Gjest FuturePrimitive Skrevet 12. november 2013 #1 Skrevet 12. november 2013 Nei, det er ikke min personlige mening, men Aftenposten synes det er helt legitimt å ta det opp. Burde vi ikke ha sorte og brune barn på leverposteiboksen? Burde vi ikke ha ei hvit kvinne med et mulattbarn på Blenda-pakken? Nei, Norge. Skal vi virkelig synke så dypt at vi, for å lage et billig politisk poeng over hvor fantastisk innvandring er skal lage en helt åpenbart ukamuflert reklame? Hva ønsker vi skal være normen i dette landet? Skal vi virkelig ta det helt ut nå, og si at normen er en svart mann med ei hvit kvinne? Eller brune barn? Jeg ser ikke noe annet enn selvforakt i slike forslag. Det er klart det kan dukke opp en pakistaner i en reklamefilm (fordi vedkommende selv har ønsket det) eller et brunt barn på barne-tv. Selvsagt. Hvorfor ikke? Men at vi skal presse en somalier på blendapakken bare for å vise hvor fantastisk aksepterende vi er -nei takk. Hva sier vi da egentlig? Foruten at somaliske menn er en helt naturlig del av den norske hverdagen og at de er en del av den norske normen.. Vel, i VIRKELIGHETEN er de ikke det. Ikke først og fremst fordi de ikke blir akseptert. De blir nærmest sydd puter under armene på her i landet. Men først og fremst fordi svært mange (ikke alle -slapp av) ikke har noe ØNSKE om å integrere seg. Skal vi da bare lime dem på leverposteipakka og konkludere med at ja - NÅ er de integrert. We made it! http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Reklamebransjen-vasker-Blenda-hvitt-7371175.html 20
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #2 Skrevet 12. november 2013 Altså, når jeg går i butikken å kjøper leverpostei, så ville jeg tatt en boks med et hvitt barn å ikke farget. Sånn er det med den saken. Å jeg vil ha meg frabedt om noen mener at jeg skal velge en leverpostei med et farget barn. Det er mine penger, mitt valg, mitt kjøleskap og jeg som skal spise leverposteien. Anonymous poster hash: c3638...a4a 12
Sir Winston Skrevet 12. november 2013 #3 Skrevet 12. november 2013 (endret) Nei, det er ikke min personlige mening, men Aftenposten synes det er helt legitimt å ta det opp. Burde vi ikke ha sorte og brune barn på leverposteiboksen? Burde vi ikke ha ei hvit kvinne med et mulattbarn på Blenda-pakken? Nei, Norge. Skal vi virkelig synke så dypt at vi, for å lage et billig politisk poeng over hvor fantastisk innvandring er skal lage en helt åpenbart ukamuflert reklame? Hva ønsker vi skal være normen i dette landet? Skal vi virkelig ta det helt ut nå, og si at normen er en svart mann med ei hvit kvinne? Eller brune barn? Jeg ser ikke noe annet enn selvforakt i slike forslag. Det er klart det kan dukke opp en pakistaner i en reklamefilm (fordi vedkommende selv har ønsket det) eller et brunt barn på barne-tv. Selvsagt. Hvorfor ikke? Men at vi skal presse en somalier på blendapakken bare for å vise hvor fantastisk aksepterende vi er -nei takk. Hva sier vi da egentlig? Foruten at somaliske menn er en helt naturlig del av den norske hverdagen og at de er en del av den norske normen.. Vel, i VIRKELIGHETEN er de ikke det. Ikke først og fremst fordi de ikke blir akseptert. De blir nærmest sydd puter under armene på her i landet. Men først og fremst fordi svært mange (ikke alle -slapp av) ikke har noe ØNSKE om å integrere seg. Skal vi da bare lime dem på leverposteipakka og konkludere med at ja - NÅ er de integrert. We made it! http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Reklamebransjen-vasker-Blenda-hvitt-7371175.html Var det noe galt med den andre tråden om samme emnet? http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=787472 Endret 12. november 2013 av Sir Winston 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #4 Skrevet 12. november 2013 Ha-loooo... Det er jo ikke sånn at det veksler mellom tusen forskjellige barn på leverposteiboksen, hvorav alle er blendahvite og blåøyde. Så nå har vi Segway, et OL som ingen vil ha, og rasssssistissssk lævverpåsteiiii. Norge, as! Anonymous poster hash: 0b14c...94e 4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #5 Skrevet 12. november 2013 Burde man ikke heller forande farge på innmaten, altså på selve leverposteien? Den er jo mistenkelig lik "hudfarge"... Anonymous poster hash: 69efc...f0d 16
Marie90 Skrevet 12. november 2013 #6 Skrevet 12. november 2013 (endret) Jeg tror mange kan stole på reklamebransjen 100% på ett punkt - å gjøre det som gir best profitt. Deres motiv er aldri politisk, emosjonelt eller sosialt påvirket. De vet at mennesker er mer tilbøyelige til å kjøpe et produkt der de selv er representert i reklamen. Så lenge det er flest hvite nordmenn i Norge og flest hvite nordmenn som kjøper Blenda så kommer reklamen til å være som den er. Å endre dette vil muligens medfører mindre inntekter. Skal de inngå kompromiss for å tilfredsstille et par politikere eller hissige spekulanter? Jeg mener nei. Man kan ikke akseptere hvordan markedet fungerer for noen bransjer og ikke for andre. Så lenge vi har et tilbud og etterspørsel så må markesførere og reklamefolk kunne tjene sine penger som alle andre. Samme gjelder denne evinnelige catwalkdebatten. Chanel har flest hvite modeller fordi dette er deres kundegruppe. Endret 12. november 2013 av Marie90 5
Gjest FuturePrimitive Skrevet 12. november 2013 #7 Skrevet 12. november 2013 Var det noe galt med den andre tråden om samme emnet? http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=787472 Nei, i og for seg ikke - annet enn at trådtittelen bare var "herregud", og dermed ble oversett. Men du har helt rett, det var ikke noe galt med den 4
Gjest FuturePrimitive Skrevet 12. november 2013 #8 Skrevet 12. november 2013 Burde man ikke heller forande farge på innmaten, altså på selve leverposteien? Den er jo mistenkelig lik "hudfarge"... Anonymous poster hash: 69efc...f0d lol! Meget skarp observasjon!
happiest Skrevet 12. november 2013 #9 Skrevet 12. november 2013 Det er ikke rasistisk. Det er ingen som tar skade av at det er en lys unge på boksen. Det samme gjaldt skolebøkene mine på barneskolen. Første utgavene brukte norske navn. Neste utgave brukte navn som mohammed, ali osv...Tror ikke vi elever brydde oss om det - norsk eller ikke. 2
Gjest FuturePrimitive Skrevet 12. november 2013 #10 Skrevet 12. november 2013 Jeg tror mange kan stole på reklamebransjen 100% på ett punkt - å gjøre det som gir best profitt. Deres motiv er aldri politisk, emosjonelt eller sosialt påvirket. De vet at mennesker er mer tilbøyelige til å kjøpe et produkt der de selv er representert i reklamen. Så lenge det er flest hvite nordmenn i Norge og flest hvite nordmenn som kjøper Blenda så kommer reklamen til å være som den er. Å endre dette vil muligens medfører mindre inntekter. Skal de inngå kompromiss for å tilfredsstille et par politikere eller hissige spekulanter? Jeg mener nei. Man kan ikke akseptere hvordan markedet fungerer for noen bransjer og ikke for andre. Så lenge vi har et tilbud og etterspørsel så må markesførere og reklamefolk kunne tjene sine penger som alle andre. Samme gjelder denne evinnelige catwalkdebatten. Chanel har flest hvite modeller fordi dette er deres kundegruppe. Nei, du har vel rett i det. Og med tanke på hvor mange "høyreekstreme" det er i dette landet (det renner jo nærmest over må vite!) så hadde nok mange valgt et annet produkt, i ren og skjær fandenivolskhet..ikke mot innvandrere, men mot den "selvhatende" kultureliten...Det hørtes litt Fjordmanisk ut, men la gå.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #11 Skrevet 12. november 2013 Er helt enig med deg. Mediene spesielt holder alltid på med sånne ting som likestilling og rasisme. DET ER IKKE RASISTISK Å IKKE HA ALLE RASENE FRA HELE VERDEN PÅ EN FORBANNA LEVERPOSTEI BOKS. Når skal folk slutte å tenke på slike ting. Istedenfor å ansette den suverene mannen så må de ansette en lat kvinne istedet siden de er redd for at folk klager på likestilling der. Jeg vil si at de ekte rasistene er de som faktisk kommer og sier slike ting, de som fokuserer på om hvordan rasene og kjønn skal være fordelt istedenfor å se på hvert enkelt individ for deres egenskaper. Og forresten med det eksempelet jeg kom med så sier jeg absolutt ikke at alle kvinner er late, bare tåpelig at jeg må si dette siden jeg er helt sikker på at noen kommer til å klikke helt på grunn av det. Det er også sant i det du sier om at utenlandske folk fra spesielt steder utenfor vesten ikke er så villige til å integrere seg, og begynner til og med å se en trend hvor det faktisk er vi etnisk norske som begynner å integrere oss til de utnlandskes kulturer istedet.Anonymous poster hash: c1f5b...4b8 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #12 Skrevet 12. november 2013 En viktig greie her: Merk at det er etniske nordmenn som klager på dette og gjør det til et problem. Ikke-vestlige flest bryr seg katta om hva slags hudfarge personen på leverposteiboksen har, det er bare enkelte hysteriske nordmenn som gjør innvandrere en bjørnetjeneste ved å redusere all integreringsdebatt til slikt vrøvl. Dette bør derfor ikke bli noen nordmenn mot innvandrere-sak, for det er misforståtte, etnisk norske kulturgjøker som tror de utretter noe positivt som reagerer på ubetydeligheter som dette. Jeg kjøper leverpostei om jeg vil ha leverpostei. Jeg driter i hvem det er bilde av på boksen. De fleste nordmenn er hvite, så da er det naturlig at barnet på bildet er hvitt. Utover det bryr jeg meg virkelig ikke. Anonymous poster hash: bc241...917 6
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #13 Skrevet 12. november 2013 Hvis de hadde bytta ut med et farget barn skulle jeg latt være å kjøpe det. Samme gjelder lignende ideer på andre produkter. Europa er ikke og skal aldri bli noe flerkulturellt eller fargerikt felkeskap...tro meg.Anonymous poster hash: 4fb6d...6a0 2
Marie90 Skrevet 12. november 2013 #14 Skrevet 12. november 2013 De fleste ikke-vestlige innvandrere i dette landet er jo muslimer og spiser ikke svinekjøtt. Ville ikke blitt overrasket om det ble en slags demonstrasjon om noens barn ble satt opp som reklame for leverpostei? Ser allerede for meg norske flagg bli brent i sydligere strøk. 7
Gjest FuturePrimitive Skrevet 12. november 2013 #15 Skrevet 12. november 2013 Det er ikke rasistisk. Det er ingen som tar skade av at det er en lys unge på boksen. Det samme gjaldt skolebøkene mine på barneskolen. Første utgavene brukte norske navn. Neste utgave brukte navn som mohammed, ali osv...Tror ikke vi elever brydde oss om det - norsk eller ikke. Nei, man bryr seg ikke så mye om det er en Muhammed i en skolebok eller en Raja på jobb, eller en Abdi i en reklamefilm. Faktisk er det bra og som regel hyggelig. Men det man bryr seg om er jo landet sitt, kulturen sin, og sin identitet. Og selv om politikerklassen ikke ønsker å snakke om det, så er identitet noe av det viktigste et menneske har. Vi identifiserer oss automatisk mer med en lyshudet nordisk person enn vi gjør med en italiener eller en afrikaner. Sånn er det bare. Og siden vi tross alt (enn så lenge) bor i Norge, så skal vi også passe oss på å tukle for mye med folks identiet og kultur. Vi må ikke glemme at vi selv også har det. "When you rob people of their democracy, when you rob people of their identity, all they are left with is natonalism and violence" Nigel Farage. Utsagnet står fjellstøtt. Ikke neglisjer og bagatelliser folks identitet og følelser. Tukler man for mye med det så kan det slå dårlig ut. Og man lurer på hvorfor høyreekstremismen er på framfart i Europa. Jo, det er grunnet det enkle faktum at å blande svært ulike kulturer medfører en HØY risiko for polarisering og segresjon nettop på grunn av identitetsproblemer. 1
Gjest FuturePrimitive Skrevet 12. november 2013 #16 Skrevet 12. november 2013 En viktig greie her: Merk at det er etniske nordmenn som klager på dette og gjør det til et problem. Ikke-vestlige flest bryr seg katta om hva slags hudfarge personen på leverposteiboksen har, det er bare enkelte hysteriske nordmenn som gjør innvandrere en bjørnetjeneste ved å redusere all integreringsdebatt til slikt vrøvl. Dette bør derfor ikke bli noen nordmenn mot innvandrere-sak, for det er misforståtte, etnisk norske kulturgjøker som tror de utretter noe positivt som reagerer på ubetydeligheter som dette. Jeg kjøper leverpostei om jeg vil ha leverpostei. Jeg driter i hvem det er bilde av på boksen. De fleste nordmenn er hvite, så da er det naturlig at barnet på bildet er hvitt. Utover det bryr jeg meg virkelig ikke. Anonymous poster hash: bc241...917 Delvis enig, men jeg synes ikke vi gjør innvandrere en bjørnetjenste engang. Faktisk så har jeg merket meg at innvandrere er mer oppegående når det gjelder innvandringsspørsmål enn nordmenn selv. Det er helt vanvittig og skremmende at de eneste jeg kan diskutere innvandring med er mine ikke-etnisk norske venner og mine ikke-etnisk norske arbeidskollegar. 3
She_Leiva Skrevet 12. november 2013 #17 Skrevet 12. november 2013 (endret) Jeg driter i fargen på folket i reklamene så lenge produktet tilfredsstiller. Det kan kan så være Christina Aguilera i het omfavnelse med Nelson Mandela for alt jeg bryr meg. Uff, så mye vi må henge oss opp i for tiden... Endret 12. november 2013 av She_Leiva 1
Gjest FuturePrimitive Skrevet 12. november 2013 #18 Skrevet 12. november 2013 Hvis de hadde bytta ut med et farget barn skulle jeg latt være å kjøpe det. Samme gjelder lignende ideer på andre produkter. Europa er ikke og skal aldri bli noe flerkulturellt eller fargerikt felkeskap...tro meg.Anonymous poster hash: 4fb6d...6a0 Håhåhå..really? Vel der tar du feil min venn. Europa er allerede et flerkulturellt og fargerikt fellesskap. Og flere skal det nok bli før økonomien, segregeringen og radikaliseringen (av både etnisk europere og ikke etniske-europere) starter for fullt. Det ser mørkt ut for Europa, men la oss peke fingeren mot byråkratene og politikerklassen - ikke vanlige folk - utlending eller ei. 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2013 #19 Skrevet 13. november 2013 Håhåhå..really? Vel der tar du feil min venn. Europa er allerede et flerkulturellt og fargerikt fellesskap. Og flere skal det nok bli før økonomien, segregeringen og radikaliseringen (av både etnisk europere og ikke etniske-europere) starter for fullt. Det ser mørkt ut for Europa, men la oss peke fingeren mot byråkratene og politikerklassen - ikke vanlige folk - utlending eller ei. Du utdypet egentlig poenget mitt... The storm is comming...Anonymous poster hash: 4fb6d...6a0
Gjest FuturePrimitive Skrevet 13. november 2013 #20 Skrevet 13. november 2013 Jeg driter i fargen på folket i reklamene så lenge produktet tilfredsstiller, så kan det være Christina Aguilera i het omfavnelse med Nelson Mandela for alt jeg bryr meg. Uff, så mye vi må henge oss opp i for tiden... Ja, huff a meg. Jeg driter i alt så lenge jeg kan se chartærfebær og top model jeg azz. Du kan ikke tenke deg at slike "småting" som "vi" må henge oss opp i hele tiden faktisk sier noe om oss som land og folk? Hvor usikre og bakstreverske vi er? Når landets største avis velger å stille spørsmålstegn ved om det er riktig at det skal være en etnisk norsk unge på leverposteipakka - ja, da mener jeg vi har redusert debatten til et pinlig nivå - når det vi egentlig burde diskutere er hvorvidt den massive innvandringen vil fungere på lang sikt. Sånn sett er jeg enig i at det er feil fokus fra AP å fokusere på slikt, men desto mer viktig at folk reagerer på det. Det er ikke DETTE vi vil diskutere. Vi vil diskutere virkeligheten - ikke leverpostei. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå