Gå til innhold

Dele permisjon?


Fibonacci

Anbefalte innlegg

Har fundert litt over hvordan vi skal gjøre det med fødselspermisjon, og mannen min skal i hvert fall ha 4 uker, kanskje mer. Noen som vet om han får full lønn under pappapermisjon?

Selv tenkte jeg på å ta 42 uker med 100 % lønn (har muligens ikke råd til å bare ha 80 % lønn), men det blir kanskje litt lite. Noen som har peiling på hvordan tidskonto fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tidskonto vil si at du begynner å jobbe før du har brukt opp fødselspengene slik at du mottar fødselspenger en lengre periode enn ellers.

Du må jobbe minst 50% av full stilling, normalt 3,75 timer pr dag. Men du trenger ikke jobbe hver dag, det er nok at gjennomsnittet pr mnd er 50%. Du kan også velge å jobbe mer, slik at du får enten 10%, 20%, 25%, 30%, 40% eller 50% fødselspenger i tidskontoperioden.

Tidskontoperioden (altså den perioden man kombinerer arbeid og fødselspenger) må være på minst 12 uker, max 104 uker.

Har du i utgangspunktet full stilling og har valgt 100% dekning for fødselspengene (38 uker til deg + 4 uker fedrekvote), kan du f.eks velge å begynne i 50% jobb når du har 6 uker igjen. Dermed forlenger du uttaket av fødselspenger med 6 uker: De første 32 ukene har du fulle fødselspenger, de siste 12 ukene (tidskontoperioden) har du 50% fødselspenger og 50% lønn.

Både mor og far kan bruke tidskonto, så sant dere har jobbet mer enn 50% stilling før fødsel.

Er du arbeidstaker, skal du varsle arbeidsgiver om tidskonto senest 4 uker før du tar full permisjon. Det vil for de fleste si senest 7 uker før termin. Det er ikke noe i veien for at dere kan bli enige om tidskonto på et senere tidspunkt, det legger ikke trygdekontoret seg opp i. Men hvis du ikke har varslet arbeidsgiver innen fristen har du imidlertid ikke rett på tidskonto hvis arbeidsgiver setter seg imot.

Har du flere arbeidsgivere kan du bare ta ut tidskonto hos den arbeidsgiveren hvor du har jobbet mer enn 50% stilling. Jobber du 50% stilling hos to arbeidsgivere kan du derfor ikke bruke tidskonto, siden du ikke har jobbet mer enn 50% hos noen.

Er du selvstendig næringsdrivende eller frilanser og ønsker tidskonto, kan du inngå en utbetalingsavtale med trygdekontoret. Her gjelder det ikke noen varslingsfrist, så du kan gjerne vente med å bestemme deg for tidskonto til midt i permisjonstiden. Men du er selvsagt selv ansvarlig for forholdet til dine oppdragsgivere.

Fedrekvoten på 4 uker kan ikke tas som tidskonto. Det kan heller ikke de siste 3 ukene før fødsel eller de første 6 ukene etter fødsel.

Det er ingenting i veien for at far tar fedrekvoten mens du har tidskonto. Far må ikke ta fedrekvoten sammenhengende, så hvis du f.eks jobber annenhver dag mens du har tidskonto kan han ta fedrekvoten over 8 uker slik at han også jobber annenhver dag. Eller dere kan gjøre det slik at han tar 4 uker hjemme før du begynner på tidskonto eller etter at du er ferdig med tidskontoen. Det er heller ikke noe i veien for at han har full fedrekvote mens du har tidskonto. Du kan imidlertid ikke avbryte en tidskontoperiode for at han skal ta fedrekvoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :-)

Hva med far, hva slags regler gjelder for hans permisjon med hensyn til lønn osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far har rett på 2 ukers fødselspermisjon etter fødselen, men om han har krav på lønn kommer an på hvor han jobber. I statlig og kommunal sektor har de krav på lønn (sa de iallefall til min mann), men i privat sektor er det ofte velvilje fra arbeidsgiver som bestemmer om han får lønn eller ikke.

Videre har mannen din krav på 4 ukers pappapermisjon om du jobber mer enn 75% stilling, og bare 12 dager om du jobber mindre enn 75%. Pappapermisjonen gir han fødselspenger fra trygdekontoret. Han har også lov til å ta permisjon de dager du eventuelt baker inn ferie i din permisjon. Da overføres fødselspenger til han, og han får fri for å være sammen med barnet.

Vi har termin 28/9 og regner med at barnet kommer rundt 1/10. Da har vi tenkt det sånn at jeg tar permisjon med 80% lønn fram til 1. juli, og deretter en mnd ferie. Dette gjør at jeg og pappa'n kan være sammen med barnet, men at bare han får lønn for det. Videre får han være sammen med barnet fra 1. august, til permisjonen min går ut, og så får han ta sine 4 uker på toppen av det. Tror både far og barn har godt av dette. Å legge sammen en permisjon er ingen enkel affære og ved hjelp av trygdekontor og en kalender håper vi å få det til på mandag. Lykke til med puslespillet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I september og oktober skal jeg jobbe to dager, hvor mannen min er hjemme. Så skal han ha hele november alene (pappapermen) og jeg jobber. Så tar jeg ferien min i desember. Det var 2004!!! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...