Gå til innhold

En student og en i jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvordan har dere som er samboere hvor en er student og en er i jobb delt det økonomisk? Deler dere likt, eller betaler den med jobb og mer inntekt litt mer en studenten?

I min situasjon er det slik at jeg er student, mens samboer jobber, vi deler alt helt likt. Husleie delt i to, mat delt i to og samme med andre regninger. Jeg føler kanskje at samboer kunne betalt litt mer en meg, men føler det er frekt å spørre, iogmed at begge bor jo i leiligheten like mye, spiser ca like mye mat osv. Hvorfor skal han betale mer da..

Hvordan har andre i samme situasjon løst det?

Anonymous poster hash: 5060a...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg og kjæresten deler i utgangspunktet alt likt. Vi setter inn likt beløp på felleskonto hver mnd som skal dekke husleie, strøm, internett. Vi har aldri fått noen god ordning på dette med maten, så der er det litt i hytt og pine hvem som betaler. I prakis betaler han mer enn meg, for som regel når vi er på butikken så tilbyr han seg å betale.

Kjæresten min er også litt mer "sløsete" enn meg, kjøper det han har lyst på og tenker ikke så mye over det. Jeg er mer budsjettypen, liker ikke å bruke mer penger enn det jeg absolutt må.

Edit: Må vel tilføye at jeg er studenten, mens han er i jobb :)

Endret av skyflakes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler strøm, husleie og andre fellesregninger likt, men han betaler f.eks. for sine fotballkanaler selv. Jevnt over betaler nok han litt mer enn meg, siden han oftest har mer å rutte med, men det går litt opp og ned. Nå for tiden har han jobbet lite og jeg betaler jeg litt mer. :)



Anonymous poster hash: 0a9ac...aef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de ekstra pengene han tjener skal han få bruke på seg selv, siden han har valgt å ikke være student eller er ferdig med å studere. Det er jo ikke noe grunn til at studenter skal leve mer komfortabelt bare fordi de har kjærester..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler på alt - alle penger inn går i fellespotten og så betales det ut derfra igjen uten tanke på hvem som har bidratt mest eller minst. Vi har begge hatt dårlig økonomi en stund, nå har jeg fått mye bedre inntekt enn han, og jeg føler det derfor helt feil å skulle rulle rundt i "mine" penger når han fortsatt har null å bruke på seg selv (han er student).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mann har alltid delt utgiftene etter evne. Det har derfor blitt til at jeg alltid har betalt mest fordi jeg også har tjent mest.

For meg er det undelig tankegang å ikke dele etter evne, det ville i så fall ført til at mannen min hadde hatt veldig dårlig råd, mens jeg hadde hatt god råd. Jeg unner ham såpass at han faktisk skal ha råd til mye av de tingene også jeg har råd til. Så vil det alltid være en viss skjevhet fordi jeg tjener såpass mye mer enn det han gjør, men det fører ihvertfall til at han kan leve et tilfredstillende liv der han slipper å sitte på restaurant og se på at jeg spiser mens han selv ikke har råd de få gangene vi går ut.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er deltidsstudent, og har sjeldent samling i mer enn to uker i strekk. Jobber som tilkallingsvikar innenfor det yrket jeg skal ut i, men siden jeg har en del skole er det jo variabelt hvor mye jeg jobber.

Vi betaler like mye av faste regnigner og de månedene jeg har jobb betaler vi like mye på mat og bensin (jeg har lappen og kjører han til og fra jobb, og det er i grunn alt jeg kjører utenom samlingsuker), men de månedene jeg har hadd lite jobb eller vært i praksis betaler han resten av det som trengs.
Det funker helt fint, men selvfølgelig blir det ikke noe klesshopping på meg :)

Vi deler utgifter etter evne, og han får jo bruke sine penger som han vill bare vi har mat på bordet når jeg ikke har hadd nokk jobb. Tidligere var ståa omvendt siden han var arbeidsledig og ikke bidro med noe, så jeg har ikke dårlig samvittighet :)



Anonymous poster hash: 4d0e5...ecb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte leilighet, ettersom vi har råd til å betjene et lån sammen.

Samboer tjener nesten 500 000, jeg tjener 150 000. Samboer ville helst ha felles konto og økonomi. Vi gjør det enkelt. Dersom forholdet skulle ryke, tar vi med oss egenkapitalen som hver av oss gikk inn med. Eierprosenten i boligen blir fordelt etter hvor mye vi har tjent. Hvis han står for 70% av inntekten, så skal han bare betale meg ut med 30% av boligens verdi (av det som er nedbetalt).

Vi har planer om å gifte oss etterhvert. Da spiller det ingen rolle hvor pengene kommer fra :) Vi har delt alt fra begynnelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gå videregående på nytt neste år, mens typen begynner å jobbe neste år. Så for vår del så blir det nok han som må betale mest, men jeg kommer nok til å betale så mye jeg klarer. Kommer jo uansett ikke til å få mer enn maks 4000 ca i stipend og lån.



Anonymous poster hash: 8a972...212
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler utgiftene etter evne. Han betalte ca 2/3 av felles utgifter, jeg resten.

I tidligere forhold har det vært delt likt. Det var ikke noe stas å bruke alle penger på huslån og månedskort, og ha en 500 kr igjen på konto, for så å bli bedt om å handle inn til middag. Da var det tomt hos meg, mens eksen var stinn. Da er det bedre å betale etter evne, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *kokos*

Vi kom inn i forholdet uten noe som helst, og har det alt siden dag 1. Han fikk jobb to år senere, mens jeg fortsatt er deltidsstudent og deltidsarbeidende, ti år senrere (tre barn i studietiden). Vi deler altså alt likt, og kunne aldri tenkt oss noen annen løsning. Han har prioritert jobb, jeg har prioritert å være hjemme med barna samtidig som jeg har studert. Han har jo også tjent på at jeg har vært hjemme, mht en rolig hverdag for barna hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...