Gå til innhold

interrail - litt spørsmål

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har noen spørsmål angående interrail/backpacking (og ja, hva er forskjellen på de to egentlig?).

Jeg vil helst dra rundt i Europa. Jeg er helt nybegynner på dette! Vil ha litt god tid til å planlegge, fordi jeg må planlegge når jeg skal ha ferie litt tidlig + ok å få snakket skikkelig sammen med de jeg vil reise med.
1. Er det lurest å begynne med tog fra Norge, eller bestille fly til en billig destinasjon og starte derfra?
2. Er det lurt å planlegge ruten på forhånd? Eller går det fint å ta det som det kommer? Kan det evt. bli billigere å planlegge litt?
3. Hvor mange drar man sammen med? Kan se for meg at hvis det blir for mange så kan de bli mye diskusjoner og uenigheter. Og kanskje vanskeligere å finne plass til alle på overnattingssteder?
4. Hvor lenge er mest ideelt? Tror jeg har 2-3uker til rådighet.
5. Hva koster det? Med tog, evt. fly, mat, shopping, overnatting. Ja, alt? Eller hvor mye brukte du da du reiste?
6. Er det noen steder i Europa man ikke bør dra?
7. Jeg liker ikke helt tanken på slike hostel? hvor man sover sammen med fremmede i saler. Kan man likevel finne billige hotell med egne rom (må ikke være eget bad)?
8. Hvilke steder vil du anbefale? (jeg vil oppleve alt fra uteliv, opplevelser, kultur osv.)

Anonymous poster hash: 869d1...0f7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Backpacking kan foregå med hvilket transportmiddel som helst (ikke bil da), interrail gjør man med tog.

1. Kommer an på ruta di/hva du vil se. Så vidt jeg vet kan man ikke kjøpe interrailbillett i hjemlandet (mulig dette er endret eller har variasjoner). Jeg ville absolutt tatt et rimelig fly et stykke på vei. Kanskje hoppe over de landene du kjenner godt og spare inn et par dager med reising.

2. Ja, det er lurt å planlegge litt. Sette opp en slags rute som går mellom steder du vil besøke. Legg gjerne inn mer tid, så du kan bli et par dager om du finner et sted du liker spesielt godt.

3. Jeg ville ikke dratt sammen med mer enn 2, helst bare 1 annen. Enda viktigere å ha en rute om man er flere.

4. Jeg ville nok tatt så mye tid som mulig og evt dratt hjem før om jeg ble lei (eller blakk).

5. Priser varierer MYE i forskjellige land. De aller fleste er billigere enn i Norge. Prisen på interrailbilletten varierer etter din alder, om du ønsker å reise i hele europa eller bare en del, reisedager og klasse. Sjekk med NSB kanskje?

6. Egentlig ikke.. kommer an på dine egne interesser.

7. Min erfaring er at man lett får et basic hotellrom med eget bad til rundt 40 euro om man leter litt. Sjekk hotellkjeder som Ibis, som ofte har gode og rimelige rom. Det er også mulig å resie om natta og sove på toget. Dette er en av grunnene til at man finner en rute først, så man kan finne overnattingssteder også.

8. Jeg tror jeg hadde fratt sydover mot Spania og kanskje snudd ved Barcelona og dratt mot Italia før jeg hadde dratt nordover igjen, men lengre øst og fått med de tidligere(?) østblokklandene. Der er det ofte rimelig også.

OG.. sjekk på forhånd i landene du ønsker å besøke. Det er stor forskjell på togene i forskjellige land ogdet er ikke alle tog interrailbilletten gjelder på.

Skrevet

Jeg reiste rundt i vesteuropa nå i høst, hadde planlagt hvor jeg skulle da. Reiste aleine, fløy med ryanair og tilsvarende, og bodde/levde relativt billig. Endte opp med å bruke ca 11-12000,- kr på tre uker.

Anonymous poster hash: f811f...274
Skrevet
1. Er det lurest å begynne med tog fra Norge, eller bestille fly til en billig destinasjon og starte derfra?
Vil si det er lurest å bestille fly. Interralbilletten gjelder ikke i eget hjemland, som vil si at du må betale togbilletten ut av norge. Dette blir fort lite dyrt som fly og tar ikke minst veldig mye lengre tid.
2. Er det lurt å planlegge ruten på forhånd? Eller går det fint å ta det som det kommer? Kan det evt. bli billigere å planlegge litt?
Er lurt å planlegge litt, hvertfall hvis du/dere skal fly hjem igjen. Vi endret noe underveis på grunn av fulle tog, men er nok greit å ha noenlunde peiling på hvor ruta skal gå.
3. Hvor mange drar man sammen med? Kan se for meg at hvis det blir for mange så kan de bli mye diskusjoner og uenigheter. Og kanskje vanskeligere å finne plass til alle på overnattingssteder?
Vi var 4 stk. og det fungerte helt fint. Alle hadde lyst til å gjøre litt forskjellige ting innimellom, men vi løste det alltid. Vi småkranglet litt, men det er bare å forvente. Ville ikke vært flere enn det.
Personlig syns jeg tre uker er veldig greit, men det er helt individuelt.
5. Hva koster det? Med tog, evt. fly, mat, shopping, overnatting. Ja, alt? Eller hvor mye brukte du da du reiste?
Vi reiste i 14 dager og inkludert flybilletter, interrailbillett, hotel, mat/drikke og noe shopping brukte jeg 10.000 kr. Vi bodde på helt OK hoteller og spiste gjerne to måltider ute om dagen, så kunne nok fått det billigere. Vi reiste riktignok i Vest-Europa, så om du reiser mer i øst blir det nok mye billigere.
Spørs selvsagt hva du er ute etter det, men vil ikke si det er noen steder du absolutt ikke bør dra.
7. Jeg liker ikke helt tanken på slike hostel? hvor man sover sammen med fremmede i saler. Kan man likevel finne billige hotell med egne rom (må ikke være eget bad)?
Vi booket hotel en dag i forveien og betalte rundt 200-300 per natt per person, det syns jeg var helt greit. Trenger ikke bo på hostel om du ikke vil, kommer bare an på økonomien.
8. Hvilke steder vil du anbefale? (jeg vil oppleve alt fra uteliv, opplevelser, kultur osv.)
Vi reiste gjennom Frankrike videre til Italia, Tsjekkia og Tyskland. Syns spesielt Italia var veldig fint, så kan anbefale det.
  • 1 måned senere...
Skrevet
InterRail er fantastisk! Jeg skal på min andre tur i sommer/høst, og da drar jeg med meg samboeren min slik at han kan få oppleve dette han også :laugh:
Før den første turen min booket jeg fly og hotell på forhånd. Fløy til Amsterdam og bodde 2 netter på hotell før jeg dro videre. Jeg planlegger å gjøre det samme i år, men denne gangen flyr vi til en by lenger sør i Europa. Det føltes trygt og godt å ha noe av turen planlagt på forhånd, og så sparer du tid. Men dette er individuelt, og en gang i fremtiden kommer jeg nok til å reise med tog fra Norge (på en 4-ukers tur f.eks).
Det er greit å ha en viss pekepinn på hvilke steder man ønsker og dra, og hvilke ting man "må" oppleve. Men dette er først og fremst for din egen del, slik at du føler deg tilfreds med turen din. Det går absolutt bra å ta ting litt som de kommer, er jo det som er en del av sjarmen med interrail ;) Jeg hadde tilgang til mini-laptop og denne ble flittig brukt på vei nedover i Europa. Tror det av og til lønnet seg å planlegge noe et par dager på forhånd, men det er ikke noe must.
Jeg dro med min forrige samboer, og det holdt massevis med oss to. 3-4 stykker med noenlunde like interesser tipper jeg er vel så bra.
2-3 uker er nok til å få opplevd litt. Selv håper jeg på å få til 3 uker denne gangen.
Nå husker jeg ikke hva hele turen kom på, men jeg tror at jeg brukte rundt 15 000 på 2 og en halv uke. Vi sov på hoteller, spiste en del av måltidene ute - men ingen shopping.
Vanskelig å svare på. Du må rett og slett gå ut ifra det som interesserer deg og ta dine forhåndsregler som turist. Jeg opplevde aldri noe skummelt på min tur.
Da jeg reiste fant jeg en del billige hoteller via Hotels.com, men hvordan prisene er i dag er vanskelig å si noe om.
Reiseruten min var Amsterdam - Antwerpen - Paris - Nice - Monaco - Pisa - Roma - Innsbruck - Munchen - Geneva (det var herfra jeg fikk flybillett til en god pris). Hele turen var fantastisk, men aller mest vil jeg anbefale Nord-Italia/Østerrike/Sveits + Belgia. De sistnevnte ønsker jeg å fokusere mer på neste tur, men hvem vet? Kanskje vi havner langt borte i Øst? :)
  • 2 uker senere...
Skrevet

Det er garantert lurt å planlegge på forhånd. Ikke minst hva de ulike reisekameratene ønsker å få ut av turen. Selvfølgelig, reiser man flere sammen, blir det bestandig litt gi og ta. Men hvis en ønsker masse sol og bad, en annen 3 uker med festing, en tredje er ute etter kulturopplevelser og den fjerde helst vil shoppe hele tiden... Satt litt på spissen, dette altså.

Jeg kan se både fordeler og ulemper med å bare reise med en, kontra flere. Er man to, er det mye enklere, logistikkmessig. Samtidig er kanskje sjansen for at man sliter veldig på hverandre, større. Flere reisekamerater gir flere å spille på, man kan dele seg opp i mindre grupper. Bare to sammen i 3 uker kan bli tett, altså.

Ikke gape over altfor mye. En studiekamerat av meg hadde stresset seg gjennom hele Europa omtrent, bare fordi han ville besøke så mange land som mulig. Fint hvis man har rom for å bli et par dager ekstra på et sted man trives kjempegodt, likeledes raskt dra videre hvis man føler at en by ikke helt svarer til forventningene.

Anonymous poster hash: 2f020...cb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...