Gå til innhold

Utsatt for overgrep, mener jeg.


Fremhevede innlegg

Skrevet

Ei studievenninne har sosial angst. Vi har blitt ganske godt kjent, og hun fortalte meg noe ganske ille.

Hun hadde lest at sosial angst har ulike årsaker, ofte overgrep/traumatiske opplevelser fra barndommen. Og kom til å tenke på noe hun har tenkt på iblant opp igjennom årene, men ikke har tenkt på som et overgrep. Men hun har følt skam i forbindelse med det, og vet at det som skjedde ikke var greit, det var tvang, og det var ubehagelig.

Da hun så vidt hadde begynt på skolen, fikk en 3-4år eldre "venninne" hun var på besøk hos, henne til å slikke seg. Altså der nede. Det skjedde èn gang, pågikk i flere minutter.

Jeg vil klart si at det var et overgrep. Hva mener dere?

Alle overgripere gjentar ikke handlingen, og alle er ikke gamle grisegubber.

Jenta forsto vel ikke hvor alvorlig slike ting er, men det har sannsynligvis gitt venninna mi alvorlige konsekvenser.

Hun sa at hun aldri har snakket om det med noen før. Men at nå som hun leste dette om sosial angst, lurer hun på om det som skjedde for ca 15 år siden kan være noe av årsaken.

Jeg synes ingenting sånt bør bagatelliseres og har sagt til henne at dette er noe hun bør si til den hun har samtaler med på distriktspsykologisk senter.

Hun skammer seg, vil ikke tenke på det som skjedde osv.. Vil ikke presse henne, men synes det er synd hun bærer på dette alene. Selv om hun har prøvd å fortrenge, gir det jo plager.



Anonymous poster hash: 57cc7...a6c
Videoannonse
Annonse
Gjest SweetSunshine
Skrevet

Hva mener du med at hun "fikk" henne til å gjøre det? Var det tvang?

Hvis ikke ville jeg muligens kalt det utforskning. Det hender man kan angre eller føle skam på grunn av utforskning også, det trenger ikke å være overgrep av den grunn.

Skrevet

Men hun har følt skam i forbindelse med det, og vet at det som skjedde ikke var greit, det var tvang, og det var ubehagelig.

Det var definitivt ikke noe utforskende, og det var ingen gjensidighet over det. Hun ble truet til å holde kjeft om det som skjedde.

Anonymous poster hash: 57cc7...a6c

  • Liker 2
Gjest SweetSunshine
Skrevet

Det var definitivt ikke noe utforskende, og det var ingen gjensidighet over det. Hun ble truet til å holde kjeft om det som skjedde. Anonymous poster hash: 57cc7...a6c

Huffda! Da skjønner jeg at det er litt vanskligere å takle. Jeg håper hun klarer å snakke med noen profesjonelle om det. Det er et stort skritt i riktig retning at hun har åpnet seg opp for deg i hvert fall.

Skrevet

Vanskelig å si utifra hva du forteller.

Men om jenta ble tvunget ,er det helt klart overgrep

Skrevet

Hun har opplevd tvang, måttet utføre en handling hun ikke selv ønsket- av spesielt "overskridende" karakter og ble truet til å holde kjeft- da hun var ganske så liten. Ikke utenkelig at det kan ha påført henne angst, hun har jo opplevd å bli fratatt kontrollen og at andre mennsker kan tråkke over grensene hennes. Dette kan "sette seg" i en person..

Ville så absolutt oppfordret henne til å snakke md noen om dette ja, ta det opp om hun er i terapi. Skjønner det er ubehagelig og skambelagt, men nettopp derfor må hun snakke gjennom det,,

En annen ting: doktorlek mellom barn er normalt, slikking er ikke det. Sannsynligheten er stor for at den eldste jenta selv var et offer for overgrep, i følge en artikkel skrevet av en barnepsykolog...



Anonymous poster hash: 7d30a...e01
  • Liker 3
Skrevet

Hun har opplevd tvang, måttet utføre en handling hun ikke selv ønsket- av spesielt "overskridende" karakter og ble truet til å holde kjeft- da hun var ganske så liten. Ikke utenkelig at det kan ha påført henne angst, hun har jo opplevd å bli fratatt kontrollen og at andre mennsker kan tråkke over grensene hennes. Dette kan "sette seg" i en person..

Ville så absolutt oppfordret henne til å snakke md noen om dette ja, ta det opp om hun er i terapi. Skjønner det er ubehagelig og skambelagt, men nettopp derfor må hun snakke gjennom det,,

En annen ting: doktorlek mellom barn er normalt, slikking er ikke det. Sannsynligheten er stor for at den eldste jenta selv var et offer for overgrep, i følge en artikkel skrevet av en barnepsykolog...

Anonymous poster hash: 7d30a...e01

Det er ikke uvanlig at barn går lenger enn "bare doktorlek", en del eksperimenterer mye mer enn det, men i dette tilfelle er det en stor aldersforskjell.

Anonymous poster hash: f4b6e...fc4

Skrevet

Vanskelig å si utifra hva du forteller.

Men om jenta ble tvunget ,er det helt klart overgrep

Jeg skrev jo i første innlegg at det dreide seg om tvang. Hun sa gjentatte ganger nei.

Jeg tenker som siste AB. At jenta selv var offer for overgrep.. Men samme hva hennes intensjoner var, så opplevde venninna mi dette som noe galt. Noe hun ikke ønsket, som hun ble truet til.

Anonymous poster hash: 57cc7...a6c

  • Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at om dette skjedde mellom to jevnaldrende barn, og kanskje var ledd i en utfirskning, var det ikke et overgrep. Overgrep tenker jeg er noe som skjer mellom to ujevne parter, dåi et forhold der den ene har makt, den andre er underlegen. For eks mellom en behandler og pasient, en forelder og barn, en voksen og barn, en sårbar, avhengig jente og en utnyttende mann, og selvsagt overfallsvoldtekter som det mest ekstreme. Mellom et menneske som burde vite bedre,og en som i situasjonen ikke er i stand til å stå opp for sine rettigheter

Anonymous poster hash: 578dd...69b

Skrevet

Det er ikke uvanlig at barn går lenger enn "bare doktorlek", en del eksperimenterer mye mer enn det, men i dette tilfelle er det en stor aldersforskjell.

Anonymous poster hash: f4b6e...fc4

Hmm nei, jeg mener den barnepsykologen jeg tenkte på skrev at om barn utfører samleiebevegelser eller slikking eller suging, er sannsynligheten stor for at de enten har opplevd overgrep eller sett porno- små barn får ikke disse ideene av seg selv, visstnok...

Anonymous poster hash: 7d30a...e01

Skrevet

Hmm nei, jeg mener den barnepsykologen jeg tenkte på skrev at om barn utfører samleiebevegelser eller slikking eller suging, er sannsynligheten stor for at de enten har opplevd overgrep eller sett porno- små barn får ikke disse ideene av seg selv, visstnok...

Anonymous poster hash: 7d30a...e01

Bullshit.

Anonymous poster hash: ef2fc...884

Skrevet

Bullshit.

Anonymous poster hash: ef2fc...884

Belegg gjerne din protest med fakta som kan underbygge din uenighet.. Jeg bare refererer hva fagfolk har sagt. Og jeg må si meg enig med den betraktningen deres.. Har aldri vært borti at doktorleker går så langt som til slikking, hverken i egen barndom, hos egne barn eller i historier jeg har hørt fra venninner med barn eller fra barnehageansatte... det er en veldig fjern ide for et barn, uten at ideen kommer utenfra et sted, skulle jeg tro..

Anonymous poster hash: 7d30a...e01

  • Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at om dette skjedde mellom to jevnaldrende barn, og kanskje var ledd i en utfirskning, var det ikke et overgrep. Overgrep tenker jeg er noe som skjer mellom to ujevne parter, dåi et forhold der den ene har makt, den andre er underlegen. For eks mellom en behandler og pasient, en forelder og barn, en voksen og barn, en sårbar, avhengig jente og en utnyttende mann, og selvsagt overfallsvoldtekter som det mest ekstreme. Mellom et menneske som burde vite bedre,og en som i situasjonen ikke er i stand til å stå opp for sine rettigheter

Anonymous poster hash: 578dd...69b

Du kan ikke ha lest særlig nøye her. Hverken første innlegg av TS eller de andre.....

Når TS flere ganger har presisert at dette ikke var utforskning fra venninna sin side, at hun ikke ville være en del av det som skjedde, at hun ble truet til det, at det var TVANG.

Hvor stor må teskjea man får det inn med være...?

Vil forresten ikke kalle en 6 åring jevnaldrende med en på 9- 10 år....

Det høres ut som at venninna di ble utsatt for overgrep TS, selv om "gjerningspersonen" var et barn som ikke visste konsekvensene.

Anonymous poster hash: 146c6...900

Skrevet

Du kan ikke ha lest særlig nøye her. Hverken første innlegg av TS eller de andre.....Når TS flere ganger har presisert at dette ikke var utforskning fra venninna sin side, at hun ikke ville være en del av det som skjedde, at hun ble truet til det, at det var TVANG.Hvor stor må teskjea man får det inn med være...? Vil forresten ikke kalle en 6 åring jevnaldrende med en på 9- 10 år.... Det høres ut som at venninna di ble utsatt for overgrep TS, selv om "gjerningspersonen" var et barn som ikke visste konsekvensene. Anonymous poster hash: 146c6...900

Hva vet vel du om det var utforskning eller ikke? Har du intervjuet de to barna/personene det gjelder? Har du vurdert saken fra begges sider? Det står ikke at hun ble truet til det i HI.

Og hva skal man gjøre annet enn å bearbeide det hos en profesjonell? Anmelde den andre jenta for et påstått overgrep fra hun var 9 år?

Det er ikke en overfallvoldtekt med flere gjerningsmenn i begge hull vi snakker om.

Anonymous poster hash: 578dd...69b

Skrevet

Ei studievenninne har sosial angst. Vi har blitt ganske godt kjent, og hun fortalte meg noe ganske ille.

Hun hadde lest at sosial angst har ulike årsaker, ofte overgrep/traumatiske opplevelser fra barndommen. Og kom til å tenke på noe hun har tenkt på iblant opp igjennom årene, men ikke har tenkt på som et overgrep. Men hun har følt skam i forbindelse med det, og vet at det som skjedde ikke var greit, det var tvang, og det var ubehagelig.

Da hun så vidt hadde begynt på skolen, fikk en 3-4år eldre "venninne" hun var på besøk hos, henne til å slikke seg. Altså der nede. Det skjedde èn gang, pågikk i flere minutter.

Jeg vil klart si at det var et overgrep. Hva mener dere?

Alle overgripere gjentar ikke handlingen, og alle er ikke gamle grisegubber.

Jenta forsto vel ikke hvor alvorlig slike ting er, men det har sannsynligvis gitt venninna mi alvorlige konsekvenser.

Hun sa at hun aldri har snakket om det med noen før. Men at nå som hun leste dette om sosial angst, lurer hun på om det som skjedde for ca 15 år siden kan være noe av årsaken.

Jeg synes ingenting sånt bør bagatelliseres og har sagt til henne at dette er noe hun bør si til den hun har samtaler med på distriktspsykologisk senter.

Hun skammer seg, vil ikke tenke på det som skjedde osv.. Vil ikke presse henne, men synes det er synd hun bærer på dette alene. Selv om hun har prøvd å fortrenge, gir det jo plager.

Anonymous poster hash: 57cc7...a6c

Det eneste hun kan gjøre er å bearbeide dette hos psykolog. Jeg vil påstå det ikke er normalt at en 9 åring i det hele tatt har hørt om slikking, hjelpe meg, andre jenta var ni år, de var to mindreårige barn. Så jeg tror også, som andre her, at den jenta ble utsatt for overgrep. Vet såpass mye om psykologi at jeg kan omtrent garantere deg at det ligger mye mer enn denne episoden latent i venninna di, jeg håper virkelig hun får god hjelp.

Anonymous poster hash: 8aa7b...cc3

Skrevet

Hva vet vel du om det var utforskning eller ikke? Har du intervjuet de to barna/personene det gjelder? Har du vurdert saken fra begges sider? Det står ikke at hun ble truet til det i HI.

Og hva skal man gjøre annet enn å bearbeide det hos en profesjonell? Anmelde den andre jenta for et påstått overgrep fra hun var 9 år?

Det er ikke en overfallvoldtekt med flere gjerningsmenn i begge hull vi snakker om.

Anonymous poster hash: 578dd...69b

Jeg har ikke intervjuet noen, jeg har bare lest innleggene i denne tråden.

Det andre barnets tanker og følelser spiller ingen rolle, så lenge den yngste jenta følte seg krenket!

Det er ikke å straffe/anmelde/konfrontere den eldste jenta som er saken her. Ingen har da nevnt noe om anmeldelse etc.

Jeg mener ikke at noe annet skal gjøres enn at TS sin venninne innser at dette faktisk kan kalles et overgrep, og at hun får hjelp til å bearbeide det. Isteden for å fortsette å prøve å glemme det, når det tydelig skaper problemer for henne.

Det står i HI at det var tvang. Et par innlegg nedenfor skriver TS: "Det var definitivt ikke noe utforskende, og det var ingen gjensidighet over det. Hun ble truet til å holde kjeft om det som skjedde."

Anonymous poster hash: 146c6...900

Skrevet

Jeg har ikke intervjuet noen, jeg har bare lest innleggene i denne tråden.Det andre barnets tanker og følelser spiller ingen rolle, så lenge den yngste jenta følte seg krenket! Det er ikke å straffe/anmelde/konfrontere den eldste jenta som er saken her. Ingen har da nevnt noe om anmeldelse etc.Jeg mener ikke at noe annet skal gjøres enn at TS sin venninne innser at dette faktisk kan kalles et overgrep, og at hun får hjelp til å bearbeide det. Isteden for å fortsette å prøve å glemme det, når det tydelig skaper problemer for henne. Det står i HI at det var tvang. Et par innlegg nedenfor skriver TS: "Det var definitivt ikke noe utforskende, og det var ingen gjensidighet over det. Hun ble truet til å holde kjeft om det som skjedde." Anonymous poster hash: 146c6...900

At hun skal bearbeide det, er jeg enig i. At det ikke er normal oppførsel fra den andre jenta, er jeg enig i, etter nærmere ettertanke. Kanskje har det vært noe hun har vært utsatt for selv, kanskje var det sykelige tendenser.

Anonymous poster hash: 578dd...69b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...