Gå til innhold

Kan man ordne hormonforandringer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er jente på 17. Har gått på p-piller i 2,5 år og begynte på de på grunn av svært uregelmessig mens, 8 dager lang menstruasjon og syke smerter. Har gått veldig fint, og vært veldig fornøyd med p-pillene (ingen bivirkninger. Tvert i mot har jeg plettfri hud og slipper mens). Jeg har akkurat vært på utredning hos gynekolog 2 ganger på grunn av mye sterkere smerter, og de kunne ikke se noe spesielt på ultralyd, men kunne være endometriose sa de. Er uansett ikke aktuelt med operasjon enda, for det er ikke noe man bare skal gjøre uten videre.

Men tingen er at jeg fikk gjennombruddsblødning som varte i 2 uker. Og så gikk det 5 dager, og for en uke siden fikk jeg enda en ny blødning. Begynte derfor på pillefri uke onsdag (jeg måtte bare selv om gyn sier jeg skal gå kontinuerlig, for jeg må bare få ut all gørra nå) og nå er menstruasjonssmertene verre enn noen gang. Har hatt ekstrem hodepine, og vært trøtt og slapp de siste par dagene i tillegg.

Så jeg mistenker at det kan være hormonforandringer (gynekologen sa dette også). Har ikke slitt med sånne blødninger på pilla før, og jeg er nok ikke gravid heller så vidt jeg vet. Tar også pillene til helt samme tid hver dag :)

Men jeg lurer på hva jeg skal gjøre med hormonforandringer? Er det noe som legen kan fikse? Jeg har helt ærlig hatt det litt tungt de siste ukene, så det kan være grunnen (skulle trodd jeg heller hadde mista mensen da, men kroppen min er tydeligvis bakvendtland).

Er det noen som vet?

Anonymous poster hash: 6093a...82c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

P-piller er det som blir brukt når syklusene er uregelmessiger og smertene blir for ille. Du må jo få en bedre utredning. At man ikke tar en laparoskopi i slike tilfeller er jo bare håpløst. En laparoskopi er fort gjort og gir lite smerter. Finner man endometriose så fjerner de den med en gang. Men det kan komme tilbake, men det finnes medisiner mot det. Og ikke minst så vet man årsaken til smertene.

Hvilke smertestillende bruker du da?

Anonymous poster hash: 1f0a7...05e
Skrevet

P-piller er det som blir brukt når syklusene er uregelmessiger og smertene blir for ille. Du må jo få en bedre utredning. At man ikke tar en laparoskopi i slike tilfeller er jo bare håpløst. En laparoskopi er fort gjort og gir lite smerter. Finner man endometriose så fjerner de den med en gang. Men det kan komme tilbake, men det finnes medisiner mot det. Og ikke minst så vet man årsaken til smertene.

Hvilke smertestillende bruker du da?

Ja, men jeg bruker jo p-piller. Nå har jeg fått en blødning som er så ille at jeg blødde gjennom både menskopp og bind i natt, og jeg pleier ikke ha store blødninger. Håper det ordner seg etterhvert da.

Men både jeg og gyn har bestemt oss for at lapraskopi ikke er et alternativ. På ultralyd ser alt så greit ut, at de ikke vil operere, og det er også fordi at jeg er ung og starter da min "karriere" tidlig som han sa. For man kan få sammenvoksninger og ymse annet, og det kan da bli bare enda verre om man opererer. Det er derfor ikke problemfritt. Jeg har også frykt for narkose, så det er ikke noe jeg bare gjør. Men kommer til å operere om jeg får problemer med å få barn i fremtiden da.

Jeg bruker cataflam som jeg tar sammen med paracet. Det fungerer helt greit. Paralgin blir jeg trøtt og kaster opp av, så det går ikke selv om det kanskje også funker.

