Gå til innhold

Har man erstatningsansvar som ansatt i butikk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber i interiørbutikk, og en kollega av meg kom til å velte en relativ dyr vase. (Et ærlig uhell, noe som kan skje i en stappfull butikk). Sjefen ble rasende, skjelte henne ut foran kunder og kollegaer og tvang henne til å erstatte varen. Endte med at min kollega måtte dra kortet i butikkens kortterminal, og ble belastet 2000,- for vasen.

Det står ingenting i arbeidskontrakten om erstatningsansvar. Finnes det noe lover og regler om dette?



Anonymous poster hash: 9b868...0fb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Let me google that for you:


http://ledernett.no/Nyttig/Ukens-dilemma/Hva-skjer-naar-ansatte-skader-utstyr

Skaden må være gjort med vilje eller grovt uaktsomt. Det betyr at mindre feil og tabber i utgangspunktet ikke kan kreves dekket. Men ansatte som skader noe bevisst eller opptrer svært skjødesløst kan få krav mot seg.

Det kreves dessuten at noen har avgjort at arbeidstakeren er ansvarlig. Det må arbeidstakeren selv gjøre, eller en domstol.

Det fjerde vilkåret er å drøfte skaden og erstatningsansvaret med arbeidstakeren. Den tillitsvalgte skal være til stede, med mindre arbeidsgiver ikke ønsker dette.



Anonymous poster hash: b43fa...af0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26.gif

Der hadde nok jeg påstått at kortet lå hjemme, så hadde sjefen fått kjølt seg ned noen hakk. Slikt skal vel gå på noe forsikring av butikken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Let me google that for you:

http://ledernett.no/Nyttig/Ukens-dilemma/Hva-skjer-naar-ansatte-skader-utstyr

Skaden må være gjort med vilje eller grovt uaktsomt. Det betyr at mindre feil og tabber i utgangspunktet ikke kan kreves dekket. Men ansatte som skader noe bevisst eller opptrer svært skjødesløst kan få krav mot seg.

Det kreves dessuten at noen har avgjort at arbeidstakeren er ansvarlig. Det må arbeidstakeren selv gjøre, eller en domstol.

Det fjerde vilkåret er å drøfte skaden og erstatningsansvaret med arbeidstakeren. Den tillitsvalgte skal være til stede, med mindre arbeidsgiver ikke ønsker dette.

Anonymous poster hash: b43fa...af0

Du må begynne å bruke LMGTFY! :D

Anonymous poster hash: 17246...5aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, med mindre i spesielle tilfeller, da hvor det var grovt uaktsomt eller med vilje. Å knuse noe i en butikk ligger innenfor hva arbeidsgiver må regne med kan skje, og arbeidstaker skal ikke ha noe ansvar. Arbeidsgiver kan ta det på forsikringen.



Anonymous poster hash: 2ab5b...aa5
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i interiørbutikk, og en kollega av meg kom til å velte en relativ dyr vase. (Et ærlig uhell, noe som kan skje i en stappfull butikk). Sjefen ble rasende, skjelte henne ut foran kunder og kollegaer og tvang henne til å erstatte varen. Endte med at min kollega måtte dra kortet i butikkens kortterminal, og ble belastet 2000,- for vasen.

Det står ingenting i arbeidskontrakten om erstatningsansvar. Finnes det noe lover og regler om dette?

Anonymous poster hash: 9b868...0fb

Hater sånn sjefer. Nei, hun er ikke erstatningsansvarlig. Dere bør stå sammen mot sjefen slik at hun får pengene tilbake. Dette er latterlig dårlig.

Anonymous poster hash: c6170...a5e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hadde jobb ved siden av studiet på lager hente det ofte at man ødela varer med trucken. Jeg har blant annet knust en hel palle med glassvaser, og en kollega knuste en palle med tallerker. Knuste også en lader til ene trucken en gang. Var aldri snakk om at man måtte dekke dette selv. Svinn må man regne med og ta med i kalkylene sine...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg bak alle andre her: Hun skulle ikke betalt for det selv, om det ikke var grovt uaktsomt eller med vilje.

Sånt skjer - og det er også uhørt syns jeg og skjelle ut ansatte foran kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke for en sak som denne når man velter en vase ved uhell. Nesten alle som har jobba i butikk har med uhell knust en vare en eller gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette syns jeg var høyst useriøst gjort av butikksjefen. åsså forran alle kundene? der ville jeg ikek handlet igjen om jeg sto å så på, for sånne mennesker tåler jeg ikke.

vi knuser stadig vekk ting på matbutikken hvor jeg jobber. knuste en hel flaske med olje en gang... det var lite digg å ta opp igjen :(



Anonymous poster hash: 401cb...25a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, din kollega har overhodet ikke erstatningsansvar her.

Det er en fin ting som heter "arbeidsgivers ansvar" og dette går utvilsomt innunder paragrafene om dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...