Gå til innhold

Husleien er alltid sen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leier ut en leilighet til et par m barn, der NAV betaler husleien. I kontrakten står det at leien skal betale forskuddsvis den 25. i hver måned. Men vi ble muntlig enige om at den 1. var ok. De siste 3 mnd har husleien vært betalt for sent, etter gjentatte purringer. Det er jo NAV som somler ettersom vi får betalingen direkte fra dem. Har bedt om navn på saksbehandleren, men har ikke fått det. Nå vet jeg ikke hva vi skal gjøre. Vi er avhengige av å få husleien den 1., da vårt lån trekkes da. Noen som vet hva vi kan gjøre enten for å få leien i tide eller å få ut leietakerne? ( i etterpåklokskapens lys skulle vi nok leid ut til andre ).

Anonymous poster hash: 103dc...4cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke gi deg når det gjelder NAV. Når det er sagt ville jeg levd sparsommelig en stund slik at jeg hadde noen husleier i bakhånd. Det er dessverre slikt vi utleiere må regne med, selv om det ikke skal være slik.

Anonymous poster hash: 00da0...1aa
  • Liker 10
Skrevet

Aldri lei ut til NAV, det er et helvete uansett om det er pga. NAV selv eller folk som er under NAV.

Anonymous poster hash: 4fc3a...f18
  • Liker 6
Skrevet

Gjør det samme som staten selv nå noen betaler for sent.

Gi dem purregebyr og forsinkelsesrenter.

• Liker 8
Skrevet

Jeg ville hørt med banken om dere kan få endret forfallet på lånet til f.eks 5. hver mnd... det er nok det enkleste. NAV er jo bare rot!

Skrevet

Herregud tuller du? Hadde antakelig truet NAV med utkastelse om ikke leia blir betalt i tide. Vet ikke helt om jeg hadde hatt hjerte til å kaste ut leieboerne når det ikke er deres feil, men om det ikke ble bedring hadde jeg gått i media med det. Det er bare da det faktisk skjer noe.

Anonymous poster hash: 26e3e...001
  • Liker 4
Skrevet

Aldri lei ut til NAV, det er et helvete uansett om det er pga. NAV selv eller folk som er under NAV.

Det blir vel litt feil å ta alle under en kam. Jeg er selv under NAV pga sykdom, har betalt husleien en uke for tidlig i alle år.

Anonymous poster hash: 37ad6...35a

• Liker 8
Skrevet

Det blir vel litt feil å ta alle under en kam. Jeg er selv under NAV pga sykdom, har betalt husleien en uke for tidlig i alle år.

Anonymous poster hash: 37ad6...35a

Ok, jeg får presisere: Leier man ut til NAV eller personer under NAV, så risikerer man:

-problemer med betaling

-problemer med bråk

-problemer med innbrudd i boder

-problemer med narkotika og personer påvirket av stoff i trappeoppganger osv

Så vil man være på den sikre side, så leier man ikke ut til NAV eller personer under NAV, selv om det KAN hende at man kan være heldige og slippe denslags problemer.

• Liker 8
Skrevet

Ok, jeg får presisere: Leier man ut til NAV eller personer under NAV, så risikerer man:

-problemer med betaling

-problemer med bråk

Så vil man være på den sikre side, så leier man ikke ut til NAV eller personer under NAV, selv om det KAN hende at man kan være heldige og slippe denslags problemer.

syns du gjør deg dummere enn nødvendig når du sier sånne ting. Du ER klar over at det er MANGE som er under nav (f.eks uføre eller app) som er det fordi at de er syke og ikke fordi de er narkomane eller småkriminell, sant?

Hvorfor skal ikke de som av en eller annen grunn er under nav få en mulighet til å vise at de er ordentlige mennesker de og? de må jo også bo et sted.

Anonymous poster hash: 2c0d8...8ee

• Liker 8
Skrevet

-problemer med betaling

-problemer med bråk

De samme problemene som man risikerer med alle andre også. Man ordner seg leieboere med gode referanser for å unngå slike problemer, men noen garanti finnes ikke uansett

• Liker 9
Skrevet

Ta her; dette er altså en familie av utenlandsk opprinnelse og det har ikke vært noe bråk eller tull, bortsett fra den sene husleien. Jeg vet ikke hvem jeg skal kontakte hos NAV og nå får jeg heller ikke svar fra leietakerne. Vet at det ikke er så enkelt å si opp leieforholdet heller. Noen som har noen tips her?

Anonymous poster hash: 103dc...4cf

• Liker 1
Skrevet

Mange av dere er så utrolig fordomsfulle og dumme. Alle som lever på NAV er ikke kriminelle, late, narkomane eller lignende.

Dere vet at alle mennesker mest sannsynlig kommer til å ha noe med NAV å gjøre i løpet av livet, sant..?

Når man blir født får foreldrene dine engangsstønad. De som er alene med barn får overgangsstønad. De som har jobbet får foreldrepenger. Alle som har barn får barnetrygd.

Er man kronisk syk kan man få grunn og hjelpestønad.

Når man dør kan man få gravferdsstønad.

og så videre...

Så ALLE, til og med DU, kan risikere å måtte ha noe med Nav å gjøre i løpet av livet.

Tenk om DU havner under Nav en dag, og ingen vil leie leilighet til deg, eller gi deg andre sjanser i livet, bare fordi du får hjelp fra Nav.

Så slutt å se ned på de som lever på Nav, som oftest er det ikke frivillig. Vi skal være glade og takknemlige for at vi lever i et velferdssamfunn.

Anonymous poster hash: a941e...0d1
  • Liker 12
Skrevet

Mange av dere er så utrolig fordomsfulle og dumme. Alle som lever på NAV er ikke kriminelle, late, narkomane eller lignende.

Dere vet at alle mennesker mest sannsynlig kommer til å ha noe med NAV å gjøre i løpet av livet, sant..?

Når man blir født får foreldrene dine engangsstønad. De som er alene med barn får overgangsstønad. De som har jobbet får foreldrepenger. Alle som har barn får barnetrygd.

Er man kronisk syk kan man få grunn og hjelpestønad.

Når man dør kan man få gravferdsstønad.

og så videre...

Så ALLE, til og med DU, kan risikere å måtte ha noe med Nav å gjøre i løpet av livet.

Tenk om DU havner under Nav en dag, og ingen vil leie leilighet til deg, eller gi deg andre sjanser i livet, bare fordi du får hjelp fra Nav.

Så slutt å se ned på de som lever på Nav, som oftest er det ikke frivillig. Vi skal være glade og takknemlige for at vi lever i et velferdssamfunn.

Vel, som jeg sier kan man ha flaks, men man kan også ha uflaks, som jeg har hatt, med naboer under NAV som har gjort hverdagen til et sant helvete. Og selv om utleier har varslet at de skal ut, så nekter de, for snille NAV har skaffet dem advokat som ber oss bevise all dritten som har foregått osv. Jada, heia NAV! "Vi gjør livet surt for de som er så uheldige at de bor i nærheten av våre klienter!"

• Liker 4
Gjest Blomst83
Skrevet

Snakk om å dømme,og skjære en helt gruppe under samme kam Jeg mottar støtte fra NAV,og har aldri vært 1 dag for sen med husleie.

Skrevet

Vel, som jeg sier kan man ha flaks, men man kan også ha uflaks, som jeg har hatt, med naboer under NAV som har gjort hverdagen til et sant helvete. Og selv om utleier har varslet at de skal ut, så nekter de, for snille NAV har skaffet dem advokat som ber oss bevise all dritten som har foregått osv. Jada, heia NAV! "Vi gjør livet surt for de som er så uheldige at de bor i nærheten av våre klienter!"

Synd at du/dere har dårlige erfaringer. Men, å fordømme alle som lever på nav bare p.g.a en dårlig opplevelse, blir som å si at alle muslimer er terrorister, alle utenlandske menn er voldtektsmenn, at alle menn som jobber i barnehage er pedofile, o.s.v

• Liker 4
Skrevet

Det KAN være at nav er treige, men det kan også være at leieboerne deres er treige med å gjøre sin del i forhold til nav. Om man får sosialstønad kan det stilles krav til at man f.eks søker jobber eller sender meldekort - gjør man det ikke får man ikke noe stønad... Det er leieboerne dere har et leieforhold til selv om det er nav som betaler leia så be leieboerne snakke med nav angående hvorfor leia er sen. Om det er pga at leieboerne er trege med meldekort f.eks så kan ikke nav opplyse det til dere uansett... Det er leieboerne som må purre her - ikke dere.... Får dere ikke leia så har der all rett til å gå til varsel om utkastelse som alle andre leietakere...

Anonymous poster hash: 23ef5...d1d
  • Liker 2
Skrevet

Det mest skremmende er at dere ikke har tatt høyden for forsinkelser i husleie. At dere er så sårbare at noen dagers forsinkelse skaper problemer for dere. Hva gjør dere når leieboer flytter ut og det tar en måned eller to før dere får nye?

Anonymous poster hash: fe405...77a

• Liker 5
Skrevet

Press NAV. Gud skal vite at staten ikke har særlig tålmodighet når penger er for sent betalt til dem.

Dette er jo ikke leieboernes feil, men systemet. Så ikke gi dere, få tak i saksbehandleren.

Skrevet

Heisann

Det kan kanskje lønne seg å først ta en skikkelig prat med dine nåværende leieboere, - vær rolig under samtalen mens du forklarer dem ditt ståsted og din økonomiske situasjon. Det er antagelig ikke lett for leieboerne å alltid være sen med husleien, og når de i tillegg har deg "hengende" over dem konstant så stresser det dem sikkert mer enn unødig.

Å være under NAV er helt sikkert ikke særlig enkelt, spesielt siden leieboerne dine er avhengige av NAVs "godvilje" til enhver tid for å klare seg måned for måned. Men prat med leieboerne dine. Sett deg ned og prat med dem. Vis forståelse for deres situasjon, men krev like mye forståelse tilbake.

Og så får du heller legge mer press på NAV-saksbehandleren fremfor dem slik at NAV kan sette pengene direkte inn på din konto, og det ikke blir så stressende for dem som leier hos deg å bo under ditt tak. Neste gang du vurderer å leie, uansett om det er til en "vanlig" leietaker, eller en NAV-bruker, så får du tenke deg godt om, og eventuelt passe på å kontakte en advokat slik at du får ivaretatt dine rettigheter på en best mulig måte.

Jeg vet ikke ellers hva annet du kan gjøre for å unngå å havne i en slik situasjon en annen gang. Alltid ha en advokat til stede før kontrakt signeres? Eller ihvertfall passe på at du forstår hvilke rettigheter du har i forhold til en leietaker.

Eller la være å leie ut selv om ekstra penger alltid kommer godt med?

• Liker 1
Skrevet

-problemer med betaling

-problemer med bråk

Tull. Jeg og kjæresten min går begge på AAP grunnet sykdom, det er aldri noen problemer med oss. Vi betaler alltid husleia i tide, gjerne et par dager for tidlig bare for å være sikker. Ingen av oss ruser oss eller drikker alkohol. Det er alltid stille etter kl 11. Vi har aldri brutt oss inn i bodene her, ei heller familien min eller vennene våre.

Synes det er ganske stygge fordommer du sporter her. Ikke alle som går på NAV er kriminelle eller narkomane. Noen av oss har en sykdom. Og vi trenger alle en plass å bo. Jeg er kjempeglad for at jeg ikke har en utleier som deg.

Anonymous poster hash: 82c69...bb1

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...