-TS

Skrevet

Jeg har hatt store menssmerter siden jeg fikk mensen første gang, aldri har jeg blitt alvorlig og aldri har jeg fått noen utredning. Alt har sett bra ut på UL. Når jeg ble voksen så krevde jeg en laparoskopi, og tror du ikke de fant endometriose. De brant det bort og jeg ble mye bedre.

Jada, det er en sjans for sammenvoksinger, men laparoskopi er minimalt med kutt i buken og sjanse for sammenvoksinger. Da er et keisersnitt mye større sjanse for å få sammenvoksinger, enda er det sjelden.

Men det finnes medisiner mot store blødninger, har du prøvd det?

Så bra at du har funnet smertestillende som fungerer for deg, for det er viktig.

Skrevet

Jeg har hatt store menssmerter siden jeg fikk mensen første gang, aldri har jeg blitt alvorlig og aldri har jeg fått noen utredning. Alt har sett bra ut på UL. Når jeg ble voksen så krevde jeg en laparoskopi, og tror du ikke de fant endometriose. De brant det bort og jeg ble mye bedre.

Jada, det er en sjans for sammenvoksinger, men laparoskopi er minimalt med kutt i buken og sjanse for sammenvoksinger. Da er et keisersnitt mye større sjanse for å få sammenvoksinger, enda er det sjelden.

Men det finnes medisiner mot store blødninger, har du prøvd det?

Så bra at du har funnet smertestillende som fungerer for deg, for det er viktig.

Som sagt er jeg fortsatt ung, så operasjon er ikke aktuelt før jeg blir voksen. Dette er også vurdert ut i fra at jeg har en medfødt immunsykdom som øker sjanse for sammenvoksninger. Men jeg kan ikke så mye om dette, men gynekologene har i alle fall bestemt seg for at operasjon ikke er aktuelt.

Jeg har ikke prøvd medisiner for det, men det har aldri vært noe problem før nå. Jeg skulle egentlig ikke ha pillefri uke heller (skal gå kontinuerlig på dem), men gjorde det fordi jeg var så lei av blødningene.

Det er så rart at jeg plutselig får så store problemer med menstruasjon, for har aldri vært sånn før.

Skrevet

Det er ikke alle som kan gå på piller kontinuerlig og aldri ha mensen helt uten problemer. Selv måtte jeg alltid ha en regelmessig pillestopp på samme tid om jeg skulle hatt en vanlig mens, hvis ikke fikk jeg mellomblødninger og en veldig kraftig menstruasjonsblødning ved pillestopp. Jeg har bare innsett at det er sånn jeg er, selv om gynokologen mener det burde være problemfritt... Nå har jeg ikke brukt p-piller på mange år fordi det ble så kluss med min egen hormonbalanse og jeg endte opp med å reagere på p-pillene (høyt blodtrykk f.eks). Nå etter en risikograviditet er jeg bannlyst fra hormonprevansjon, men det går nå likevel.

Anonymous poster hash: d45af...a42
Skrevet

Det er ikke alle som kan gå på piller kontinuerlig og aldri ha mensen helt uten problemer. Selv måtte jeg alltid ha en regelmessig pillestopp på samme tid om jeg skulle hatt en vanlig mens, hvis ikke fikk jeg mellomblødninger og en veldig kraftig menstruasjonsblødning ved pillestopp. Jeg har bare innsett at det er sånn jeg er, selv om gynokologen mener det burde være problemfritt... Nå har jeg ikke brukt p-piller på mange år fordi det ble så kluss med min egen hormonbalanse og jeg endte opp med å reagere på p-pillene (høyt blodtrykk f.eks). Nå etter en risikograviditet er jeg bannlyst fra hormonprevansjon, men det går nå likevel.

Anonymous poster hash: d45af...a42

Tusen takk! Jeg har ikke bivirkninger av p-pillene selv, så for min del er det ikke noe problem :) Men jeg skal gjøre dette du sier fra nå av. Kan ta pillefri uke hver 3. mnd da kanskje :)

-TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...