Gå til innhold

Tåkelys er forbeholdt ... tåke.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå når det blir mørkt, sprer det gode belysningsbudskapet: Ikke kjør med kjørelys og tåkelys samtidig! Tre grunner til det:

1) Tåkelyset flytter øyets fokus nærmere bilen ved å lyse opp området rett foran bilen. Rent fysisk blir det vanskeligere å ha fokus på veien langt fremme, spesielt i 70/80km/t.

2) Full belysning blender mottrafikken. Klarer du ikke å tenke på din egen sikkerhet, vær vennlig og ta høyde for andres trygghet på veien.

3) Feil bruk av tåkelys er bøtelagt. 2000kr koster det, og politiet vil stort sett ikke være grei på slikt. Dette er grunnleggende kunnskap.

Trygg og god tur i høstmørket! :)

Anonymous poster hash: 70248...f86

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spesielt enig i pkt 1 - tåkelys er jo ment å brukes i meget lav fart. Skjønner ikke alle disse kvonnene i 50- & 60-åra som kjører med tåkelys døgnet rundt. De gjør det kanskje fordi det var tåke en gang og nå finner de ikke bryteren mer?

Anonymous poster hash: 70248...f86

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra du er enig med deg selv. Etter en kveldstur med bilen har jeg observert overraskende mange som kjører med tåkelysene på utenfor tåke, slutt med det! Mange mannfolk som kjører med det og fordi de glemmer å slå dem av etter å ha kjørt med parklys og tåkelys.



Anonymous poster hash: 18352...d04
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

La meg slenge inn en vennlig oppfrdring/påminnelse om at justering av lys kan fjerne det opplevde behovet for å bruke tåkelysene (samt spare oss andre for unødig mange blendinger vi ikke trenger på høstmørke veier i regnet..)

Jeg er litt lei av å få frontlys rett inn i pupillen i det sekund vi møtes rundt en sving og du ikke har justert lysene dine, men derimot latt dem peke alle andre steder enn på veien og høyre veiskulder.

her jeg bor er det flest unge menn med årets utgave av sertifikat som kjører med nærlys og tåkelys samtidig.

Se så tøft ut må vite.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåkelys er en av mine hjertesaker! Jeg hater tåkelys, det gjør vondt i øynene! OG er ekstremt irriterende. Men i motsetning til de andre her som ser gamle damer som kjører med det, ser jeg pimpa bmwer og audier med unge mannlige sjåfører :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå når det blir mørkt, sprer det gode belysningsbudskapet: Ikke kjør med kjørelys og tåkelys samtidig! Tre grunner til det:

1) Tåkelyset flytter øyets fokus nærmere bilen ved å lyse opp området rett foran bilen. Rent fysisk blir det vanskeligere å ha fokus på veien langt fremme, spesielt i 70/80km/t.

2) Full belysning blender mottrafikken. Klarer du ikke å tenke på din egen sikkerhet, vær vennlig og ta høyde for andres trygghet på veien.

3) Feil bruk av tåkelys er bøtelagt. 2000kr koster det, og politiet vil stort sett ikke være grei på slikt. Dette er grunnleggende kunnskap.

Trygg og god tur i høstmørket! :)

Anonymous poster hash: 70248...f86

... lærte du på kjøreskolen.

Ja, jeg er enig i at det er forstyrrende å møte juletre langs veien, men...

1. Tåkelyset har to andre relevante kallenavn - elglys og grøftelys.

Som tidligere yrkessjåfør og generelt ivrig sjåfør på fritiden er jeg veldig interessert i hva som snart er på vei opp av grøfta.

Dersom fører av kjøretøy opplever at grøftelysene fjerner øyets fokus bort fra veien så har vedkommende fører alt for dårlige fulltlys på sin bil.

2. Her er du også på vidda.

Xenonlys og dumme folk med telefon i hånda som glemmer å blende før det er for sent blender motgående kjøretøy, ikke grøftelys som for øvrig SKAL være betydelig svakere enn nærlys.

3. Tåkelys sammen med parklys er lov, ellers har du dessverre rett.

Den ene regelen spiser opp den andre, men jeg håper jeg har gitt deg et litt klarere syn :)

Har du sett den Cola-lastebilen som kjører rundt ved juletider?

Syns folk det er forstyrrende å møte den?, nei, den er jo bare søt.....

331161-6-1260831593096.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jamen Colabilen har jo juletrebelysning. Om hver og en pære hadde hatt 900 lumen...det hadde vært en annen sak.

Anonymous poster hash: 70248...f86

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok mange forvirrer fjernlys med tåkelys. Er ingen ekspert selv, men fjernlys er det du ofte slår på med vindusvisker spaken, mens tåkelys må du vri/dra/dytte inn en knapp på (ofte).

Tåkelys gir også bilen bak deg en ekkel opplevelse av veien hvis jeg ikke tar feil.

(litt usikker på om jeg har terminologien rett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt enig i pkt 1 - tåkelys er jo ment å brukes i meget lav fart. Skjønner ikke alle disse kvonnene i 50- & 60-åra som kjører med tåkelys døgnet rundt. De gjør det kanskje fordi det var tåke en gang og nå finner de ikke bryteren mer?

Anonymous poster hash: 70248...f86

Mitt inntrykk er at det gjerne er menn i Audi og BMW som er verstinger på dette.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Det er bra du er enig med deg selv. Etter en kveldstur med bilen har jeg observert overraskende mange som kjører med tåkelysene på utenfor tåke, slutt med det! Mange mannfolk som kjører med det og fordi de glemmer å slå dem av etter å ha kjørt med parklys og tåkelys.

Anonymous poster hash: 18352...d04

GLEMMER? Nei nei nei..

Det er da ganske tydelig hvilke biler det er som kjører med tåkelys? Det er ofte litt råneaktige biler..litt eldre audier,eldre bmwer, passater hvor fyren har fjerna passatmerket (sånn at folk skal tro??? det er en Audi???)

Disse synes bilen blir så ufattelig mye fetere med "grøftelys" (som det kalles på bilspråket). Da ser bilen liksom litt "hissigere" ut. I mine øyne ser det bare patetisk ut med en 1,6 liter Passat 2001 modell som ser "hissig" ut..lolzmalao.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange reagerer bare fordi de ser at det er "masse lys" på bilen. Min bil, 2013 Mazda6, er bygget slik i lysfronten at de tåkelysene - som man så pent kaller dem - ikke KAN blende bilen som kommer imot. De lyser dog veldig pent til siden, spesielt høyre side. Kommer du imot meg der så har en av oss uansett et større problem allerede. Denne funksjonen er reell på flere av nyere biler, lik Volvo S/V60, V70, Mercedes og diverse andre merker kommer med det samme fremover.

Flere eldre modeller har også hatt en viss lignende "funksjon" med sine frontlys, jeg nevner '84-'89 VW Passat, Volvo 900-serie og listen er videre lang og fornemsfull. Felles for flere av disse er at grøftelysene sitter i høyde med frontlysene. Min personlige mening er at de også fungerte heller dårlig som tåkelys.

Jeg gir blanke faen om andre bilister synes det er harry eller whatnot, jeg bruker lysene fordi de hjelper meg til å se hva som beveger seg langs veien. Det synes jeg er tøft, å se situasjoner før de oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mao så tror du, myllarguten, at lovgivningen, bilindustrien og andre bilister på veien tar feil, mens du har sett sannheten om tåkelys. Interessant.

Anonymous poster hash: 70248...f86

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mao så tror du, myllarguten, at lovgivningen, bilindustrien og andre bilister på veien tar feil, mens du har sett sannheten om tåkelys. Interessant.

Anonymous poster hash: 70248...f86

Bla opp håndboken på en av disse volvoene, feks, så ser du at bilindustrien faktisk er dønn enig med meg - og forklarer veldig nøye hvordan dette fungerer. Statens Vegvesen er også klar over dette, siden bilene er typegodkjente slik. I mange EU-land er disse frafalt alle slike forbud, fordi de er selvassisterende. Norge henger en smule etter, men det er jaggu meg ikke uvanlig når det gjelder lovgiving om bil og sikkerhet. Som eksempel kan jeg nevne disse nye piggdekkene til Hakkapelitta ( http://www.tv2.no/underholdning/broom/vinterdekk-nytt-superdekk-forbudt-i-norge-4122059.html ) som ble forbudte på tross av at verden går frem teknologisk. Akkurat dette eksempelet er rettet opp i, senere - heldigvis.

Hva andre bilister tror og mener og synser, det har jeg egentlig begynt å drite i - siden noen kjappe blikk rundt om meg i trafikken viser at mange av de jeg ferdes sammen med er komplette idioter som mener synsing og føling er bedre enn kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mao så tror du, myllarguten, at lovgivningen, bilindustrien og andre bilister på veien tar feil, mens du har sett sannheten om tåkelys. Interessant.

Anonymous poster hash: 70248...f86

Og, jeg poengterer IGJEN at det finnes forskjeller blant det du konsekvent kaller tåkelys. Flere av disse har mer grøftefunksjon og er i praksis ubrukelige i tåke. Den fysiske utformingen av lysstråle gjør at du skal ha ganske spesielt syn for å bli blendet av det, eventuelt sitter du og glaner på bilen du er i ferd med å passere idet fronten på din bil er forbi fronten på den aktuelle bilen. Passaten jeg nevnte i første innlegg er en slik bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som tror dere ser bedre med tåkelys på må tro om igjen, dere blender dere selv. Dere har kanskje merket at øynene tilpasser seg lyset? Når det blir mye lysere rett forran bilen tilpasser øyet seg og du ser mye dårligere langt forran bilen. Tåkelys skal ikke brukes i over 40/50kmt da har de ingen (positiv) effekt.

Og selv om du har en ny bil og det er skjermet fra å lyse direkte i øynene på motgående trafikk så blender du dem bare i mindre grad.

Og mange prester til og med å kjøre med tåkebaklys :(

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt noe problemer med folk som bruker kjøre+grøftlys samtidig.

Men det jeg faktisk sliter med er å møte folk med xeonlys (eller de fake xeonlysa) på kveldstiden, det er DE som blender meg ikke de med gulelys + grøftlys.

Forstår ikke poenget med grøftlys for å være ærlig.



Anonymous poster hash: 65392...1bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med grøftelys er ved ekstremt dårlig sikt regn/snøstorm tåke ol. Du setter på tåkelys og ned fatrten, når kan du se veikanten og kjøre rolig videre:) selv bruker jeg dem også feks på parkeringsplasser i mørket, lettere å se hvis det nærmer seg folk eller ligger noe i veien.

Enig i at egen montert xenon er håpløst. Enøyde banditter er også skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kronargumentet for å kjøre med ulovlig belysning er å ta en 1984 å gi lyktene et nytt navn: "Grøftelys". Men det er noe uklart med den logikken. Hvis du trenger lyset så nærme bilen for å se elg/hjort/hare som spretter opp i veibanen, hvilke alternativer til handling har du da? Du rekker neppe å bremse. En skrekksving unna kan gjerne ha verre konsekvenser enn en viltkollisjon. Og til syvende og sist sitter du igjen med å blende motgående trafikk og å kvalifisere for en bot på 2000kr. Det er vanskelig å snakke seg ut av det.

Anonymous poster hash: 70248...f86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...