Gå til innhold

Konstant sulten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Jeg er konstant sulten, har virkelig lyst på mat hele tiden. Dumt, da jeg forsøker å stramme opp kroppen litt. Spiser sunt, mye proteiner, lite karbohydrater og nok fett. Ikke trener jeg mye cardio, da jeg sliter sånn med beina, men trener forholdsvis tung styrketrening daglig. Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å stagge sulten?

Anonymous poster hash: dfb54...db1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange kalorier spiser du pr dag, og hva slags matvarer?

Anonymous poster hash: bd2b7...9e4
Skrevet

Aner ikke hvor mange kalorier jeg spiser daglig, men absolutt nok! Har et godt forhold til mat, mye grønnsaker, egg, havregryn, fisk - sunn og ren mat!

Drikker mye vann ja!

Skrevet

Vanskelig å hjelpe om du ikke er mer konkret mtp kalorier og forholdet mellom næringsstoffer!

Skrevet

Hva vil du vite? :)

Jeg teller ikke kalorier, og har heller ikke planer om å gjøre det, men jeg kan forsøke å sette opp en normal dag hvis det hjelper?

Frokost: havregrøt/gryn med soyamelk, rosiner, nøtter og frukt

lunsj 1: omelett med grønnsaker (minst 3 egg)

lunsj 2: proteinbar f.eks. eller samme som middag, bare litt mindre

middag: fisk og grønnsaker + fullkornskarbohydrater av et slag

kvelds: cottage chees med masse frukt og bær

Skrevet

Vel, en ting som virker temmelig åpenbart er ihvertfall at du ikke spiser nok fett! Ikke på langt nær nok.

• Liker 2
Skrevet

Steker i olje/smør, spiser masse nøtter og avokado og fet fisk, så tror jeg får i meg nok fett? Hva mer kan jeg evt. spise?

Jente, 23, ca 182 høy og 75 kg

Skrevet

Du har jo allerede en ideell BMI. Tror du bare trenger mer mat, siden du er sulten.

Skrevet

Søren, haha, håper å stramme opp litt! Kan det eventuelt hjelpe å dele opp, eller slå sammen måltidene?
Spiser vanligvis frokost halv 7, så hver 3-4 time utover dagen, egentlig ganske lagt opp etter når jeg blir sulten, men bør jeg heller hive innpå mer mat slik at det holder meg mett lenger, eller spise hyppigere? Er så vanskelig, haha.

Skrevet

For min del hjelper det å spise mye til frokost, så hvis du er en "frokostperson" (klarer å spise mat om morgenen), vil jeg anbefale det. Ellers øker du fettinnholdet ved å ALDRI kjøpe magre nøkkelhullsprodukter (bortsett fra kylling), kjøp seterrømme som du kan ha til det meste, ha oljer i salater, bruk fløte og ost i matlagingen (f.eks. gratenger)..

Bruker du soyamelk på grunn av intoleranse for laktose?

Gjest Runforit
Skrevet

Steker i olje/smør, spiser masse nøtter og avokado og fet fisk, så tror jeg får i meg nok fett? Hva mer kan jeg evt. spise? Jente, 23, ca 182 høy og 75 kg Anonymous poster hash: dfb54...db1

Du er veldig høy og det ser ut som litt lite mat i forhold til aktivitet. Ville absolutt spist mer mat. Få inn noen mellommåltider eller øk på med litt mer proteiner og fett til hvert måltid.

Skrevet

Ok, skal prøve med mer fett og større frokost! Soyamelken drikker jeg rett og slett fordi jeg liker den. Tålte ikke melk tidligere, men drikker det innimellom nå.

Skal ta til meg tips her, forhåpentligvis blir det bedring!

Tusen takk for all hjelp dere! :)

Skrevet

Hvis du er sulten så er det klart at du ikke spiser nok. Drikker du for lite så blir du jo tørst... Samme med mat.

Du spiser lite i forhold til aktiviteten din, og en bommert du gjør er å spise karbofrokost. Det setter tonen for hele dagen, og du vil sannsynligvis ha en bedre metthetsfølelse og mindre blodsukkersvingning om du spiser protein/fett-frokost.

Du bygger ikke muskler om kroppen ikke har noe å bygge av.

• Liker 1
Skrevet

Trodde det å spise f.eks. havregryn til frokost var kjempebra? At det gir energi og holder deg mett ganske lenge?

Og det er greit nok at jeg kanskje spiser litt for lite, jeg ønsker jo å stramme opp litt og da må jeg vel ligge i underskudd, men at jeg er såpass sulten som jeg er, hele tiden, virker for meg ikke å være helt normalt. Jeg spiser tross alt ganske mye mer enn de fleste jeg kjenner, også de som har både lignende kroppsmål og aktivitetsnivå. Klart alt er forskjellig fra person til person, men synes det er litt snodig.

Skrevet

At havregryn til frokost er kjempebra, er sånn ca like riktig som at kolesterol i egg er ugunstig å spise, at frukt er noe man bør spise mye av, at mettet fett gir deg hjerteattack, at små og hyppige måltider er hensiktsmessig, at fullkornsprodukter er sunne, at man må drikke masse melk for å ikke bli beinskjør, og alt det andre utdaterte tullet folk har trodd på altfor lenge.

Det du spiser til frokost signaliserer til kroppen hva slags næringsstoff den skal bruke som "hovedbrensel" den dagen: Karbohydrater, eller fett.

• Liker 4
Skrevet

Er du en lavkarboer? Bare lurer.

Skrevet

Er du en lavkarboer? Bare lurer.

Nei, jeg er et menneske. :)

• Liker 5
Skrevet (endret)

Trodde det å spise f.eks. havregryn til frokost var kjempebra? At det gir energi og holder deg mett ganske lenge?

Havregryn er kjappe karbohydrater som går fort inn og fort ut. Totat karboinnhold (minus kostfiber) er 61%- det er veldig mye. Dvs at av en liten porsjon på 40 gram er det nesten 25 gram rene karbohydrater.

I tillegg ser jeg at du putter oppi rosiner og frukt, så da øker du karbo-/sukkerinnholdet ytterligere.

Så nei, en havregrynsfrokost med frukt og rosiner er ikke sunt og ikke noe som er egnet til å gi langvarig energi. Det gir deg en boost i blodsukkeret som øker den kommende sultfølelsen.

Du sier at du spiser mer enn de fleste, men du ser jo også at du trener mer enn de fleste?

Du må uansett aldri sammenligne deg med andre, og ihvertfall ikke når det gjelder matinntak. Du er deg med ditt egen indre miljø.

Endret av Løvetanten
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...