AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #1 Skrevet 7. november 2013 Hei! Jeg har store problemer med magen, og har hatt det i flere år nå. Generelt mye vondt, vekslende avføringsmønster, og er alltid slapp/sliten. Får til tider "anfall" hvor det gjør ekstremt vondt, jeg kaldsvetter og holder på å besvime. Kuttet kraftig ned på kornprodukter i et par uker, og hadde overraskende lite plager. Har i det siste spist mye korn, spesielt brød, og har vært kjempedårlig, ikke kontinuerlig, men kommer og går litt iløpet av dagen, spesielt på kveld og nattestid. Kan dette høres ut som cøliaki? Har vært hos legen, han sier IBS (har slitt litt med angstproblematikk), og sier det ikke er nødvendig å utrede videre. Har tidligere vært hos andre leger med samme problemstilling, aldri blitt nevnt cøliaki hos noen av de. Har noen her vært på utredning privat (Volvat, aleris, etc)? Vil det bli det samme som å gjøre det offentlig (godkjent av NAV), og hvor mye endte dere med å måtte betale? Har egentlig ikke råd, men om det er noe så "enkelt" som å bare kutte gluten og jeg får livet mitt tilbake, er det jo verdt det... Ønsker diagnose for å være helt sikker, og vite hva jeg har å forholde meg til. Anonymous poster hash: b9255...c54
Gjest tuppesjura Skrevet 7. november 2013 #2 Skrevet 7. november 2013 Kan du ikke be om å få tatt en enkel blodprøve hos legen din da? Du kan også kjøpe en hjemme-test for cøliaki på apoteket. Den vil jo gi en indikasjon på om du bør ta kontakt med legen for videre utredning.
Twink Skrevet 7. november 2013 #3 Skrevet 7. november 2013 (endret) Nevermind, leste feil. Endret 7. november 2013 av Twink
Gjest Daenerys Skrevet 7. november 2013 #4 Skrevet 7. november 2013 Si til legen at du vil ta blodprøven nevnt over. Ikke kutt ut gluten nå, vent til du er ferdig med eventuell utredning! Jeg syns det er merkelig at du har mest vondt på kvelds- og nattestid, har aldri hørt om at de med cøliaki har vondt spesifikke tider på dagen. Men, det er viktig å finne ut av hva som feiler deg Mas på legen.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #5 Skrevet 7. november 2013 Hei! Jeg har store problemer med magen, og har hatt det i flere år nå. Generelt mye vondt, vekslende avføringsmønster, og er alltid slapp/sliten. Får til tider "anfall" hvor det gjør ekstremt vondt, jeg kaldsvetter og holder på å besvime. Kuttet kraftig ned på kornprodukter i et par uker, og hadde overraskende lite plager. Har i det siste spist mye korn, spesielt brød, og har vært kjempedårlig, ikke kontinuerlig, men kommer og går litt iløpet av dagen, spesielt på kveld og nattestid. Kan dette høres ut som cøliaki? Har vært hos legen, han sier IBS (har slitt litt med angstproblematikk), og sier det ikke er nødvendig å utrede videre. Har tidligere vært hos andre leger med samme problemstilling, aldri blitt nevnt cøliaki hos noen av de. Har noen her vært på utredning privat (Volvat, aleris, etc)? Vil det bli det samme som å gjøre det offentlig (godkjent av NAV), og hvor mye endte dere med å måtte betale? Har egentlig ikke råd, men om det er noe så "enkelt" som å bare kutte gluten og jeg får livet mitt tilbake, er det jo verdt det... Ønsker diagnose for å være helt sikker, og vite hva jeg har å forholde meg til. Anonymous poster hash: b9255...c54 Jeg har vært til utredning hos Aleris, blodprøver, koloskopi, osv og synes de var dyktige. Det ble konkludert med IBS, men det sjekket jo grundig før kom fram til deg. Tror det kostet rundt 6000,-, men mulig jeg husker feil. Anonymous poster hash: 7905a...4d3 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #6 Skrevet 7. november 2013 Jeg har vært til utredning hos Aleris, blodprøver, koloskopi, osv og synes de var dyktige. Det ble konkludert med IBS, men det sjekket jo grundig før kom fram til deg. Tror det kostet rundt 6000,-, men mulig jeg husker feil. Anonymous poster hash: 7905a...4d3 Herregud der ble det mye surr i setningen. De sjekket grundig før de kom fram til det.* Anonymous poster hash: 7905a...4d3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #7 Skrevet 7. november 2013 Du må ikke kutte ut gluten om du skal teste for cøliaki. Som forøvrig må testes via gastroskopi, og legen kan ikke nekte deg henvisning. Så du ber enkelt om henvisning, og bytter fastlege om h*n sier nei. Anonymous poster hash: 45311...fca 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #8 Skrevet 7. november 2013 TS her. Utifra hva jeg har forstått, er det ikke så mye hjelp i blodprøven, da man uavhengig av resultatet trenger gastroskopi for å få en ordentlig bekreftelse? Daenerys: Har du cøliaki selv? Hvordan har smerter fortonet seg hos deg isåfall? Det med at jeg har sterkest smerter på kveld og natt, er en av grunnene til at legen bestemt mener at det er IBS. Og at det derfor er unødvendig å skulle styre med gastroskopi og utredning. Jeg har vondt ellers også, men er de voldsomme smertene som ofte kommer på kveld/natt. For min del er det bare viktig å få avkreftet eller ikke. Man kan jo alltids slutte å spise gluten for å se om det blir bedre, men da kan man jo ikke si med 100% sikkerhet hva det faktisk var som var det opprinnelige problemet. Kjedelig om jeg tror det er gluten, men så viser det seg å være noe helt annet, og jeg har gått på begrenset kosthold for ingen grunn. Jeg har foreslått for legen at jeg vil utredes videre, tror jeg har nevnt det to ganger, men han sier at det er bortkastet. Har hatt to andre fastleger de siste årene hvor jeg har vært med de samme symptomene, men der har jeg ikke fått noe hjelp, de har begge bedt meg prøve ut litt forskjellig kosthold for å se hvordan jeg reagerer. Så er jo ikke akkurat garantert noe bedre resultat av å bytte lege heller... Et annet aspekt er at jeg er veldig skeptisk til sykehuset jeg tilhører (sykehuset i Østfold), og at jeg vil føle meg tryggere om jeg kan få gjort undersøkelsene andre steder. Anonymous poster hash: b9255...c54
Gjest Daenerys Skrevet 7. november 2013 #9 Skrevet 7. november 2013 TS her. Utifra hva jeg har forstått, er det ikke så mye hjelp i blodprøven, da man uavhengig av resultatet trenger gastroskopi for å få en ordentlig bekreftelse? Daenerys: Har du cøliaki selv? Hvordan har smerter fortonet seg hos deg isåfall? Det med at jeg har sterkest smerter på kveld og natt, er en av grunnene til at legen bestemt mener at det er IBS. Og at det derfor er unødvendig å skulle styre med gastroskopi og utredning. Jeg har vondt ellers også, men er de voldsomme smertene som ofte kommer på kveld/natt. For min del er det bare viktig å få avkreftet eller ikke. Man kan jo alltids slutte å spise gluten for å se om det blir bedre, men da kan man jo ikke si med 100% sikkerhet hva det faktisk var som var det opprinnelige problemet. Kjedelig om jeg tror det er gluten, men så viser det seg å være noe helt annet, og jeg har gått på begrenset kosthold for ingen grunn. Jeg har foreslått for legen at jeg vil utredes videre, tror jeg har nevnt det to ganger, men han sier at det er bortkastet. Har hatt to andre fastleger de siste årene hvor jeg har vært med de samme symptomene, men der har jeg ikke fått noe hjelp, de har begge bedt meg prøve ut litt forskjellig kosthold for å se hvordan jeg reagerer. Så er jo ikke akkurat garantert noe bedre resultat av å bytte lege heller... Et annet aspekt er at jeg er veldig skeptisk til sykehuset jeg tilhører (sykehuset i Østfold), og at jeg vil føle meg tryggere om jeg kan få gjort undersøkelsene andre steder. Anonymous poster hash: b9255...c54 Nei, jeg har ikke cøliaki. Jeg hadde negativ blodprøve, men ble likevel sendt til gastroskopi fordi symptomene mine stemte veldig bra. Den var også negativ. Jeg ble frisk av å spise glutenfritt (startet samme dag som gastro), helt til i sommer. Nå er jeg dårlig igjen, og til videre utredning. Jeg vil i alle fall vite hva det er som feiler meg, selv om det tar tid. Jeg slår meg ikke til ro med IBS før alt annet er sjekket ut Som du sier, kjipt å spise et glutenfritt kosthold om man kan slippe. Men det skal sies, glutenfritt er veldig sunt (såfremt du ikke spiser mye erstatningsvarer, jeg spiser kun glutenfri pasta, ikke brød f.eks). Kan godt hende jeg starter å spise gluten igjen, dersom videre undersøkelser viser at det er en annen årsak til magesmertene mine enn IBS. Er det IBS derimot kommer jeg til å holde meg unna gluten likevel, da er jo det noe jeg reagerer på. Man har fritt sykehusvalg Jeg ville tatt den gastroskopien, så er du sikrere i alle fall.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå