Gå til innhold

Toll vs. Moms?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig forskjell på toll og moms? Altså, når må jeg betale hva? Jeg har handlet en del på nett, men stort sett holdt meg under 200kr og tenkte at jeg var safe og slapp uventede utgifter da.... Men så sier noen at jeg kommer til å få regning i posten på toll... :s

Så, hvordan er det egentlig sånt fungerer?

Anonymous poster hash: df4e5...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nesten bare klær og matvarer som har toll med tanke på netthandel. Moms er en avgift for forbruket/kjøpet av en vare, toll er en skatt for import/eksport av visse varer.



Anonymous poster hash: b37c9...bf8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra http://www.toll.no/templates_TAD/MainTopic.aspx?id=244979&epslanguage=no

Dette må du betale når du handler på nett
  • Merverdiavgift: Hvis sendingen har en verdi på 200 kroner eller mer, skal du betale merverdiavgift (moms, MVA) på 25 prosent (15 prosent på mat og drikke). Du skal betale merverdiavgift selv om varen er tollfri.
    Slik beregnes merverdiavgiften
  • Toll: De fleste varer har ikke toll. Forenklet sagt er det bare toll på klær og matvarer. Tollsatsen kan variere både i forhold til type produkt og hvor varen er laget. Importkalkulatoren gir deg svar på hvilken tollsats det er på en god del klær.
  • Gebyr: Den som frakter varen (i de fleste tilfeller Posten) tar som regel et fortollingsgebyr. Dette er ikke et gebyr til Tollvesenet, men en betaling fraktselskapet tar. Les mer om det her: http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/fortolling/fortolling-privat


Anonymous poster hash: f0b3d...354
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillegg:

Fra http://www.toll.no/templates_TAD/MainTopic.aspx?id=244979&epslanguage=no

Når betaler du avgiftene?
I noen tilfeller må du betale avgiftene til transportøren før du får utlevert varene. Andre ganger får du utlevert varene, for så å få en regning på fortollingen en stund senere. Det varierer hvor lang tid transportøren bruker på fortollingen, og du må spørre transportfirmaet du bruker om dette.
Som regel er varen ferdig fortollet når du mottar den. I enkelte tilfeller får du likevel varen før den er fortollet. Står det på pakken at du ikke skal åpne den før den er fortollet, eller er du av andre grunner usikker på om du kan ta varen i bruk, kan du ta kontakt med transportfirmaet du har brukt.


Anonymous poster hash: f0b3d...354
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillegg: Fra http://www.toll.no/templates_TAD/MainTopic.aspx?id=244979&epslanguage=no Når betaler du avgiftene? I noen tilfeller må du betale avgiftene til transportøren før du får utlevert varene. Andre ganger får du utlevert varene, for så å få en regning på fortollingen en stund senere. Det varierer hvor lang tid transportøren bruker på fortollingen, og du må spørre transportfirmaet du bruker om dette. Som regel er varen ferdig fortollet når du mottar den. I enkelte tilfeller får du likevel varen før den er fortollet. Står det på pakken at du ikke skal åpne den før den er fortollet, eller er du av andre grunner usikker på om du kan ta varen i bruk, kan du ta kontakt med transportfirmaet du har brukt. Anonymous poster hash: f0b3d...354

Jeg har vært inne på den siden du linker til allerede og lest, og det er dette avsnittet du siterer her som gjør at jeg blir veldig usikker på hva jeg skal betale.

Anonymous poster hash: df4e5...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært inne på den siden du linker til allerede og lest, og det er dette avsnittet du siterer her som gjør at jeg blir veldig usikker på hva jeg skal betale.

Anonymous poster hash: df4e5...a0f

Ok. Kanskje du kan hva du har handlet (eksempelvis hudpleie, klær, sko etc.), evt. fra hvilken nettside, og ca. beløp (under eller over NOK 200,-, evt. over NOK 1000,-?).

Hvilken transportør som ble brukt (posten, DHL etc.?).

Kanskje noen da kan gi deg et mer spesifikt svar da.

Du kan også (som det står i lenken) kontakte transportøren og høre.

:)

Anonymous poster hash: f0b3d...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok. Kanskje du kan SKRIVE hva du har handlet (eksempelvis hudpleie, klær, sko etc.), evt. fra hvilken nettside, og ca. beløp (under eller over NOK 200,-, evt. over NOK 1000,-?).

Hvilken transportør som ble brukt (posten, DHL etc.?).

Kanskje noen da kan gi deg et mer spesifikt svar da.

Du kan også (som det står i lenken) kontakte transportøren og høre.

:)

Anonymous poster hash: f0b3d...354

Beklager glemte et ord, har rettet det over.

Anonymous poster hash: f0b3d...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig enkelt. Dersom varen koster under 200 kr, uavhengig av frakt, skal det ikke betales hverken moms eller toll.

Dersom varen koster over 200 kr og varen er tollpliktig (f.eks. klær), skal det betales toll på kostnaden av varen og frakten, og moms på varen, tollen og frakten.

Dersom varen koster over 200 og varen ikke er tollpliktig (f.eks. DVD), skal det betales moms på varen og frakten.

I tillegg kommer evt gebyrer transportøren tar for denne jobben.

Tollvesenet har en fin kalkulator for å beregne hva du skal betale:

http://www.toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564&epslanguage=no



Anonymous poster hash: a1b63...1cc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Kanskje du kan hva du har handlet (eksempelvis hudpleie, klær, sko etc.), evt. fra hvilken nettside, og ca. beløp (under eller over NOK 200,-, evt. over NOK 1000,-?). Hvilken transportør som ble brukt (posten, DHL etc.?).Kanskje noen da kan gi deg et mer spesifikt svar da. Du kan også (som det står i lenken) kontakte transportøren og høre. :)Anonymous poster hash: f0b3d...354

Jeg har kjøpt mye forskjellig, litt klær og sko og løshår, stort sett brukt, fra en dansk nettside lignende finn.no, men alt er kjøpt h er for seg og alt er under 400kr ekl. frakt, men. betalt frakt i tilleg. Og så har jeg kjøpt mye småting til under 200kr ekl. Frakt fra ebay, stort sett sminke eller velværeprodukter + at jeg har kjøpt noe dyrere! men ingen ting over 1000kr. Men tilsaman har jeg handlet for ca 5000kr, og hvis jeg skal betale moms for alt dette blir det dyrt :P

Anonymous poster hash: df4e5...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt mye forskjellig, litt klær og sko og løshår, stort sett brukt, fra en dansk nettside lignende finn.no, men alt er kjøpt h er for seg og alt er under 400kr ekl. frakt, men. betalt frakt i tilleg. Og så har jeg kjøpt mye småting til under 200kr ekl. Frakt fra ebay, stort sett sminke eller velværeprodukter + at jeg har kjøpt noe dyrere! men ingen ting over 1000kr. Men tilsaman har jeg handlet for ca 5000kr, og hvis jeg skal betale moms for alt dette blir det dyrt :P

Anonymous poster hash: df4e5...a0f

Normalt sett må man betale mva (både for varen(e) og frakt) og et fortollingsgebyr, når man overstiger NOK 200,- (fortollingsgebyret er pr. forsendelse).

Enkelte ganger oppgir selgere lavere pris. Dette er ikke lovlig, men det forekommer. Da slipper man unna å betale noe.

Hvis du allerede har mottatt varene, og varene ble levert av Posten, så har nok sistnevnte skjedd. Dette fordi Posten alltid tar betalt mva og fortollingsgebyr før utlevering.

Anonymous poster hash: f0b3d...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig enkelt. Dersom varen koster under 200 kr, uavhengig av frakt, skal det ikke betales hverken moms eller toll. Dersom varen koster over 200 kr og varen er tollpliktig (f.eks. klær), skal det betales toll på kostnaden av varen og frakten, og moms på varen, tollen og frakten. Dersom varen koster over 200 og varen ikke er tollpliktig (f.eks. DVD), skal det betales moms på varen og frakten. I tillegg kommer evt gebyrer transportøren tar for denne jobben. Tollvesenet har en fin kalkulator for å beregne hva du skal betale:http://www.toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564&epslanguage=no Anonymous poster hash: a1b63...1cc

Kjempeenkelt :P

Men er det sånn at alt blir skjekket, eller er det noe som kan gå gjennom uten å bli sjekket opp?

Anonymous poster hash: df4e5...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt sett må man betale mva (både for varen(e) og frakt) og et fortollingsgebyr, når man overstiger NOK 200,- (fortollingsgebyret er pr. forsendelse).Enkelte ganger oppgir selgere lavere pris. Dette er ikke lovlig, men det forekommer. Da slipper man unna å betale noe.Hvis du allerede har mottatt varene, og varene ble levert av Posten, så har nok sistnevnte skjedd. Dette fordi Posten alltid tar betalt mva og fortollingsgebyr før utlevering. Anonymous poster hash: f0b3d...354

Hmm, er muligens dum, men jeg blir forvirret. For når jeg legger inn en kjøpspris på feks 180kr og frakt på 200kr, tilsammen 380kr , så kommer det opp at jeg skal betale 0kr i mva og moms. Dette er når jeg bruker den kalkulatoren som er linket til under her.

Anonymous poster hash: df4e5...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, er muligens dum, men jeg blir forvirret. For når jeg legger inn en kjøpspris på feks 180kr og frakt på 200kr, tilsammen 380kr , så kommer det opp at jeg skal betale 0kr i mva og moms. Dette er når jeg bruker den kalkulatoren som er linket til under her.

Anonymous poster hash: df4e5...a0f

Hvis innkjøpsprisen er NOK 180, så kommer du under 200-grensen, og slipper å betale noe ekstra.

Hvis innkjøpsprisen f.eks. er NOK 250,- og frakten NOK 50,-. Så må man betale mva av NOK 300,- + fortollingsgebyr.

Anonymous poster hash: f0b3d...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempeenkelt :P

Men er det sånn at alt blir skjekket, eller er det noe som kan gå gjennom uten å bli sjekket opp?

Anonymous poster hash: df4e5...a0f

De har ikke kapasitet til å sjekke alt, men det blir gjort stikkprøver. I utgangspunktet bruker de beløpet avsender har deklarert pakken med, men de har myndighet til å åpne pakkene og sjekke nærmere. Du kan være heldig eller du kan være uheldig.

Anonymous poster hash: a1b63...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis innkjøpsprisen er NOK 180, så kommer du under 200-grensen, og slipper å betale noe ekstra.Hvis innkjøpsprisen f.eks. er NOK 250,- og frakten NOK 50,-. Så må man betale mva av NOK 300,- + fortollingsgebyr. Anonymous poster hash: f0b3d...354

Da er jeg med :) takk!

Anonymous poster hash: df4e5...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...