Gå til innhold

Verdens verste hundeeier.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åh, huff. Føler meg som verdens dårligste hundeeier.

For fire år siden fikk jeg verdens beste valp, og han er virkelig min bestevenn. Men så ble jeg gravid. Hunden forandrer seg ikke, men han ser ut til å tåle mindre på en måte. Vist jeg maser for mye på han, eller skal absolutt ha han til å ligge i ro så blir han veldig irritert og knurrer(!). Jeg tok ikke knurringen hans på alvor, og ble følgelig bitt etter. Husker jeg gråt mine modige tårer og sambo måtte trø til for å løse situasjonen, jeg ble så paff..

Når lillejenta kom, så resulterte det i at han ble veldig beskyttende ovenfor henne. Holdt noen fremmede henne så lå han på tærne hennes. Han bjeffer også når folk kommer. Her om dagen presset jeg hunden igjen, og fikk et knurr. Jeg kvapp til og gikk der i fra. Samme dag gjorde han det samme mot min søster som ikke hadde presset han på noen måter.

Han er også blitt veldig masete. Alt må liksom skje med en gang, uten utsettelser. Skal han ha vann, så bjeffer han til han får vann. Og det er veldig upraktisk mitt i amming/legging/bleieskift. Skal han ut, så bryter han seg ut mens jeg sitter fastlåst.

Igår sprang han på E6en mens jeg var alene med lillingen. Der sto han å bjeffet på en 4 åring og moren. Uten mulighet til å komme meg ut, uten å måtte kle på både meg og lille viste jeg nesten ikke mine arme råd. Endte med at jeg sto i døra å brølte som en eller annen mor til Howard Walowich. Han kom hjem tilslutt, men den stakkars fireåringen må jo være skremt for livet. Jeg bruker å låse døren, fordi at slike ting ikke skal skje, men må ha glemt det i ammetåka:/ Tidligere har han også fått opp låst dør, så spørs hvor effektivt det hadde vært.

Vist jeg har tid til å vie min fulle oppmerksomhet til han, så er han verdens beste hund. Jeg har tidligere klart å plukke vekk disse unotene, men de kom tilbake nå når jeg er nødt til å sysle mer med vesla.

Naboene er nå redd han, for han har stukket av så mye, og barneskolen truer med å ringe politiet. Jeg skjønner de veldig godt, og har lagt meg helt flat for de. Kjenner rett og slett ikke igjen den snille store bamsen min:-(

Kjenner liksom at jeg mister mer og mer tålmodighet med hunden, men blir så trist for at jeg ikke har klart å hjelpe oss begge med denne overgangen bedre. Er jo ikke hans feil..

Vet egentlig ikke mine arme råd...

Anonymous poster hash: 42f58...5a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare to spm: Hvorfor maser du på han? Hvorfor kan han ikke forsyne seg med vann selv?

• Liker 5
Skrevet

Bare to spm: Hvorfor maser du på han? Hvorfor kan han ikke forsyne seg med vann selv?

Tja, mase er vel ikke helt riktig ord. Mener i situasjoner hvor han må sitte stille, feks klo klipp/fysioterapi/i bilen.

Han kan da ikke løfte skåla opp til krana og fylle selv om det skulle bli tomt:p

• Liker 1
Skrevet

Skaff ei større skål da, og fyll den når du har tid?

Anonymous poster hash: bfd10...487
  • Liker 5
Skrevet (endret)

.

Endret av MockingJay
Skrevet

Søk hjelp hos profesjonelle hundefolk/ hundeskole, da kan du få hjelp til takle det at hunden har tatt sjefsrollen ovenfor deg.

Anonymous poster hash: d67d5...1ab
  • Liker 2
Skrevet

Jeg tror ikke du har tid og erfaring nok til denne hunden. Det er ikke bra at han faktisk har bitt deg! Og når dere har barn så er det vel ikke trygt å beholde hunden?

Vet ikke om det er noen som vil overta en slik hund, men jeg er sikker på at han vil bli en flott hund hos rette eier.

• Liker 2
Gjest Eric of Hlathir
Skrevet

Det er ikke du som har hund lenger. Det er hunden som har deg.

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror ikke du har tid og erfaring nok til denne hunden. Det er ikke bra at han faktisk har bitt deg! Og når dere har barn så er det vel ikke trygt å beholde hunden?

Vet ikke om det er noen som vil overta en slik hund, men jeg er sikker på at han vil bli en flott hund hos rette eier.

Han har ikke bitt meg, men bitt etter meg. Ikke at det er noe bedre men. Enig i at jeg ikke har tid, og burde vel begynne å innse det snart.. Den erfaringen kan vi nok diskutere på, for det er kun nå det har blitt slik. Hunden har vært overdådig lydig og snill i alle år. Kanskje det er jeg som har vært for slapp etter at vi fikk barn?

Vi har nok på en eller annen måte snudd rollene våre:/ Jeg har liksom ikke hatt tid eller energi til å oppdrettholde min status som leder... Tror dere jeg kan klare å snu dette tilbake?

Ellers blir det jo ny eier, eller det som verre er.. Kan jo ikke ha mannevond hund i hus som jeg ikke kan kontrollere.

Skrevet

Søk hjelp hos profesjonelle hundefolk/ hundeskole, da kan du få hjelp til takle det at hunden har tatt sjefsrollen ovenfor deg.

Anonymous poster hash: d67d5...1ab

Det er ikke du som har hund lenger. Det er hunden som har deg.

Hunder tar ikke sjefsrollen, men de kan ta sine egne valg dersom den ikke stoler på lederens beslutninger, noe som er veldig lite gunstig da en hund som må ta sine egne avgjørelser vil bli usikker, og dermed opptre masete, "agressiv", og tverr. derfor er det viktig med godt lederskap, ikke dominans, eller fysisk straff, men at man viser at man er trygg og har alt under kontroll. Det kan også være understimuli.

TS: Får hunden nok stimuli og oppmerksomhet? Hvordan hunderase er det? Første jeg tenkte når jeg leste innlegget ditt var Jack Russel eller annen type terrier? Når hverdagen forandres kan hunder også bli depressive og det opptrer på forskjellige måter. Det er viktig at hunden også får oppmerksomhet selv om du har fått barn, og har du ikke tid og energi til å gjøre det, så må du overveie om du kan gi det den trenger. For hunden trenger akkurat det samme som før, den trenger rutiner som turer, lek, og hjernetrim. At den glefser i gitte situasjoner viser at den ikke lenger er trygg/balansert, og at alt ikke er som det skal være.

Anonymous poster hash: 12c71...9b2

• Liker 3
Skrevet

Ellers blir det jo ny eier, eller det som verre er.. Kan jo ikke ha mannevond hund i hus som jeg ikke kan kontrollere.

Ser du på hunden din som mannevond...? Det er synd at hunder skal betale prisen for ting som ikke er dens feil. Ut i fra det jeg leser, med trygge rammer og regler så kan nok denne hunden fungere ypperlig hos noen som har god kunnskap.

• Liker 8
Skrevet

Ser du på hunden din som mannevond...? Det er synd at hunder skal betale prisen for ting som ikke er dens feil. Ut i fra det jeg leser, med trygge rammer og regler så kan nok denne hunden fungere ypperlig hos noen som har god kunnskap.

Ja, dessverre synes jeg at han er blitt mannevond når han knurrer på oss. Og jeg har jo presisert at det ikke er hans feil, i hovedinnlegget. Hunden har endret oppførsel etter fødsel.

Jeg vet hva som må til, med andre ord, men har verken tid eller energi når jeg har en liten en.

Og du trenger ikke å tenke at hunden må lide, for det gjør den ikke på noen måter.

Skrevet

En hund som knurrer på dere er ikke mannevond. Knurring er en helt vanlig del av hundens språk, og er ikke mer enn en advarsel om at han ønsker at du slutter med det du gjør.

Er faren til barnet inn i bildet? Kan han hjelpe til med hunden, evt ta barnet innimellom slik at du kan gi hunden mer tid?

Hvor mye tur/aktivisering får hunden? En hund som kjeder seg kan fort bli masete og full av unoter.

• Liker 2
Skrevet

Har du vært hos dyrlegen med hunden? Slik adferdsendring kan skyldes smerter/sykdom. Det er det første som må utelukkes.

Anonymous poster hash: d1ced...ae8
  • Liker 3
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Omplasser hunden. Han kan sikkert bli en fin hund hos noen, som er dedikerte. Hos deg får han ikke det han trenger. Gjør det nå før ting blir værre.

• Liker 9
Skrevet

Hunden din løper på E6 og har ikke konstant tilgang på vann? :sjokkert:

Ut fra resten av det du skriver høres det ut som du helst vil ha en bamse som ligger stille i en krok hele dagen, og ikke en hund... Vær så snill, omplasser ham!

Anonymous poster hash: 13bc1...b4b
  • Liker 8
Skrevet

Hunden din løper på E6 og har ikke konstant tilgang på vann? :sjokkert:

Ut fra resten av det du skriver høres det ut som du helst vil ha en bamse som ligger stille i en krok hele dagen, og ikke en hund... Vær så snill, omplasser ham!

Anonymous poster hash: 13bc1...b4b

Hva i all verden?! Hunden veier 50 kg og klarer uten problemer å drikke opp all vannet i skålen etter tur eller etter mat. Og ja, jeg fyller den hver morgen og hver gang han får mat og ellers når jeg ser. MEN AV OG TIL BLIR DET TOMT, DET ER SLIKT SOM SKJER! Han er jo ikke en liten chihuahua heller. Makan, oppfør deg.

Og hunden STAKK AV, og jeg gjorde da alt jeg kunne gjøre før han kom springende hjem igjen. Jeg har da for helvete ikke sluppet han løs midt på E6. Dessuten var han på fortauet vist det har noe å si, tror du 4 åringen får gå på veien?!

Og DU kan "være så snill" og forlate denne tråden uten å forsette å inisuere at jeg driver med omsorgssvikt på hunden, for det vet jeg at jeg ikke gjør.

Sånn.

Til dere andre; Så bra dere mener at han ikke et mannevond da, kanskje det er et håp for oss. Det skjer jo også bare en sjelden gang.

Han får tur ja, men dog ikke like mye som før. Han har revet av et kordbånd som er ny opperert for tiden, og kan bare går max 30 min. Dette er nok endel av problemet, og jeg ser vel at vi kanskje kan begynne med litt hjerne trim hjemme som en kompensasjon. Noen tips til det?

Sambo jobber veldig mye for tiden og kan ikke hjelpe til nå med det første. Det står mer eller mindre på meg. Jeg har ringt min mor da, og hun skal passe hunden litt av og til så jeg kan komme meg på overskudds siden igjen, og vi håper det kan hjelpe til så vi kommer oss tilbake til normalen.

• Liker 2
Skrevet

Det er da ikke det spor rart at du får sånne reksjoner når du skriver som du gjør i åpningsinnlegget.

Der virker det som hunden mangler vann rett som det er, og nå når du får kritikk for det påpeker du at det bare hender av og til.

Anonymous poster hash: bfd10...487
  • Liker 3
Skrevet

Spor er veldig bra hjernetrim. :)

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Kjøp kattungemat (bittesmå tørrforbiter, som er lette å gjemme bort) og gjem rundt i huset og be han finne disse. Det krever nese og konsentrasjon. Fin inneaktivisering.

Fyll en kong med leverpostei, så han må bruke tid på å få ut leverposteien.

Lær han triks, som å hente en spesiell leke. Plukk ut en leke, og *klikk* han for hver gang han klarer å hente denne.

Dette er aktivisering du kan gjøre hjemme, mens du gjør andre huslige ting.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...