AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #1 Skrevet 10. november 2013 Vet ikke om jeg er på riktig underforum, men fant ikke noe som passet helt. Jeg er en helt normal dame. Ikke stygg, ikke dritpen, men sånn midt i mellom. Er egentlig ganske fornøyd med kroppen min. Og jeg synes jeg har kommet langt i livet. Sånn objektivt sett. Men likevel har jeg ikke noe god selvillitt. Jeg føler alltid at jeg ikke er bra nok. Eller at alle andre er bedre enn meg. Enten det er utseende eller om de er mer interessante enn meg eller andre ting. Jeg føler meg som en midt på treet. Og dette går ut over romantiske relasjoner. Jeg tar aldri initiativ, for jeg er sikker på at jeg blir avvist. Jeg tør ikke avvise de som har litt interesse av meg, dog bare for sex, for hvis jeg gjør det får jeg jo ingen. Jeg tør ikke vise interesse til gutter jeg møter, for jeg er redd for å bli avvist. Jeg kjenner at dette her orker jeg ikke mer. Jeg vil bygge opp selvtillitten min så jeg kan være sånn jeg skal være. Rett i ryggen og ha tro på meg selv. Hvordan kan jeg gjøre dette? Konkrete tiltak for å bedre selvtillitten. Alle sier "jobb med deg selv", men hvordan? (kan nevnes at jeg for mange år siden var i en relasjon hvor jeg fikk beskjed om at jeg ikke var god nok. hadde ikke kjempemye selvtillitt før det, men den forsvant etter det) Anonymous poster hash: d0c3c...f22 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #2 Skrevet 10. november 2013 dytt Anonymous poster hash: d0c3c...f22
AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #3 Skrevet 10. november 2013 Du skriver f.eks. at du er fornøyd med utseende, men samtidig føler du deg ikke bra nok. Selvtillitten din virker ganske basert på hvordan du ligger ann utseende-/personlighetsmessig i forhold til andre. Det er helt naturlig å føle slik, og heldigvis er det masse man kan gjøre for å endre dette. Først bør du tenke over konkret "hva" som gjør at du føler deg middelmådig i forhold til andre. Bunner det i at du f.eks synes andre er penere enn deg, eller oppnår gode ting ofte? Hvis du synes du er "midt på treet - utseendemessig" bør du fokusere på enkle grep for å forbedre dette: Å jobbe med seg selv kan eksempelvis bety: 1. Tren til du får drømmekroppen. 2. Spis sunt og tren - gir overskudd og lykkefølelse. 3. Dra til frisør, blek tenner, dra til sminkør ol. - god selvfølelse skaper god selvtilitt. Dette er generelt overfladiske metoder for å oppnå bedre selvtillitt, men det fungerer for mange! Hvis du synes du er "midt på treet - personlighetsmessig" bør du fokusere på: 4. Få gode karakterer/gjør det ordentlig bra i jobbsammenheng. 5. Les deg opp på emner du ikke er flink i som eks. politikk, samfunn, media, økonomi, matte ol. 6. Fiks opp alt som ikke er på plass i livet ditt: ta lappen, spar penger til bolig, spar penger generelt ol. 7. Jobb med å trives alene - trivsel skaper lykkefølese. 8. Skaff deg en hobby du selv kan bli veldig flink i - mestringsfølelse gir selvtillitt. Mestringsfølelse er et viktig begrep når det gjelder å bygge selvtillitt, enten man får det via en hobby, å gjøre en god jobb, føle seg smart, kunne ting andre ikke kan eller lignende. Det å utvikle et forhold til seg selv der man er stolt over sitt eget liv og utseende vil skape en lykkefølelse som vil smitte over på alt det man gjør. Og en genuin lykkelig person pleier aldri føle misunnelse, sjalusi eller mindreverdigkompleks ovenfor noe eller noen fordi de ikke har behov for det. De er allerede sikre på seg selv på en solid og trygg måte. Lykke til TS Anonymous poster hash: 1900f...6a9 5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2013 #4 Skrevet 10. november 2013 Takk for utfyllende svar. Skal tenke litt på disse tingene. Lurer litt på hvorfor jeg ikke blir fornøyd. Jeg får liksom ikke noe lykkefølelse når jeg får A på eksamen heller. Blir overrasket og glad i 5 minutter. Så går det over liksom. Kanskje jeg forventer for mye av meg selv. Jeg gjør det bra på jobben også. Får masse positive tilbakemeldinger og nye ansvarsområder. Og jeg føler meg ganske kjedelig. Det har også kanskje noe med det å gjøre også. Jeg tror at alle andre har så interessante liv. Har opplevd så mye mer enn meg. Gjør ting hver dag. Jeg måler meg selv opp mot andre som du sier ja. Anonymous poster hash: d0c3c...f22
Gjest Grapefrukt Skrevet 10. november 2013 #5 Skrevet 10. november 2013 (endret) Hei TS! Det er vel ganske normalt å fantasere at alle andre har spennende liv, men i bunn og grunn tror jeg alle har ganske like liv når hverdagen pågår. F.eks. har jeg noen veldig kule venninner på mitt studie som jeg noen ganger tror har helt awesome liv, men de studerer jo det samme som meg og fokuserer jo like mye på skole som meg så egentlig har vi nok veldig like liv. Men de fleste fremstår nok mer spennende enn de er pga. facebook, instagram og slikt. Man ser bare de beste, mest gøyale øyeblikkene i andres liv, ikke der de ligger fastlimt til sofaen og ser på home and away. Du kan jo prøve å gjøre noe for deg selv da? Reis på en spennende ferietur, eller finn en hobby som er litt kul, klatring, poledance etc. Hvis du får så gode karakterer skal jeg love deg at noen misunner deg også. Og som du sier, prøv å senk kravene du stiller deg selv! Det er bare dumt å ha ALT for høye krav - det fører ikke til god selvtillit. Endret 10. november 2013 av Grapefrukt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå