Lullu Skrevet 7. mai 2004 #21 Skrevet 7. mai 2004 Jeg syntes heller ikke man skal sammenligne kuvertpris i forhold til hva man gir i gave. Om noen har råd til stort bryllup og andre ikke - men begge er like gode venninner av deg, så gjør man jo ikke forskjell på gavene..... Må ærlig innrømme at jeg var i 2 bryllup i fjor. Gav ørlite mer til de vi skulle på middag til og ikke kaffe. Men det tror jeg kanskje i bunn og grunn ikke hadde med selve festen å gjøre, men vårt forhold til parene. Vi gir (sambo og meg) for ca. 700 til nære venner, og for 500 til de som ikke er så nære. Til de ALLER nærmeste blir det nok en tusenlapp.
Dødspingvinen Skrevet 7. mai 2004 #22 Skrevet 7. mai 2004 Ikke det at jeg noen erfaring med å gi bryllupsgaver enda (har enda ikke vært i ett eneste bryllup...) ville jeg nok ikke lagt med under 500 kr. Uansett. Bryllup er en engangsgreie, på lik linje med konfimasjon og dåp, og da syns jeg gavene skal reflektere det.
Labella Skrevet 7. mai 2004 #23 Skrevet 7. mai 2004 Jeg synes ingen skal gi mer enn de har råd til bare for å komme opp i et visst nivå. Da jeg var forlover for noen år siden ga jeg gave for ca. 300 kroner. Jeg var student og alenemor, og hadde ikke råd til mer. Hvor mye du gir kommer an på din egen økonomi og forholdet til brudeparet, synes jeg. Det bør ikke være noen skam å gi en rimelig gave - den kan jo godt være spesiell selv om den ikke er dyr :D Bryllup medfører jo ofte andre kostnader for gjestene også; reise, kjole og annet. Synd om man føler at man ikke skal kunne gå fordi man ikke har råd til å gi dyr nok gave!
Gjest Poirot Skrevet 8. mai 2004 #24 Skrevet 8. mai 2004 Hvis man er invitert til middag i et bryllup, er det ikke kuvertprisen man vanligvis regner etter da...? Aldri i livet. Jeg forventer ikke at våre gjester skal gi oss gaver for 1500 kr, og dessuten; hvordan skal de vite hva kuvertprisen er? Skal liksom min venninde få mindre av meg fordi de har dårlig råd og må betale festen selv, mens jeg skal få dyrt av henne fordi våre foreldre betaler?
Isiselin Skrevet 8. mai 2004 #25 Skrevet 8. mai 2004 Aldri i livet. Jeg forventer ikke at våre gjester skal gi oss gaver for 1500 kr, og dessuten; hvordan skal de vite hva kuvertprisen er? Skal liksom min venninde få mindre av meg fordi de har dårlig råd og må betale festen selv, mens jeg skal få dyrt av henne fordi våre foreldre betaler? Helt enig! En gir etter sin egen lommebok og forhold til brudeparet. Hadde aldri kommet til å gitt noen en gave på 1500 selv om det er kuvertprisen. Det har jeg nemlig ikke råd til! (Dessuten kan en jo ikke vite sånt... Er det noe en da skal spørre verten om når en takker ja eller nei til invitasjonene??)
Gjest MrsL Skrevet 8. mai 2004 #26 Skrevet 8. mai 2004 Er enig i at man gir etter hva lommeboken tilsier..............
Gjest Tex Skrevet 8. mai 2004 #27 Skrevet 8. mai 2004 Klart man gir etter lommebok, det er vel ingen som låner penger for å gi gave. Men alle skikk og bruk bøker sier at man skal gi etter kuvertprisen. Selv ser jeg an hvem det dreier seg om. Jeg gir ikke like mye i gave i et bryllup vi ikke er invitert i, og jeg graderer mine venner både etter hva jeg finner og hvor mye kontakt vi har.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå