Gå til innhold

Resultatet på Holmgang igår..

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest TomKrus

Hallo i luken?? :roll:

Kvinner får jo ikke adgang til mer en spesielle "ekstrarom".. De får ikke komme inn i hovedrommet..

fra islam.no:

"Alle voksne, friske menn som er bofaste et bestemt sted må gå til fredagsbønnen, for kvinner er det en frivillig sak".

(ikke funnet noe om at menn og kvinner må be i separate rom, men anter det er slik)

Slik jeg forstår det får ikke menn tilgang til dette "ekstrarommet". Hvem diskrimineres i en religion hvor menn og kvinner ber i hvert sitt rom? Virker det ikke hensiktsmessig at mennene faktisk ber i det største rommet da de er i flertall? Synes for øvrig det er fryktelig diskriminerende mot mannen at han må delta på fredagsbønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener ikke at et sted med "fyll og fanteri" er en respektfull måte å bruke et gudhus på. Og tilbe en annen gud? NEI!! :evil:

Det er en viss forskjell på f. eks. kulturhus og ett "utested" slik du skrev. Jeg syns slik man har brukt Kulturkirken Jakob er helt strålende, men den er ikke vigslet lengre, og i såmåte ikke religiøs. Og de har f. eks. konserter med tradisjonell muslimsk musikk også, syns du det er OK?

Men ser ikke helt den store prinsippforskjellen på å la en kirke bli moské eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Jeg synes det er bedre å rive dem eller la dem forfalle enn å gjøre noe med dem som strider mot kristedom..

Et utested kan vel gå fint.. Men ikke et som har stripping osv..

Moske er ikke akseptabelt!!!

Det er min mening.. :)

Hvorfor strider en moské mer mot kristendommen enn et utested? Regner med at at du har belegg for det du sier fra bibelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jøder' date=' kristne og muslimer tilber jo alle den samme gud, men på ulike måter.[/quote']

Og en av de viktige skillene er graden og måten for kjønnsdiskriminering.

Jeg synes ikke den norske stat kan tillate kjønndirskriminerende inndeling av offentlige bygninger!! (inkl gudshus!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi meg???? Unnskyld for at jeg serverer deg fakta jeg selv har bevitnet!

Ang kjønnsdiskriminering så er ikke alenemødre velkommne til å stå at med sitt eget barn når det blir døpt, nettopp pga at de er alenemødre! (Dette gjelder selvfølgelig ikke samtlige kirker, men unntakene er der)

Clea

Jeg tror det er unntakene som ikke slipper inn homofile etc, og jeg har heller aldri opplevd at ikke alenemødre får stå ved barnet sitt i dåpen. Tror ikke det sier så mye om kirken, men om den/de som styrer kirkesognet. For prester og proster er det stor forskjell på. Noen er mer liberale enn andre.

Jeg er også imot at kirkene brukes som moskeer. Hva med de som har tilhørende kirkegårder? Skal vi grvae opp våre døde og ta dem med til et annet sted? Tviler på at en moske passes midt på en kristen kirkegård. Da kommer det til å bli skikkelige religionskonflikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

I og med at man har religonsfrihet så må altså staten tillate dette. Ingen sutrer ogver at det kune r presten som får gå bak alterringen i norske kirker, eller at kvinner og menn før satt atskilt i kirken (hvilket fremdeles skjer i en del kristne menigheter) eller over at katolikken hun har mannlige patere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Og tilbe en annen gud? NEI!! :evil:

Ehhh, det er snakk om den samme guden. En annen religion, ja, men den samme guden. Mye informasjon om religion på nettet. Et søk hadde kanskje ikke vært dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også imot at kirkene brukes som moskeer. Hva med de som har tilhørende kirkegårder? Skal vi grvae opp våre døde og ta dem med til et annet sted? Tviler på at en moske passes midt på en kristen kirkegård. Da kommer det til å bli skikkelige religionskonflikter.

Jeg tviler på at dette kommer til å bli en veldig aktuell konflikt. Jeg regner med at hvis det hadde blitt aktuell å gjøre om kirker til moskeer, så vil det bli tatt hensyn til f. eks. slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ingen sutrer ogver at det kune r presten som får gå bak alterringen i norske kirker' date=' eller at kvinner og menn før satt atskilt i kirken (hvilket fremdeles skjer i en del kristne menigheter) eller over at katolikken hun har mannlige patere.[/quote']

Klar jeg "sutrer" (hylskriker faktisk!! :evil: ) over at menn og kvinner holdes adskilt og at katolikker kun har mannlige patere.. (at kun presten får gå bak alterringen er feil!)

Men nå snakker jeg altså om bygningen!! At kjønnsbegrenset adgang til bygningen ikke bør tillates i Norge.. Uavhening av begrunnelse for denne kjønnsdiskrimineringen!!

Religioner må også forholde seg til landets lover.. Og dersom vi har lovgivning som sier at offentlige bygninger ikke kan ha kjønnsdiskrimerende adgangsrelger, mener jeg at vi oppnår mye!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Det er mange kirker som ikke har en kirkegård som nærmeste nabo, det er vel først og fremst desse ubrukte kirkene som kunne blitt moskeer!

(Det trodde jeg alle forstod....)

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kirke er og blir en bygning, altså en død ting. Jeg syns det blir for dumt når følelser for en død ting skal hindre at den blir brukt til noe nyttig.

Jeg syns mennesker og dyr fortjener respekt mer enn en bygning gjør det. Selv om det er en kirke.

Er det noen som får varige mèn av at en kirke blir gjort om til moskè?

Tror ikke det du..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Religioner må også forholde seg til landets lover.. Og dersom vi har lovgivning som sier at offentlige bygninger ikke kan ha kjønnsdiskrimerende adgangsrelger, mener jeg at vi oppnår mye!!

Muslimske meninghet er ikke en del av statskirken, på samme måte som frikirkene kan de gjøre som de vil på dette området. Finnes flere eksempler på kjønnsdiskriminerende kristne frikirker også, syns du det hadde vært hårreisende om en av dem kunne få ta over kirkebygget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Finnes flere eksempler på kjønnsdiskriminerende kristne frikirker også' date=' syns du det hadde vært hårreisende om en av dem kunne få ta over kirkebygget?[/quote']

Ja!

Slikt bør staten motarbeide med alle midler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Det beste er vel å sende muslimene hjem.... :-x

Hva har du tenkt til å gjøre med de som er norske stasborgere og muslimer? Sakla man nekte folk å konvertere til islam?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest TomKrus

Sende dem hjem til leiligheten sin? Fra hvorhen? Moskéen? De gudsforlatte tomme kirkene de okkuperer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
EEr det noen som får varige mèn av at en kirke blir gjort om til moskè? ..

Vårt samfunn! Likestillingen i Norge! Menneskerettene i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Å der forsvant sakeligheten....

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Å der forsvant sakeligheten....

Jepp.. Sakligheten forsvinner når du lager innlegg som dette i stedet for å overse Monja og heller holde deg til saken!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...