp til hårvask?

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår det slik at du er syk og/eller ufør, problemer med armene kanskje. Hvorfor synes du det er et nederlag å spørre samboeren din om hjelp til hårvask?

Jeg er ikke trådstarter, men for min egen del er det et nederlag å være så langt nede at til og med personlig hygiene må man ha hjelp til.

Anonymous poster hash: e44b7...636

• Liker 3
Skrevet

TS er litt deprimert.

Anonymous poster hash: e9725...485

Skrevet

Det er skikkelig nedverdigene de første gangene, men så blir man vant til det. :) Det er så deilig å få rent hår.

Du kan søke om hjemmesykepleie, men da er det forskjellige hver gang. Du kan søke om BPA hvis det er flere ting du behøver hjelp til og da får du én person å forholde deg til. Jeg vil ikke anbefale deg å la kjæresten hjelpe med slikt stell, det er altfor lett at han blir mer sykepleier enn kjæreste. For mange som steller kjæresten sin er det vanskelig å hjelpe til med stell og senere ha sex, det kan kjennes ut som om man utnytter den syke enda man vet at man ikke gjør det. Det er helt OK at kjærester hjelper til nå og da, men jeg vil virkelig ikke anbefale det fast.

Selve vaskingen kan utføres på flere måter:

Naken i dusjen sittende på krakk. Eventuellt med badetøy.

Stående foroverlent over vask (eventuellt over badekarkant)

Sittende med bruk av hårvaskefat i vask (eventuellt i badekar, fatet støttes da opp mot en slik hylle mange har på tvers til såpe osv)

Liggende i seng med hårvaskefat

Hårvaskefat til bruk i seng får du fra hjelpemiddelsentralen.

Hårvaskefat til bruk i vask koster 200 kr på Enklere liv.

Hvis du ikke har dusjkrakk fra før vil jeg sterkt anbefale det. Du kan enten låne fra hjelpemiddelutlånet i kommunen/bydelen, få en via ergoterapeut og hjelpemiddelsentralen eller kjøpe på Ikea eller Enklere liv. Det kan være rart å dusje sittende de første gangene, men det sparer en for mye energi. Hvis jeg ikke husker helt feil så har du ME så da slenger jeg på et ME-tips. Istedetfor å tørke seg med håndkle etter dusj kan man ta på seg badekape, de er jo ofte av samme stoff som håndkler.

Anonymous poster hash: b5d5d...20f

Skrevet

Bare spør! Hårvask er fort gjort, og det er jo ikke noe ekkelt for ham å gjøre det. Du vil kanskje føle deg litt freshere etterpå, så det er verdt å spørre :)

Anonymous poster hash: 7fd76...ad5

Altså, jeg får jo til å vaske håret en gang i uka. Jeg blir bare så dårlig etterpå.

Huff, det er vanskelig å forklare. Det er jo nedverdigende uansett hvem som gjør det, men det er jo ikke hans jobb å pleie meg.

TS er litt deprimert.

Anonymous poster hash: e9725...485

Tja, litt kanskje, men cipralexen tar det meste.

Det er skikkelig nedverdigene de første gangene, men så blir man vant til det. :) Det er så deilig å få rent hår.

Du kan søke om hjemmesykepleie, men da er det forskjellige hver gang. Du kan søke om BPA hvis det er flere ting du behøver hjelp til og da får du én person å forholde deg til. Jeg vil ikke anbefale deg å la kjæresten hjelpe med slikt stell, det er altfor lett at han blir mer sykepleier enn kjæreste. For mange som steller kjæresten sin er det vanskelig å hjelpe til med stell og senere ha sex, det kan kjennes ut som om man utnytter den syke enda man vet at man ikke gjør det. Det er helt OK at kjærester hjelper til nå og da, men jeg vil virkelig ikke anbefale det fast.

Selve vaskingen kan utføres på flere måter:

Naken i dusjen sittende på krakk. Eventuellt med badetøy.

Stående foroverlent over vask (eventuellt over badekarkant)

Sittende med bruk av hårvaskefat i vask (eventuellt i badekar, fatet støttes da opp mot en slik hylle mange har på tvers til såpe osv)

Liggende i seng med hårvaskefat

Hårvaskefat til bruk i seng får du fra hjelpemiddelsentralen.

Hårvaskefat til bruk i vask koster 200 kr på Enklere liv.

Hvis du ikke har dusjkrakk fra før vil jeg sterkt anbefale det. Du kan enten låne fra hjelpemiddelutlånet i kommunen/bydelen, få en via ergoterapeut og hjelpemiddelsentralen eller kjøpe på Ikea eller Enklere liv. Det kan være rart å dusje sittende de første gangene, men det sparer en for mye energi. Hvis jeg ikke husker helt feil så har du ME så da slenger jeg på et ME-tips. Istedetfor å tørke seg med håndkle etter dusj kan man ta på seg badekape, de er jo ofte av samme stoff som håndkler.

Takk for svar! Men kan jeg få hjemmesykepleie om jeg har samboer da? Trodde det gikk bort om man bodde med noen. Og hvordan sender jeg søknad? Har tenkt på å søke om støttekontakt også, men finner liksom ikke ut hvor jeg skal sende den.

Har en krakk forresten, men akkurat nå bruker jeg den bare når jeg vasker håret og når jeg er skikkelig sliten, men MÅ vaske kroppen.

Hm, kanskje jeg skal ønske meg en lang badekåpe i samme stoff som håndkle til jul? Det hørtes egentlig veldig smart ut.

Skrevet

Ja, selvfølgelig kan du det. Nettop fordi kjærester skal få lov til å være kjærester og ikke sykepleiere. På nettsidene til kommunen/bydelen din ligger det søknadsskjema. Støttekontaktsøknadsskjema bør ligge samme sted. Se under Helse og omsorg eller sosiale tjenester.

Skrevet

Takk! Skal ta en titt på nettsiden :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...