Gå til innhold

Ferie i Gambia - erfaringer / tips?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Vi er et par i 20-årene som drar til Gambia nå i desember. Har begge reist en del tidligere og lest oss opp litt om landet.

Vi er nokså aktive og jeg blir fort rastløs etter en dag på stranden. Har lest meg opp på de kjente utfluktene som finnes, tur til Senegal, markedet, båttur oppover elven osv. Har allerede planlagt en tur til SOS Barnebyer (ev. en lokal skole, men det er vanskelig å finne dem før vi har kommet oss dit).

Er det noen som har andre tips om ting vi bør gjøre når vi er der? Andre ting som bør oppleves? Er det steder vi bør ligge unna? Andre erfaringer eller tips?

Alt tas imot med takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dra til Serrekunda markedet, men husk å prute som pokker ;)

Brikama craft marked er også veldig kjent for figurene og smykkene sine.

( Om du ønsker guide der nede, ta gjerne kontakt pr pm. )

Hold deg unna de grønne drosjene, ta heller de gule eller van`sene. De grønne er spesielt beregnet på turister, og koster dermed langt mer.

Om noen sier de kan hjelpe dere på markedet, forventer de gjerne noen kroner for det.

Se opp for bumsterne! Det holder gjerne med ett fast "beklager, ikke interessert", men noen kan være veldig pågående..

Er egentlig ingen spesielle steder dere bør ligge unna, men personlig ville jeg heller leid en enkel leilighet hos noen,fremfor å betale hotell. En natt på hotellet koster mer enn stuepiken tjener på en måned, desverre.

Spør meg gjerne :)

• Liker 2
Skrevet

Serekunda. Jeg har ikke vært der. Det finnes en landsby som heter Brufut. Der er det en norsk organisasjon som driver førskole, grunnskole og gymnas for barn og ungdommer. Avlegg gjerne dem et besøk :) Jeg er med i den organisasjonen, men jeg har ikke vært i Gambia selv. Se på hjemmesiden http://www.scanaid.com/ og få litt mer informasjon. Det som er dumt med den siden er at den er veldig dårlig oppdatert. Fadderskap i førskole og grunnskole koster nå 1200 kr årlig, mens fadderskap på gymnaset koster 3000 kr årlig.

Skrevet

Serekunda. Jeg har ikke vært der. Det finnes en landsby som heter Brufut. Der er det en norsk organisasjon som driver førskole, grunnskole og gymnas for barn og ungdommer. Avlegg gjerne dem et besøk :) Jeg er med i den organisasjonen, men jeg har ikke vært i Gambia selv. Se på hjemmesiden http://www.scanaid.com/ og få litt mer informasjon. Det som er dumt med den siden er at den er veldig dårlig oppdatert. Fadderskap i førskole og grunnskole koster nå 1200 kr årlig, mens fadderskap på gymnaset koster 3000 kr årlig.

Litt interessant, siden vi betaler gymnaset nå for to stk, og det koster 550kr pr halvår.

• Liker 1
Skrevet

Pr halvår? Hvem organisasjon er det? ScanAid er nå 1500 kr pr halvår på gymnaset, 600 kr pr halvår førskole og grunnskole

Skrevet (endret)

Pr halvår? Hvem organisasjon er det? ScanAid er nå 1500 kr pr halvår på gymnaset, 600 kr pr halvår førskole og grunnskole

Ingen organisasjon. Familie som går på skole, både grunnskole og gymnas.

Edit: kan for all del hende barna/ungdommen Scanaid sørger for er på privatskoler, som er langt dyrere, det aner ikke jeg. "Vanlige, gode" skoler, koster iallefall langt mindre.

At man f.eks tar 100-200kr ekstra pga administrerende arbeid, kan jeg forstå, men nesten tre ganger mer? Tjah.

Endret av Binta Ba
Skrevet (endret)

Nå blir jo dette en avsporing, men Scanaid har egne skoler, og har dermed tydligvis ordnet sine egne priser. Hvorfor de ligger såpass mye høyere kan jeg ikke svare på.

(TS: Beklager avsporingen! )

Endret av Binta Ba
Skrevet

Les på siden deres da. www.scanaid.com

Det er en frivillig organisasjon, og administrasjonsutgiftene er minimale

Skrevet (endret)

Les på siden deres da. www.scanaid.com

Det er en frivillig organisasjon, og administrasjonsutgiftene er minimale

Jeg skrev nettopp at jeg så på sidene deres, og ser de har egne skoler.

Igjen; tre ganger høyere pris er grassalt mye, synes JEG..hvorfor de er såpass mye høyere må du nesten spørre de om. Eneste grunnen til at jeg vet prisene, er fordi jeg og mannen sender familiemedlemmer på skole der nede selv.

Kan også legge til at for jenter er skolegang gratis der nede, men de må betale klær og bøker selv. Det er pr dags dato kun gutter som må betale selve skolegangen. Kan være fint å vite, da det er, desverre, mange organisasjoner som ber om mer enn de egentlig burde..

Endret av Binta Ba
  • Liker 1
Skrevet

Ja vi posta visst omtrent samtidig

Skrevet

Tusen takk for tips begge to! Binta Ba, jeg sender deg pm :)

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er at det ikke er så mye å finne på der. Vi tok en tur til Senegal, og til apeparken (husker ikke hva den heter) og et marked.

Spist stort sett i Senegambia eller på hotellene der vi bodde i Baku.

• 1 måned senere...
Skrevet

Tråden er ryddet for reklame

Sophie-Ann, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...