Gå til innhold

"Trillepike/tenåringer som passer barn"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kom to søte 14-15 åringer på døra mi idag og lurte på om jeg hadde noen barn de kunne passe. Veslejenta på 2.5 synes det var gøy og ble gladlig med de. Jeg sa 1 time og de kom tilbake på min. De ville gjerne passe mer og jeg fikk tlf.nummrene deres.

Jeg ga de (tilsammen) 40,-

Har ingen aning om hva som er vanlig å gi.

Hvor mye gir dere "trillepikene" eller disse jentene??

Veldig interessert i høre fra alle som har erfaring med dette!!!12

Skrevet

Hei!

Jeg har trillet masse opp gjennom ungdomstiden min *s* Og synes ikke du trenger å gi de penger hver gang. Selv ble jeg glad om jeg bare fikk 5-10 kr hver gang, eller kanskje 20-30 kr innimellom.

De jeg trillet for ga meg heller mindre hver gang, og så fikk jeg en bursdagspresang eller julegave når det var. Jeg ble veldig godt kjent med de, og prater fortsatt med de.

Husk, det viktigste er at jentene triller fordi de synes det er moro, ikke for å tjene masse penger.

En liten belønning innimellom holder bra icon_smile.gif12

Gjest Tristessa
Skrevet

Jeg pleier av og til å sitte barnevakt for naboene mine fra England når de vil ta seg en tur ut.

For en kveld som varer fra halv åtte til elleve får jeg mellom 200 - 250 kr hver gang.

Greit det! Få betalt for å gjøre leksene sine og se på tv!12

Gjest Lottemor
Skrevet

Hei

jeg har passe barn mye opp igjennom og no har jeg fått min egen liten jente(hun er no 1 og 1/2 år)

Jeg har passe oike til henne og hun får ca 15 -20 kr i timen....

Skriver opp timene og gir henne penger en gang i månden....

Hun kommer faste dager og har henne og når jeg trenger en time alene i huset eller hun vil ha henne....

klem fra 12

Skrevet

Jeg har betalt mine trille piker 10 til 15 kroner. Hvis de er to så må de dele pengene. Du blir fort fattig hvis du skal betale dem 20 kroner hver... icon_smile.gif

Trille piker synes ofte det er gøy å passe barn, men å tro at de ikke gjør det for penger blir litt feil. Det er jo nettopp den måten de KAN tjene penger på. Og de gjør jo en jobb. De ser etter det mest verdifulle vi har, og hvis jentene gjør en god jobb så fortjener de lønnen sin!!12

Skrevet

Fikk nesten sjokk da jeg leste innlegget i denne diskusjonen. Den timelønnen som beskrives, er det virkelig seriøst? Da viser det bare hva slags syn man har på de som virkelig ser på det som en jobb å passe barn.

Ikke rart de som jobber i barnehage har dårlig lønn når det er slik samfunnet ser på dem... Hvorfor er det så lite verdsatt å jobbe med barnepass? Jeg håper den nevnte lønnen bare gjelder for "småjenter" i 12-årsalderen. Overskriften sier "tenåringer". Håper det ikke gjelder 16-19-åringer og de over det også? Jeg har sittet mye barnevakt i Oslo og har som regel fått 70-75 kr timen, noen ganger mer. Muligens det er annerledes på bygda?

Greitt nok dersom småjenter ringer på døra og spør om å få trille en tur med den lille. Da er det mer ment som "en lek", at de skal ha noe å finne på og ikke for lønnen sin del. Men da må du heller ikke regne med å få en ansvarsbevisst person som du kan stole på gjør en bra "jobb". De er jo bare barn selv...

Spør man derimot en jente i nabolaget om å hente minsten i barnehagen og være sammen med han til du kommer hjem, trille en par timers tur for at du skal få avlastning, eller å sitte barnevakt en kveld du er på kino, da mener jeg det bør ses på som en jobb og betales deretter. Noe annet er ren utnyttelse!

Noen argumenterer med at de gjør dette fordi de liker barn. Her vil jeg sammeligne litt: De som vil jobbe med eldre og syke, gjør det fordi de liker å hjelpe syke og eldre. De som jobber som modell eller skuespiller gjør det fordi de har intersesse av det og liker det. Men de jobber ikke nesten gratis for det! En annen sammenligning: Hvis du skal ha en vaskehjelp eller en snekker hjemme hos deg, hva gir du i timelønn da? Ikke 20 kr timen i alle fall! Jeg lover deg at de har akkurat samme grunn til å gjøre hverdagen lettere for deg, som en barnevakt. Nemlig å gjøre en jobb og få betalt for det. Noen går med avisen for å tjene penger, noen male hus og klipper plen, noen tar ekstrajobb på kiosken, noen plukker jordbær, mens noen passer barn. Fortjener ikke alle å få mer enn 20 kr timen?

Og så er det noen som sier: Ja men dagmammaer da, de tar jo bare 4000 kr pr mnd, det blir ikke høy timelønn det heller. Her er det en forskjell man bør være klar over: En dagmamma kan gjerne ha mulighet til å passe flere barn samtidig, og da blit timelønnen høyere. På en måte kan man si at de foreldreparene som bruker den dagmammaen "spleiser" på lønna til henne. Den som tror en dagmamma som passer bare et barn, kan leve ene og alene på den inntekten er naiv. Hun har gjerne noe annet ved siden av. Eller at hun er skikkelig priveligert, har en man som tjener bra og har råd til å gå hjemme med barn. Eller hun jobber svart og har trygd i tillegg! Det er langt mer vanlig enn man tror! Sosialpenger, uføretrydg, dagpenger...

Og så til deg som skriver: "Greitt å få betalt for å gjøre lekser og se på tv". Hadde du sagt det om du jobba f.eks i et turistkontor med lite kunder, som vakt i i en bomstasjon eller et offentlig toalett også? (hvis du hadde hatt tid til å lese eller se tv i arbeidstida) Jeg ville ikke hatt en barnevakt med den innstillingen til jobben sin!

Dette er noe som gjorde meg virkelig engasjert. Holdningen de fleste har til de som jobber med barn er dobbel. Man sier "de gjør jo så viktig en jobb" men samtidig klager man over at det er så dyrt... Husk at det du betaler er en annens lønn. Klager over dyre barnehager gjør alle også... Greitt nok det, skal barnehagene bli billigere må stat eller kommune inn å gi mye høyere tilskudd hvis noen i det hele tatt skal ha råd til å drive private barnehager. De som jobber der skal jo ha lønn. For å få full dekning er vi nemlig avhengige av at de private.

Så mitt opprop er:

Verdsett de som jobber med barn, ikke bare med skryt og lovord fordi de liker å jobbe med barn, men også vise å verdsette det rent økonomisk. (Hvem er det foresten som kan si at de ikke liker barn?) De som jobber med barn , er ikke mer samaritanere enn andre, selv om vi liker å tro det!

Gjest mettemo
Skrevet

Jeg har fast passepike til han på 3 år.Hun kommer en gang i uken og har ham 3 timer. :D

Hun er kjempe flink, når det er stygt vær ute tegner de, puzzler eller lager ting. :D

Han har kommet hjem med smykker, figurer de har perlet, steiner som de har malt på.Kjempe kjekt :D

Hun får 30 kr timen, begynte med 20,-men gikk opp etterhvert.

Normal pris her i området for 14-15års gamle passepiker er 20-30 kr. :)

Skrevet

Turte, veldig interessant innlegg og jeg er egentlig ganske enig med deg.

Jeg synes 20 kr er alt for lite til 14-15 årigner som passer barn.

Det var jo det jeg fikk for 20 år siden......

Synes alikevel det er litt vanskerlig å finne en ok sum (spesielt når de er 2)

Hva får man for 20 kr nå om dagen?? såvidt ikke en is engang.

Skrevet

Hei hei!

Jeg er selv snart 16 år og har vært barnepasser for en liten én.Første gangen jeg passet "knøttet" var han bare 4 mnd! :o Hadde jeg hatt unger ville jeg ikke latt en ganske ukjent 14/15 åring passe den lille i 5 timer i strekk! :o Men jeg er enig,det skal være ordentlig lønn når man passer de små..!Når jeg passer barn går jeg inn for jobben,og passer alltid på. 8)

Husker spesielt den gangen jeg skulle passe en liten gutt på 2 år..Ordentlig sjarmtroll,som hadde lagt seg når vi kom.Vi var to jenter på nesten samme alder,15-16 år.Vi satt ganske lenge,7-8 timer,fra ca.klokka 17.00-01.00.For dette fikk vi 200 kr som vi to måtte dele..Det syntes jeg faktisk var ganske dårlig! Vi hadde jo ikke hatt noen easy jobb!Lillegutt våknet jo litt nå og da,spurte etter mamma og ville ha litt drikke...Men jeg synes vi fortjente 50 kr mer,på hver av oss..!Det skal sies at jeg likte denne jobben så godt,at jeg ikke ville bytte,men lønnen kunne kanskje ha vært en annen...

Og til deg som skrev at de som jobber med gamle jobber med gamle fordi de er glade i dem,er sant,men å sammenligne dem med modeller?(!) Moren min er selv hjelpepleier hun har overtidsarbeid som er så mye at hvis hun hadde sagt i fra om dette så hadde nok lovens lange arm(eller hva det nå er) blitt innvolvert...Og dette overtidsarbeidet får hun slettes IKKE betalt for der hun jobber,pga av arbeidsgivern rett og slett ikke kan betale..!Mamma kunne krevd mye penger hun,men tror du det er noe vits?De gamle ligger der og må på do..Man kan jo ikke bare gå og tenke at de forsvinner...Mamma har ca.121 kr i timen...Mamma hadde aldri klart seg uten pappa (lønnen hans),men de bor jo selvsagt sammen fordi de er glad i hverandre..Men mamma har IKKE en lønn hun kan leve av alene...(Det hadde nok blitt en liten to-roms da gitt... :wink: )

Skrevet

Og til deg som skrev at de som jobber med gamle jobber med gamle fordi de er glade i dem,er sant,men å sammenligne dem med modeller?(!)

Det jeg skrev var:

"Her vil jeg sammeligne litt: De som vil jobbe med eldre og syke, gjør det fordi de liker å hjelpe syke og eldre. De som jobber som modell eller skuespiller gjør det fordi de har intersesse av det og liker det. Men de jobber ikke nesten gratis for det! En annen sammenligning: Hvis du skal ha en vaskehjelp eller en snekker hjemme hos deg, hva gir du i timelønn da? Ikke 20 kr timen i alle fall!"

Hvis du leser det en gang til, skjønner du da hva jeg mener? Ellers er jeg enig med deg i mye av det du skriver og synes også det er fint at du passer alltid på når du passer barn. Fortsett med det, så går det bra...

Men jeg misliker fremdeles holdningen mange har til de som jobber med barn. Man sier "de gjør jo så viktig en jobb" men samtidig klager man over at det er så dyrt... Vil gjerne gjenta at de som jobber med barn ikke er mer samaritanere enn andre, og fortjener lønn som står i stil til den jobben de gjør.

Er det flere

som har

samme syn

som meg,

eller er jeg

helt på jordet?

Gjest Tristessa
Skrevet

Enig med deg Turte!

Hadde blitt passe forbannet hvis jeg var ute og trillet en unge hver dag og kun fikk 20kr for det! Ikke fordi jeg er grådig, men fordi jeg mener at det er en avlastning for foreldrene som gjerne har fullt opp med annet som skal gjøres.

Hvis jeg hadde fått femti kroner for en kveld som barnevakt for en umulius, hadde jeg begynt å lure. Er virkelig deres stille kveld på restaurant sammen med hverandre kun verdt femti kroner? De har kanskje ikke hatt tid til å snakke sammen om smått og stort uten å ha ungen hengende rundt seg i det siste, det kan hende de trenger tid til å være "kjærestepar" igjen. Og da spør jeg alle dere: Er dette kun verdt et par tiere for dere? Er det å ta tid til partneren eller seg selv verdt så lite for dere? Hvis dette er deres innstilling har jeg kun en oppfordring: Pass ungene deres selv!

Skrevet

Hei, det var jeg som started innlegget. :) Takk for mange svar.

Jeg og trillepika er nå blitt enige om en slags ordning for sommeren, hun skal passe vesla (2.5 år) fra 13-15 tirsdag og torsdag og vi ble enige om 40,- timen. Hva synes dere om det??

160,- i uka blir det. :wink:

Gjest ikke innlogget Cassandra
Skrevet

Mine trille jenter var 12 år gamle... De kom og trillet hvert sitt barn i en time - halvannen. Jeg satte utrolig pris på å få en drøy time for meg selv, og jeg betalte dem 15 kroner fast i timen. Ja, det er ikke lønn til å bli rik av, men jentene var fornøyde. Det var det de andre trille pikene også fikk. Hvis jeg hadde barnevakt på kvelden betalte jeg 30 kroner timen. Dette var for to - tre år siden, så "satsene" kan jo ha steget noe.

Klart vi skal verdsette de som passer det som er viktigst i livet for oss, men å over betale trille piker er ikke den rette måten. Hva da med avis budet? Han/hun tjener ikke særlig godt... Spesielt de som går med vg på søndagen.

Jeg tror ikke det er heldig for helt unge mennesker å få så mye penger jeg..... Det er vel en grunn til at foreldrene skal disponere pengene deres til de er 15 år...

Men ellers..... så er jeg enig.... overlater vi barna våre i barnehage, dagmamma osv....... PAY THEM!! Det gjelder forøvrig alle kvinne dominerte yrker.... Når jeg er ferdig utdannet hjelpe pleier, så vil jeg gjerne ha smør på maten også......

Skrevet

Jeg er reklamebud for Posten og tjener kjempe bra,i forhold til de som går for Nor Post,eller hva de nå heter.Posten er utrolig bra,dessuten har jeg to ruter så jeg tjener litt ekstra og...Men hvis jeg tenker på hvor mye jeg jobber og forhold til pengene blir det i gjennomsnitt en lønn på litt over 100 kr timen!Veldig bra!Hehe....

Og jeg skjønte hva Turte mente,men saken er at sammenlignet hjelpepleiere med modeller,så kan modellene leve av jobben sin.Noen tilfeller er ikke jobben fast,så de kanskje studerer ol ved siden av.Vel mammas jobb er fast,men mamma kunne aldri levd på den lønna alene.Pappas penger er nesten helt nødvendig,akuratt som pappa er avhengig av mammas lønn....

Gjest Tristessa
Skrevet

Turte, ser at du kommenterte at jeg hadde dårlig innstilling til det å sitte barnevakt...

Det jeg mente med at det var greit å få betalt for å gjøre lekser og se på tv var ment som en spøkefull kommentar! Ungen jeg sitter barnevakt for er kanpt et år gammel og pleier å sove ganske så tungt i løpet av kvelden og hører derfor ikke så mye fra henne. Hadde hun vært eldre hadde jeg nok trengt å gjøre litt mer, men mitt ansvar er å sitte i etasjen under og passe på, trøste hvis hun skulle våkne osv.

Beklager hvis min kommentar ble tatt ille opp, det var ikke slik jeg mente det, men de fleste kveldene jeg sitter barnevakt er det stille og rolig og perfekt leksetid!

Annonse
Gjest Virvel
Skrevet

Jeg er 18 år og passer en jente på 3 en gang i blant. Jeg får 50 kr/t på hverdager, og 60 kr/t i helgene. Ikke til å bli rik av, men jeg synes det er greit. Det er tross alt ganske lettjente penger slik jeg ser det - jeg mener, jeg leker litt med henne (noe som selvfølgelig bare er gøy), og så legger jeg henne, og etterpå sitter jeg jo bare der og ser på TV eller noe. Dessuten er foreldrene relativt nyetablerte, og jeg vil jo ikke robbe dem helt heller :)

Gjest Janna
Skrevet

Jeg har sittet barnevakt fra jeg ble tenåring for både naboer og tanter. Har som regel fått 50-200 kr per kveld (avhengig av hva foreldrene skal...om de skulle ut så fikk jeg mindre, skulle de bare på besøk til noen venner så fikk jeg mere.)

Jeg var fornøyd med det, da jeg alltid har elsket å passe barn og egentlig ville gjort det gratis :wink: Men det sier jeg jo ikke :wink:

Nå venter jeg barn selv og jeg kommer til å betale mer til en evt. barnevakt i fremtiden. Ivertfall 80 kr timen!! Kommer an på hvor gammel h*n er og hvor god jobb h*n gjør.

Må legge til at jeg kommer til å satse på å ta med meg babyen dit vi kan ta den med, men at vi helt sikkert kommer til å ville ha noen private kvelder etterhvert, uten barn.

Når jeg var liten så hadde vi en barnevakt som passet oss når mamma og pappa var ute av og til i helgene- og hun var så flink! Jeg husker jeg gledet meg til hun skulle komme, og la frem leker og bøker og alt mulig som vi kunne holde på med :wink: Da var jeg vel 4-5 år gammel.

Vi hadde vår egen spøk gående om han skurken i Emil-bøkene, "Gurken" kalte vi ham og lo fælt :o Hver gang jeg åpnet boken på den tegningen av ham og sprang etter henne så løp hun avgårde og hylte "Ånei! Det er Gurken! Løøøp!"

Det var hylende morsomt :D

Hun var ca 22 tror jeg.

Jeg har alltid sett på barnevakten som hun ungene gleder seg til å treffe; leke med og snakke med og fortelle til.

Og det er utrolig koselig.

Skrevet

Jeg har gått og trilla på unger i nabolaget siden jeg var sju år gammel. Den gangen var jeg sjeleglad hvis jeg fikk en femmer eller en rosineske.... dette var jo i slutten av 80åra da man fikk noe for en femmer. Den gang passa jeg ikke unger for å få noe, men for å ha noe å finne på.

Etterhvert som jeg ble eldre fikk jo mer, men ikke hver gang. Kunne variere mellom 20-100 kroner, avhengig av hvor lenge jeg hadde hatt dem, og hvor lenge siden det var siden jeg sist hadde fått noe. Hvis foreldrene ringte meg fordi de trengte barnevakt en kveld fikk jeg mer rikelig betalt, 250-400 kroner.

I tenårene lokket nok pengene litt mer enn før, selv om det ikke dreide seg om en formue, men jeg syns fortsatt det var gøy med unger. Fikk som regel besøk på døra, når unga ble gamle nok til å være ute alene, var et selvsagt stopp på julebukkrunden deres, ble bedt til middag hos dem osv. Fikk et godt forhold til dem.

Jeg må jo si det at når jeg ringte på døra til folk og spurte om å passe unga deres, så var vel det frivillig? Ingen pressa meg til å passe unger fordi foreldra trenger avlastning. Jeg gjorde det på min egen tid når det passa meg. Og selv om jeg ikke ble betalt med penger hver gang, følte jeg at de satte pris på at jeg tok med unga ut.

Skrevet

Jeg mener det er forskjell på småjenter i 11-15årsalderen, og de som er eldre enn. De som er gammel nok til å kunne ta seg en jobb sånn generelt, mener jeg bør ha bedre betalt. Da er barnepasset mer en form for ekstrajobb for dem, slik som andre går med avisen eller jobber i kiosk.

Er litt enig med Majken ovenfor. Det er selvsagt forskjell på hvis foreldrene selv spør om vedkommende kan passe barnet fordi de selv har behov for det, og når jenter bare ringer på døra for å spørre om å "få lov" til å basse barnet. Der er det en stor forskjell!

Mener også det er ok å betale bare en symbolsk sum dersom småjenter i 10-14 årsalderen ringer på døra og spør om å få trille en tur med den lille. Da er det ikke ment for lønnen sin del, men mer som "hygge og lek". (at de skal ha noe å finne på...)

Ellers har jeg vel sagt det meste i det lange innlegget mitt tidligere i denne debatten...

Skrevet

25 kr timen på dagtid, og 50 kr på kveldstid syntes jeg er passe.

Om det er to eller flere deler de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...