Gå til innhold

Hest stiv i galopp på venstre hånd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :)

Jeg har en eldre ridehest som har blitt litt stiv i galoppen på venstre hånd. Virker som om det kan være litt trøblete å holde galoppen mens jeg jobber i form, og hesten får en merkelig blanding mellom trav og galopp. viser lite/ingen tegn på høyre hånd. Jeg rir mye løsgjørende, så tror ikke problemet ligger her (selv om jeg gjerne tar i mot tips her også altså!) men som sagt begynner hesten å "dra på årene".

Om jeg ikke får løst dette med ridning/mykgjøring, hva kan lønne seg å gjøre da? Jeg føler liksom ikke at dyrlege er rette plassen å henvende seg til heller. Noen som har noen forslag på hva det evt kan være, siden det stort sett skjer i galopp på den ene hånden?

Takker for alle evt svar! :)

Anonymous poster hash: 6a2d7...7e3

Videoannonse
Annonse
Gjest Anubiel
Skrevet

Det kan være veldig mye rart! Alt fra at salen plutselig har begynt å trykke feil, til at hesten trenger litt fysioterapi. Har du sett om det samme skjer ved longering, altså uten rytter?

Skrevet

Det kan være veldig mye rart! Alt fra at salen plutselig har begynt å trykke feil, til at hesten trenger litt fysioterapi. Har du sett om det samme skjer ved longering, altså uten rytter?

Takk for svar. :)

Ja, samme skjer i longering, men med fri galopp er det mye mindre fremtredende. Altså når hesten ikke må jobbe, bare får galoppere fort og fritt. ;) Men da innbiller jeg meg at hesten vrangstiller seg en liten anelse, og da må den som sagt ikke jobbe. Men er litt usikker siden det ikke er så ofte jeg slipper hesten fri på banen, men jeg tror det er mindre fremtredende når hesten går fritt og ikke må jobbe (som ved ridning/longering/tømkjøring etc)

Så om du/andre som leser dette kan ha noe som helst tips eller tanker rundt det, skrik ut! :)

Skrevet

Jeg tenker at det godt kan være salen som kan være feil. Om hesten går med feil sal så kan den jo bli stiv på den ene siden. Har selv opplevd det med min egen hest. Hvor i landet bor du?

• Liker 1
Gjest Anubiel
Skrevet

Det er vanskelig å si noe sikkert, men det første jeg ville tenkt på er at hesten kanskje rett og slett har fått litt muskelvondt? Siden den blir stivere jo mer den må jobbe. Også tatt i betraktning at den er "litt opp i åra".

Skrevet

Jeg tenker at det godt kan være salen som kan være feil. Om hesten går med feil sal så kan den jo bli stiv på den ene siden. Har selv opplevd det med min egen hest. Hvor i landet bor du?

Takk for svar. :) bor i Telemark. Men hvorfor skjer det da kun på en side, og kun under jobbing? Jeg kan ri/longere hesten også skjer denne trav/galopptingen, for så slippe hesten løs eller ut i havna, så skjer det ikke. Jeg har prøvd å trene mye fra bakken også, uten at det ser ut til å gjøre så mye forskjell. :-/

Det er vanskelig å si noe sikkert, men det første jeg ville tenkt på er at hesten kanskje rett og slett har fått litt muskelvondt? Siden den blir stivere jo mer den må jobbe. Også tatt i betraktning at den er "litt opp i åra".

Ja, det er det jeg tror og. Og hesten er gammel, så noe må man jo regne med, men jeg vil jo ikke at hesten skal ha vondt.

:)

Skrevet

Takk for svar. :) bor i Telemark. Men hvorfor skjer det da kun på en side, og kun under jobbing? Jeg kan ri/longere hesten også skjer denne trav/galopptingen, for så slippe hesten løs eller ut i havna, så skjer det ikke. Jeg har prøvd å trene mye fra bakken også, uten at det ser ut til å gjøre så mye forskjell. :-/

Anonymous poster hash: 6a2d7...7e3 Hest

Hester er ikke symetriske bygget og salen er gjerne det. På min hest så var skulder på venstre side større enn på høyre, noe som gjorde at hun ikke fikk brukt skulderen riktig. Det kan jo sette seg i muskelaturen sånn at når man ber dem om å jobbe, selv uten rytter så kan de være stive. Jeg hadde en utrolig dyktig dame som heter Anne Myrvoll til å se på hesten og salen. Kan virkelig anbefale henne. Du kan lese mer om hva hun driver med her; http://annemyrvoll.no/ Hun har også egen Facebookside https://www.facebook.com/AnneMyrvollSal?fref=ts Jeg merka hvertfall forskjell på min hest etter å ha fått hennes hjelp til å finne riktig sal.

• Liker 1
Skrevet

Er hesten sjekket av kiropraktor, massør eller equiterapeut? Den kan ha sklidd på seg en låsning. Det kan også være salen, eller måten du rir på. Jeg ville fått hesten sjekket opp, samt gjort løsgjørende øvelser, gjerne i tømmekjøring for å se hvordan hesten er uten påvirkning av rytter.

Anonymous poster hash: ce24b...b9e
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Den har mest sannsynlig et problem i kroppen eller med salen. Nøyaktig hvor det sitter er vanskelig å si uten å ha sett hesten, men i og med at det er et problem når hesten går i bøyning på venstre hånd er det ikke utenkelig at det er f.eks. venstre bakben som sliter. Siden det ikke går over av seg selv eller ved hjelp av løsgjørende arbeid hadde jeg definitivt fått hesten sjekket av equiterapeut/massør. Jeg hadde ikke brukt kiropraktor (men det er en annen diskusjon..).

Grunnen til at det kun er på en side og ikke den andre er jo at den da har vondt/et problem på en side. Hvis jeg har slått tåen min på venstre fot har jeg ikke vondt i høyre fot også. ;) Siden det ikke er et problem når hesten går løs er det noe ved selve ridning/jobbe-situasjonen som forverrer det. Det er det som får meg til å tenke på innvendig bakben, eller bekken, hofte eller noe på venstre side, fordi det mest sannsynligvis er bøyningen som forverrer det. Når hesten går fritt har den bedre mulighet til å avlaste der det trengs. Hester vil fra naturens side vrangstille seg i svinger forresten, og heller lene seg innover enn å bøye seg rundt, så det er ikke noe rart at du ser hesten vrangstille seg når den går fritt. :)

Endret av Gaea
Skrevet

Hesten min er også stiv på venstre hånd (pga diverse årsaker). Jeg har massasje og laser på ryggen hennes en gang i mnd og det hjelper veldig.

Problemer med beina kan også gjøre at hesten blir stiv i skuldre, hals og rygg.

Skrevet

Hester er ikke symetriske bygget og salen er gjerne det. På min hest så var skulder på venstre side større enn på høyre, noe som gjorde at hun ikke fikk brukt skulderen riktig. Det kan jo sette seg i muskelaturen sånn at når man ber dem om å jobbe, selv uten rytter så kan de være stive. Jeg hadde en utrolig dyktig dame som heter Anne Myrvoll til å se på hesten og salen. Kan virkelig anbefale henne. Du kan lese mer om hva hun driver med her; http://annemyrvoll.no/ Hun har også egen Facebookside https://www.facebook.com/AnneMyrvollSal?fref=ts Jeg merka hvertfall forskjell på min hest etter å ha fått hennes hjelp til å finne riktig sal.

Ja, naturligvis kan det være sal eller lignende, men salen er sjekket for ikke så lenge siden, så jeg vet liksom ikke. Men det skader Jo ikke å sjekke på nytt om problemet ikke løser seg.

Er hesten sjekket av kiropraktor, massør eller equiterapeut? Den kan ha sklidd på seg en låsning. Det kan også være salen, eller måten du rir på. Jeg ville fått hesten sjekket opp, samt gjort løsgjørende øvelser, gjerne i tømmekjøring for å se hvordan hesten er uten påvirkning av rytter.

Anonymous poster hash: ce24b...b9e

Som sagt rir jeg mye løsgjørende og har tømmekjørt hesten, også over tid, med samme resultat. :-/ Hesten er sjekket av massør, men det er ganske lenge siden nå. Når det kommer til ridemetode har jeg hatt samme ridestil de 15 årene jeg har hatt hesten, så det virker litt rart om det plutselig skulle spille inn nå. Men takk for svar! :)

Den har mest sannsynlig et problem i kroppen eller med salen. Nøyaktig hvor det sitter er vanskelig å si uten å ha sett hesten, men i og med at det er et problem når hesten går i bøyning på venstre hånd er det ikke utenkelig at det er f.eks. venstre bakben som sliter. Siden det ikke går over av seg selv eller ved hjelp av løsgjørende arbeid hadde jeg definitivt fått hesten sjekket av equiterapeut/massør. Jeg hadde ikke brukt kiropraktor (men det er en annen diskusjon..).

Grunnen til at det kun er på en side og ikke den andre er jo at den da har vondt/et problem på en side. Hvis jeg har slått tåen min på venstre fot har jeg ikke vondt i høyre fot også. ;) Siden det ikke er et problem når hesten går løs er det noe ved selve ridning/jobbe-situasjonen som forverrer det. Det er det som får meg til å tenke på innvendig bakben, eller bekken, hofte eller noe på venstre side, fordi det mest sannsynligvis er bøyningen som forverrer det. Når hesten går fritt har den bedre mulighet til å avlaste der det trengs. Hester vil fra naturens side vrangstille seg i svinger forresten, og heller lene seg innover enn å bøye seg rundt, så det er ikke noe rart at du ser hesten vrangstille seg når den går fritt. :)

Jeg tror du er inne på noe her. Jeg har også mistenkt innvendig bakben, da jeg også har hatt problemer med mugg på dette benet, samt fylling. Fyllingen forsvinner ved trening, og det er jo normalt at eldre hester kan fylle ved å stå stille lengre av gangen, men det er litt rart at det er spesielt på dette benet. Kan mugg føre til muskelstivhet eller andre slike problemer tro?

Ja, jeg vet at hesten naturlig vil vrangstille seg litt i fri, men jeg tenkte da litt mer enn hva denne hesten vanligvis har pleid å gjøre. ;)

Kanbjeg spørre hvorfor du ikke ville brukt kiropraktor? :) Takk for svar forresten! :)

Hesten min er også stiv på venstre hånd (pga diverse årsaker). Jeg har massasje og laser på ryggen hennes en gang i mnd og det hjelper veldig.

Problemer med beina kan også gjøre at hesten blir stiv i skuldre, hals og rygg.

Takk for svar! :)

Som sagt mistenker jeg litt det ene bakdekket. Tror kanskje det er muskulært siden det kun slår ut i galopp på den ene hånda, og derfor er jegblitt usikker på hva/hvem det lønner seg å henvise seg til.

Jeg har forresten forsikring i agria, stemmer det at man ikke får brukt forsikringen om det viser seg at det er noe dyrlegen må ta tak i om man har brukt alternativ behandling? Og hva er i så fall alternativt sett med forsikringsselskapøyne?

Takker for alle svar! :)

Skrevet

Ja, naturligvis kan det være sal eller lignende, men salen er sjekket for ikke så lenge siden, så jeg vet liksom ikke. Men det skader Jo ikke å sjekke på nytt om problemet ikke løser seg.

Jeg trodde også at jeg hadde sal som passet. Hadde til og med fått saltilpasser for å se at den var riktig. Så kom Anne Myrvoll og det viste seg at salen overhode ikke passet hesten!

Skrevet

Jeg trodde også at jeg hadde sal som passet. Hadde til og med fått saltilpasser for å se at den var riktig. Så kom Anne Myrvoll og det viste seg at salen overhode ikke passet hesten!

Jøss, det hørtes da veldig rart ut? :klo: Brukte du da en fullt utdannet veltilpasset med godt rykte?

Skrevet

veltilpasset = saltilpasser. :P

Skrevet

Jøss, det hørtes da veldig rart ut? :klo: Brukte du da en fullt utdannet veltilpasset med godt rykte?

Jepp. Men Anne Myrvoll har en litt annen utdannelse fra Tyskland. Kan virkelig virkelig anbefale henne på det aller sterkeste!!!

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Det kan være alt fra koder, til hofter, ryggrad, manke, nakke, tenner, skuldre, knær. Det er umulig å svare på dette. Det beste er å få sjekket opp hesten fra topp til tå.

Telemark er jo ikke så langt unna Vestfold, så kanskje Jochen Ratken kan se på hesten din (han er veldig dyktig og nøye, samt tilleggsutdannet kiropraktor - er ellers en veterinær). Har hørt mye bra om behandler Anneli Øhrn også. Men hesten bør uansett få en full gjennomgang, for noe er vondt et sted hos hesten.

Signerer også de som anbefaler Myhrvoll som saltilpasser.

Skrevet

Det er da ikke rart i det hele tatt, har hittil ikke vært borti en eneste saltilpasser som ikke har gjort noen alvorlige feil i blant (utrolig nok). Jeanette Øyan og Kari Anne Strømmen er to som ofte blir dratt frem som eksempler på ''skikkelige saltilpassere''. Jo da, jeg har sett mange få veldig godt tilpassede saler fra de to - men førstnevnte har prøvd å selge en sal til ei på stallen som lå omtrent en fingerbredde over manken, og sistnevnte har solgt ei annen på stallen flere saler som passet så dårlig at hesten fikk helt enorme ryggproblemer til slutt. Det tryggeste er å lære seg mest mulig selv, spørre underveis, og dermed kanskje oppdage om noen prøver å selge deg noe som er helt på trynet (som jeg har gjort et par ganger selv, hehe). :)

Skrevet

Det er da ikke rart i det hele tatt, har hittil ikke vært borti en eneste saltilpasser som ikke har gjort noen alvorlige feil i blant (utrolig nok). Jeanette Øyan og Kari Anne Strømmen er to som ofte blir dratt frem som eksempler på ''skikkelige saltilpassere''. Jo da, jeg har sett mange få veldig godt tilpassede saler fra de to - men førstnevnte har prøvd å selge en sal til ei på stallen som lå omtrent en fingerbredde over manken, og sistnevnte har solgt ei annen på stallen flere saler som passet så dårlig at hesten fikk helt enorme ryggproblemer til slutt. Det tryggeste er å lære seg mest mulig selv, spørre underveis, og dermed kanskje oppdage om noen prøver å selge deg noe som er helt på trynet (som jeg har gjort et par ganger selv, hehe). :)

Hmm, kanskje jeg bare har hatt flaks med de saltilpasserene jeg har vært borti da, aldri opplevd noe tull slikt sett. Jo, en gang har jeg det, men jeg har alltid vært litt interessert og åpen for å lære om slikt, så jeg oppdaget heldigvis selv at denne personen var på tur, og dermed byttet.

Er det kun denne personen som blir nevnt her i tråden i hele norge som har den utdannelsen og utstyret hun bruker?

Skrevet

Dette høres kanskje ille ut, men noen hester er skeive. Og alle hester har en dårlig og en god side. Selfølgelig kan det trenes, men det er ikke sikkert de blir like myke.

Skrevet

Dette høres kanskje ille ut, men noen hester er skeive. Og alle hester har en dårlig og en god side. Selfølgelig kan det trenes, men det er ikke sikkert de blir like myke.

Hei. :)

Det vet jeg, men som sagt er dette en hest jeg har hatt i mange, mange år, og dette er ikke en typisk ugjevnhetssak for denne hesten. :-/ Og i og med det oppsto såpass plutselig og det er slik at hesten nesten sliter med å holde galoppen plutselig er jeg kanskje sikker på at dette ikke er en typisk skjevhet/dårlig side/dårlig trent-sak. Men takk for svar. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...