Gå til innhold

Forskjeller - by og distrikt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er litt interessert i om dere opplever at folk fra landet og folk fra byer er forskjellige på noen måte? I så tilfelle, hvilke forskjeller mener du det er?

Det er ikke nødvendig å nevne opplagte ting, som at folk i distriktet får tidligere barn osv, er mer interessert i typiske holdninger og fordommer begge parter har mot hverandre.

Nå er jeg spent :)



Anonymous poster hash: 1d6f0...7da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk i byene er mindre overbeskyttede, mer vant til ulike livsstiler og preferanser og mer eksponert for ulike kunstuttrykk. Derfor er byfolk mer liberale, legger seg i mindre grad opp i andre menneskers liv og har jevnt over bedre smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra en liten by i Nordland og har flyttet til Oslo. En av de største forskjellene for min del er fokuset på utdanning og karriere i Oslo. Jeg flyttet jo til Oslo for å studere, men som 18åring hadde jeg aldri trodd at alle rundt deg var så fokusert på gode karakterer, internships (et ord ingen aner hva betyr der jeg kommer fra), og søke jobb.

Hjemme er det supert dersom du har gått yrkesfag og fått deg fagbrev. For mine venner i Oslo er ikke det et alternativ engang - mange vet ikke om noe annet enn studiespesialiserende fag på vgs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg la mest merke til da jeg flyttet fra hjembygda og til Oslo var at det ikke gikk ann å krite :fnise:

Der jeg kommer fra er det helt vanlig å ta taxi uten penger eller få handle på butikken selv om man har glemt penger og bankkort hjemme, Det er jo bare å skrive navnet sitt på en lapp og komme dagen etterpå :P . Det er jo lett å ha det på den måten når alle kjenner alle og skjønner jo at det ikke går ann å gjøre det på samme måten i en stor by .

Ellers har jeg lagt merke til at taxisjåførene ikke liker at man sitter foran i taxin. Jeg pleier alltid å sette meg inn i forsete men har fått beskjed flere ganger om å gå bak.

Er også rart hvordan man er mer anonym i en stor by, også selv om man er i en vennegjeng. Mine venner fra Oslo er ikke så opptatt av rykter og sladder i like stor grad som bygdevennene mine. Men en gang jeg kommer hjem og møter noen så får jeg vite alt som har skjedd med folk, hvem som har liggi med hvem og hvem som har vært utro.

opplever også mer frihet på bygda. Har en tante her i Oslo og hun friker helt ut hvis jeg skal gå hjem fra henne på kveldstid. Da må jeg ringe når jeg kommer frem og gjerne holde telefonkontakt hele veien til jeg får låst døra bak meg. De gangene hun var på hjemplassen og passet meg da jeg var yngre fikk jeg være ute hele natta om jeg ville.



Anonymous poster hash: 21212...8c9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Passing by

Det er større mulighet til å være seg selv i byen syns jeg, og til å finne noen som liker det samme som deg. På bygda opplevde jeg at folk ble satt mer i båser, og at det var vanskelig å komme seg ut av den båsen. Folk snakket om hvordan den og den var i den familien og "merket" de andre i den familien ut fra oppførselen til f.eks. onkel, tante, far eller farfar. I bygda "mi" blir det virkelig snakkis på bygda hvis noen kommer på besøk til deg og du ikke har noe å bite i til kaffen, utrolig mye kakebaking der. Mens her så kommer folk innom og er fornøyd med en kaffekopp og en prat. Det er ikke lett å være den som skiller seg ut på bygda, å være EMO der er ikke bare bare. Nå har jeg aldri skilt meg spesielt ut, ganske vanlig dame og har ikke selv blitt utsatt for bygdesnakket men har jo erfart snakket om andre, det er ikke lett. Men bevares, det er jo mye som er positivt på bygda også men selv passer jeg nok best i byen. En av grunnene er at jeg ikke liker å være avhengig av bil, på bygda må de nesten ha to biler, i hvert fall der jeg er fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født og oppvokst i Oslo men i London møtte jeg noen jenter som var flyttet dit fra mindre bygder i Norge. Felles var at de syntes byen var altfor stor, for mange mennesker, for mye stress og at det meste var vanvittig dyrt. De ville hjem igjen ganske snart.

Mange av disse opplevelsene deler jeg selvsagt selv. Men jeg er i bunn og grunn fornøyd med å ikke være fra en bygd og føler at de positive sidene ved å være fra en by veier opp for de negative. Har alltid opplevd et press ift. utdannelse og prestasjoner men er også langt mer internasjonalt orientert enn de jeg har møtt fra mindre bygder. Byer har også noe mer rom for individualisme og jeg kunne nok ikke tålt et mindre lokalsamfunn - rykter, folk dater de samme osv.

De fleste i min vennekrets er fra større byer, men ja, jeg kjenner igjen de som ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skråblikk og veldig generaliserende, men jeg syns det virker som folk blir fortere voksne på bygdene. I byene bor folk gjerne hjemme til godt oppe i tjueårene, mens på bygdene er det vanlig at folk flytter hjemmefra når de er 19, hvis ikke de gikk på videregående langt unna, da flytter de ut når de er 16. De som ikke tar universitetsutdannelse finner seg jobb, får familie og er gjerne skikkelig etablerte i midten av tjueårene. Omtrent når de fra storbyene flytter ut :P



Anonymous poster hash: 9e6e4...ae8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra en by i Norge som ligger på 4.-5. plass når det kommer til størrelse, så er hverken fra bygda eller storbyen. Nå bor jeg i Oslo, og kjenner både folk fra små bygdesamfunn og folk fra større byer.

Mitt inntrykk er at bygdefolk er mer rølpete og vulgære, mens folk fra Oslo er tilkneppet og pripne. Jenta fra Mosjøen kan legge ut om fyll og tull fra harry Tyrkia-turen hun var på i sommer, mens Oslo-piken er mer "dannet" i sin væremåte og har dermed andre samtaleemner. Det kan handle det gode teaterstykket hun så i helgen, speltbrødet hun bakte med rosiner, pilatestimen med dårlig instruktør mm. Føler man lettere blir kjent med folk fra bygda, og at byfolk er litt mer reserverte. Vil, i motsetning til noen over meg, si at folk fra bygda og byen er omtrent like (lite) glade i å sladre og baksnakke.
(Disse beskrivelsene behøver ikke å være hverken positive eller negative for noen av partene.)

Som noen også har nevnt virker det som om folk fra Oslo er mer karrierefokusert enn folk fra bygdene. De jeg kjenner som er fra Oslo har gått studiespesialiserende på anerkjente skoler, som Katedralskolen, mens de fra bygdene oftere har gått yrkesfag med påbygg (kjenner de fleste her gjennom studier).



Anonymous poster hash: 44bbd...7fd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De i byene tror de er mer verdt virker det som, falske som faen.

Anonymous poster hash: 1832b...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg flyttet til Oslo kunne jeg endelig være meg selv. Her blir jeg ikke ropt dritt etter på gata eller sett på som verdens rareste fordi jeg liker å lese bøker. Det samme gjelder studievennene mine. Ingen vil flytte "hjem" for de ble mobbet vekk fra bygda. Det er befriende å kunne leve ut sine interesser uten at noen bryr seg om at det er "rart" eller "annerledes". Det er så stort spekter i folks interesser at folk ikke hever et øyenbryn om du driver med noe de ikke har hørt om. Jeg elsker Oslo.



Anonymous poster hash: 3f17b...7c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De i byene tror de er mer verdt virker det som, falske som faen.

Anonymous poster hash: 1832b...e3e

Så utrolig fordomsfullt og virkelighetsfjernt. Det finnes blaserte og nedlatende byfolk, men de utgjør overhodet ikke noe flertall. Folk som snakker om at andre er "falske" henger gjerne igjen i tenårene uansett.

Anonymous poster hash: 8db14...825

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke akkurat fra bygda, bor i en by med ca 30.000 innbyggere. Men, da jeg bodde i Oslo fikk jeg inntrykk av at oslofolk ikke vet hva som befinner seg utenfor ring 3. Fikk ofte spm om hvorfor jeg ikke snakker dialekt (ikke vanlig der jeg kommer fra), fikk masse spm om hva det går an å finne på i min hjemby osv. Altså, det finnes ting å gjøre selv om man ikke bor i Oslo :)

Men bygdefolk har nok av fordommer mot de i storbyen også tror jeg.. Kjenner ikke personlig noen som kommer fra et ordentlig bygdested, men har da hørt noen kommentarer om at byfolk er falske, overfladiske og egoistiske.

Når det kommer til sladder er nok alle parter like gode tror jeg, men på hver sin måte. Studerer med ei fra Oslo, og hun er ganske stor på kommentarer om diverse folk, akkurat som folk jeg kjenner fra mindre steder kan være.



Anonymous poster hash: f78dc...674
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...