AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #1 Skrevet 8. november 2013 Jeg var nettopp i England og ikke noe får meg til å legge merke til særegenhetene ved nordmenn bedre som når jeg er i utlandet. Briter er som de fleste vet veldig høflige og de har generelt sett mye bedre manerer enn de som er fra Norge. Dessuten virker de mer åpne mot fremmede som de ikke kjenner, og det var flere ganger at vilt fremmede mennesker snakket til oss, når vi var ute. Noe tilsvarende hadde vært uhørt i Norge tror jeg. Dette får meg selvsagt til å lure på hvordan nordmenn egentlig er kontra andre nasjonaliteter. Av egen oppfatning vil jeg vel kanskje si at nordmenn er uhøflige, sammenliknet med mange andre. Jeg oppfatter ikke selv at vi er uhøflige, siden jeg jo er vant med denne måten å være på, men jeg tror nok mange oppfatter nordmenn som frekke i utlandet. I tillegg tror jeg vi oppfattes som innesluttede, kalde og veldig selvgode mennesker. Hvordan tror dere at nordmenn oppfattes av folk fra andre nasjoner? Anonymous poster hash: 827fd...deb 1
Slightly_mad Skrevet 8. november 2013 #2 Skrevet 8. november 2013 Jeg vet ikke helt, men har hørt fra flere utenlendinger at nordmenn er relativt høflige, men et ganske lukket folk.
Lea2 Skrevet 8. november 2013 #3 Skrevet 8. november 2013 (endret) Nordmenn oppfattes gjerne som litt kalde og vanskelige å komme innpå.. OM de da ikke er på danskebåten eller på sydentur (da blir vi veldig utadvendte). Men når du nevner briter, så er denne høfligheten ofte utenpå. Jeg har opplevd å bil kalt: love, honey, sweetie og darling av en fremmed kassadame når jeg kjøpte en flaske vann. I tillegg hører jeg stadig: "Drop by for a drink/coffee" (som i stikk innom hjemme hos meg) og jeg har fått bekreftet at dette ikke er en invitasjon av britene selv. Det er bare en frase. Så egentlig oppfatter jeg briter som litt falske (de mener vel altså) i stedet for høflige. Endret 8. november 2013 av Lea2 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #4 Skrevet 8. november 2013 Jeg synes disse såkalt høflige folkene er frekke, jeg. Det er ikke hyggelig å bli spurt om hvordan det går med meg eller om jeg vil være med dem en gang for deretter å innse at det bare er en tillært høflighetsfrase og ikke noe de faktisk mener. Mange utenforstående anser nok nordmenn som kalde og lukkede, men hva som er hyggelig og ikke er jo temmelig subjektivt. Jeg synes ikke noe om at fremmede på bussen skal begynne å prate med meg som om vi er nære venner, eller om at folk kaller meg 'love', 'darling' og alle disse fjaseordene. De, på den andre siden, synes heller ikke jeg et særlig hyggelig når jeg bare gir dem et nikk i forbifarten eller stiller spørsmål uten å pakke dem inn i all verdens unnskyldninger. Jeg liker å leve i et samfunn hvor jeg ikke trenger å oppføre meg som om hver eneste jeg møter på gaten er en nærtakende svigermor, jeg. Vi har nok en annen måte å omgås hverandre på, men jeg synes ikke vi er så kalde og fæle som mange skal ha det til. Vi er gjerne litt mer brautete og direkte enn andre steder, men jeg synes også vi er langt mer genuine enn andre. Vi trenger ikke å pludre i vei for å bevise at vi har et samhold. Anonymous poster hash: 2a53b...d5d 3
Alice123 Skrevet 8. november 2013 #5 Skrevet 8. november 2013 Briter på ferie utenlands er vel, sammen med russere, regnet for å være de mest støyende og trashy turistene. 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #6 Skrevet 8. november 2013 Briter på ferie utenlands er vel, sammen med russere, regnet for å være de mest støyende og trashy turistene. Yes. Man kan ikke dømme UK på Oxford-snobbene, akkurat Anonymous poster hash: 2a53b...d5d 2
AnonymBruker 42 Skrevet 8. november 2013 #7 Skrevet 8. november 2013 Eneste jeg har hørt er at vi kan oppfattes som introverte. Har noe amerikanske kompiser som hadde noen ganske gode "the introvert Norwegian" vitser som jeg dessverre ikke husker lengre.....
