Gjest Amber Rose Skrevet 3. november 2013 #1 Skrevet 3. november 2013 Det er jo en stund til vi kan plante nå, men jeg synes det er gøy å kikke på bilder å få tips osv til hvilke type planter vi skal velge i hagen vår. Jeg vil gjerne ha noen busker som vokser raskt. Noen tips? Jeg synes rhododendron, japansk kristtorn og syrin er fine. Noen som har peiling på hvor lang tid det tar før de er, tja, 1,5 - 2 m? Vi har endel fjell her som jeg er gira på å få dekket med busker og blomster
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #2 Skrevet 4. november 2013 Hvor i landet bor dere, eventuelt hvilken herdighetssone bor dere i? Hvor raskt plantene vil vokse og hvor store de vil bli kommer veldig an på det lokale klimaet. Av de du nevner er nok syrin den mest hurtigvoksende (men den kan være vanskelig å bli kvitt, tror den har blitt svartelistet av Artsdatabanken). Om dere bor i et mildt og fuktig klima kan Rhododendron vokse raskt og bli stor. Anonymous poster hash: 115d2...902
Gjest Amber Rose Skrevet 5. november 2013 #3 Skrevet 5. november 2013 Hvor i landet bor dere, eventuelt hvilken herdighetssone bor dere i? Hvor raskt plantene vil vokse og hvor store de vil bli kommer veldig an på det lokale klimaet. Av de du nevner er nok syrin den mest hurtigvoksende (men den kan være vanskelig å bli kvitt, tror den har blitt svartelistet av Artsdatabanken). Om dere bor i et mildt og fuktig klima kan Rhododendron vokse raskt og bli stor. Anonymous poster hash: 115d2...902 Vi bor på Sørlandet. Høres ut som det er håp da
Topplue Skrevet 5. november 2013 #4 Skrevet 5. november 2013 Humle er den mest hurtigvoksende planten jeg vet om ihvertfall.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #5 Skrevet 5. november 2013 Kan du ikke bare vokse den? Anonymous poster hash: 386be...e9e
absinthia Skrevet 5. november 2013 #6 Skrevet 5. november 2013 Hvor dypt ogcav hvilken type er jordsmonnet der du har tenkt å plante disse? Noen busker vil jo helst ha dyp hagejord for å vokse godt, mens andre klarer seg med skralere jorddybde.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2013 #7 Skrevet 5. november 2013 Hahaha, er det flere som tenkte "enda en tråd til de danske hår-fetisjistene" da de så denne på "nye innlegg" :D Anonymous poster hash: 33f02...857 2
Gjest Amber Rose Skrevet 6. november 2013 #8 Skrevet 6. november 2013 Hahaha, er det flere som tenkte "enda en tråd til de danske hår-fetisjistene" da de så denne på "nye innlegg" :D Anonymous poster hash: 33f02...857 l0l
Gjest Badabing Skrevet 6. november 2013 #9 Skrevet 6. november 2013 Jeg fikk tips om Fagerbusk og plantet det i fjor sommer. Nå har ikke akkurat min vokst særlig fort, men det kan ha med mine grønne fingre å gjøre også
Gjest Amber Rose Skrevet 6. november 2013 #10 Skrevet 6. november 2013 Hvor dypt ogcav hvilken type er jordsmonnet der du har tenkt å plante disse? Noen busker vil jo helst ha dyp hagejord for å vokse godt, mens andre klarer seg med skralere jorddybde. Det er ca 40-50 cm dypt og jorden har vi hentet en plass hvor de selger tilhengerlass med jord. Det stod bare parkjord, så jeg vet ikke helt hvilken type jord det er.
Gjest Amber Rose Skrevet 6. november 2013 #11 Skrevet 6. november 2013 Jeg fikk tips om Fagerbusk og plantet det i fjor sommer. Nå har ikke akkurat min vokst særlig fort, men det kan ha med mine grønne fingre å gjøre også Takk for tipset, den var jo ikke gal
Gjest Badabing Skrevet 6. november 2013 #12 Skrevet 6. november 2013 Nå ser ikke min akkurat ut som på de bildene man får opp når man googler, men jeg håper den gjør det etter hvert.. En annen jeg fikk tips om var...ikke jasmin..men skjærsmin?
absinthia Skrevet 6. november 2013 #13 Skrevet 6. november 2013 Det er ca 40-50 cm dypt og jorden har vi hentet en plass hvor de selger tilhengerlass med jord. Det stod bare parkjord, så jeg vet ikke helt hvilken type jord det er. Egentlig bør de fleste busker og trær ha minst 60 cm med jord og helst litt mer. Jeg ville nok satset på ett eller annet som vokser på skrinn jord, eller å lage opphøyde bed for å få mer jorddybde. Opphøyde bed kan være utrolig praktisk i forhold til bekjemping av ugras og lignende. Og så kan du jo bruke deler av berget som et dekorativt innslag i hagen og plante krypende fjellhagestauder som etterhvert brer seg utover som et teppe i tillegg til andre litt høyere ting.
Gjest Amber Rose Skrevet 7. november 2013 #14 Skrevet 7. november 2013 Egentlig bør de fleste busker og trær ha minst 60 cm med jord og helst litt mer. Jeg ville nok satset på ett eller annet som vokser på skrinn jord, eller å lage opphøyde bed for å få mer jorddybde. Opphøyde bed kan være utrolig praktisk i forhold til bekjemping av ugras og lignende. Og så kan du jo bruke deler av berget som et dekorativt innslag i hagen og plante krypende fjellhagestauder som etterhvert brer seg utover som et teppe i tillegg til andre litt høyere ting. Jeg er også redd for at det er for lite jord. I utgangspunktet var bedet sikkert 1 m dypt, men samboeren la først på steiner i halve høyden og så la han duk oppå steinene så nå er det jo det samme som om bedet bare var 50 cm i utgangspunktet. Typisk! Jeg sa til han at jeg hadde lest at de trengte en del jord, men han synes det hørtes så mye ut. Takk for tipsene
absinthia Skrevet 7. november 2013 #15 Skrevet 7. november 2013 Jeg er også redd for at det er for lite jord. I utgangspunktet var bedet sikkert 1 m dypt, men samboeren la først på steiner i halve høyden og så la han duk oppå steinene så nå er det jo det samme som om bedet bare var 50 cm i utgangspunktet. Typisk! Jeg sa til han at jeg hadde lest at de trengte en del jord, men han synes det hørtes så mye ut. Takk for tipsene Det kan gå fint dersom det er steiner som det faller en del jord nedimellom, slik at røttene kan krype litt ned.
Gjest Amber Rose Skrevet 7. november 2013 #16 Skrevet 7. november 2013 Det kan gå fint dersom det er steiner som det faller en del jord nedimellom, slik at røttene kan krype litt ned. Problemet er bare at han har tatt duken OPPÅ steinene
absinthia Skrevet 7. november 2013 #17 Skrevet 7. november 2013 Problemet er bare at han har tatt duken OPPÅ steinene det som er fint med slike duker er at som oftes kan røtter klare å borte seg ned i den, mens det som vil vokse opp blir stoppet. Det er ikke verre enn at når dere graver plantehullet, så kan dere stikke litt hull i duken under for å gjøre dette lettere. Eventuelt så kan dere bare lage litt kul på jorda der dere skal plante for å øke dybden der busken står.
Gjest Amber Rose Skrevet 7. november 2013 #18 Skrevet 7. november 2013 det som er fint med slike duker er at som oftes kan røtter klare å borte seg ned i den, mens det som vil vokse opp blir stoppet. Det er ikke verre enn at når dere graver plantehullet, så kan dere stikke litt hull i duken under for å gjøre dette lettere. Eventuelt så kan dere bare lage litt kul på jorda der dere skal plante for å øke dybden der busken står. Det skal vi prøve på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå