Gå til innhold

Noen som har bodd i Paris?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ektefellen har fått et jobbtilbud i Paris. Tanken på å bo der høres helt fantastisk ut ettersom vi elsker byen og har vært der flere ganger, men jeg har mine betenkeligheter likevel siden vi for mindre enn et år siden flyttet til et nytt land og en ny by. Jeg er liksom akkurat i ferd med å finne meg venner og få meg et liv her.

Det som bekymrer meg mest er:

- Hvordan er det i begynnelsen før man får lært fransk ordentlig? Og hvor raskt går det å lære fransk? Vi har begge hatt fransk på skolen og kan bittelitt, men det meste har gått i glemmeboken. Vi ser imidlertid for oss å få en fransklærer hjem til oss ukentlig de neste fire månedene frem til ektefellen evt. starter i jobben, og så naturligvis fortsette med franskkurs i Paris.

- Er byen grønn med skikkelig skog og ikke bare parker? Vi har vent oss til å sykle mye og jogge, men liker ikke å gjøre dette på gaten og hater fitnesstudioer.

- Hvordan er livskvaliteten og prisnivået generelt?

- Har folk med vanlige lønninger råd til å bo passelig sentralt? Er det vanskelig å finne et sted å bo? Arbeidsgiver vil nok hjelpe til, men en del må vi nok sørge for selv. Det er bare oss to og de tre kattene våre. Vi vil gjerne ha en passelig sentral tre-romsleilighet i en gammel bygård ikke altfor langt unna Eiffeltårnet hvor jobben er.

- Hvordan fungerer helsevesenet? Jeg har en komplisert, kronisk lidelse som trenger mye oppfølging, så dette er en av mine største bekymringer.

- Er det lett å bli kjent med franskmenn og få seg et nettverk? Hvordan gjør man dette i så fall?

Det var mange spørsmål, men så er det også mange vurderinger som må gjøres. Jeg blir veldig glad om noen vil svare!

Anonymous poster hash: 224e4...5f5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Anonymous poster hash: 224e4...5f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...