Gå til innhold

Resultatet på Holmgang igår..

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Oki, så det du egentlig vil er at staten skal fortsette å eie disse bygningene, ha masse utgifter på dem og kan de ikke brukes til noe annet enn kristne aktiviteter (dvs. Den Norske Kirke-kristne-aktiviteter), barnehage eller utested så bør vi rive dem?

Kan man bygge en moské på tomta da? :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste er vel å sende muslimene hjem.... :-x

Du var ironisk nå sant?

Synes vi foreløpig skal være forsiktig med å gjøre om ubrukte kirker til moskeer, fordi det foreløpig er altfor mye følelser for og imot mellom disse to religionene.

Kanskje vi heller kan rive de aktuelle kirkene for så å gi tomta mulighet til å bygges opp på nytt som moske eller noe annet som faktisk brukes?

Jeg har aldri forsøkt å gå inn i en moske i norge, men i Tunisia så har kvinner adgang til å gå inn i "hovedrommet", også ikke-muslimske kvinner. Men de har ikke lov mens det er bede tid eller messe eller annet som foregår der.

Kulturen til mange av de muslimske landene er helt annerledes en vår, og det oppfattes ikke for alle som kvinneundertrykkende at kvinner og menn har forskjellige rom å be i.

Det var vel etter det lille jeg så, økonomi som spilte rolle her også, at dersom de "ga" de ubrukte kirkene til ikke-kristne formål, så fikk de de pengene frigitt til andre og viktigere ting, som f.eks vikarer for prester etc.

Så ikke mye, så jeg skal ikke si for mye, ikke er jeg kristen heller, så jeg har ikke noe forhold til kirkene annet en dem som er historisk "viktige".

Men man skal trå varsomt på slike områder, for ikke å lage større splid i samfunnet en vi har i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Oki' date=' så det du egentlig vil er at staten skal fortsette å eie disse bygningene, ha masse utgifter på dem og kan de ikke brukes til noe annet enn kristne aktiviteter (dvs. Den Norske Kirke-kristne-aktiviteter), barnehage eller utested så bør vi rive dem?:[/quote']

Jeg mener ikke at staten skal trenge å eie dem..

Jeg mener at staten bør lage regler for alle byninger.. uansett eier. som gjør dagens form for moske ulovlig!

Bedre at kirken rives enn at den brukes som moske, ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter
Slik jeg forstår det får ikke menn tilgang til dette "ekstrarommet". Hvem diskrimineres i en religion hvor menn og kvinner ber i hvert sitt rom? Virker det ikke hensiktsmessig at mennene faktisk ber i det største rommet da de er i flertall? Synes for øvrig det er fryktelig diskriminerende mot mannen at han må delta på fredagsbønnen.

At menn og kvinner blir separert i to forskjellige rom er en ting, en annen er at en kvinne får ikke komme inn når hun har mensen. Er ikke det kvinnediskriminerende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
At menn og kvinner blir separert i to forskjellige rom er en ting' date=' en annen er at en kvinne får ikke komme inn når hun har mensen. Er ikke det kvinnediskriminerende?[/quote']

Ille!!

Men som sagt; når det gjelder bruk av offentlige bygninger burde det være et lovverk som hindret begge deler!

Jeg personlig har aldri følt jeg så totalt nedverdiget som da jeg fikk trukket en sekk over hodet og dratt med rundt til inngangen på baksiden da jeg og min mann ville besøke en moske da vi var på ferie.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

At menn og kvinner blir separert i to forskjellige rom er en ting, en annen er at en kvinne får ikke komme inn når hun har mensen. Er ikke det kvinnediskriminerende?

Ikke når det sees på som rituelt urent. Menn og kvinner har heller ikke tilgang til moskén rett etter sex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Ikke når det sees på som rituelt urent. Menn og kvinner har heller ikke tilgang til moskén rett etter sex.

Etter sex holder det med en dusj.. noe man jo bare kan gjøre.

Det med mensen er derimot kvinnediskriminerende, siden det ikke finnes noe tilsvarende for menn..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Jeg personlig har aldri følt jeg så totalt nedverdiget som da jeg fikk trukket en sekk over hodet og dratt med rundt til inngangen på baksiden da jeg og min mann ville besøke en moske da vi var på ferie.. :(

Dette er ikke representabelt for alle moskéer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Dette er ikke representabelt for alle moskéer.

Så du vet om ikke kjønnsdiskriminerende moskeer?

For å ikke være kjønnsdiskriminerende må de:

- la både menn og kvinner besøke alle rom

- la kvinner komme inn når de har mens

Si i fra når du hører om en slike en.. ! Så kan vi sende alle muslimer på kurs i den! (de derre mullaene kunne trenge det!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Etter sex holder det med en dusj.. noe man jo bare kan gjøre.

Det med mensen er derimot kvinnediskriminerende, siden det ikke finnes noe tilsvarende for menn..!

:hoho: Ja, mensen er noe fryktelig diskriminerende. Mensen til mannen! Mensen til mannen! :wink:

Men fra spøk til alvor:

En mann/kvinne som sitter og tisser på seg er nok ikke velkommen i en moské (uten sammenligning for øvrig). Poenget er vel at slike kroppslige væsker sees på som urent under bønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Si i fra når du hører om en slike en.. ! Så kan vi sende alle muslimer på kurs i den! (de derre mullaene kunne trenge det!)

Siktet til sekken du fikk tredd over hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Synes ikke helt mensen og sex kan sammenlignes. Vi har mensen enten vi vil eller ikke, sex kan man vente med hvis man vil. Sex angårt begge kjønn, nekting av menstruerende kvinner angår bare kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Men fra spøk til alvor:

En mann/kvinne som sitter og tisser på seg er nok ikke velkommen i en moské (uten sammenligning for øvrig). Poenget er vel at slike kroppslige væsker sees på som urent under bønnen.

Altså bør en mann som står å holder seg være omtrent det samme som en kvinne med tampong; begge tilfeller holdes "urene" væsker inni kroppen og vil bli "uttømt" senere.. etter bønnen!

Å se på disse to tingene som ulike er kjønnsdiskriminerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Synes ikke helt mensen og sex kan sammenlignes. Vi har mensen enten vi vil eller ikke' date=' sex kan man vente med hvis man vil. Sex angårt begge kjønn, nekting av menstruerende kvinner angår bare kvinner.[/quote']

Helt enig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Synes ikke helt mensen og sex kan sammenlignes. Vi har mensen enten vi vil eller ikke' date=' sex kan man vente med hvis man vil. Sex angårt begge kjønn, nekting av menstruerende kvinner angår bare kvinner.[/quote']

De nektes ikke fordi de er kvinner, de nektes fordi de menstruerer.

(klar over at dette er noe alle kvinner gjør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
De nektes ikke fordi de er kvinner' date=' de nektes fordi de menstruerer.[/quote']

Hallo?? Hvor tjukk i huet går det ann å bli?

Eneste grunn til at de har hektet seg opp i noe slik er for å ha en ting til å rakke ned på kvinner gjennom..

Personlig tror jeg at dersom de hadde tatt en renslighetstest på folk ved inngangen av moskeen, så hadde det blitt flere menn enn kvinner som hadde blitt sent bort.. Dette er ren og skjær kjønnsdiskriminering.. enhver idiot ser da det! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Fighter

Ettersom mensen er en del av det å være kvinne, så nektes de også på bakgrunn av sitt kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ettersom mensen er en del av det å være kvinne' date=' så nektes de også på bakgrunn av sitt kjønn.[/quote'] :enig_animasjon: De gjør nemlig det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Ettersom mensen er en del av det å være kvinne' date=' så nektes de også på bakgrunn av sitt kjønn.[/quote']

Det er en del av mennesket å ha sex. Er det diskriminerende mot mennesket at det anses som skittent å sitte i moskéen rett etter sex( før renselsen)? Kvinnen må gjennom en tilsvarende renselse etter menstruasjonen er over. Etter det er hun ren igjen.

Det er menstruasjonen (væsken antar jeg) som sees på som skitten. Urin, ekskrementer og oppkast likeså.

Litt mer om renhet og islam:

renhet og islam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Har vært i flere slike moskeer, deriblant i Jerusalem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...