Gå til innhold

Innadvendt - skjellsord omtrent?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler at det på "midten" er normen. Hvis du peker deg ut veldig ene eller andre veien så vekker det reaksjoner, det er kjedelig med mumier, og det kan være stressende med folk rett opp i ansiktet. Jeg vet om flere superekstroverte som har fått reaksjoner fra såkalte innadvendte eller "normale", og det er ikke akkurat sosialt inkompetente personer som får disse reaksjonene. De er bare så ufattelig utadvendte og de elsker kontakt med andre mennesker. Føler de innadvendte sitter med all makten, de bare sitter der og bedømmer, "åh, ingen forstår meg", eller "de er så dumme som prater så mye preik".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Crazycatlady

Føler at det på "midten" er normen. Hvis du peker deg ut veldig ene eller andre veien så vekker det reaksjoner, det er kjedelig med mumier, og det kan være stressende med folk rett opp i ansiktet. Jeg vet om flere superekstroverte som har fått reaksjoner fra såkalte innadvendte eller "normale", og det er ikke akkurat sosialt inkompetente personer som får disse reaksjonene. De er bare så ufattelig utadvendte og de elsker kontakt med andre mennesker. Føler de innadvendte sitter med all makten, de bare sitter der og bedømmer, "åh, ingen forstår meg", eller "de er så dumme som prater så mye preik".

Åja, så det er bare synsing fra din side da altså?

Som innadvendt så møter man endel motstand eller hva jeg skal kalle det. Det er fordi de befinner seg,akkurat som de er super-ekstroverte, utenfor "normalen". Endel reagerer på dem som skiller seg ut.

Poenget er jo også litt at utadventhet blir fremhevet som noe "alle" må være gjennom å ha et sosialt liv med masse venner og opplevelser hele tiden, gjennom jobb der man til og som renholder skal være utadvendt selv om man går hele dagen alene og jobber.

Man blir kanskje litt frustrert da, og denne tråden handler jo nettopp om det.

Jeg vet om ei som er veldig utadvendt. Hun har fått mye pepper for det, og endel liker henne ikke på grunn av det. Men hun er ei kjempejente, og utrolig flink i jobben sin som krever at man er veldig utadvendt.

Det burde være plass til alle, og ja man kan vel oppleve frustrasjon når man får mye pepper på grunn av noe man ikke kan forandre på.

Men at innadvendte sitter med makten syns jeg er bullshit.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, så det er bare synsing fra din side da altså?

Som innadvendt så møter man endel motstand eller hva jeg skal kalle det. Det er fordi de befinner seg,akkurat som de er super-ekstroverte, utenfor "normalen". Endel reagerer på dem som skiller seg ut.

Poenget er jo også litt at utadventhet blir fremhevet som noe "alle" må være gjennom å ha et sosialt liv med masse venner og opplevelser hele tiden, gjennom jobb der man til og som renholder skal være utadvendt selv om man går hele dagen alene og jobber.

Man blir kanskje litt frustrert da, og denne tråden handler jo nettopp om det.

Jeg vet om ei som er veldig utadvendt. Hun har fått mye pepper for det, og endel liker henne ikke på grunn av det. Men hun er ei kjempejente, og utrolig flink i jobben sin som krever at man er veldig utadvendt.

Det burde være plass til alle, og ja man kan vel oppleve frustrasjon når man får mye pepper på grunn av noe man ikke kan forandre på.

Men at innadvendte sitter med makten syns jeg er bullshit.

A-ha. Da opererer jeg tydeligvis med egne definisjoner. Store deler av nærfamilien er veldig ekstroverte, og det du skisserer som ekstrovert er for meg bare vanlig omgangsform, og det er sikkert de jeg føler sitter på makten. De er hverken særlig ekstroverte eller introverte, men noe midt i mellom. Jeg har opplevd mer av det motsatte, at nærfamilien får pepper for å være for nysgjerrige, endog blir de sett på som dumme og enkle til tider.

Jeg synes det er stress å måtte innskrenke meg for å ikke virke dum eller enkel på omgivelser. Synes det er så herlig å bare kunne få lov til å være glad og happy, og si ting som ikke er så innmari smart ... Nei, jeg tenker ikke på Paradis Hotel-tilstander.

Det er mye fokus på utfordringene til introverte, og hvordan hverdagen føles for dem. Men hva med de på den andre siden av spekteret? Nå for tiden er det mye snakk om høysensitivitet, blabla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som er "riktig" definisjoner på begrepene, men jeg sliter med å sette meg selv i båsen innadvendt, for jeg har ingen problemer med å snakke med fremmede, hygge meg på fest eller generelt delta på sosiale sammenkomster. Men jeg får ikke energi av disse sosiale sammenkomstene alene, for å få energi trenger jeg tid for meg selv der jeg kan tenke, spekulere og til tider "slå av hjernen".

Jeg sliter altså ikke mer i sosiale sammenkomster enn utadvendte/ekstroverte personer, jeg liker til og med veldig godt å være sosiale og snakke med mange, men det tar allikevel energi fra meg.

For meg, slik jeg tolker begrepene, sier inn- og utadvendt noe om oppførsel blant folk, mens intro- og ekstrovert sier noe om hvor man henter energien sin fra, altså enten sammen med andre eller gjennom alenetid.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med TS så mye.... er selv innadvent eller hvor man vil plassere det... iallefall, hadde en for jævlig ex svigerinne, som hele tiden måtte kommentere hvor rolig og stille jeg var.....( dette pågikk i flere år) hun var til og med så forbannet frekk å snakke om meg i" 3 person", med en annen som satt i rommet men jeg satt 1 meter fra.....

Tenker at min ex svigerinne rett og slett har mindre sosiale antenner..... Hun klarer rett og slett ikke se hva som er rett oppførsel og ikke..... lav sosial iq med andre ord.....

Ikke bry deg om sånne mennesker TS, de er rett og slett mindre smarte.....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...