AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #1 Skrevet 11. november 2013 Jeg har etter råd fra gynekolog gått uten pillefri uke, og hadde dermed blødninger i nesten 3 uker. Jeg begynte derfor på pillefri uke onsdag, og jeg har hatt så kraftig blødning at jeg har blødd gjennom både menskopp (som holder 25 ml) og bind om natten. Tampongene jeg har brukt om dagen har jeg måtte bytte hver halvtime, fordi jeg blødde gjennom dem da. Så det sier vel seg selv at jeg har hatt en unormal kraftig blødning, og skal ikke høre mer på gynekologen (skal altså ta pillefri uke hver 3 mnd tenker jeg) Men jeg har vært ekstremt dårlig siden lørdag. Veldig vondt i hodet (klarer nesten ikke skrive dette) er trøtt og slapp, og jeg har holdt på å besvime noen ganger og noen ganger så er jeg så svimmel at det ser ut som en film som blir spolt fort fremover når folk går(altså motsatt av slowmotion) og jeg lurte jo på hva dette var, så jeg kom over dette med anemi. Så kan det være at jeg har fått anemi? Jeg har dessverre symptomene på det ser det ut til. Jeg har ikke oppsøkt lege, for jeg vet at det ikke kan behandles om jeg har fått anemi, annet enn å vente til kroppen har ordnet seg selv. Jeg har selektiv igA-mangel, og mange med det er hyperallergiske mot blodoverføring (altså disse globulinene i blodet) sånn at de tar ikke sjansen på at jeg dør av det tror jeg. Så jeg bare lurer på hva dere tror jeg? Anonymous poster hash: 7b5c9...8c9
Gjest Lillesiren Skrevet 11. november 2013 #2 Skrevet 11. november 2013 Du burde ta en blodprøve for å faktisk sjekke at det er anemi du lider av. Deretter er det bare å pøse på med jerntabletter, så ordner kroppen opp selv:) Har selv vært der! 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #3 Skrevet 11. november 2013 Du burde ta en blodprøve for å faktisk sjekke at det er anemi du lider av. Deretter er det bare å pøse på med jerntabletter, så ordner kroppen opp selv:) Har selv vært der! Jeg har spist en hel blodpølse i dag, og har ikke råd til lege eller jerntabletter før jeg får stipend på fredag. Men tenker jo at det er ikke noe mer de kan gjøre med det hos legen heller, så da kan jeg vel bare fikse det selv? Jeg må også dra helt utrolig langt om jeg skal til legen, og det er jeg for øyeblikket for dårlig til. Anonymous poster hash: 7b5c9...8c9
Cessa74 Skrevet 11. november 2013 #4 Skrevet 11. november 2013 Jeg sliter iallefall med lave jernlagre og tidvis lave jernverdier pga kraftige menstrasjoner. Så jeg ble også sinnsykt trøtt, slapp og uopplagt og mye hodepine før jeg endelig kom meg til lege og sjekket dette. Nå tar jeg jerntabletter daglig og prøver å spise leverpostei, brokkoli, kjøtt og andre varer med mye jern naturlig. Fet har hjulpet enormt for meg iallefall!
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #5 Skrevet 11. november 2013 Jeg sliter iallefall med lave jernlagre og tidvis lave jernverdier pga kraftige menstrasjoner. Så jeg ble også sinnsykt trøtt, slapp og uopplagt og mye hodepine før jeg endelig kom meg til lege og sjekket dette. Nå tar jeg jerntabletter daglig og prøver å spise leverpostei, brokkoli, kjøtt og andre varer med mye jern naturlig. Fet har hjulpet enormt for meg iallefall! Men jerntabletter kan jeg kjøpe på helsekost når jeg får råd til det da, og så kan jeg i mellomtiden spise ting som inneholder mye jern -TS Anonymous poster hash: 7b5c9...8c9
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #6 Skrevet 11. november 2013 Ja, prøv jerntabletter og mat med mye jern. Jeg hadde blodårosent på 6-7 (mot min normal på 13), det føltes da som om jeg pustet gjennom et rør. Orket INGeNTINH. Har du det sånn? Anonymous poster hash: cbf57...656
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #7 Skrevet 11. november 2013 Ja, prøv jerntabletter og mat med mye jern. Jeg hadde blodårosent på 6-7 (mot min normal på 13), det føltes da som om jeg pustet gjennom et rør. Orket INGeNTINH. Har du det sånn?Anonymous poster hash: cbf57...656 Er heldigvis ikke så ille hos meg, men er så svimmel at det er vanskelig å gå.. Jeg leste at det tar en måneds tid før ting er normalt igjen, fordi de røde blodcellene må modnes. -TS Anonymous poster hash: 7b5c9...8c9
fresia Skrevet 11. november 2013 #8 Skrevet 11. november 2013 jeg har anemi og noe av det første legen spurte meg om var om jeg hadde kraftig menstruasjon. jeg har ikke mensen, så er ikke derfor hos meg - men det er en ganske vanlig grunn til anemi. anbefaler en tur til legen - man er ikke for dårlig for å dra til legen hvis man kan få hjelp hvis du fortsatt ikke vil dra til legen bør du i hvertfall ta jerntabletter
Snop Skrevet 11. november 2013 #9 Skrevet 11. november 2013 (endret) Jerntilskudd skal kun tas etter påvist mangel og i samråd med lege. Ikke stapp det i deg før du er sikker (hilsen ernæringsfysiolog) Endret 11. november 2013 av Snop 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #10 Skrevet 11. november 2013 Du bør ikke drikke kaffe. Maks en kopp om dagen. Jeg hørte at kaffe hindrer jernopptak i kroppen. Det er bra å drikke apelsinjus eller ta c vitamin hvis du har det hjemme. Det hjelper med jernopptak i kroppen. Hvis du har litt penger, kan du prøve å kjøpe vannlig multivitamin. F.eks http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-898648.aspx Du får da 14mg jern i deg og det er ca daglig dose som du bør også få med mat. Også må du til lege og ta blodprøve. Anonymous poster hash: 2b9d4...9f3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #11 Skrevet 11. november 2013 Jerntilskudd skal kun tas etter påvist mangel og i samråd med lege. Ikke stapp det i deg før du er sikker (hilsen ernæringsfysiolog) Vereel, en anbefaling er at alle kvinner i "menstruerende alder" tar jerntilskudd da ! Anonymous poster hash: cbf57...656
Snop Skrevet 11. november 2013 #12 Skrevet 11. november 2013 Vereel, en anbefaling er at alle kvinner i "menstruerende alder" tar jerntilskudd da !Anonymous poster hash: cbf57...656 Nei... anbefaling er at alle kvinner i menstruerende alder har et noe høyere jerninntak enn ikke-menstruerende og menn - gjennom kosten. 2
Felicidad Skrevet 11. november 2013 #13 Skrevet 11. november 2013 Du må dra til legen så raskt du får stipend. Der måler de hemoglobin. I mellomtiden må du spise jernrik mat, ja!
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #14 Skrevet 11. november 2013 Symptomene du beskriver(slapphet, hodepine, svimmelhet) kan godt skyldes en anemi, og blant kvinner i fertil alder, er menstruasjonsblødninger vanligste årsak til anemi. Jernpiller kan være en god idé, men som nevnt ovenfor, bør jernpiller kun tas etter du har tatt en blodprøve som bekrefter jernmangel, og etter avtale med lege. Jern er et essensielt stoff for kroppen, men samtidig farlig i for store mengder. Å ta jerntilskudd uten at man egentlig har jernmangel, vil kunne gi økt lagring av jern i organer, noe som er skummelt på lang sikt. Det høres ikke så dumt ut med en tur til legen. Tror heller jeg ville satset på å få i meg nok jern gjennom maten før du evt drar dit. Mat som inneholder mye jern, er f.eks. kjøtt, grønne grønnsaker, leverpostei, bønner, linser, m.m. (Hilsen medisinstudent) Anonymous poster hash: d1f25...161
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #15 Skrevet 11. november 2013 jeg har anemi og noe av det første legen spurte meg om var om jeg hadde kraftig menstruasjon. jeg har ikke mensen, så er ikke derfor hos meg - men det er en ganske vanlig grunn til anemi. anbefaler en tur til legen - man er ikke for dårlig for å dra til legen hvis man kan få hjelp hvis du fortsatt ikke vil dra til legen bør du i hvertfall ta jerntabletter Har ikke råd til legen, og det er egentlig for langt å dra. Da må jeg på legevakta evt, men dit vil jeg ikke dra med mindre det er nødstilfelle. Har jeg anemi, så fikser vel kroppen det selv Jerntilskudd skal kun tas etter påvist mangel og i samråd med lege. Ikke stapp det i deg før du er sikker (hilsen ernæringsfysiolog) Nei, men da får jeg spise blodpølse og brokkoli resten av uka da. Du må dra til legen så raskt du får stipend. Der måler de hemoglobin. I mellomtiden må du spise jernrik mat, ja! Men er det egentlig så viktig egentlig da? Er jo ikke noe de kan gjøre med det uansett. De kan ikke tilføre noe sånt til meg heller, siden jeg kan dø av det. Symptomene du beskriver(slapphet, hodepine, svimmelhet) kan godt skyldes en anemi, og blant kvinner i fertil alder, er menstruasjonsblødninger vanligste årsak til anemi. Jernpiller kan være en god idé, men som nevnt ovenfor, bør jernpiller kun tas etter du har tatt en blodprøve som bekrefter jernmangel, og etter avtale med lege. Jern er et essensielt stoff for kroppen, men samtidig farlig i for store mengder. Å ta jerntilskudd uten at man egentlig har jernmangel, vil kunne gi økt lagring av jern i organer, noe som er skummelt på lang sikt. Det høres ikke så dumt ut med en tur til legen. Tror heller jeg ville satset på å få i meg nok jern gjennom maten før du evt drar dit. Mat som inneholder mye jern, er f.eks. kjøtt, grønne grønnsaker, leverpostei, bønner, linser, m.m. (Hilsen medisinstudent) Anonymous poster hash: d1f25...161 Takk Jeg får spise masse sånt jeg da. Og så må jeg få kjæresten til å hjelpe meg en del kjenner jeg, for jeg holdt på å besvime når jeg skulle vaske gulvet -TS Anonymous poster hash: 7b5c9...8c9
Snop Skrevet 11. november 2013 #16 Skrevet 11. november 2013 Har ikke råd til legen, og det er egentlig for langt å dra. Da må jeg på legevakta evt, men dit vil jeg ikke dra med mindre det er nødstilfelle. Har jeg anemi, så fikser vel kroppen det selv -TS Anonymous poster hash: 7b5c9...8c9 Kroppen fikser ikke jernmangelanemi selv. Men ja, kan du absolutt ikke dra til legen, så spis jernrik mat og drikk et glass appelsinjuice til måltidet (c-vitamin øker opptaket av jern betraktelig). Men ettersom du er såpass dårlig, er det jo gjerne viktig å gå til legen uansett i stedet for å gjette seg til en diagnose og behandle seg selv?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå