Gå til innhold

Hvilken pc er best av disse?

Anbefalte innlegg

Gjest crazycatlady
Skrevet (endret)

http://www.ellos.no/lenovo/lenovo-b590-15-6-quot-hd-br-mbx35mx/428424?N=1z1408sZ1z13yjpZ1z141od&Ns=RankValue5|1&Nao=6

http://www.ellos.no/toshiba/toshiba-satellite-c70d-a-10c-17-3-quot/431033?N=1z13wllZ1z13yjpZ1z141od&Ns=RankValue5|1&Nao=1

Personlig syns jeg tochibaen er penest og den har også best minne, men ser ut til at prosessoren er treg? Ser endel tv på pcen. Syns Lenovoen er traust og kjedelig i designet, ser ihverfall sånn ut på bildet.

Likte også denne, har hele en TB harddisk, men den har svensk tastatur og da må man vel skrive masse koder for å få norsk og det er tungvint.

http://www.ellos.no/toshiba/toshiba-satellite-l850d-13f-15-6-quot-br-med-svensk-tastatur/431048?N=1z13wllZ1z13yjpZ1z141od&Ns=RankValue5|1&Nao=3

Vanskelig å velge pc, men har ikke råd til noe dyrere og må ha nå siden aceren min er ødelagt. Eventuelt noe annet i denne prisklassen å velge? Må ha cd-rom, minst 4 giga ram, minst 500 giga harddisk og være egnet til å se tv på. Helst ikke mer enn 2,5 kg og helst litt tynn i designet.

Endret av RusaPåBrus
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Gå for den første der (B590). Den AMD prosessoren der er helt riktig ræva. Den tredje pcen du tok med er enda kraftigere, men siden du ikke skal bruke den til noe krevende spilling er det overfløding med det kraftige skjermkortet. Dessuten virker det som det er en litt jalla løsning (to skjermkort i semiparallell).

De har en rimeligere versjon av B590en, med en i3 prosessor. Den er svakere enn i5en som sitter i den dyrere B590en over her. Bruker selv en maskin med i3, men av en litt eldre sort, og det tøffer greit av gårde. Men jeg har Windows 7 på min, så det er kanskje lurest å gå for i5ern.

Endret av Lutetium 71
Gjest crazycatlady
Skrevet

Gå for den første der (B590). Den AMD prosessoren der er helt riktig ræva. Den tredje pcen du tok med er enda kraftigere, men siden du ikke skal bruke den til noe krevende spilling er det overfløding med det kraftige skjermkortet. Dessuten virker det som det er en litt jalla løsning (to skjermkort i semiparallell).

Tusen takk for svar. Har lest masse om prosessorer nå og skjønte at den første var svak. Har sett på denne også http://www.ellos.no/hp/hp-pavilion-g7-2302so-17-3-quot-br/433221?N=1z13ye7Z1z13yjpZ1z141od&Ns=RankValue5|1&Nao=0 men den har vel svakere prosessor igjen enn B590? Er kanskje litt tung og? Sto ikke vekt på B590, men den veier vel sikkert mindre enn 3 kg? Skal ikke bruke den til spill nei, kun surfing, tv/film og bilderedigering.

Skrevet

Tusen takk for svar. Har lest masse om prosessorer nå og skjønte at den første var svak. Har sett på denne også http://www.ellos.no/hp/hp-pavilion-g7-2302so-17-3-quot-br/433221?N=1z13ye7Z1z13yjpZ1z141od&Ns=RankValue5|1&Nao=0 men den har vel svakere prosessor igjen enn B590? Er kanskje litt tung og? Sto ikke vekt på B590, men den veier vel sikkert mindre enn 3 kg? Skal ikke bruke den til spill nei, kun surfing, tv/film og bilderedigering.

Den er svakere enn den jeg har! :) Og jeg har bare en stakkars i3er.

Om du lyster, kan du se igjennom lista her, de har testen sikkert tusenvis av mobile prosessorer oppigjennom (jo høyere plassering jo bedre). Bruk ctrl + f og søk etter modellnavnet (f.eks 2020M som sitter i den pcen der)

Gjest crazycatlady
Skrevet (endret)

Hehe, da blir det lenovo. Får ikke trykket ctrl og f da jeg sitter på iPad. Pcen min er død. Tar ikke til seg strøm og batteriet er flatt. Skjedde på fredag. Er en tre år gammel acer aspire. Må få ut informasjonen som er på den og få over i den nye, men det kjenner jeg en som kan hjelpe meg med. Takk for prosessorlink. Ser den som er i lenovo b590 ligger på 81.plass av over 800, så er vel ikke så gæli? Tusen takk for all hjelp, jeg er håpløs på sånt. :)

Endret av RusaPåBrus
Skrevet

Hehe, da blir det lenovo. Får ikke trykket ctrl og f da jeg sitter på iPad. Pcen min er død. Tar ikke til seg strøm og batteriet er flatt. Er en tre år gammel acer aspire. Må få ut informasjonen som er på den g å over i den nye, men det kjenner jeg en som kan hjelpe meg med. Takk for prosessorlink. Ser den som er i lenovo b590 ligger på 81.plass av over 800, så er vel ikke så gæli? Tusen takk for all hjelp, jeg er håpløs på sånt. :)

Plassering er selvsagt relativt (bl.annet er det maaange gamle prosessorer på lista som ikke er så aktuelle lengre), men av de pcene du plukket ut, er det lurest å gå for den som har kraftigst prosessor syns jeg. Dog er en kraftigere prosessor ofte varmere, men jeg tror ikke den i5en er så aller værst.

Gjest crazycatlady
Skrevet (endret)

Plassering er selvsagt relativt (bl.annet er det maaange gamle prosessorer på lista som ikke er så aktuelle lengre), men av de pcene du plukket ut, er det lurest å gå for den som har kraftigst prosessor syns jeg. Dog er en kraftigere prosessor ofte varmere, men jeg tror ikke den i5en er så aller værst.

Takk. :) Er vel verdt å betale 700 kr ekstra for i5 kontra i3 i b590-en? Hp-en og den første toschibaen jeg linket til er ihverfall uaktuell. Litt varme går greit, skal mye til for å bli varmere enn min gamle hp uansett! :) Brant meg da jeg hadde den på fanget. Acer aspiren som jeg nå bytter ut ble også ganske vam.

Synd denne har svensk tastatur. http://www.ellos.no/toshiba/toshiba-satellite-l850d-13f-15-6-quot-br-med-svensk-tastatur/431048?N=1z13wllZ1z13yjpZ1z141od&Ns=RankValue5%7C1&Nao=3

Jeg skriver mye og orker ikke styre med koder hver gang jeg skal ha æ og ø. Og svensk æ og ø ser rotete ut.

Endret av RusaPåBrus
Skrevet

Du trenger ikke koder for svensk tastatur. Bare sett maskinen til å tro at du har norsk tastatur og knappene vil være på normalt sted (men ikke ha riktig bokstav på seg (gjelder bare noen få).

Jeg har norsk oppsett og spansk tastatur. Fungerer som bare rakkern det. Selv om jeg må stole på den gamle touch-lærdommen.

• Liker 1
Gjest crazycatlady
Skrevet (endret)

Du trenger ikke koder for svensk tastatur. Bare sett maskinen til å tro at du har norsk tastatur og knappene vil være på normalt sted (men ikke ha riktig bokstav på seg (gjelder bare noen få).

Jeg har norsk oppsett og spansk tastatur. Fungerer som bare rakkern det. Selv om jeg må stole på den gamle touch-lærdommen.

Hvordan gjør man det? På aceren har jeg nordisk tastatur, så det står både svensk og norsk æ og ø på tastene. Men trodde man måtte styre med koder når det er svensk. Hm, kanskje dn pcen er et bedre valg sånn sett? Mer ram og plass. Huff, ikke enkelt dette her. :P Men b590-en har bedre prosessor da. Men mer ram og større harddisk på den svenske toschibaen. Hjelp, jeg blir gal! :P

Endret av RusaPåBrus
Skrevet

Jeg er på mac nå, men har det samme på laptopen (windows). Den er kjøpt i Spania og tastaturet er spansk. Bare å sette det til norks språk/oppsett. Er en sånn liten dings med et flagg nederst eller øverst for å bytte. Ellers ligger det inne i kontrollpanelet også.

Gjest crazycatlady
Skrevet

Jeg er på mac nå, men har det samme på laptopen (windows). Den er kjøpt i Spania og tastaturet er spansk. Bare å sette det til norks språk/oppsett. Er en sånn liten dings med et flagg nederst eller øverst for å bytte. Ellers ligger det inne i kontrollpanelet også.

Aha. Jeg forsto det som at pcen var satt opp på norsk, men tastaturet svensk, så da går det vel greit uansett. Men er bedre prosessor på b590-en. Den lå på 81 plass mens den på den svenske lå på 259. Så litt forskjell der. Men til gjengjeld mer ram og større harddisk. Hvilken skal jeg ta? Blir gaaaal. 500 giga minne er jo en del det også. Vil ha en rask pc så da er vel den med best prosessor best valg? Selv om den svenske er penere.

Skrevet (endret)

Takk. :) Er vel verdt å betale 700 kr ekstra for i5 kontra i3 i b590-en? Hp-en og den første toschibaen jeg linket til er ihverfall uaktuell. Litt varme går greit, skal mye til for å bli varmere enn min gamle hp uansett! :) Brant meg da jeg hadde den på fanget. Acer aspiren som jeg nå bytter ut ble også ganske vam.

Om du har pcen på fanget, så leker du med ilden uansett. Den bør helst stå på en plan og glatt flate så ikke luftehullene under blir stoppet igjen + at du gjerne drar inn mer rusk og rask om du setter den på en slik overflate. Skaff deg heller et sånt pc-liggeunderlag, og bruk det om du vil ha pcen på fanget, eller i senga. Den i5 prosessoren som står i b590en har en TDP på 35 W (sier noe om hvor mye strøm den maksimalt bruker), som er samme som på min. Så jeg tviler på du vil ha noen særlige varmeproblemer med den.

Synd denne har svensk tastatur. http://www.ellos.no/toshiba/toshiba-satellite-l850d-13f-15-6-quot-br-med-svensk-tastatur/431048?N=1z13wllZ1z13yjpZ1z141od&Ns=RankValue5|1&Nao=3

Jeg skriver mye og orker ikke styre med koder hver gang jeg skal ha æ og ø. Og svensk æ og ø ser rotete ut.

Du trenger ikke koder, det er hvilket språk du velger i windowsen som bestemmer. Det eneste aberet er at du må vite hvilke av ø-ene og æ-ene du skal trykke på. Jeg har et slikt "samnordisk" på min, og der er den norske øen og æen farget mørkerødt, mens de tilsvarende danske (som jeg ikke bruker), er farget grønne. Acer har selvsagt valgt å bytte om på plasseringen av de røde og de grønne, så derfor tar jeg stadig feil av æ og ø. (å er felles for både Sverige/Danmark/Norge). Mulig jeg burde valgt dansk tastatur, da kan jeg nok treffe bedre..

Endret av Lutetium 71
Skrevet

Spørs hva du bruker den til. For meg teller RAM og grafikk mye mer enn lagring. Ekstrene harddisker finnes over alt og er praktiske. Hovedsaken for meg er at PC-en jobber raskt og fikser de oppgavene jeg gir den.

• Liker 1
Gjest crazycatlady
Skrevet (endret)

Om du har pcen på fanget, så leker du med ilden uansett. Den bør helst stå på en plan og glatt flate så ikke luftehullene under blir stoppet igjen + at du gjerne drar inn mer rusk og rask om du setter den på en slik overflate. Skaff deg heller et sånt pc-liggeunderlag, og bruk det om du vil ha pcen på fanget, eller i senga. Den i5 prosessoren som står i b590en har en TDP på 35 W (sier noe om hvor mye strøm den maksimalt bruker), som er samme som på min. Så jeg tviler på du vil ha noen særlige varmeproblemer med den. Du trenger ikke koder, det er hvilket språk du velger i windowsen som bestemmer. Det eneste aberet er at du må vite hvilke av ø-ene og æ-ene du skal trykke på. Jeg har et slikt "samnordisk" på min, og der er den norske øen og æen farget mørkerødt, mens de tilsvarende danske (som jeg ikke bruker), er farget grønne. Acer har selvsagt valgt å bytte om på plasseringen av de røde og de grønne, så derfor tar jeg stadig feil av æ og ø. (å er felles for både Sverige/Danmark/Norge). Mulig jeg burde valgt dansk tastatur, da kan jeg nok treffe bedre..

Det har jeg og på min acer og jeg hatt samme "problemet". :) Ville du valgt b590-en eller den svenske toschibaen? B590 er vel raskere siden prosessoren er bedre? Men samtidig har den svenske mer ram. Ekstern harddisk kan jeg jo alltids skaffe om ikke 500 giga er nok. Skal kjøpe liggeunderlag til pcen ja. :)

Endret av RusaPåBrus
Gjest crazycatlady
Skrevet

Spørs hva du bruker den til. For meg teller RAM og grafikk mye mer enn lagring. Ekstrene harddisker finnes over alt og er praktiske. Hovedsaken for meg er at PC-en jobber raskt og fikser de oppgavene jeg gir den.

Skal bruke den til surfing, tv-titting, spotify og bilderedigering/bildelagring. Tar mye bilder.

Skrevet

Aha. Jeg forsto det som at pcen var satt opp på norsk, men tastaturet svensk, så da går det vel greit uansett. Men er bedre prosessor på b590-en. Den lå på 81 plass mens den på den svenske lå på 259. Så litt forskjell der. Men til gjengjeld mer ram og større harddisk. Hvilken skal jeg ta? Blir gaaaal. 500 giga minne er jo en del det også. Vil ha en rask pc så da er vel den med best prosessor best valg? Selv om den svenske er penere.

Ser ut til å være RAMen og større disk som er den eneste fordelen med den svenskepcen. Både RAM og disk kan enkelt oppgraderes på b590en så vidt jeg kan forstå. Men spør for sikkerhets skyld ellos om det er en ledig RAM slot under den (da er det bare å hive i en ekstra 4GB brikke, så har du 8GB totalt for en rimelig penge).

Hva skal du egentlig med over 500GB? Du bør uansett ha en ekstern disk til backup. Går du for en NAS (ekstern disk med nettverkstilknytning), så kan du laste ned evt. video på denne, og ha tilgang til tingene fra hvor som helst i huset. Det er vdeo som virkelig tar plass, alt annet er bagateller.

Skrevet

Skal bruke den til surfing, tv-titting, spotify og bilderedigering/bildelagring. Tar mye bilder.

Akkurat til bilderedigering er ikke noen av disse her mye å skryte av, det er en elendig TN skjerm på alle sammen. Kobler du den til en god ekstern skjerm vil det dog ikke være noe problem.
Gjest crazycatlady
Skrevet

Ser ut til å være RAMen og større disk som er den eneste fordelen med den svenskepcen. Både RAM og disk kan enkelt oppgraderes på b590en så vidt jeg kan forstå. Men spør for sikkerhets skyld ellos om det er en ledig RAM slot under den (da er det bare å hive i en ekstra 4GB brikke, så har du 8GB totalt for en rimelig penge).Hva skal du egentlig med over 500GB? Du bør uansett ha en ekstern disk til backup. Går du for en NAS (ekstern disk med nettverkstilknytning), så kan du laste ned evt. video på denne, og ha tilgang til tingene fra hvor som helst i huset. Det er vdeo som virkelig tar plass, alt annet er bagateller.

Aha, da skal jeg spørre dem om det. Dumt spørsmål, mrn hvordan ser en ram-slot ut? Er det bare et hull man putter en brikke inni? Huff, jeg har flaut lite peiling på dette.

Tja, vet ikke helt hva jeg skal med det annet enn å lagre bilder og musikk. Jeg filmer veldig lite, er bilder det går i. Og må ha en ekstern disk til backup ja, så holder kanskje med 500 giga harddisk på pcen.

Skrevet

Aha, da skal jeg spørre dem om det. Dumt spørsmål, mrn hvordan ser en ram-slot ut? Er det bare et hull man putter en brikke inni? Huff, jeg har flaut lite peiling på dette.

Hvorfor ikke ta en tur på youtube? Det er ca slik det ser ut på alle pcer, men unntak at at "tilgangsluka" kan være større. På litt rimeligere pcer er det vanligere med en stor luke som gir tilgang til mye rart på en gang. Siden du har tilgang på en "hente_data_ut_av_pcen_kar", kan du jo spørre han om hjelp?

Tja, vet ikke helt hva jeg skal med det annet enn å lagre bilder og musikk. Jeg filmer veldig lite, er bilder det går i. Og må ha en ekstern disk til backup ja, så holder kanskje med 500 giga harddisk på pcen.

Jeg ville gått for en ekstern disk uansett, ikke bare på grunn av mer plass, men mer sikkerhet (backup). Men tenk litt på om du kan leve med en begredelig skjerm om du skal drive med fotoredigering.

Gjest crazycatlady
Skrevet

Hvorfor ikke ta en tur på youtube? Det er ca slik det ser ut på alle pcer, men unntak at at "tilgangsluka" kan være større. På litt rimeligere pcer er det vanligere med en stor luke som gir tilgang til mye rart på en gang. Siden du har tilgang på en "hente_data_ut_av_pcen_kar", kan du jo spørre han om hjelp? Jeg ville gått for en ekstern disk uansett, ikke bare på grunn av mer plass, men mer sikkerhet (backup). Men tenk litt på om du kan leve med en begredelig skjerm om du skal drive med fotoredigering.

Takk for all hjelp.

Driver ikke fotoredigering på så høyt nivå akkurat, bare litt justering av kontrast, lys, beskjæring og sånt med gratisprogram. Faststone heter det vel. Jeg er ingen proff fotograf akkurat, bare syns det er moro å ta bilder og er skikkelig fornøyd med kanskje ett av 100 bilder. Så lenge skjermen er like bra eller bedre enn på min tre år gamle acer er jeg veldig fornøyd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...