Gå til innhold

Har jeg rett til dette?

Fremhevede innlegg

Skrevet

OK, jeg har kjønnsvorter. Grusomt.

Fikk det for snart et år siden, gikk til legen, vi condyline, de forsvant nogenlunde, så jeg fikk en ny resept på condyline igjen ca et halvt år etter dette igjen da det hadde blitt ganske ille igjen, det forsvant så og si helt.

Men nå er det tilbake, IGJEN!

Jeg har lest litt rundt, og veldig lyst til å prøve Aldara krem. Men den er superdyr, og jeg er litt fattig student... Tjener ikke fryktelig mye i mnd

Mitt hovedspørsmål er altså:.

Kan jeg få dette på blå resept?

Siden jeg har holdt på med dette i snart et år? Vet ikke så mye om hva jeg har rett til egentlig, derfor jeg må spørre. Handler jo om en kronisk sykdom som man trenger legeutstyr i tre mnd, det er derfor jeg tenkte at det kanskje gikk, siden det har gått over tre mnd, selv om det forhåpentligvis ikke vil gå så lang tid etter det nå...

Og det er jo ikke en kronisk sykdom? eller er det det? Viruset er jo i kroppen i flere år...

Håper noen tar seg tiden til å svare :)

Anonymous poster hash: ad686...66a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle selvfølgelig være "fikk" og ikke "vi" i den andre linjen der, litt trøtt om kvelden ;)

Skrevet

Ja, ville da tro det.

Anonymous poster hash: 28612...3ee
Skrevet

Ja, ville da tro det.

Anonymous poster hash: 28612...3ee

Så du tror legen kan skrive direkte ut en blå resept til meg?

Har ikke søkt om dette eller noe.

Skrevet

Ingen andre som vet noe? :rodme:

Skrevet

Jeg ville tro det. Hadde spurt legen direkte om du kan få det på blå resept, siden du har slitt med det så lenge, og annen behandling ikke har knekt det.

Anonymous poster hash: 7c593...457

Skrevet

Selvpåført blå resept.. Er ikke dette noe med kroniske lidelser at man kan få det? Høres rart ut å få det pga man har vært uforsiktig ved å selv ha hatt sex uten beskyttelse..

Anonymous poster hash: cb7e7...616
Skrevet

Ut i fra hva Felleskatalogen sier så ser det ikke ut til at dette kan uten videre skrives på blå resept. (Generell refusjon)

http://www.felleskatalogen.no/medisin/aldara-meda-545842

Derimot ser det ut til at det muligens kan søkes om individuell refusjon via HELFO.

http://www.helfo.no/helsepersonell/lege/legemidler/Sider/individuell-refusjon.aspx#.Un4UfuLJKyk

Snakk med legen din om det er mulig for din situasjon.

Skrevet

Selvpåført blå resept.. Er ikke dette noe med kroniske lidelser at man kan få det? Høres rart ut å få det pga man har vært uforsiktig ved å selv ha hatt sex uten beskyttelse.. Anonymous poster hash: cb7e7...616

Vorter kan smitte selv ved bruk av kondom. Det samme kan herpes. Ved herpes kan man få medisiner på blå resept.

Skrevet

Selvpåført blå resept.. Er ikke dette noe med kroniske lidelser at man kan få det? Høres rart ut å få det pga man har vært uforsiktig ved å selv ha hatt sex uten beskyttelse.. Anonymous poster hash: cb7e7...616

Skal man forresten unnlate å gi medisiner på bå resept til dem som har pådratt seg hjertesykdom, lungesykdom og kreft som en konsekvens av røyking og usunn livsstil?

Skrevet

Det er ikke sånn at medisiner for kroniske lidelse, evt behov for behandling over 3 mnd automatisk gir foreskrivning på blå resept. Du må oppfylle kravet til refusjon for det enkelte preparat, noe det ikke ser ut til at du gjør iflg felleskatalogen, da du hverken har kreft,immunsvikt eller er i palliativ fase. http://www.felleskatalogen.no/medisin/blaarev-register/d06bb10-1 Dersom dette er så plagsomt som du beskriver tar du deg råd til å forsøke kremen. Blå resept er for øvrig ikke gratis, du må betale 38% av summen,

Anonymous poster hash: 26540...fe4
Skrevet

Det er ikke sånn at medisiner for kroniske lidelse, evt behov for behandling over 3 mnd automatisk gir foreskrivning på blå resept. Du må oppfylle kravet til refusjon for det enkelte preparat, noe det ikke ser ut til at du gjør iflg felleskatalogen, da du hverken har kreft,immunsvikt eller er i palliativ fase. http://www.felleskatalogen.no/medisin/blaarev-register/d06bb10-1 Dersom dette er så plagsomt som du beskriver tar du deg råd til å forsøke kremen. Blå resept er for øvrig ikke gratis, du må betale 38% av summen, Anonymous poster hash: 26540...fe4

Jeg har da fått medisiner mot astma, eksem og psykisk sykdom på blå resept. Så det gjelder mer enn kreft, immunsvikt og palliativ behandling.

Spør heller legen, TS :)

Skrevet

Spør legen, enkelte medisiner kan de søke om å få på blåresept.

Skrevet

Jeg har da fått medisiner mot astma, eksem og psykisk sykdom på blå resept. Så det gjelder mer enn kreft, immunsvikt og palliativ behandling.

Spør heller legen, TS :)

Hehe, du forstod nok ikke det jeg skrev. Det er ulike krav til de foreskjellige preparatene. For Aldara som ts ønsker er det kreft, immunsvikt og palliasjon som er utløsende, for andre preparater kan det være andre krav. (Lurt på klikke på den forklarende lenke før du svarer).

Anonymous poster hash: 26540...fe4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...