AnonymBruker Skrevet 6. november 2013 #1 Skrevet 6. november 2013 Jeg skal ta MR for utredning av sykdom. Har nettopp fått brev i posten om at jeg sogner til xx Sykehus, med info om behandlingsfrister osv. Ble derfor i tvil. Sendes først MR-resultatene til fastlegen, slik at han kan gå gjennom disse, eller sendes de til sykehuset? Håper det er til fastlegen, ettersom behandlingsfristen er satt til å være innen ca 6 mnd... Noen som vet hvordan slikt fungerer? Anonymous poster hash: 28a30...810
AnonymBruker Skrevet 6. november 2013 #2 Skrevet 6. november 2013 Du kan enkelt be om at det blir sendt til fastlegen din, men jeg tror ikke det skjer automatisk. Anonymous poster hash: 0e852...2ef
AnonymBruker Skrevet 6. november 2013 #3 Skrevet 6. november 2013 Det kommer an på hvem som har henvist deg til MR, men du kan uansett be om at det sendes fastlegen. Anonymous poster hash: c6e1c...96a
AnonymBruker Skrevet 6. november 2013 #4 Skrevet 6. november 2013 Det kommer an på hvem som har henvist deg til MR, men du kan uansett be om at det sendes fastlegen. Anonymous poster hash: c6e1c...96a Det er fastlegen som har sendt henvisningen. Jeg vil heller at fastlegen skal se om han kan se noe på resultatene i første omgang, enn å måtte vente 6 mnd på at sykehuset kaller meg inn for det samme.. Om fastlegen ikke ser noe, så må jeg jo uansett til sykehuset for videre utredning, men da har man hvertfall kommet litt mer igang/fått avklart om det er noe synlig på resultatene. Anonymous poster hash: 28a30...810
AnonymBruker Skrevet 6. november 2013 #5 Skrevet 6. november 2013 Fastlegen får ikke bildene, han får det den som har sett bildene og tolket de har skrevet. Det er ingen problem å be om at dette blir sendt til fastlegen så fort det er klart, men ikke regn med at det går av seg selv, selv om det er fastlegen som har henvist deg. Anonymous poster hash: 0e852...2ef
AnonymBruker Skrevet 6. november 2013 #6 Skrevet 6. november 2013 Fastlegen får ikke bildene, han får det den som har sett bildene og tolket de har skrevet. Det er ingen problem å be om at dette blir sendt til fastlegen så fort det er klart, men ikke regn med at det går av seg selv, selv om det er fastlegen som har henvist deg.Anonymous poster hash: 0e852...2ef Ok, da skal jeg be de sende svarene til fastlegen. Føler det er mest naturlig? Anonymous poster hash: 28a30...810
AnonymBruker Skrevet 6. november 2013 #7 Skrevet 6. november 2013 Det er vel vanlig at svar bli sendt til henvisende lege. Min fastleger har iallfall alltid fått MR-svarene automatisk. Jeg tror det er slik altså. Men han får ikke selve bildene. Du kan be om det, men fastlegen vil mest sannsynlig ikke være kyndig nok til å lese de likevel. De har egne røntgenleger som sitter og ser på alle bilder og så skriver de et svar til fastlegen. Men dette er jo bare å høre med sykehuset om. Anonymous poster hash: 30b9e...834 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2013 #8 Skrevet 6. november 2013 Det er vel vanlig at svar bli sendt til henvisende lege. Min fastleger har iallfall alltid fått MR-svarene automatisk. Jeg tror det er slik altså. Men han får ikke selve bildene. Du kan be om det, men fastlegen vil mest sannsynlig ikke være kyndig nok til å lese de likevel. De har egne røntgenleger som sitter og ser på alle bilder og så skriver de et svar til fastlegen. Men dette er jo bare å høre med sykehuset om.Anonymous poster hash: 30b9e...834 Dumt forklart av meg. Jeg mener ikke nødvendigvis at legen skal få selve bildene, men resultatene Men da skal det ordne seg. Takk for alle svar! Anonymous poster hash: 28a30...810
AnonymBruker Skrevet 6. november 2013 #9 Skrevet 6. november 2013 Den som har henvist deg får svaret fra undersøkelsen. Etter du har tatt MR så skal en radiolog se på bildene, så skriver han funnene ned i journalen din. Funnene blir også sendt til henvisende lege. Hvor lang tid det tar er veldig forskjellig. Men innen 14 dager etter du har tatt bildene burde svaret være hos fastlegen din, eller så kan du purre. Anonymous poster hash: 59479...51e
AnonymBruker Skrevet 6. november 2013 #10 Skrevet 6. november 2013 Tusen takk! Anonymous poster hash: 28a30...810
Gjest Blubberella Skrevet 7. november 2013 #11 Skrevet 7. november 2013 Jeg har tatt både MR og CT, og begge gangene ble resultatet sendt til både henvisende spesialist og fastlegen min. Stort sett sendes resultatene til fastlegen uten at man trenger å be om det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå