Gå til innhold

Hva gjør vi nå??????


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Min samboer og jeg har fått husbanklån på inntil 900.000,og vi får låne 80% av kjøpesummen på en leilighet.

Vi søkte om etableringslån på de siste 20%men fikk avslag,med beskjed om å søke i en vanlig bank.

Som sagt,så gjort.

Vi søkte om de siste 20 prosentene i 3 forskjellige banker,men fikk også her avslag.

Vi klagde på vedtaket om etableringslån fra kommunen,men fikk avslag på anken også!

Hva gjør vi nå???

Vi har desverre ingen i familien som kan være kausjonister,for så greie foreldre har vi ikke...

Dette er jo SÅ frustrerende!

Vi er så nærme en egen leilighet,men alikevel så langt unna!!

Noen som har tips om hvordan vi kan få det til??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Det kan godt tenkes at det finnes en løsning, men for å finne den må du nesten fortelle meg hva som er årsaken til at dere får avslag.

Mvh

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leo.

Årsaken til avslagene?

Når det gjaldt etableringslånet,så mente kommunen at vi tjente såpass bra at vi kunne søke i vanlige banker.

Det forsøkte vi jo,men der forlangte de kausjonister,noe vi altså ikke har!

Vi står på stedet hvil,så vi tar gjerne imot noen råd...

Vi betaler 5000 kroner i husleie der vi bor nå,tenk om vi kunne puttet disse inn i noe som ble vårt eget etterhvert!!!

Vi kan klare et lån på opptil 7-8000 kroner i måneden,men det ser temmelig mørkt ut for oss..

PS: Beklager: Glemte og logge meg inn på det første innlegget mitt.1212[ Dette Innlegg er endret av: ismen den 2002-06-12 16:36 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Når du skriver om betalingsevne er nok en medvirkende årsak til at dere får avslag. Et samlet lån på omkring 1,1 million vil gi dere en månedlig utgift på ca. 9.000 (Selvfølgelig avhengig av rente og nedbetalingstid). I tillegg kommer selvfølgelig evt. husleie osv. på 1000 - 2000 pr. mnd, altså en samlet bokostnad på over 10.000 i måneden. Dere beveger dere altså i grenseland for hva som er forsvarlig økonomisk (Si fra hvis jeg misforstår) og dette må dere også tenke på.

Hvis dere likevel mener at dere greier å betjene et så vidt stort lån (Husk endelig å ta høyde for renteøkninger etc.) kan det være verdt å sette opp et skikkelig budsjett og ta dette med i banken (Altså prøve igjen!). Dette viser at dere er ansvarlige og har tenkt gjennom ting samtidig som det viser svart på hvitt at dette er et prosjekt som det er lite sannsynlig at banken kommer til å tape penger på.

En annen løsning er selvfølgelig at dere kan spørre foreldre/besteforeldre om å få bruke deres eiendom som sikkerhet. Dette innebærer selvfølgelig også en risiko for dem, men er ikke på langt nær så "skummelt" som å kausjonere. (Ansvaret for å betjene lånet går bl.a. ikke automatisk over på dem dersom dere misligholder det). Med den prisstigningen vi ser i boligmarkedet i dag vil dere høyst sannsynlig være innenfor 80% av takst i løpet av et par tre år og da kan pantet slettes.

En annen (men sannsynligvis lite fristende) mulighet er å senke kravet. Dersom dere holder dere innenfor den lånerammen som er forsvarlig med deres inntekt burde det gå greit å få låne 100%, ref. de stadig stigende boligprisene. Dere får kanskje ikke "drømmeleiligheten" i første omgang, men dere kommer dere inn i markedet og opparbeider egenkapital pga. prisstigning og nedbetaling på gjeld.

Dersom noe av dette virker som noe som kan brukes, utdyper jeg gjerne siden dette er min bransje. Det vi i hvert fall kan være enige om er at det ikke er noen spøk å være førstegangsetablerer i dagens boligmarked!

Lykke til!

Mvh

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde tenkt å kjøpe noe mye billigere enn 1.1 million..

Vi kikket på en selveier til 800.000,og da hadde vi jo også sluppet husleie.

Vi regnet da ut at vi måtte betale ca 7000 kr.pr.mnd.

Vi har ca 39.000 brutto pr mnd,så dette hadde vi klart helt fint.

Vet du om andre steder man kan få 100% finansiering,Leo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm..... kjenner til dette problemet. Vi bygger oss hus nå, og skulle låne 1.5 mill i banken, men de trengte selvfølgelig kausjonist for 20%. dvs for 300 000 kr, noe foreldrene våre synes var et høyt beløp, men mine foreldre kunne være for 100 000 kr. I en bank fikk vi lån mot kausjonist for 100000 kr. En annen bank ringte oss og spørte oss om vi hadd fått tak i kausj. for 300000kr, vi sa "dessverre nei, men har fått lån i annen bank" men da var det annen tone og vips så hadde vi fått lån i den banken også (Nordea)uten kausjonist i det hele tatt!. Kanskje litt frekt, men, men.....

Kan ta med at vi tjener til sammen 650000 kr i året, og vi eier en leilighet, men den er uten fortjeneste ved salg, vi hadde begge bsu som de så positivt på (vi sparte til noe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei ismen!

Ut fra det du skriver i det siste innlegget ditt, virker det absolutt forsvarlig med et boliglån på 800.000. 20% av dette er jo heller ikke akkurat noen stor sum i denne sammenhengen.

Generelt kan jeg si at de store bankene har mer "firkantete" regler for utlån enn de små, dvs. f.eks. lokale sparebanker. Jeg foreslår at dere setter dere ned og lager en detaljert oversikt over økonomien deres samt et likviditetsbudsjett som viser hvordan penger går ut og inn gjennom året. (Husk at dere må betale fellesutgifter på 1.000 - 2.000 kr. i mnd. selv om dere kjøper en selveierleilighet). Tenk også gjennom "worst case scenario", dvs. at en av dere, eller begge f.eks. mister jobben eller blir ufør. Ved ettertanke er det jo vanskelig å finne et sted å bo til under 3.500 i måneden (7.000 delt på to), så dette er vel noe som burde gå uansett. Finn gjerne en bank som kjenner dere eller foreldrene deres. Tro det eller ei, men å møte godt forberedt og ha gode argumenter er ofte det som skal til for å snu et nei til et ja.

Tror absolutt dere har muligheter til å lykkes, så ikke gi opp! Særlig hvis dere allerede har fått avslag hos Nordea, DnB osv.

Mvh

Leo

(Som er særdeles irritert over at unge mennesker som forsøker å skaffe seg et sted å bo ikke skal få lånt "småbeløp" mens mange virkelige risikokunder får lånt så mye de vil fordi de har mørk dress og er flinke til å argumentere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i din situasjon, var det to banker som tilbød meg 100% finansiering, og det var DnB og BnP (kun i Oslo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har søkt om førstehjemslån,men fikk avslag. Vi måtte også her ha kausjonist..

Dette virker som en håpløs oppgave,og det er like før vi gir opp!

Det ser ut til at vi må leie resten av livet,og det er jo økonomisk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk førstehjemslån til 1.3 i Gjensidige Nor, og vi trengte ingen kausjonist.. Vi tok med budsjett når vi var i banken og jeg tror de sjekket hvordan kontoaktiviteten vår har vært også. Lånet vårt går over 25 år og vi betaler da ca. 9000 i mnd.. vi får også et skattefradrag på ca. 2000 i måneden..

Leiligheten bygges nå og er ferdig i februar. Vi måtte betale 10% i forskudd som vi fikk et lite lån på. Nå betaler vi altså 5400 i husleie + 4500 i mnd på lånet. Dette blir da det samme som vi må betale når vi overtar leiligheten (bortsett fra at vi nå ikke får så stort skattefradrag) og vi klarer oss fint.

Synes det er rart at dere har fått så mange avslag..?! Lykke til videre!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipper dere husleie når det er selveier?

Her i Oslo er husleiene like høye (nesten) i selveiere som i borettslag/aksjeleiligheter. Da er varmtvann, trappevask, fyring og fellesvaskeri ofte inkludert. Dette sparer man faktisk penger på. Stømregningene er minimale.

Har dere en fast bank som dere har brukt en stund? Vi fikk lån på dagen fordi vi var faste kunder og hadde et "forhold" til en person der.

Det er ikke lett å komme inn på boligmarkedet. Kjøp noe billig først og bytt heller leilighet om en stund. Da vil dere ha bedre sjanser for å overbevise banken. Dessuten tror jeg ikke at boligprisene går ned selv om renta skulle stige litt (har bare kjennskap til markedet i Oslo).

Hva om en eller begge fikk seg en ekstrajobb/inntekt? Dette kan gjøre mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg jobber i bank og har bare en ting å si:

(snakker generelt nå...)

Noen ganger er det faktisk best å si NEI til en låneforespørsel - det er faktisk det beste rådet vi kan gi noen ganger.

Men det bør/skal selvfølgelig være et begrunnet avslag.

Lykke til! icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...