aquamarine Skrevet 10. november 2013 #1 Skrevet 10. november 2013 Har kjøpt meg kostholdsplan.. men to av dagene skal jeg ha 200g biff indrefillet. Forslag til hva jeg kan bytte den ut med? Blir veldig dyrt..
Pingvinsukker Skrevet 10. november 2013 #2 Skrevet 10. november 2013 Ytrefilet og flatbiff av storfe har mindre fett enn indrefilet.
aquamarine Skrevet 10. november 2013 Forfatter #3 Skrevet 10. november 2013 Ytrefilet og flatbiff av storfe har mindre fett enn indrefilet. Takk! Er disse like dyre?
Gjest Kim Skrevet 10. november 2013 #4 Skrevet 10. november 2013 Kjøp en hel mørbrad og stykk den opp selv. Da blir biffkjøttet ganske billig.
Pingvinsukker Skrevet 10. november 2013 #5 Skrevet 10. november 2013 Nei, billigere! Jeg går ikke med prisene i hodet, men de er definitivt billigere!
Pingvinsukker Skrevet 10. november 2013 #6 Skrevet 10. november 2013 Og kjøttet blir mørere jo nærmere utløpsdato det kommer (i vakum). Gjerne la det gå en uke over utløpsdato før du åpner den hvis du kjøper en hel mørbrad, evt hel flatbiff eller ytrefilet. Mørbraden er ofte mør uansett, men har en veldig seig hinne inni. Flatbiff er veldig rent, men kan fort være seigt hvis du ikke får det nok mørnet.
aquamarine Skrevet 10. november 2013 Forfatter #7 Skrevet 10. november 2013 Kjøp en hel mørbrad og stykk den opp selv. Da blir biffkjøttet ganske billig. Tusen takk.. dette høres sikkert helt på trynet ut.. men hva er mørbrad? Er det like "sunt" som indrefilleten?
aquamarine Skrevet 10. november 2013 Forfatter #8 Skrevet 10. november 2013 Og kjøttet blir mørere jo nærmere utløpsdato det kommer (i vakum). Gjerne la det gå en uke over utløpsdato før du åpner den hvis du kjøper en hel mørbrad, evt hel flatbiff eller ytrefilet. Mørbraden er ofte mør uansett, men har en veldig seig hinne inni. Flatbiff er veldig rent, men kan fort være seigt hvis du ikke får det nok mørnet. hva er best av disse tre?
Pingvinsukker Skrevet 10. november 2013 #9 Skrevet 10. november 2013 Personlig foretrekker jeg mørbrad hvis du skal ha det som biff:) Men som sagt, pass på at den er godt mørnet!
Gjest Kim Skrevet 10. november 2013 #10 Skrevet 10. november 2013 Tusen takk.. dette høres sikkert helt på trynet ut.. men hva er mørbrad? Er det like "sunt" som indrefilleten? Ja mørbrad har nesten like lavt fett innhold som indrefilet og er nesten like mørt, oftest mye mørere en f.eks ytrefilet. http://www.matprat.no/matnyttig/ravareleksikon/m/morbrad-av-storfe
Pingvinsukker Skrevet 10. november 2013 #11 Skrevet 10. november 2013 Indrefilet har faktisk 3,7% fett, så mørbraden har mindre fett.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #12 Skrevet 10. november 2013 Alt kjøtt fra storfe er sunt, spiller ingen rolle om det er dyrt eller billig. Gå for kjøtt med mye fett dersom du verdsetter smak og metthetsfølelse. Og god ernæring.. Anonymous poster hash: 70112...ad6 2
aquamarine Skrevet 10. november 2013 Forfatter #13 Skrevet 10. november 2013 Personlig foretrekker jeg mørbrad hvis du skal ha det som biff:) Men som sagt, pass på at den er godt mørnet! Da går jeg for den også! Hva vil det si å "mørne"? føler meg veldig dum her, men som en 17 åring som nettopp har begynt å interessere seg for mat, sunt kosthold og trening har jeg fortsatt lite peiling...
Gjest Whitestripes Skrevet 10. november 2013 #14 Skrevet 10. november 2013 Alt kjøtt fra storfe er sunt, spiller ingen rolle om det er dyrt eller billig. Gå for kjøtt med mye fett dersom du verdsetter smak og metthetsfølelse. Og god ernæring.. Anonymous poster hash: 70112...ad6 Enig med deg. Selv kjøper jeg nesten bare entrecotê, da det er aller best på smak.
Pingvinsukker Skrevet 10. november 2013 #16 Skrevet 10. november 2013 Hele vakumpakkede biffstykker har en dato for "ferdig mørnet" og en for "holdbarhetsdato". Når man slakter en okse, tar det litt tid før den kan spises, den må modnes/mørnes - dvd nedbrytning av muskelproteinene for at det ikke skal være seigt. Jo lenger den får ligge til mørning, jo mørere blir den. Og ja, enig med de over her, entrecote er definitivt førstevalget når det gjelder smak! Men den er også mye fetere, så om man er opptatt av fettprosent er ikke dette førstevalget.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #17 Skrevet 10. november 2013 Hadde jeg vært vegiterianer så hadde jeg spist stekt sjampinjong isteden for biff. Prøve det en gang? Nam nam! Hvis du liker det da Anonymous poster hash: e6802...6d2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #18 Skrevet 10. november 2013 Hadde jeg vært vegiterianer så hadde jeg spist stekt sjampinjong isteden for biff. Prøve det en gang? Nam nam! Hvis du liker det da Anonymous poster hash: e6802...6d2 Nytter ikke å bytte ut kjøtt med sopp om du tenker ernæringsmessig... Anonymous poster hash: 70112...ad6
aquamarine Skrevet 10. november 2013 Forfatter #19 Skrevet 10. november 2013 Hele vakumpakkede biffstykker har en dato for "ferdig mørnet" og en for "holdbarhetsdato". Når man slakter en okse, tar det litt tid før den kan spises, den må modnes/mørnes - dvd nedbrytning av muskelproteinene for at det ikke skal være seigt. Jo lenger den får ligge til mørning, jo mørere blir den. Og ja, enig med de over her, entrecote er definitivt førstevalget når det gjelder smak! Men den er også mye fetere, så om man er opptatt av fettprosent er ikke dette førstevalget. så det jeg må gjøre er å la den stå en stund? Og så? Steke? Ja, har 24 i fettprosent, så den må ned... da dropper jeg nok entrecote..
Pingvinsukker Skrevet 10. november 2013 #20 Skrevet 10. november 2013 Jeg mente fettprosenten i entrecoten Kjøp en vakumpakket mørbrad, la den ligge i pakken uten å åpne den til den går ut på dato (pass på at den er tett), åpne den og skjær den i biffer. Når du skjærer, pass på at du skjærer på tvers av kjøttfibrene (du kan evt spørre i en ferskvaredisk, det er litt vanskelig å forklare)! Stek det du skal ha den dagen og singelfrys (dvs: når du fryser dem ned, legg dem alene så de ikke fryser fast i hverandre - deretter kan du legge dem sammen når de er fryst) resten. Evt legg en biff i kjøleskapet til neste kjøttmiddag - den skal holde i 4-5 dager i kjøleskap godt innpakket:) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå