Gå til innhold

Oppfordring til foreldre av skolebarn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det vil alltid finnes unntak, og ikke alle lekser er like motiverende.

Men sånn i det store og hele er jeg likevel enig med ts. Jobben med å følge opp ungene er faktisk vår, og i opplæringslova heter det vel at "skolen skal i samarbeid med foreldrene"....

Anonymous poster hash: 778e8...bb1

Så enig med deg. Selv om leksene av og til er utrolig kjedelige for gutten vår, krever vi alltid at han gjør leksene før andre ting. Er det noe han ikke skjønner, hjelper vi han så godt vi kan. Når et barn mestrer leksene sine med eller uten hjelp fra foresatte, øker det selvtilliten deres. Alle foreldre kan hjelpe barna et godt stykke på vei der.

Anonymous poster hash: 9b54b...b77

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor det? Han/hun bruker neppe akkurat det uttrykket i undervisningen :fnise:

Jeg er også enig i at åpningsinnlegget er sterkt ...

Anonymous poster hash: 778e8...bb1

Du vet, man fanger flere fluer med honning enn eddik .... hvis TS virkelig hadde ønsket å nå frem til foreldrene, hadde han ikke skjelt dem ut og servert spydigheter og frekkheter på løpende bånd.

Gjest halebein
Skrevet

Jeg er enig med ts, men vil også legge inn på ønskelista: sørg for å sende med poden mat på skolen, om han ikke evner å huske dette selv! Påpek også at hettegenser/jumper ikke regnes som jakke i nordnorge når det er 10 minus og vind, at tøysko hører sommeren til...

• Liker 2
Skrevet

Og TS er lærer? Da er det ikke rart mye går galt på Norske skoler.

• Liker 1
Skrevet

Hva skal jeg som foreldre da?

Takke skolen fordi vi ikke fikk lov til å kjøpe ekstra bøker til en ivrig 8-åring i matte. Den samme skolen som ansette en lærer som ødela all gleden og lyst. Hvor jeg i samarbeid med neste mattelæreren jobbet iherdig med år barnet skulle finne gleden og mestring igjen. Der hvorbjeg påpeker at det blir for mye lekser for mitt barn så vi må velge hva som skal gjøres og hvor lenge. Hvor jeg bidrar og står på men ikke veldig synlig før en lærer.

Sånn generelt. Det er foreldrenes ansvar. Vi må gjøre det som skal til. Samtidig må skolen innse at noen barn trenger litt ekstra så selv om du som lærer tror at foreldre ikke bryrbseg så kan de faktisk det. Ikke alle foreldre er gode på å gå en ærlig dialog med skolebøker og lærer.

Anonymous poster hash: be9e9...785

Skrevet

Hvorfor skal foreldre på død å liv legge all skyld på skolesystemet og lærere? Det er da for søren ikke det offentliges ansvar å oppdra ungene dine. Klarer du ikke den jobben så får du begynne å klemme sammen beina å slutte å produsere flere unger før du klarer å ta vare på de du har. Om ungen er stri, vanskelig og gjør det dårlig på skolen er det i 99% av tilfellene foreldrenes feil. En sjelden 1% så er årsaken læringsmiljøet og lærere. Foreldre burde skamme seg!

Anonymous poster hash: 768a0...20d
  • Liker 1
Skrevet

Hvor mange ganger på rad skal jeg, som lærer, godta at en elev ikke har åpnet bøkene sine hjemme, før jeg kontakter barnevernet? Det er jo tross alt snakk om temmelig grov omsorgssvikt når foreldrene ikke følger opp skolearbeidet til ungene sine....

Anonymous poster hash: 8e270...9c5

Jeg synes ikke du skal vente så veldig lenge, faktisk. Det er ingen som er tjent med at barn bli skoletapere allerede i barneskolealder.

Jeg savner en respons til det jeg skrev om prosjekt leksefri på vår skole, og den effekten det hadde hos oss, hvor jeg utfordret deg og andre lærere til å prøve det samme, samt om alle undersøkelser som viser at lekser faktisk ikke har den positive effekten veldig mange innbiller seg at de har.

Anonymous poster hash: 4236f...a0e

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal foreldre på død å liv legge all skyld på skolesystemet og lærere? Det er da for søren ikke det offentliges ansvar å oppdra ungene dine. Klarer du ikke den jobben så får du begynne å klemme sammen beina å slutte å produsere flere unger før du klarer å ta vare på de du har. Om ungen er stri, vanskelig og gjør det dårlig på skolen er det i 99% av tilfellene foreldrenes feil. En sjelden 1% så er årsaken læringsmiljøet og lærere. Foreldre burde skamme seg!

Anonymous poster hash: 768a0...20d

Ja, mange foreldre burde virkelig skamme seg, men mens de skammer seg (eller ikke), er det riktig at barna deres ender opp som skoletapere, fordi skolen tviholder på et gammeldags og rigid lekseregime - som ikke engang har noen beviselig positiv effekt på læringen, snarere tvert om? :klo:

Inkompentente foreldre bare fortsetter å få unger, skjønner du. Det er noe av det de er aller flinkest til her i livet, ser det ut til. Det må vi bare ta konsekvensen av.

Anonymous poster hash: 4236f...a0e

• Liker 3
Skrevet

TS, er det sånn at du ikke liker jobben din? Jeg får følelsen av det

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...