Gå til innhold

Hvilken pc er best av disse?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Takk for all hjelp.

Driver ikke fotoredigering på så høyt nivå akkurat, bare litt justering av kontrast, lys, beskjæring og sånt med gratisprogram. Faststone heter det vel. Jeg er ingen proff fotograf akkurat, bare syns det er moro å ta bilder og er skikkelig fornøyd med kanskje ett av 100 bilder. Så lenge skjermen er like bra eller bedre enn på min tre år gamle acer er jeg veldig fornøyd.

Ok, så lenge din gamle også var en rimelig pc, vil det ikke være noen stor forskjell. Det vanlige er sk. TN paneler på de aller fleste pcer rundt 5k og nedover (min inkludert). Men jeg ville vurdert en ekstern skjerm etterhvert, mye bra å få tak i der ute. Spesielt med tanke på fotobruk.

Edit: Er du nysgjerrig, ta et søk på youtube på "IPS vs TN Panel"

Endret av Lutetium 71
Videoannonse
Annonse
Gjest crazycatlady
Skrevet

Ok, så lenge din gamle også var en rimelig pc, vil det ikke være noen stor forskjell. Det vanlige er sk. TN paneler på de aller fleste pcer rundt 5k og nedover (min inkludert). Men jeg ville vurdert en ekstern skjerm etterhvert, mye bra å få tak i der ute. Spesielt med tanke på fotobruk.

Tror den gamle kostet 6k i 2010. Men pcer blir jo billigere og billigere, så man får jo mer for pengene idag. Den gamle heter acer aspire 4810TZG. Er Intel pentium prosessor su4100 1,3ghz 800 MHz hd4330.

Skrevet

Tror den gamle kostet 6k i 2010. Men pcer blir jo billigere og billigere, så man får jo mer for pengene idag. Den gamle heter acer aspire 4810TZG. Er Intel pentium prosessor su4100 1,3ghz 800 MHz hd4330.

Det der ser ut til å være en tremenning av min 3830T! ;) Det er nok garantert en TN skjerm i den der, så du blir nok ikke veldig skuffet over skjermen i en ny en.
Gjest crazycatlady
Skrevet

Det der ser ut til å være en tremenning av min 3830T! ;) Det er nok garantert en TN skjerm i den der, så du blir nok ikke veldig skuffet over skjermen i en ny en.

Så bra! :) Tuuusen takk igjen for all hjelp! :) Kjempesnilt! :)

• Liker 1
Gjest crazycatlady
Skrevet

Fikk PC-en igår allerede, men syntes den var litt for stor for mitt bruk. Har heller lyst på denne http://www.sony.no/product/vn-fit-e/svf1521g1e#tab selv om den har mindre kraftig prosessor. Syns den er penere og virker nettere. Også har den blank skjerm og jeg syns det er penest. Lenovoen er nok mer egnet som enten jobb-pc eller for de som spiller mye.

Skrevet

Fikk PC-en igår allerede, men syntes den var litt for stor for mitt bruk. Har heller lyst på denne http://www.sony.no/product/vn-fit-e/svf1521g1e#tab selv om den har mindre kraftig prosessor. Syns den er penere og virker nettere. Også har den blank skjerm og jeg syns det er penest. Lenovoen er nok mer egnet som enten jobb-pc eller for de som spiller mye.

Begge er 15 tommere, men du tenker kanskje på tykkelse? Blank skjerm er pen å se på, men et rent helvete om du har noen form for lyskilder i nærheten av den. Å bruke den i sola, eller til og med dagslys er i praksis umulig.

Menmen, angreretten har du, det er et av godene ved netthandel. :tommel:

Hm... spillepc? Trodde du gikk for den b590en? Den har jo bare et ræva intelskjermkort, ikke noen fantastisk spillepc.

Skrevet

Til bildebehandling er det faktisk bedre med matt skjerm.

Gjest crazycatlady
Skrevet (endret)

Begge er 15 tommere, men du tenker kanskje på tykkelse? Blank skjerm er pen å se på, men et rent helvete om du har noen form for lyskilder i nærheten av den. Å bruke den i sola, eller til og med dagslys er i praksis umulig.

Menmen, angreretten har du, det er et av godene ved netthandel. :tommel:

Hm... spillepc? Trodde du gikk for den b590en? Den har jo bare et ræva intelskjermkort, ikke noen fantastisk spillepc.

Jeg leste i en omtale at den var god å spille med. Jeg har ikke peiling på spill, jeg bare leste det. Matt skjerm kan til nød gå, men vil ha blank overflate på pcen. B590-en hadde så kjedelig design syns jeg. Tenker på tykkelse når jeg skrev stor, ja. Ønsker rett og slett noe nettere. Er også innebygd subwoofer i sonyen, noe om er bra for meg som ser mye web-tv og bruker spotify. Noen som har erfaring med den sonyen? Endret av RusaPåBrus
Gjest crazycatlady
Skrevet

Lenovoen er nå solgt siden jeg ikke orket å sende den tilbake, vente på returpenger for så å bestille på nytt et annet sted siden ellos ikke har pcen jeg vil ha. Kommer til å bestille den dyreste av disse. http://www.multicom.no/Vanlig-laptop--hjemmePC-kontor/cat-c/c100561?pfd=pvk-e0b25

Noen som har handlet hos multicom forresten? Er det en trygg butikk? Virket seriøse ihverfall i motsetning til Deal som jeg har hørt mye dritt om.

Gjest crazycatlady
Skrevet (endret)

Og her har vi vinglepetra igjen. :P Solgte lenovoen til en lykkelig mann idag siden jeg ikke orket å styre med retur og imorgen skal jeg på Expert å kjøpe enten HP cq58 d13 med Intel core i3 3110m prosessor. 4 giga minne 500 giga harddisk til kr 3799 eller HP 15-e041 Intel core i3 3110m 2,4 GHz, 4 giga minne og 500 giga harddisk til kr 2999. Skjønner ikke hvorfor det er 800 kr mellom disse, de virker jo temmelig like. Sto så lite om den til 2799.

Har også tenkt på Acer aspire v5 1,5 GHz med Intel celeron 1007u prosessor, 6 giga minne og 750 giga harddisk, men da må jeg få min nærmeste Elkjøp til å bestille den for meg siden den kun er på collect in store eller hva det het i nettbutikken og de som hadde den inne er laaaangt unna der jeg bor. Aceren er blå og lekker, men prosessoren er jo mye svakere enn på hp-ene. Dessuten må jeg jo vente en stund på den. Vil ha pc nåååå. Utålmodig jeg? Neeeeeida! Lei av å bruke bare iPhone og iPad nå. Tungvint.

Endret av RusaPåBrus
Skrevet

Ville gått for Acer om jeg var deg. De HP PC-ene jeg har vært borti har vært trøblete og jeg har fått enormt god service hos Acer (byttet harddisk for meg gratis etter at garantien var utgått bla).

Gjest crazycatlady
Skrevet

Ville gått for Acer om jeg var deg. De HP PC-ene jeg har vært borti har vært trøblete og jeg har fått enormt god service hos Acer (byttet harddisk for meg gratis etter at garantien var utgått bla).

Hvordan trøblete har de vært? Jeg hadde en hp i 7 år før den til kvelden og min 3,5 år gamle acer tok kvelden forrige fredag. Likte den godt, men den var dårlig i chassiet. En av kattene mine rev den ned for et par år siden og da sprakk den på ene siden. Til slutt ble lokket helt løst, men er utrolig at den holdt så lenge med lokk som var løst på ene siden. Var veldig glad i den pcen. Litt svak prosessor var det, men er sterkere på den jeg vurderer. Du vet ikke tilfeldigvis om Expert har mer i butikken enn på nett? Kanskje de har den fine blå aceren i butikken. :)

Skrevet

Det har vært varierende trøbbel. Har ikke vært mine PCer, men foreldrene mine eller kollegaer. Det er selvfølgelig mulig at de har behandlet dem stygt, men faren min har hatt to eller tre de siste årene som alle har trøblet med wifi og nettverk generelt.

Gjest crazycatlady
Skrevet

Det har vært varierende trøbbel. Har ikke vært mine PCer, men foreldrene mine eller kollegaer. Det er selvfølgelig mulig at de har behandlet dem stygt, men faren min har hatt to eller tre de siste årene som alle har trøblet med wifi og nettverk generelt.

Ok. Min bråket som en hårføner, men den var jo fra 2002 og da var de jo mindre stillegående enn nå. På slutten ble den også så varm at den skrudde seg av, men da var den jo 7 år. Trøbbel med wifi er det siste jeg vil ha. Vet du hvilke modeller faren din hadde? Vet du noe om den aceren jeg vurderer? Min var ekstremt stillegående, det var nesten det jeg likte best med den. Også var det pent design på den. Så ikke så plastikk ut.

Skrevet

Aaaner ikke hva han hadde og har og selv har jeg brukt Mac de siste årene. Har en Acer laptop ved siden, men bruker den aldri om jeg ikke må.

Gjest crazycatlady
Skrevet

Mest lyst på Mac jeg og, men har ikke så mye å bruke på pc dessverre.

Skrevet

det er ingen grunn til å kjøpe mac om du ikke trenger mac (jeg er grafiker og vant med mac som verktøy).

Gjest crazycatlady
Skrevet

Trenger ikke Mac nei men syns de er så fine. Frøken vinglepetra har snudd på flisa igjen og vurderer en asus s200 vivobook med Intel core i3 3217 11.6" og 1.4 kg. Har 4 giga ram og 500 giga harddisk. 4000 hos mpx. Også er den rosa. :)

Sett meg ut et par acere og til ca samme pris men asus har bedre prosessor. Ingen optisk stasjon da men går jo an å kjøpe ekstern.

Gjest Fjotten
Gjest crazycatlady
Skrevet

Kan man hente overalt i Norge da? Trodde det var bare på deres eget lager. Tusen takk for linker, men jeg bestilte den rosa asusen idag fra multicom. Hadde tenkt å bestille fra mpx og hente på et utleveringssted, men pcen var 250 kr billigere hos multicom og i tillegg hadde de gratis frakt. Håper jeg har den fort. Fant ut at 15 tommer ble for stort når jeg hovedsakelig sitter med pcen på fanget. Optisk stasjon får jeg kjøpe eksternt siden jeg er så gammeldags at jeg fortsatt legger inn cdene mine i iTunes og over på iPhonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...