Gå til innhold

gode brød

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lager brød,men er ikke fornøyd. Skal grovbrød eltes lenge? Hva med loff? Er det bare en lett elting der?

Grovbrødene er veldig fine da de kommer ut av ovnen,sprø og høy. Neste dag er de myke,og de smuldrer opp. Skjønner ikke det, for jeg har ikke mye mel i deigen. Den er "klissete" når jeg har de i formen. Loffen blir helt mye også ,dagen etter. Blir fort tørr. Hjelper lite om smaken er god,når de er sånn.

Noen som vet hva som er galt?

Anonymous poster hash: 251fe...494
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro at lengre elting og lengre hevetid kan hjepe. Selv lager jeg eltefrie brød som jeg steker i jerngryte i ovnen. Har ikke hatt problemer med smulete brød etter jeg begynte med det :) Første heving er 12-20timer, andre heving 2timer. Jeg synes også det er best å bruke sammalt mel som er finmalt. Jeg oppevarer brødene i et klede på kjøkkenbenken og da holder de seg fint et par-tre dager.

Bloggen matpåbordet har mange oppskrifter og fremgansmåte på eltefrie brø.

Skrevet

Noe som kan føre til tørt og smuldrete brød er faktisk overheving, men også at det mangler fett i deigen. Pass på at du har litt olje i eller evt bytter ut noe av vasken med kefir e.l.

Jeg har også gjort det til en vane å la det groveste (frø/korn) svelle litt i kokende vann før heg elter deigen sammen.

Anonymous poster hash: 649d9...502

Skrevet

Liker kjerringa sine best ;)

COOP selger gulrotbrød, det er skikkelig snadder!

Skrevet

takker for svar. får endre litt neste gang

Skrevet

Havregryn gir saftigere bakverk. Det gjør også fett - olje eller smør er derfor fint å bruke litt av i brød, men ikke for mye heller, det har motsatt effekt. Tror nok også brødene dine kan dra nytte av bedre elting. Det er ikke noe som heter "for mye" når det kommer til elting. Eltingen er nemlig det som aktiverer glutenstrukturen i brødet, og jo lenger elting, dess bedre utvikles glutenet :)

Skrevet

Takk igjen. Jeg bruker både havregryn og olje i brødene mine. Hvor lenge anbefaler dere elting for tre brød? Pleier å sete maskinen på litt sakte,når den elter

Skrevet

Det er som sagt sjeldent jeg elter brød, men når jeg gjør det så lar jeg dem gå ca 15min i maskinen. Begynner på litt lavt og så øker jeg farten litt etter hvert. Har en vinnen som synes brødene blir bedre dersom 2.heving er ganske kort (baker ut brødene, setter på ovnen og når den er varm går brødene inn).

Skrevet

Takk igjen. Jeg bruker både havregryn og olje i brødene mine. Hvor lenge anbefaler dere elting for tre brød? Pleier å sete maskinen på litt sakte,når den elter

Deig til tre brød krever litt "hardhendt" elting. Sett maskinen på så du virkelig får "slått luften ut av" deigen, og la den gå iallfall et par minutter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...