AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #1 Skrevet 5. november 2013 Sitter her å ser på TV, terror og bomber over hele verden. Vil det noensinne ta slutt eller vil det vare i århundrer? Hva kan vi gjøre? Anonymous poster hash: f77e4...fc0
Ruby_Tuesday Skrevet 5. november 2013 #2 Skrevet 5. november 2013 Tror aldri man blir kvitt terrorister eller ekstremister. Måten vesten slåss mot disse ved hjelp av droner skaper jo bare flere terrorister.
Gjest FuturePrimitive Skrevet 5. november 2013 #3 Skrevet 5. november 2013 Tror aldri man blir kvitt terrorister eller ekstremister. Måten vesten slåss mot disse ved hjelp av droner skaper jo bare flere terrorister. Det er helt korrekt. Misforstå meg rett - jeg er i grunn for at vi skal bo i forskjellige land, ha forskjellige kulturer, og jeg tror ikke masseinnvandring fungerer. Når det er sagt så kan jo vesten f.eks slutte med systematisk sponsing av warlords i Afrika. Slutte å gi våpen til Al-quaida, slutte å drepe ledere for suverene stater som ønsker å selge oljen sin i annen valuta enn petrodollar (Gadaffi). Slutte å drive krig mot hele verden (nå 45 land), slutte å sende inn droner og bombe uskyldige familier, og samtidig klø oss i hodet hvordan det i all verden kan skape flere selvmordsbombere? Jøss..lurer på hvordan jeg hadde reagert dersom en fremmed stat sprang kona og barna mine? Mulig jeg ikke bare hadde ruslet på jobb igjen dagen etter.. Generelt i debatten om innvandring og asylsøkere, så må vi legge til side våre følelser. Ja, vi føler alle at noe er galt når vi ser overfallsvoldtektsstatistikken, eller trikkedrap (eller mer aktuelt bussdrap), eller muslimske bydeler eller østeuropeiske voldsbander. Det er POLITIKKEN som er feil. Det er avhengigheten av olje som er feil, det er begrepet "vekst" som er fullstendig på trynet. Det er gjeld og sentralbanker som er problemet. Ikke folk. Historien vil gå sin vante gang den, og det er ingenting vi kan gjøre med det. I vår levetid vil vi se deflasjon, inflasjon, tragiske skjebner (ja, selv i Norge), segregering, polarisering, og til og med opprør, sivil ulydighet, og i ytterste konsekvens revoulsjoner og borgerkriger, økonomisk kollaps og meget mulig mer krig. Ikke at jeg tror det vil skje, men jeg skulle ønske folk kunne rette sinnet sitt mot politikere og "systemet" fremfor mot andre vanlige mennesker. Selvsagt burde ikke strengt troende muslimer bo i Norge. Selvsagt burde grensene være bedre kontrollert, selvsagt burde vi ikke ønske "one world government" og globalisme. Men alt høres så flott ut på papiret. Men det er hverken muslimer, romfolk eller krigsskada afrikanere sin feil at ting er som de er. Det folk ikke forstår er at vi ALLE gjør det som er best for oss selv. Joda, har du overskudd til det så støtter du redd barna, men kun da, og mest for din egen selvfølelse. Får du imidlertid litt makt og mulighet til å virkelig påvirke så korrumperes du så raskt, at du ikke ville kjent deg selv igjen dersom du fikk se i framtiden. Det er et uløselig paradoks, og det er det som fører til bobler og "busts", krig og profitt. Historien gjentar seg alltid, med eksponensiell kraft. 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #5 Skrevet 5. november 2013 Tror aldri man blir kvitt terrorister eller ekstremister. Måten vesten slåss mot disse ved hjelp av droner skaper jo bare flere terrorister. Hadde alle muslimske land vært idylliske og fredlige, så hadde jeg kanskje vært litt enig med deg. Men når de sprenger hverandre på nærmest daglig basis, torturerer politiske motstandere, og har de aller verste former for undertrykkelse ovenfor kvinner, minioriteter etc, så sier det meg det har lite med Vesten å gjøre.. Anonymous poster hash: bd4e7...029 1
Gjest Kim Skrevet 5. november 2013 #6 Skrevet 5. november 2013 Jihad er jo ikke akkurat et nytt konsept og vi vil nok ikke se denne doktrinen forsvinne før islam gjennomgår en reformasjon. Hvor lang tid det vil ta er veldig avhengig av utviklingen i midtøsten, men selv i konservative land som Saudi Arabia eller teokratier som Iran, så ser man at til og med der, så klarer ikke myndighetene å sensurere internett på en måte som ikke gjør det åpenbart for enhver oppegående borger at Islam og spesielt strenge versjoner som operer med sharia osv. at Islam har store problemer og at Koranen er en bok som generer divisjon og ikke minst hat. Vi ser små lysglimt her og der, men det er veldig avhengig av hva det internasjonale samfunnet gjør for å hjelpe på prosessen. Jeg vil tro at store forandringer er minst et par generasjoner unna.
Ruby_Tuesday Skrevet 5. november 2013 #7 Skrevet 5. november 2013 Hadde alle muslimske land vært idylliske og fredlige, så hadde jeg kanskje vært litt enig med deg. Men når de sprenger hverandre på nærmest daglig basis, torturerer politiske motstandere, og har de aller verste former for undertrykkelse ovenfor kvinner, minioriteter etc, så sier det meg det har lite med Vesten å gjøre.. Anonymous poster hash: bd4e7...029 Jeg aner ikke hvilke land det er du snakker om her, siden man umulig kan lempe "muslimske" land sammen i en slik fellesbetegnelse som du gjør.
Gjest FuturePrimitive Skrevet 5. november 2013 #8 Skrevet 5. november 2013 Jihad er jo ikke akkurat et nytt konsept og vi vil nok ikke se denne doktrinen forsvinne før islam gjennomgår en reformasjon. Hvor lang tid det vil ta er veldig avhengig av utviklingen i midtøsten, men selv i konservative land som Saudi Arabia eller teokratier som Iran, så ser man at til og med der, så klarer ikke myndighetene å sensurere internett på en måte som ikke gjør det åpenbart for enhver oppegående borger at Islam og spesielt strenge versjoner som operer med sharia osv. at Islam har store problemer og at Koranen er en bok som generer divisjon og ikke minst hat. Vi ser små lysglimt her og der, men det er veldig avhengig av hva det internasjonale samfunnet gjør for å hjelpe på prosessen. Jeg vil tro at store forandringer er minst et par generasjoner unna. Du fleiper nå? Hvordan er det i Irak etter at vesten "hjalp" dem? Det rapporteres om mye verre tilstander nå enn før vi invaderte dem på falske premisser. Al Quaida var ikke en gang i Irak før krigen. Hva med Libya? Er det kjempefint der nå? Landet som gikk ganske fint helt til USA-betalte Al Quida medlemmer begynte å demonstrere mot Gadaffi. Hva med droneangrep som ukentlig dreper uskyldig sivile i suverene stater som Yemen, Mali, pakistan osv? Tror du det fremmer terrorisme? Eller skaper det fred? Ja..vi må fortsette å "hjelpe" disse landene. Det vi må gjøre er å holde oss langt faen i vold unna disse landene, og la de rydde opp og utvikle seg selv slik DE vil. Demokrati kan ikke presses på land.
Gjest Kim Skrevet 5. november 2013 #9 Skrevet 5. november 2013 Du fleiper nå? Hvordan er det i Irak etter at vesten "hjalp" dem? Det rapporteres om mye verre tilstander nå enn før vi invaderte dem på falske premisser. Al Quaida var ikke en gang i Irak før krigen. Hva med Libya? Er det kjempefint der nå? Landet som gikk ganske fint helt til USA-betalte Al Quida medlemmer begynte å demonstrere mot Gadaffi. Hva med droneangrep som ukentlig dreper uskyldig sivile i suverene stater som Yemen, Mali, pakistan osv? Tror du det fremmer terrorisme? Eller skaper det fred? Ja..vi må fortsette å "hjelpe" disse landene. Det vi må gjøre er å holde oss langt faen i vold unna disse landene, og la de rydde opp og utvikle seg selv slik DE vil. Demokrati kan ikke presses på land. Jøss! Her var det mye jeg blir tatt til inntekt for uten å ha nevnt noen av disse tingene i mitt innlegg... Jeg har rett og slett ikke ork til å i detalj adressere disse uttalelsene. Mange av spørsmålene dine er spørsmål som ikke helt har klare svar, det blir litt som Israel/Palestina diskusjonen, som har satt seg fast i et to stats spor, som det etter alle solemerker ikke ser ut til at er en reell løsning på konflikten. Å fremstille Irak som et fredelig land før "vesten" hjalp dem er ikke en ærlig fremstilling av historien. Hva du mener med at "vesten hjalp dem" er også en veldig vag uttalelse, mener du den nåværende Irak oprasjonen, mener du gulfkrigen i 1990, mener du krigen mellom Iran og Irak, som var en kald krig by proxy eller mener du Britenes kolonisering i Irak etter WW1? Irak har vert preget av konflikten mellom sunni og shia muslimer lenge før "vesten" brydde seg. Din representasjon av forholdene i Libya er også rimelig skjevt representert og totalt uten et historisk perspektiv. Mye kan sies om Libyas historie og at verdenssamfunnet har latt en diktator som Gadaffi få sitte i 40 år og at han i mange settinger har blitt tatt inn i varmen fordi oljeinteresser trumfer menneskerettigheter... Ja hva er løsningen på talibanisering av Pakistans grenseområder og som jobber seg lengre og lengre inn i landet - et land som forøvrig har atomvåpen og som det fra internasjonal sikkerhetspolitisk vinkel er grunn for stor bekymring, da Pakistan er det landet der det er lettest for at anti vestlige apokalyptiske demagoger kan få tilgang til atomvåpen i veldig nær fremtid. Taliban og andre terroristorganisasjoner har i en årrekke søkt tilflukt i Pakistan, Yemen osv. Hvordan håndterer vi dette når regjeringene i de landene det gjelder ikke vil eller er handlingslammet i forhold til dette problemet? Jeg har ikke noe klart svar, men ser med bekymring på de alt for høye sivile tapene i denne krigen. Jeg bekymrer meg for at slike angrep bare øker sympatien for den anti vestlige bevegelsen i disse landene. Samtidig, så ser jeg at den eneste måten man kan holde en viss kontroll på disse organisasjonene er å legge press på dem, slik at det blir mindre tid til å planlegge terror, fordi hoved bekymringen er å overleve og unnamanøvre vestlig etterretning... Når jeg sier "hjelpe" så betyr ikke det på noen som helst måte at det her dreier seg om kun militære løsninger. Men det er også et falsum å si at vi ikke kan hjelpe disse landene inn i en mer demokratisk prosess. Det er også naivt å tro at dette vil de fikse selv eller de får holde på med den sekteriske volden sin til de blir lei. Vi bor alle på samme klode, så hva som skjer i f.eks Teheran angår faktisk oss, enten du liker det eller ei. I fremtiden så setter jeg pris på at du ikke legger ord i munnen på meg.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #10 Skrevet 5. november 2013 Koffor har det plutselig blitt så mykje prat om religioner, muslimer osv? Alle prater jo om det no?! Du får sette deg ned foran TVn og sette på CNN, så ser du hvordan verden nå har blitt pga relgion. Anonymous poster hash: f77e4...fc0 1
Sophie-Ann Skrevet 5. november 2013 #11 Skrevet 5. november 2013 Tråden er ryddet for innlegg skrevet på dialekt Sophie-Ann, mod
Gjest Belle âme Skrevet 5. november 2013 #12 Skrevet 5. november 2013 Nei liksom ikkje verden, men Norge, det er her eg meiner liksom Du får sette deg ned foran TVn og sette på CNN, så ser du hvordan verden nå har blitt pga relgion.Anonymous poster hash: f77e4...fc0
Sir Winston Skrevet 5. november 2013 #13 Skrevet 5. november 2013 Jøss! Her var det mye jeg blir tatt til inntekt for uten å ha nevnt noen av disse tingene i mitt innlegg... Jeg har rett og slett ikke ork til å i detalj adressere disse uttalelsene. Mange av spørsmålene dine er spørsmål som ikke helt har klare svar, det blir litt som Israel/Palestina diskusjonen, som har satt seg fast i et to stats spor, som det etter alle solemerker ikke ser ut til at er en reell løsning på konflikten. Å fremstille Irak som et fredelig land før "vesten" hjalp dem er ikke en ærlig fremstilling av historien. Hva du mener med at "vesten hjalp dem" er også en veldig vag uttalelse, mener du den nåværende Irak oprasjonen, mener du gulfkrigen i 1990, mener du krigen mellom Iran og Irak, som var en kald krig by proxy eller mener du Britenes kolonisering i Irak etter WW1? Irak har vert preget av konflikten mellom sunni og shia muslimer lenge før "vesten" brydde seg. Din representasjon av forholdene i Libya er også rimelig skjevt representert og totalt uten et historisk perspektiv. Mye kan sies om Libyas historie og at verdenssamfunnet har latt en diktator som Gadaffi få sitte i 40 år og at han i mange settinger har blitt tatt inn i varmen fordi oljeinteresser trumfer menneskerettigheter... Ja hva er løsningen på talibanisering av Pakistans grenseområder og som jobber seg lengre og lengre inn i landet - et land som forøvrig har atomvåpen og som det fra internasjonal sikkerhetspolitisk vinkel er grunn for stor bekymring, da Pakistan er det landet der det er lettest for at anti vestlige apokalyptiske demagoger kan få tilgang til atomvåpen i veldig nær fremtid. Taliban og andre terroristorganisasjoner har i en årrekke søkt tilflukt i Pakistan, Yemen osv. Hvordan håndterer vi dette når regjeringene i de landene det gjelder ikke vil eller er handlingslammet i forhold til dette problemet? Jeg har ikke noe klart svar, men ser med bekymring på de alt for høye sivile tapene i denne krigen. Jeg bekymrer meg for at slike angrep bare øker sympatien for den anti vestlige bevegelsen i disse landene. Samtidig, så ser jeg at den eneste måten man kan holde en viss kontroll på disse organisasjonene er å legge press på dem, slik at det blir mindre tid til å planlegge terror, fordi hoved bekymringen er å overleve og unnamanøvre vestlig etterretning... Når jeg sier "hjelpe" så betyr ikke det på noen som helst måte at det her dreier seg om kun militære løsninger. Men det er også et falsum å si at vi ikke kan hjelpe disse landene inn i en mer demokratisk prosess. Det er også naivt å tro at dette vil de fikse selv eller de får holde på med den sekteriske volden sin til de blir lei. Vi bor alle på samme klode, så hva som skjer i f.eks Teheran angår faktisk oss, enten du liker det eller ei. I fremtiden så setter jeg pris på at du ikke legger ord i munnen på meg. Salte, Kim. Var jeg ikke homofob så skulle du fått et kyss rett på trutten! Dette er det beste innlegg på KG i lang tid!
Lutetium 71 Skrevet 5. november 2013 #14 Skrevet 5. november 2013 Jøss! Her var det mye jeg blir tatt til inntekt for uten å ha nevnt noen av disse tingene i mitt innlegg... Jeg har rett og slett ikke ork til å i detalj adressere disse uttalelsene. Mange av spørsmålene dine er spørsmål som ikke helt har klare svar, det blir litt som Israel/Palestina diskusjonen, som har satt seg fast i et to stats spor, som det etter alle solemerker ikke ser ut til at er en reell løsning på konflikten. Å fremstille Irak som et fredelig land før "vesten" hjalp dem er ikke en ærlig fremstilling av historien. Hva du mener med at "vesten hjalp dem" er også en veldig vag uttalelse, mener du den nåværende Irak oprasjonen, mener du gulfkrigen i 1990, mener du krigen mellom Iran og Irak, som var en kald krig by proxy eller mener du Britenes kolonisering i Irak etter WW1? Irak har vert preget av konflikten mellom sunni og shia muslimer lenge før "vesten" brydde seg. Din representasjon av forholdene i Libya er også rimelig skjevt representert og totalt uten et historisk perspektiv. Mye kan sies om Libyas historie og at verdenssamfunnet har latt en diktator som Gadaffi få sitte i 40 år og at han i mange settinger har blitt tatt inn i varmen fordi oljeinteresser trumfer menneskerettigheter... Ja hva er løsningen på talibanisering av Pakistans grenseområder og som jobber seg lengre og lengre inn i landet - et land som forøvrig har atomvåpen og som det fra internasjonal sikkerhetspolitisk vinkel er grunn for stor bekymring, da Pakistan er det landet der det er lettest for at anti vestlige apokalyptiske demagoger kan få tilgang til atomvåpen i veldig nær fremtid. Taliban og andre terroristorganisasjoner har i en årrekke søkt tilflukt i Pakistan, Yemen osv. Hvordan håndterer vi dette når regjeringene i de landene det gjelder ikke vil eller er handlingslammet i forhold til dette problemet? Jeg har ikke noe klart svar, men ser med bekymring på de alt for høye sivile tapene i denne krigen. Jeg bekymrer meg for at slike angrep bare øker sympatien for den anti vestlige bevegelsen i disse landene. Samtidig, så ser jeg at den eneste måten man kan holde en viss kontroll på disse organisasjonene er å legge press på dem, slik at det blir mindre tid til å planlegge terror, fordi hoved bekymringen er å overleve og unnamanøvre vestlig etterretning... Når jeg sier "hjelpe" så betyr ikke det på noen som helst måte at det her dreier seg om kun militære løsninger. Men det er også et falsum å si at vi ikke kan hjelpe disse landene inn i en mer demokratisk prosess. Det er også naivt å tro at dette vil de fikse selv eller de får holde på med den sekteriske volden sin til de blir lei. Vi bor alle på samme klode, så hva som skjer i f.eks Teheran angår faktisk oss, enten du liker det eller ei. I fremtiden så setter jeg pris på at du ikke legger ord i munnen på meg.
Mann 42 Skrevet 6. november 2013 #15 Skrevet 6. november 2013 Sitter her å ser på TV, terror og bomber over hele verden. Vil det noensinne ta slutt eller vil det vare i århundrer? Hva kan vi gjøre? Anonymous poster hash: f77e4...fc0 Det har alltid vært jihad og islamsk terror. Det er en del av religionen. Så jeg tipper at det kommer til å vare omtrent like lenge som islam.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå