Gå til innhold

Har Amerikanere fordommer mot Europeere?


Arwen

Anbefalte innlegg

Ser ogfte på film og i andre tv sammenhenger at Amerikanere sier de er så veldig "Europeiske" når de ikke barberer seg, ikke dusjer hver dag - rett og slett når de ikke er forfengelige.

Det jeg lurer på er om dette faktisk er tilfelle. Tror de virkelig at Europeere tusler rundt barbent i slitne klær med hår under armene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta
Ser ogfte på film og i andre tv sammenhenger at Amerikanere sier de er så veldig "Europeiske" når de ikke barberer seg, ikke dusjer hver dag - rett og slett når de ikke er forfengelige.  

Det jeg lurer på er om dette faktisk er tilfelle. Tror de virkelig at Europeere tusler rundt barbent i slitne klær med hår under armene?

Franskmenn var kjent for å ikke fjerne kroppshår under armene en tid tilbake...kanskje dette som henger igjen..?

(De komenterer de i alene hjemme 2...)

Det jeg har hørt fra amerikanere er at vi europeere gjør som vi vil, og driter i hva folk mener om det....(på den positive måten...som fks at vi kan drite i forfengeligheten...)

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Ja, det har de.

Mange tror Europa er mye mer gammeldags, eks at vi ikke har kinamat. (Jeg sa "Hvorfor skulle vi ikke ha det?" Og fikk til svar "Men Kina ligger jo ikke i Europa." Da sa jeg "Det ligger jo ikk i USA heller, men dere har jo kinamat")

Leste en artikkel om genmat, der en amerikansk professor forklarte Europas skepsis med vår underlegenhet, og at man ikke kunne vente mer av stakkars Europa.

http://universitas.uio.no/kultur/?sak=2282

Om den europeiske skepsisen til genmodifisert mat: «Folk stoler ikke på regulerende myndigheter på samme måte som vi gjør her, fordi myndighetene der har dårlig omdømme når det gjelder å beskytte innbyggerne.»

Videre sammenlignes europeeren med «et lite engstelig barn, mørkeredd for monster under senga, og som kikker under senga igjen og igjen uten at det hjelper – monstret kan fortsatt være der neste gang»

Konklusjon på kapitlet om genteknologi:

«Genteknologi revolusjonerer jordbruket, øker produksjonen og motstand mot planteparasitter, forbedrer næringsinnholdet i nyttevekster og produserer dyr med ønskede egenskaper.»

Utdragene er hentet fra boka Biology som er ved George B. Johnson og Peter H. Raven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Hm. Det blir ganske generaliserende å si at det er sånn eller sånn. Jeg har opplevd fordommer fra amerikanere mot europeere, ja, men jeg har også møtt beundring (at vi er kule, hyggelige og åpne). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Hm. Det blir ganske generaliserende å si at det er sånn eller sånn. Jeg har opplevd fordommer fra amerikanere mot europeere' date= ja, men jeg har også møtt beundring (at vi er kule, hyggelige og åpne). :)

Jepp...og for å ikke glemme, vi er moteriktige!!

(Kjenner en amerikansk familie som er bosatt i Spania. Konens venninner ringer jevnt for å bli oppdatert på hva som er inn i Europa, for å være "før sin tid"...)

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Har inntrykk fra film at svenske damer er summe og lette å få til sengs. Norge er bondsk, Engelskmenn er pedofile og overlegne, tyskere er nazister/jøder, franskmenn bare tenker på mat...etc.

Men de jeg har møtt i virkeligheten synes spesielt nord-europa (les: skandinavia) virker som et trygt og godt samfunn, mange gode velferdstilbud, likestilling, de misunner oss fødselpermisjonen, og de synes at vi er MYE mer fornuftig når det gjelder utenrikspolitikk - en familie vill flytte til Norge så lenge Bush regjerer... Eller noen som ligner han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest King James

jeg tror at Europere har like mye fordommer mot amerikanere som amerikanere har mot europere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I siste episode av Supermodellen 2 var jentene ute og spiste, og kommenterte at de så akkurat ut som europeere pga håret. Frisyrene var enorme, kjempebustete såter pga et spesielt moteoppdrag tidligere på dagen.

Jeg tenkte: - Tror de virkelig vi europeere går rundt og ser sånn ut, og hvor i all verden har de fått den oppfatningen fra? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jenta di
jeg tror at Europere har like mye fordommer mot amerikanere som amerikanere har mot europere.

Ja, mange europeere mener amerikanere er stokk dumme. Ikke kan geografi og historie (sånn som Bush før han lærte hvor Midt-Østen er...). At grunnutdannelsen er svært dårlig...noe som mange steder er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Ja, mange europeere mener amerikanere er stokk dumme. Ikke kan geografi og historie (sånn som Bush før han lærte hvor Midt-Østen er...). At grunnutdannelsen er svært dårlig...noe som mange steder er korrekt.

Og dette inntrykket forsterkes når amerikanere generelt scorer svært dårlig på internasjonale tester...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I en bedrift der jeg jobbet før fikk vi besøk av ei fra USA. Hun kunne fortelle at vennene hadde advart henne før hun dro om at europeere bl.a. veldig sjelden dusjet eller vasket seg. Hun ble positivt overrasket over at dette ikke er tilfelle :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...