Gå til innhold

Budsjett og økonomi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har det seg slik at jeg og samboer må splitte opp og flytte fra hverandre. Samboer sin jobb legger ned, og i påvente av ny jobb har vi ikke råd til og holde leilighet (tross arbeidsavklaringspenger)
Vi har allerede kjørt oss litt i gropen med gjeld, og har en stund vist det at og kvitte oss med leiligheten er det beste.
Nå er vi igang med pakking, og jeg har fått lov til og bo hos min bror med hunden, frem til vi får stabilisert oss.
Jeg er student, med en inntekt på 4300.- i mnd. Jeg har lenge slitt med og få meg jobb, og søker på alt jeg kommer over. Desverre er det dårlig på jobbmarkede her for tiden, og de få jobbene som kommer ut er det stor konkurranse om.
Jeg har en del utgifter, men er motivert for og klare meg på pengene jeg har, og betale ned gjeld.
Utgifter i mnd:
Forsikring (dekker hundeforsikring, student og livsforsikring): 580.-
Mobil: 600.- Her har jeg abonomang (?) samtidig som jeg betaler ned tlf, så lite jeg får gjort med denne.
Kredittkort nedbetaling: 500.-
Busskort: 380.- er avhengig av busskort siden jeg bor så langt unna skole.
Treningskort: 300.- denne skal jeg avslutte straks bindingen er over, rundt jul.
Hundemat: 500.-
Legemidler: 100.-

Etter disse utgiftene sitter jeg igjen med 1300.- i mnd på mat og husholdningsartikler osv. Jeg vil gjerne også få spart litt, da jeg har en hund som sliter med allergi, og da er det greit og ha en sparekonto om det skjer noe.
Jeg vet jeg burde klare meg godt på disse pengene, og det skal jeg, men kanskje noen har tips til hvordan jeg kan spare osv?

Takk for svar :)



Anonymous poster hash: 6bf51...3c3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg reagerte litt på var hundemat. Bruker du virkelig 500kr i mnd på hundemat?

Det er jo ikke mye om hun har en stor rase. Min hund spiser for 600kr i mnd, og det er ikke det aller dyreste foret heller altså. Kommer an på hvor nøye man er med hvilket for man bruker!

Anonymous poster hash: 8cf5a...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunden min er 55kg stor, og jeg bruker det billigste foret som jeg kan, samtidig som han spiser naturlig og godt. Summen på 500 kr innebærer da ca 30kg hundemat i mnd pluss selolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du betaler altfor mye for forsikring, sjekk hos flere forsikringsselskap.

ang forsikring så har jeg fått det beste jeg kan få, kanskje ikke det billigste, men med tanke på forsikring på hunden som er mye syk, vil jeg ha en forsikring som dekker alt, og det gjør denne. Og med hundeforsikring om er dekket for 40.000 i året, medisin, rehablitering, død og bruksegenskaper, reiseforsikring, innbo (som skal vekk siden vi flytter) student og livsforsikring syntes jeg ikke det er så dyrt? hvor mener du jeg kunne kuttet ned? blir ca 100.- mindre når jeg har avsluttet innboen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det største utgiften er nok hunden, som du i praksis betaler ca 1000 kr/mnd for. Det er vel for seint i dette tilfellet, men det er mulig å få ganske mye billigere telefon ved å kjøpe en som er et par generasjoner gammel (fortrinnsvis ikke stjålet), og finne et abonnement det er kampanje på. Ellers bør du lese tilbudsavisene til de forskjellige matkjedene og kjøpe inn litt ekstra når det er billig.



Anonymous poster hash: 411e3...a80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er student, men har kun 4.300 utbetalt per mnd? Da vil jeg anbefale deg å søke fult lån og stipend fra vårsemesteret ihvertfall! Jeg får utbetalt 7.100 per mnd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...