Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I vårt kollektiv har vi betalt 14 000 kr/mnd fra sommeren 2011. Nå har huseier varslet økning til 15 000 kr/mnd. Noen som kan svare meg på om denne økningen er innenfor det han har rett til? Han har varslet i god tid.

Anonymous poster hash: dc365...be7

Anonymous poster hash: dc365...be7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge Husleielovens $ 4 kan utleier én gang per år med én mnd varsel øke leien i takt med endringen i konsumprisindeksen, som gjenspeiler prisutviklingen det siste året. Normalt ligger denne på 2-3 %.

I ditt tilfelle 14.280-14.420kr.

• Liker 2
Skrevet

I følge husleieloven $ 4-3 kan også utleier endre leien til gjengs leie etter to år og seks måneder. Det er en seks mnd frist før dette kan tre i kraft. Det er forøvrig ingen § 4 i husleieloven, bestemmelsen sofie777 henviser til er § 4-2.

Anonymous poster hash: c4358...f1e
  • Liker 3
Skrevet

Det er helt avhengig av hvor lenge dere har bodd der.

Hvert tredje år kan den indeksjusterte husleien kreves justert til såkalt ”gjengs leie”. ”Gjengs leie” representere det etablerte leienivået på denne type boliger i området. I et leiemarked hvor husleiene øker betyr dette at leier vil måtte akseptere en noe større leieøkning hvert tredje år.

http://www.lbf.no/include/default_template.asp?Table=Article&Key=22101

Anonymous poster hash: a5760...30b
Skrevet

Takk for svar! Gjengs leie syns jeg var litt verre å finne ut av, men skjønner det avhenger av hvor man bor og størrelsen på leiligheten.

Skrevet

I følge husleieloven $ 4-3 kan også utleier endre leien til gjengs leie etter to år og seks måneder. Det er en seks mnd frist før dette kan tre i kraft. Det er forøvrig ingen § 4 i husleieloven, bestemmelsen sofie777 henviser til er § 4-2.

Anonymous poster hash: c4358...f1e

Jeg snakket om hele paragrafen, som i mitt hefte står under §4-1, 4-2 osv, altså, alle begynner på 4.

Skrevet

Takk for svar! Gjengs leie syns jeg var litt verre å finne ut av, men skjønner det avhenger av hvor man bor og størrelsen på leiligheten.

Tror noen kommuner har en oversikt over det.

Ellers må man bare bli enige om det, evt til et forliksråd om man ikke blir enige

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...