Alice123 Skrevet 8. november 2013 #8 Skrevet 8. november 2013 Yes. Man kan ikke dømme UK på Oxford-snobbene, akkurat Anonymous poster hash: 2a53b...d5d Nettopp... jeg har vært litt "rundt-om-kring" i England (ikke UK). Gud hjelpe meg så mye rasisme jeg ble utsatt for, når folk forsto jeg ikke var lokal. Jeg vil også si at den jevne engelskmann var, sett med norske middelklasseøyne, ganske trasy. Det er jo et sammensatt land og alt det der, men det blir feil å dømme utifra en weekendtur til London.
Lea2 Skrevet 8. november 2013 #9 Skrevet 8. november 2013 Her jeg bor holder russerene for seg selv, britene og irene har en egen pubkultur som gjør at de høres/synes veldig godt. Svenskene blir sett på som gjerrige (tar med vann på restaurant f.eks), mens nordmenn ofte har en tendens til å drikke altfor mye og bli kjeitete utadvendte (norske menn på flørter'n i utlandet... høy putefaktor). Men stort sett vil de lokale se på nordmenn som generøse (med penger), litt smådumme av og til, skeptiske til alt som er nytt (mat f,eks), men jeg tror nok en edru nordmann oppfattes som høflig.. på en annen måte enn briter.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #10 Skrevet 8. november 2013 Men stort sett vil de lokale se på nordmenn som generøse (med penger), litt smådumme av og til, skeptiske til alt som er nytt (mat f,eks), men jeg tror nok en edru nordmann oppfattes som høflig.. på en annen måte enn briter. Samme her. Jeg bor i utlandet, og tror folk her ser det samme. Men tillegg: Nordmenn blir kjempeoverrasket (etter først å ha nektet å tro det) hvis noe her fungerer bedre enn i Norge (Norge er jo best på absolutt alt ) Anonymous poster hash: 81770...b99
Lea2 Skrevet 8. november 2013 #11 Skrevet 8. november 2013 Samme her. Jeg bor i utlandet, og tror folk her ser det samme. Men tillegg: Nordmenn blir kjempeoverrasket (etter først å ha nektet å tro det) hvis noe her fungerer bedre enn i Norge (Norge er jo best på absolutt alt ) Anonymous poster hash: 81770...b99 Haha jepp.. men det tror jeg er vanlig med veldig mange andre nasjonaliteter også. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #12 Skrevet 8. november 2013 Haha jepp.. men det tror jeg er vanlig med veldig mange andre nasjonaliteter også. Det er egentlig litt rart da, for jeg personlig har vel aldri sånn generelt sett hatt denne oppfatningen om Norge, men jeg har også reist veldig mye i yngre år og er vokst opp med å se hvor mye bedre en del ting er i andre land. Anonymous poster hash: 827fd...deb
Lea2 Skrevet 8. november 2013 #13 Skrevet 8. november 2013 Men mye ER jo bra i Norge. Vi har fortsatt en ok økonomi (i motsetning til resten av Europa/verden), vi har jobber og gode helseordninger (sammenlignet med andre steder *peker på USA*). Likevel er det mye som er typisk norsk.. som å klage på alt mulig mens personer i et annet land er glad de har en jobb eller en bolig. Dette SER folk i andre land. De skjønner ikke hvorfor personer i et av verdens rikeste/best land ikke kan sette pris på det de har og alltid vil ha mer. Likevel er det mye vi ikke har i Norge. Og det har sjelden noe med penger eller materielle ting å gjøre. Vi stresser, er livredde for forandringer og alt som ser annerledes ut. Vi er materialister osv. Og nei, dette gjeder ikke alle. Men generelt er vi vel kjent for å ville ha mer i stedet for å glede oss over det vi faktisk har. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2013 #14 Skrevet 8. november 2013 Det er få som går rundt og skammer seg for hvor de kommer fra. Det er litt som barn som unnskylder selv elendige alkoholiserte, brutale foreldre. Om man kommer fra et fattig land, vil man skryte av hvor gjestmilde og lett livet er uten materiell jag. Kommer man fra et land med svært begrensede partier å stemme på vil man finne folk som er overbevisst om at få valg er det beste, og man lever i verdens beste demokrati. Du finner ingen nasjoner hvor folk flest går rundt og synes de lever i en elendig nasjon, man er kanskje ikke enig i styresmaktene eller alle lover og regler, men man har likevel stor kjærlighet til det landet man er fra. Anonymous poster hash: f120e...0d4 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2013 #15 Skrevet 9. november 2013 Nettopp... jeg har vært litt "rundt-om-kring" i England (ikke UK). Gud hjelpe meg så mye rasisme jeg ble utsatt for, når folk forsto jeg ikke var lokal. Jeg vil også si at den jevne engelskmann var, sett med norske middelklasseøyne, ganske trasy. Det er jo et sammensatt land og alt det der, men det blir feil å dømme utifra en weekendtur til London. What!? Hvordan da? Hvilke steder var dette? Anonymous poster hash: 921ae...f46
AnonymBruker Skrevet 9. november 2013 #16 Skrevet 9. november 2013 Noen folkeslag, som russere, tyskere og folk fra diverse steder i Øst-Europa oppfattes ofte som kalde, lukkede og innelsuttet. Av dem tror jeg nordmenn oppfattes som åpne og milde (kjenner en tysk kvinne som fikk besøk av venninnen sin, og de diskuterte hvor varme nordmenn var og hvordan man "kjente i hjertet at smilene deres er ekte", mens jeg hørte på). Av andre, særlig briter og amerikanere, kan nok nordmenn oppfattes som litt uhøflige og kalde. Særlig tror jeg amerikanere synes nordmenn er vanskelige å komme inn på, og briter kan nok ikke unngå å legge merke til noen manglende "excuse me", "please" og "thank you". Anonymous poster hash: 921ae...f46
AnonymBruker Skrevet 9. november 2013 #17 Skrevet 9. november 2013 Noen folkeslag, som russere, tyskere og folk fra diverse steder i Øst-Europa oppfattes ofte som kalde, lukkede og innelsuttet. Av dem tror jeg nordmenn oppfattes som åpne og milde (kjenner en tysk kvinne som fikk besøk av venninnen sin, og de diskuterte hvor varme nordmenn var og hvordan man "kjente i hjertet at smilene deres er ekte", mens jeg hørte på). Av andre, særlig briter og amerikanere, kan nok nordmenn oppfattes som litt uhøflige og kalde. Særlig tror jeg amerikanere synes nordmenn er vanskelige å komme inn på, og briter kan nok ikke unngå å legge merke til noen manglende "excuse me", "please" og "thank you". Anonymous poster hash: 921ae...f46 Det spørs jo litt hva man definerer som høflig og ikke. Et genuint smil, slik de man får av nordmenn når man først får innpass i verdenen deres, føles langt bedre for meg enn et overfladisk smil jeg vet deles ut til alle en får øyekontakt med. Jeg finner det forøvrig irriterende når turister tar en tur til en norsk by, og deretter drar hjem og skriver en artikkel om hvor kalde nordmenn er. Det er en stor forskjell på byen og landet! Jeg bor på bygda, og her deles det ut hjertelige smil og vennligsinnede kommentarer til enhver som utviser åpenhet og respekt. Det er langt ifra den britiske høfligheten, mange som er vant til "excuse me" og "please" blir ganske betuttet når en tilfeldig person begynner å prate høylydt om stormen som var forigårs, og noen synes attpåtil at vi høres sinte og brautete ut. Jeg som er vokst opp med høylydte fjellfolk synes skjegg, moselukt og grove røster er noe av det triveligste som finnes Anonymous poster hash: 2a53b...d5d 1
Alice123 Skrevet 9. november 2013 #18 Skrevet 9. november 2013 What!? Hvordan da? Hvilke steder var dette? Anonymous poster hash: 921ae...f46 Jeg holdt meg mest sør for Skottland og nord for Birmingham. Så... ganske stort område. Jeg er blond, hvit og har blå øyne. Så det var rett og slett at jeg var utlending. SELVFØLGELIG møtte jeg utrolig hyggelige mennesker, og jeg syntes fortsatt at engelskmenn er et veldig varmt og hyggelig folk. Men jeg møtte også en del "jævla utlending kom deg hjem der du kommer fra"-holdninger.
makkapakka Skrevet 9. november 2013 #19 Skrevet 9. november 2013 Ingen som er mer overfladiske enn engelskmenn og de oppfatter nordmenn som uhøflige, selv når de snur ryggen til deg så snakker de dritt om deg fra head to toe.
Lea2 Skrevet 9. november 2013 #20 Skrevet 9. november 2013 Briter snakker gjerne dritt om deg mens du hører på.. godt innpakket i delvis sarkastiske høflighetsfraser
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå